21.6.2024 | Svátek má Alois


Diskuse k článku

DOPRAVA: Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Několik nedávných zjištění svědčí o tom, že elektromobily nemusí představovat zdaleka tak skvělou alternativu ke spalovacím motorům, jak se může na první pohled zdát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 15.6.2023 22:37

Totální sázka na elektromobilitu je cesta do pekla, míní šéf BMW Zipse (ČTK 15. 4. 202)

Šéf německého koncernu je dlouhodobý kritik elektromobility. Poukazuje na mezery v instrastruktuře dobíjecích stanic a také na omezených zdrojích surovin pro baterie. Podle Olivera Zipseho tak neúměrně roste vliv Číny. ... Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu. Automobilky podle něj tlačí do přílišné závislosti na několika málo zemích, především na Číně. Trh pro automobily se spalovacím motorem tu přitom stále je, řekl podle agentury Reuters.

„Když se podíváte na vycházející technologie, na tlak na elektromobily, musíme si dát pozor, protože zároveň zvyšujete závislost na velmi malém počtu zemí,“ řekl Zipse u kulatého stolu v New Yorku a zdůraznil, že dodávky surovin pro výrobu baterií ovládla převážně Čína.

„Pokud si někdo z nějakého důvodu nemůže koupit elektromobil, ale potřebuje auto, navrhli byste mu, aby raději navždycky jezdil ve svém starém autě? Pokud vy už nebudete prodávat spalovací motory, udělá to někdo jiný,“ řekl Zipse.

Šéf BMW dlouho bojuje proti kompletnímu zákazu vozů na spalovací motor. Nabídka vozů se spalovacími motory s nižší spotřebou paliva je podle něj klíčová jak z hlediska zisku, tak z hlediska životního prostředí. Zipse při tom argumentuje mezerami v dobíjecí infrastruktuře a vysokou cenou elektrických vozidel.

A pro zachování vozů se spalovacími motory hovoří i růst cen energií a materiálů. „Teď máme vrchol, možná nezůstanou na vrcholu, ale nevrátí se k dřívějším cenám,“ domnívá se Zipse.

https://www.newstream.cz/leaders/esg-totalni-sazka-na-elektromobilitu-zipse

L. Novák 15.6.2023 22:38

(ČTK 15. 4. 2022)

M. Pivoda 15.6.2023 19:22

V USA firma Tesla vítězí v energetické obsluze elektromobilů. Tipuji, že její nabíjecí porty se v USA stanou standardem.

Zpráva: Tesla je známá svou sítí super-nabíjecích stanic, kterou začala budovat už před více než deseti lety. V USA je větší než všechny ostatní takové sítě dohromady, má nainstalovaných něco málo přes 19 000 rychlých nabíječek ve srovnání s něco málo přes 15 000 od všech ostatních operátorů.

Elektrická vozidla společnosti již dlouho obsahují port, který se liší od toho, co většina ostatních vozidel používá v USA. V posledních týdnech se však několik výrobců automobilů a nabíjecích sítí přihlásilo k přijetí nabíjecí technologie Tesla.

Tesla is known for its supercharging network, which it began building over a decade ago. In the US, it’s bigger than all other such networks combined, with just over 19,000 fast chargers installed, compared with just over 15,000 from all other operators.

The company’s electric vehicles have long included a port that’s different from what most other vehicles use in the US. But in recent weeks, several automakers and charging networks have signed on to adopt Tesla’s charging technology.

L. Novák 15.6.2023 19:30

Už děláš reklamního agenta Tesle, demente? :-P Dají ti za to něco?

L. Novák 15.6.2023 18:11

Chorvati zdražili nabíjení elektroaut. Pro turisty si připravili specialitu, která nemá ve světě mnoho obdob

Možnou budoucnost cest s elektromobily k moři ukazuje hlavní chorvatská nabíjecí síť. Proud do auta je nejdražší v létě a na dálnicích.

Chorvatská specialita se zdražením dálnic jen na letní sezonu se opakuje i u nabíječek elektromobilů. Tamní obdoba ČEZ, chorvatská skupina HEP, představila nový ceník pro nabíječky Elen. Ten má jednoduchý princip. Citelně dražší je nabíjení na dálnici a úplně nejdražší je pak v letní sezoně. Znamená to, že všichni, kdo chtějí vyrazit v létě k moři elektromobilem, mohou počítat s vyššími náklady. ... (prémiový přístup):

https://www.lidovky.cz/byznys/chorvatsko-elektromobil-auto-dalnice-dovolena-elektrina.A230615_171628_ln_ekonomika_rkj

P. Dvořák 15.6.2023 15:43

Pan autor i někteří diskutující stále pod slovem elektromobil vidí auto s obrovskou baterií.

