2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Solární elektrárny na dráze

Cestující vlakem mají novou starost s tím, jak přibývá mimořádných událostí, tedy srážek vlaků, případně jízdy na červenou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 13.3.2019 11:48

Re: Milý autore,

Osobně jsem viděl padat závory ZA vlakem. Cinkání se ozvalo relativně včas, strojvedoucí viděl, takže houkal jak ďas a auta měla taky výhled. Takže nemám průferový zážitek, ale veselou historku.

O přejezdech zde: http://www.dicr.cz/zeleznicni-prejezdy. Řekl bych, že to bude jako s autohaváriemi: taky se OBČAS stane, že někomu upadne kolo, ale většinou některý z řidičů nezvládne situaci. Technika, zvlášť ta slušně kontrolovaná, je prostě spolehlivější než člověk.

P. Grigar 13.3.2019 12:01

Re: Milý autore,

.. něco takového jste mohl vidět na dvoukolejné(vícekolejné) trati. PZZ jsou nastavena tak, aby byl dodržen určitý čas(tzv.dojezdový) od ovlivnění ovládacího úseku vlakem do okamžiku jeho vjezdu na přejezd. Tato prodleva je závislá na traťové rychlosti v konkrétním úseku.

Z. Lapil 13.3.2019 12:14

Re: Milý autore,

Jednokolejná. U zastávky Kladno - Rozdělov.

Nevylučuju, že nezaspal automat, ale někde nějaký mačkač tlačítka, ale v dohledu žádná příslušná budka není. Navíc - jezdíval jsem tam dost často, a běžně závory padaly opravdu pár vteřin před vlakem, takže na nějaké dálkové ovládání (z Kladna?) to nevidím. To spíš někde nějaký zbloudilý elektron restartoval odpočítávání.

Dvojkolejku jsem přecházel na červenou uprostřed hlubokého lesa (u Otradovic). Tam se zase přihodilo to, že vlaky jezdily na střídačku tam a zpět a semafor nenechaly vydechnout. Po čtvrthodině marného čekání rodinná rada uznala, že jinak to nepůjde.

P. Grigar 13.3.2019 12:38

Re: Milý autore,

.. takže se to pokusíme upřesnit. Přejezdem projel vlak a vzápětí stejným směrem(za ním..) projel vlak další? Časový odstup .... sec?

Z. Lapil 13.3.2019 14:35

Re: Milý autore,

Někdo neumí psát nebo číst :-). Jsou to dvě různé příhody:

1/ Po jednokolejce jede vlak přes přejezd. Světla blikají a houkačka houká, ale závory padají až za vlakem. Přesněji někde na úrovni posledního vagónu ze tří nebo čtyř

2/ Na dvoukolejce (Lysá - Všetaty) jezdí vlaky na střídačku tam a zpět a přejezdovým světlům nedají vydechnout, takže se legálně přes přejezd nelze dostat. Dlouho - jak jsem psal, nakonec jsme to (pěšáci) riskli. Vidět tam je do daleka a jedna (ta vzdálenější) kolej je posichrovaná právě projedším vlakem.

Nevzpomínám si, že by mě časový odstup nějak zaujal, tehdy tam náklaďáky - často uhelné - jezdily na husto. Oblíbená situace v těch krajích: vlak stojí na přejezdu a stojí a stojí. Odvážlivci ho přelejzají, auta mají smůlu.

P. Grigar 13.3.2019 15:25

Re: Milý autore,

.. pane Lapile, hosana! A jsme o kousek dále! V prvním případě šlo o poruchu na PZZ-Z, která byla indikována na příslušném stanovišti obsluhujícího dopravního zaměstnance a pro jízdu vlaku bylo zavedeno stanovené dopravní opatření(písemný rozkaz), jasně stanovujícím strojvedoucímu podmínky pro jízdu přes tento přejezd - houkání, rychlost jízdy před a na přejezdu. Žádný strojvedoucí si nelajzne jen tak vlítnout "jako hurikán" na přejezd s otevřenými závorami, není-li vybaven písemným rozkazem, natož pak s ním!!!!

