2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Solární elektrárny na dráze

Cestující vlakem mají novou starost s tím, jak přibývá mimořádných událostí, tedy srážek vlaků, případně jízdy na červenou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 13.3.2019 9:09

Holubovi ten socialismus vždycky vykoukne.

Možná se v Německu nebo Rakousku obejdou bez konkurence a vlaky jsou moderní, doprava tak levná, jak jen může být a služby kvalitní.

U nás toho ČD bez nátlaku konkurence nebyly schopné.

P. Götze 13.3.2019 9:07

rozdeleni neni privatizace.

J. Nový 13.3.2019 6:24

Nemyslím si, že rozdělení na správce kolejí

a ty, co po nich jezdí, je špatný nápad.

J. Hejna 13.3.2019 6:48

Re: Nemyslím si, že rozdělení na správce kolejí

Není to špatný nápad (pro někoho), je to naprostý nesmysl.

Dále je možné vyčlenit třeba majitele lokomotiv.

Z. Lapil 13.3.2019 9:30

Re: Nemyslím si, že rozdělení na správce kolejí

Není to naprostý nesmysl. Stát prostřednictvím SŽDC spravuje cesty (podobně přes ŘSD spravuje silnice) a po nich jezdí kdokoliv kdo chce a splní podmínky (mýto a technické podmínky; což je možná všechno).

P. Dvořák 13.3.2019 7:45

Myslím si, že jakékoliv rozdělení je podraz.

Ono je to asi jako s privatizací vodovodní sítě v některých, zejména větších městech. To co je nad zemí a vydělává, bylo zprivatizováno a hnijící trubky pod zemí zůstaly v majetku měst.

M. Prokop 13.3.2019 9:10

Re: Nemyslím si, že rozdělení na správce kolejí

Pokud si uživatelé kolejí mají konkurovat (důvody viz výše), je to zcela nezbytné.

Z. Lapil 13.3.2019 10:12

Re: Nemyslím si, že rozdělení na správce kolejí

Teoreticky ano, prakticky vznikají dočasné lokální monopoly.

Dokonce mi kdysi vysvětlovali, že "turecké hospodářství" je pojem vzniklý podle - světe div se - tureckého hospodaření v době, kdy sultán nebo kdo svěřoval do správy jednotlivá hospodářství, přičemž nebylo známo dne ani hodiny, kdy právo hospodařit skončí. Výsledkem byla samozřejmě naprosto krátkodobá strategie.

Situace, kdy stát zadává provoz na jednotlivé trati na 10 let, mi připadá nebezpečně podobná. Kritérium nejnižší ceny to zrovna nevylepšuje.

Delší a ukecané, ale docela k věci: https://www.zelpage.cz/zpravy/10005

Lokální monopol zde: https://zdopravy.cz/arriva-ma-prebrat-ceskym-draham-dalsi-trate-uspela-v-libereckem-kraji-s-desiry-21091/. Mimochodem - Arriva není žádný malý soukromník, jezdí (r. 2013) v patnácti státech a má 55 000 zaměstnanců: https://cs.wikipedia.org/wiki/Arriva

A. Walletzký 13.3.2019 4:12

...a dostavila se kocovina

Privatizace v devadesátých letech urvaná z řetězu. Polistopadový ministr Podlena objednal od americké poradenské firmy audit. Ten přišel s doporučením zavřít ztrátové tratě a ponechat jen hlavní tahy. Žádná konkurenční studie, která by se zabývala modernizací a investicemi vypracována nebyla. Klausovy vlády posléze potřebovaly nastartovat ekonomiku a to se jim dařilo se silniční dopravou a nabalujícími se odvětvími. Samozřejmě to umocnila nespokojenost železničních odborářů a stávkové hrozby. Hned v 1.vlně velké privatizace se objevil fond Velmi rychlých tratí, ale nezabodoval. Jistota Koženého desetinásobku zvítězila. Přičemž stavět v tehdejších podmínkách nové tratě by bylo neskonale jednodušší a rychlejší. Bohužel chyběli investoři. Při dlouhodobě přetrvávajícím nadbytku strojvedoucích, z důvodu obrovského propadu přeprav, byli doslova vyhazováni na dlažbu ti nejmladší. Starší ročníky byly posílány do předčasného důchodu. Dnešní podstav je důsledkem té doby.

L. Novák 13.3.2019 5:05

Re: ...a dostavila se kocovina

Vyděračský potenciál železničních odborářů byl v době Klausovy vlády obrovský - a Klaus jejich vydírání ustoupil... Jedna z jeho vážných chyb. Státní železnice ovládaná a zneužívaná rudými odbory pracujícími pro ČSSD a komunisty je k ničemu. Pověstná nespolehlivost ČSD/ČD jako bonus navíc. Nejspíš i to byly důvody, proč s ní do budoucna nebylo možné počítat. Díra na peníze ze státních dotací.

m

Porovnávat výchozí úroveň ČSD po pádu komunistického režimu s úrovní železnic v Rakousku nebo Německu lze, ale srovnání by pro ČSD dopadlo katastrofálně.