Že lze elektřinu pro elektromotor získávat i jinak, asi netuší.

L. Novák 15.6.2023 18:07

Jak? Nestyďte se nám to prozradit! :-P

P. Skřivan 15.6.2023 14:39

Líbí se mi tyhle zábavné debaty, Je to něco jako debaty u piva. My to nemáme reálnou šanci ovlivnit, když máme děsně stará auta a kromě toho, skoro každé nové auto je dnes minimálně hybrid. Takže bitva už je dobojována, protože elektro je fakticky v každém novém autě, někdy/často s doplňkovým spalovacím zdrojem. Co tedy řešíme ? Že pokud je jen elektrika, je to horší ? A co ? Časem se to ukáže samo a vyřeší se to také samo.

L. Novák 15.6.2023 18:05

Troubo, to se ví už dávno, ale zelení ;-O idioti stále tlačí tu svou kouli sušeného trusu před sebou a nutí k tomu povinně i ostatní. Jinak by po elektromobilech neštěkl pes... :-P

Další rána pro státní kasu. Povinný přechod na uhlíkovou neutralitu má stát biliony

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/dalsi-rana-pro-statni-kasu-povinny-prechod-na-uhlikovou/r~c93b42860b5a11eeba5b0cc47ab5f122/

P. Skřivan 15.6.2023 20:39

Jenže hybridy nikdo nenařídil. Takže bych nikoho neurážel. Nechápete podstatu, tj. že ta bitva, kterou tady vedete, už proběhla a výsledek je daný. Budete mít elektrifikované vozidlo, ať se vám to líbí nebo ne. A nerozhodla o tom EU nebo zelení blázni, ale automobilky. Důvodem je snížení spotřeby, které bez rekuperace nejde udělat.

Takže trochu jako blázen na koni, co bojoval s větrnými mlýny. :-)))

M. Pivoda 15.6.2023 20:54

Ceká nás systémová změna, nikoliv jen změna jedné jediné komponenty v existujícím systému (elektromobil za automobil se spalovacím motorem).

Docela složité téma na diskuzi.

M. Pivoda 15.6.2023 19:28

Hybridní verze jsou vždy přechodovým můstkem mezi starou a novou technologií.

Historie hybridních verzí: Někdejší plachetnice dostaly současně i motorový pohon, a teprve později se dostavily lodi jen s motorovým pohonem.

P. Skřivan 15.6.2023 20:42

No jo, no. Co k tomu dodat ? :-) Jak vám řeknou v mém oboru, když se vám nechce se učit nějakou novou věc: postaru se žít nedá. :-)))

M. Pivoda 15.6.2023 20:51

Hybridy historicky končí, až to ekonomicky přestane být výhodné, nebo alespoň ekonomicky únosné. Docela složité téma.

R. Mazálek 15.6.2023 9:11

No ja nevim, v tom clanku je celkem dost rozporu ale pojdme na to:

- lehce za manipulativni povazuju to ze polovina clanku je o Tesle a jeji nekvalite (coz je objektivne fakt) a hned nasledujici navaznosti se uz srovnavaji se vsemi EV automobily. Bud ted chci resit nekvalitu Tesel, fer a nebo chci resit obecne pouzitelnost EV tez fer, ale nemixujme dohromady

- co se tyce porizovaci ceny. Podle toho co je v clanku by tedy aktualne 3 roky stara tesla mela stat cca 700tis kc, v roce 2020 byla cena modelu 3 cca 1,5m kc. Ja nevim jak vy, ale pokud ji nekde v hezkem stavu mate, sem s ni, koupim.

- Chapu ze pri velkem objemu to tak cca muze vychazet, ale verte mi ze po 3 letech zadna velka degradace baterie nehrozi, resp pokud ano, vuz je v zaruce a da se opravit, takze toto bezne srovnani mi docela pokulhava.