A teď to nejdůležitější, co vás asi příliš nepotěší: pro účastníky silničního provozu jsou podmínky jízdy přes přejezd stanoveny Zákonem o silničním provozu, kde je mimo jiné uvedeno, že tento nesmí vjet na přejezd v případě, že na výstražném zařízení je aktivována byť jen jedna ze tří možných výstrah - akustická, světelná, mechanická - každá z nich sama o sobě znamená STOP! Když tedy "světla blikají a houkačka houká", ale závora nepadá, není co řešit ze strany řidiče, stojí jako pecka, dokud nedostane pokyn od oprávněné(řádně označené) osoby dopravce nebo policisty PČR k bezpečnému projetí. Jedinou výjimkou z tohoto (krví psaného) pravidla je aktivace výstrahy v okamžiku, kdy jedoucí silniční vozidlo nemůže bezpečně zastavit před přejezdem nebo se nachází přímo v jeho prostoru. Průměrný dojezdový čas vlaku k přejezdu, od okamžiku sepnutí výstrahy, je 20-30sec, což ovšem při stanovené(a dodržené!!) maximální rychlosti v určité vzdálenosti před přejezdem, nepředstavuje problém. Dle výše uvedeného zákona má drážní doprava přednost před silniční. Ty naše mašinky váží cca.od 70 tun výše, kdo by se s nimi přetlačoval?! U vlaků je hmotnost od stovek až po tisíce tun. "Kdo z vás to má?" ©Paroubek

Zbývající dva případy nelze komentovat jinak, než: každý svého osudu strůjcem.

Z. Lapil 13.3.2019 15:51

Re: Milý autore,

Ta porucha byla nepochybně naprosto čerstvá - vlak jel plnou rychlostí 80km/h. Odhadem zvenčí. Vyjíždí obloukem z lesa, takže má pár vteřin na reakci (houká), ale to je tak všechno, co může dělat.

Jak píšete - teoreticky se nemělo nic stát a taky nestalo, ale na chybné funkci zařízení trvám.

Ta dvoukolejka byla nejspíš technicky v pořádku, jen se ty protijedoucí vlaky blbě sešly. A na lesní cestě si dovedu představit neobvykle dlouhotrvající výstrahu - drncající náklaďák plný stromů toho moc nenazávodí.

P. Grigar 13.3.2019 16:30

Re: Milý autore,

.. takže znovu, pane Lapile, žádný strojvedoucí nevjede na přejezd, u kterého vidí zvednutou závoru a on přitom nemá písemný rozkaz. Pokud ho má, musí: 250 metrů před přejezdem dávat návěst POZOR(houkání) a ve vzdálenosti 60 metrů před přejezdem jet max.rychlostí 10km/hod s pohotovostí zastavit za použití všech dostupných prostředků před možnou překážkou. V případě, který popisujete, byly ostatní výstražné části PZZ-Z funkční, tudíž byl přejezd bezpečný pro ukázněné řidiče! Za blbce neručíme.

Z. Lapil 13.3.2019 22:16

Re: Milý autore,

Já to chápu, nicméně na ten přejezd vjel plnou rychlostí, přestože nebyly stažené závory. Houkání přejezdu nemohl slyšet a blikání vidět; stojící auta asi viděl, jinak by nejspíš opravdu "brzdil všemi prostředky". Z lesa k přejezdu je asi těch 250 metrů, ale nakolik reálně mohl ty zvednuté závory vidět...

Netvrdím, že to byla katastrofa na způsob potopení Titanicu, tvrdím, že přejezdová automatika nebyla v plné kondici. Že fungovala aspoň částečně a že se nenašel žádný trouba za volantem (on ten přejezd není pro auta extra přehledný) - zaplať pámbu za to.

P. Grigar 14.3.2019 10:53

Re: Milý autore,

.. totéž co p.Lepkovi, račte si zopakovat ustanovení Zákona o provozu na pozemních komunikacích, s obzvláštní pozorností k části Přejezdy, nejlépe s komentáři a vysvětlivkami dopravních odborníků. Zatím oba argumentujete jako typičtí nedoukové, neznalí svých řidičských povinností a současně poučující jiné, o jejichž práci nemáte ponětí.

Přejezdová automatika je nastavena tak, aby v případě odchylky od normálu měla dostatečnou bezpečnostní rezervu, v souladu s požadavky silničního provozu - které ovšem vám zůstaly částečně utajeny. Diskuse s vámi je k uzoufání, vždy přijdete s nějakými dalšími pocity, nezaloženými na vědomostech a vlastním výkladem, co kdo mohl nebo měl. Zkuste začít od sebe, požádejte o podporu Dopravní vzdělávací institut a.s. (DVI)

Nazdar.