Současně bylo nutné (!!!) urychleně budovat a obnovovat zcela nedostatečnou a zanedbanou silniční síť, protože prudký rozvoj automobilové osobní i nákladní dopravy (s vysokými daňovými výnosy pro stát) byl snadno předvídatelný a dával ekonomický smysl. Automobilová doprava nákladů byla schopna rychlostí i cenou konkurovat nepružné a zanedbané železnici, jejíž reforma (firma ovládaná rudým odborovým svazem) byla v nedohlednu.

Chyběli investoři? Kdo by chtěl za takových poměrů do železniční dopravy investovat? Jenom blázen - a stát.

R. Langer 13.3.2019 7:40

Re: ...a dostavila se kocovina

Souhlas!

A. Trick 13.3.2019 8:13

Hmmm,

Železniční doprava platí mastné mýtné na všech tratích. Silniční doprava jen někde.

To je o té konkurenci.

J. Lepka 13.3.2019 11:24

Re: Hmmm,

Jelikož patrně pamatuji více než vy a navíc nejsem ovlivněn a zaujat ideologií, musím připomenout, že jedno ze zdražení pohonných hmot, vlastně tenkrát jen benzínu,možná to první, z koruny sedmdesát na dvě deset, komunista omlouval tím, že je v tom započtena silniční daň. Ostatně spotřební daní jsou dnes zatíženy všechny pohonné hmoty, takže zase výstřel naslepo, milý Tricku a jako obvykle vedle.

P. Grigar 13.3.2019 9:12

Re: ...a dostavila se kocovina

..pane Nováku, odhaduji, že jste si někde přečetl nějaký elaborát o příčinách stavu naší železnice, o realitě ovšem nenáte pojem.

1. odbory zde mají vliv minimální, zaměstnavatel jim umožnil participaci na hospodaření se sociálním fondem( výměnou za "klid na práci"), několik jejich zástupců sedí ve správní radě, ale to je tak asi všechno.

2. skutečné problémy začaly v okamžiku dělení unitární železnice na jednotlivé segmenty, dceřinné společnosti(SŽDC,Cargo..) se vzájemným účtováním za poskytované služby. Současně došlo k odloučení/privatizaci opravárenství kolejových vozidel(loko+vozy), železničního stavitelství, a.j., tyto servisní práce byly vzápětí nakupovány za x násobek původních nákladů. S tím souvisely i několikanásobné majetkové přesuny(pozemky, budovy, technologie..), některé z nich nejsou dořešeny dodnes.

3.další ranou do vazu byla ztráta kusových zásilek, kontejnerové přepravy(Intrans..) vyvolaná omezováním/rušením výpravního oprávnění v menších stanicích, vlečkových smluv, v podstatě dobrovolné/řízené předání značných objemů přeprav silniční konkurenci. K tomu ještě nepromyšlené prodeje některých řad(typů) železničních vozů, které vzápětí chyběly a byly zpětně(!) pronajímány od nových vlastníků nebo zahraničních železnic. V současnosti se nákladní doprava začíná vracet k zakázkám, které byly dříve opuštěny jako nevýznamné, nerentabilní.. jenže to jde velmi těžce, silniční lobby se jen tak nedá. Investice do tranzitních koridorů a VRT jsou v zájmu mezinárodních přeprav, pro naši vnitřní potřebu dopravní obslužnosti, s ohledem na relativně malé vzdálenosti jednotlivých uzlových bodů, méně významné.

R. Langer 13.3.2019 11:37

Re: ...a dostavila se kocovina

ad. 1) Odbory v té době rozhodně neměly "minimální vliv", ale právě naopak.

Zbytek už jsem nečetl. :-P

P. Grigar 13.3.2019 12:35

Re: ...a dostavila se kocovina

.. odbory na železnici v dobách socialismu nikdy neměly možnost ani snahu o něčem rozhodovat, vyjma rekreací, sportovních turnajů a veselic ke Dni železničářů, v kapitalismu v tom velmi úspěšně pokračují.

L. Novák 13.3.2019 16:00

Re: ...a dostavila se kocovina

Psal jsem o době především devadesátých let minulého století a železniční odbory tehdy Klausově vládě vyhrožovaly "generální stávkou" a zastavením dopravy.

Dnes už je samozřejmě situace mnohem lepší, služby kvalitnější, ale na přelomu roku jsem jel z Brna pár kilometrů do Rosic osobákem a jízdenky jsem musel kupovat dráž až ve vlaku, protože u prodeje na nádraží (byla sobota) stála dlouhá fronta bez šance získat lístky do před odjezdem vlaku. Docela šokující zážitek, po těch letech různých "transformací".... Jezdím vlakem tak jednou za rok.

P. Grigar 13.3.2019 21:45

Re: ...a dostavila se kocovina

..jezdíte vlakem jednou za rok. Tudíž vaše zkušenosti s železnicí jsou slušně řečeno velmi sporadické. Ale názor máte. Zkuste se před další cestou informovat o možnostech zakoupení jízdenky, variant je několik. Na situaci v Brně, v době vaší cesty, si můžete podat reklamaci u dopravce(ČD), k uvedenému stavu u pokladen jistě existují kamerové záznamy. Za silně zmateční a neefektivní způsob odbavení cestujících na tomto nádraží můžete poděkovat bývalému mluvčímu ČD, který ovšem v současnosti pracuje u nejmenovaného sopukromého dopravce v oboru. Ze strany provozních zaměstnanců byl tento organizační paskvil kritizován už před jeho zavedením do plného provozu - marně.