- zustatkove vysoke ceny spalovaku jsou hlavne dany obrovskym narustem cen behem covidu. Jak vsichni vime, tehdy sehnat nove auto byl problem, pokud jej ted po 3 letech prodavate, tak ano, cena je stale vysoka a relativne dobre si ji drzi - duvodem je ze proste se novych aut zdaleka neprodava tolik jako driv, tzn ze si logicky vice drzi cenu.

- ja rozhodne nejsem bezbrehy fanda EV, osobne se mi libi pristup Toyoty - udelejme vice typu pohonu at si lidi vyberou co jim vyhovuje. Sam jsem cilovka na EV ale co si troufam rozporovat ze nevidi prostor pro jejich zlevnovani - mozna by se to chtelo lepe divat, ale aktualne vetsina velkych automobilek pripravuje EV s cenou kolem 600tis kc, dale tu mame auta jako MG4 ktere vychazi kolem 780tis kc, to neni ani zdaleka cena spalovaci oktavky. Takze prosim kdyz uz porovnavate porovnavejte vsechny segmenty. Porovnavat audi e-tron v plne palbe za 3m se spalovci dacii za 400 tis opravdu neobstoji. Vramci segmentu nejsou ceny EV zase o tolik rozdilnejsi.

L. Novák 15.6.2023 19:23

Marketingovou masáž si nechejte pro zákazníky... :-P

L. Novák 14.6.2023 20:57

Dvě dekády chybné energetické politiky pod taktovkou Německa dostaly Evropu na hranu útesu.

Naléhavě potřebujeme tuto radikální změnu

Jan Barták

I když mnozí evropští politici stále označují ruskou invazi na Ukrajinu za příčinu evropské energetické krize, je dnes více než jasné, že ruská invaze evropskou krizi především odhalila a urychlila. Příčiny jsou totiž veskrze domácí: způsobilo je dvacet let pochybné a krátkozraké energetické politiky EU. O to větší úkol před Evropou nyní stojí – je to zásadní výzva, která silně ovlivní její budoucnost.

Termíny jako energetická nezávislost, energetická bezpečnost či evropská energetická suverenita se v minulosti v projevech evropských politiků objevovaly jen výjimečně. Při čtení následujících řádků je také dobré pamatovat, že energetická nezávislost a energetická suverenita nejsou synonyma.

Evropa nikdy nebyla a asi ani nebude energeticky zcela nezávislá. Není to nakonec nezbytné. Rozhodující je druhý pojem – energetická suverenita. Suverenita jako schopnost činit volby a rozhodnutí, kontrolovat jejich provedení od začátku do konce, vyhodnotit zranitelná místa a zabezpečit jejich ochranu. Takovou energetickou politiku Evropa nemá. ...

...Evropskou energetickou politiku určovala klimatická agenda a cíl stát se lídrem globálního boje proti změnám klimatu. Evropa si v tom stanovovala stále ambicióznější cíle bez hlubších dopadových analýz na energetiku, průmysl a jeho životaschopnost a importní závislost. A koneckonců bez analýzy dopadů na evropskou energetickou bezpečnost a... suverenitu. ...

https://www.info.cz/nazory/dve-dekady-chybne-energeticke-politiky-pod-taktovkou-nemecka-dostaly-evropu-na-hranu-utesu

J. Zeman 14.6.2023 22:31

Potáceli jsme se na hraně propasti. Nyní jsme učinili velký krok vpřed ... Ta chvíle se blíží. Pokud už nenastala a nejsme v situaci toho, co padal z mrakodrapu. Ještě je to dobrý ... padesáté patro.

P. Skřivan 15.6.2023 14:43

Myslím, že jde o srážku s realitou, kdy jste doteď tzv. rozumně zaostával a nově se podílíte na vývoji, kdy si prostě občas koupíte i něco, co se časem ukáže jako neperspektivní.

Problém nicméně je, že EU v tom není nijak vpředu. Tento vývoj je celosvětový a EU se jen snaží neztratit pozici toho, kdo má technologie na úrovni doby. Pro někoho je to možná obtížně pochopitelné, ale je to tak.

Pokud nevěříte, koukněte se např. do Japonska. Ty v EU nejsou.

L. Novák 15.6.2023 19:18

To mají velké štěstí. :-P

P. Skřivan 15.6.2023 20:45

Nevím, zda bych být v dostřelu Kim Čong Una chápal jako štěstí. Jeho sestra je sice opravdu sympatická, ale obávám se, že jen od pohledu. :-)

M. Pivoda 14.6.2023 20:03

Bude trvat celá desetiletí, než uvidíme velká osobní letadla na baterie. V blízké budoucnosti se vodík stále více jeví jako životaschopná náhrada za fosilní paliva.

It will be decades before we see big battery-powered passenger aircraft. In the near term, hydrogen increasingly seems like a viable replacement for the fossil fuels we currently put in planes. Rolls-Royce and easyJet successfully tested a hydrogen-powered jet engine, the world’s first, last year.

L. Novák 14.6.2023 20:57

;-O Meleš kraviny, šašku! Rv!!

J. Plzák 15.6.2023 10:18

Není potřeba uvádět anglické texty, které hlasají pitomosti.

Letadla na baterie ani ve vdálené budoucnosti nebudou. Právě tak, jako nákladní auta.

Vzpoměl jsem si na standartní heslo, kdysi zdobící každý veřejný hajzl a i Eifelovku: "Servít je vůl."

M. Pivoda 15.6.2023 11:14

Malá osobní letadla na baterie jsou zatím jen v experimentálním provozu.

Cituji Wikipedii: První volný let s posádkou elektricky poháněného letounu, MB-E1, se uskutečnil v roce 1973 a většina dnešních elektrických letadel s posádkou jsou stále pouze experimentálními prototypy. ( The first crewed free flight by an electrically powered aeroplane, the MB-E1, was made in 1973, and most crewed electric aircraft today are still only experimental prototypes.)

Ale velká dopravní letadla pro cestující, to je záležitost až několika desetiletí, pokud vývoj bude dále pokračovat stejným "šíleným" tempem.

Z důvěryhodného informačního zdroje, jeden překvapivý údaj: Jeden zámořský let prý představuje zhruba 1 tunu CO2 na cestujícího (A transatlantic flight produces about a ton of CO2 per passenger, which amounts to about half the carbon footprint a person would produce by eating food for a year.)

Závěr: Vůl byl kdysi nejen (záchodový) Servít, ale dnes jím je i diskutující L. Novák na NP (kterému zde diskusní preference asi uděluje majitel Neviditelného psa, fiktivní sci-fi spisovatel).

M. Pivoda 15.6.2023 11:37

Pak lidé (například NASA v USA) ještě usilují o solární panely na křídlech letadla (samozřejmě, při zachování stávajících přírodních zákonů). Proč?

Cituji překlad Google Translate:

Mezi lety 2010 a 2020 klesly náklady na solární moduly o 90 % a nadále klesají o 13–15 % ročně. Účinnost solárních článků také podstatně vzrostla, ze 2 % v roce 1955 na 20 % v roce 1985, a některé experimentální systémy nyní přesahují 44 %. Většina technologií s touto vysokou účinností však byla možná pouze v laboratorních podmínkách a ne na úrovni výroby v plném měřítku. ... Noční létání, například pro vytrvalostní lety a s letadly poskytujícími 24hodinové pokrytí určité oblasti, obvykle vyžaduje záložní úložný systém, který se přes den nabíjí z přebytku energie a dodává energii během hodin tmy.

L. Novák 15.6.2023 19:21

Nemáš ponětí o fyzice a meleš ;-O blbosti stále dokola... Rv :-P

D. Polanský 14.6.2023 18:56

Je zajímavé, že lidé s humanitním vzděláním píši o technice. Proč tohle nenechají technikům, a oni ať se starají o rozvoj humanitních věd, o něž je pochopitelně pramalý zájem. Ví autor vůbec co je to kWh?

J. Jurax 14.6.2023 19:13

1 kWh = 3 600 000 J.

Joule je kilogrammetr na druhou za sekundu na druhou.

Autor to možná ví, těžko ríct. Podle Wiki vystudoval gymnázium v Ledči nad Sázavou a poté už jen magisterské obory pastoračně sociální asistent a pedagog volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vedle toho absolvoval i bakalářský obor politická komunikace na Papežské salesiánské univerzitě v Římě a magisterský obor mediální studia a žurnalistika na Masarykově univerzitě v Brně.

Ale na tom gymplu před téměř čtvrstoletím fyziku mít musel.

L. Novák 14.6.2023 19:27

Že měl na gymnáziu fyziku, už je pro něj totéž, jako by ji nikdy neměl. :-P