Z. Lapil 14.3.2019 11:46

Re: Milý autore,

Cože?

Debata začala tím, že jste tvrdil, že přejezd obvykle neselhává. Já replikoval, že jsem viděl, jak závory "spadly" ZA vlakem. Vy, že to muselo být na dvoukolejce. Já, že to bylo na jednokolejce.

Silniční pravidla na přejezdu do toho taháte vy. Spekulace o tom, že příslušný strojvedoucí měl papír, takže brzdil, do toho taháte taky vy (papír nevím, ale viděl jsem, že nebrzdil a brzdit nejspíš ani nestačil začít).

J. Lepka 13.3.2019 15:52

Re: Milý autore,

Trvalo to, než jste přiznal možnost poruchy. Takže ta možnost existuje a vy jen, jak vrtohlavá ovce setrváváte v bludu. Zásadně ignorujete to, čemu se říká lidský faktor. Ten totiž se zcela stejnou pravděpodobností může postihnout jak řidiče pře přejezdem, tak dispečera někde u monitoru.

P. Grigar 13.3.2019 16:05

Re: Milý autore,

..bože, vy jste ale vůl.

J. Lepka 13.3.2019 16:28

Re: Milý autore,

Děkuji, vcelku základní reakce člověka v koncích s argumenty.

P. Grigar 13.3.2019 17:01

Re: Milý autore,

.. nikoli, reakce člověka, který vidí, že vůl na argumenty opakovaně nereaguje, neb jsou mimo jeho chápání.

V. Pavelka 13.3.2019 18:09

No

Ja bych řekl, že vzteklých a arogantních pitomců ,jsou na obou stranách haldy"?!

Z. Lapil 13.3.2019 22:40

Re: No

Ono jich zas tolik není, takže si dovolím poopravit: VzteklÍ a arogantnÍ pitomcI jsou na obou stranách.

B. Carina 13.3.2019 16:56

Existuje návěstidlo, které návěstní strojvedoucímu, zda je železniční přejezd zabezpečen. Není u každého přejezdu. Nevím také v jaké vzdálenosti, ale je možné, že se strojvedoucí dozvěděl o výpadků zabezpečovacího zařízení přejezdu dřív, než na přejezd vjel a než ho viděl.

P. Grigar 13.3.2019 17:02

Re:

.. jmenuje se to Přejezdník.

M. Prokop 13.3.2019 11:19

Re: Milý autore,

Pan Holub je typický novinář.

Odborník ví vše o hovně, novinář (čest vyjímkám) hovno o všem.

J. Kratochvíl 13.3.2019 10:41

Stav naší železnice po 30 letech budování

kapitalismu je opět dalším příkladem totální neschopnosti našich politických představitelů, kteří svou neschopnost zakrývají neustálým bojem proti bývalému režimu a kdy svoji neschopnost a chamtivost mohou svádět na komunisty. Opět se ukazuje na totální diletantismus otců zakladatelů v 90 a dalších letech. Za 30 let by musela být ve slušném státě rekonstruovaná a zmodernizovaná celá železniční síť a budování sítě tratí VRT, tak jak to vidíme v bývalé NDR. Technický ani finanční problém to pro ČR určitě není.

J. Lepka 13.3.2019 10:47

Re: Stav naší železnice po 30 letech budování

Hochu pomýlená, na řídících postech všech zainteresovaných úřadů a podniků sedí stále stejné kádry, jako před lety třiceti. Že bolševici dojebali i funkční a promyšlený systém dráhy z dob CK monarchie, dost výrazně popisují odvážné reportáže s konce osmdesátek. To byste musel doslova do písmene vyházet všechny ajznboňáky a úředníky drážních úřadů i ministerstva dopravy, protože prostě starýho psa...

J. Kratochvíl 13.3.2019 10:58

Re: Stav naší železnice po 30 letech budování

Kecáte, organizace a systém nezávisí na řadových zaměstnancích, ale na vedoucích co je řídí a ti jsou také na zodpovědní za stav železnice.

J. Lepka 13.3.2019 11:07

Re: Stav naší železnice po 30 letech budování

Tvrdím snad něco jiného ? Zřejmě jste se nastartoval dřiv, než jste plně dočetl můj text.

P. Grigar 13.3.2019 11:11

Re: Stav naší železnice po 30 letech budování

.. něco na tom bude. Mám odslouženo 42 let "bez ztráty kytičky". Po listopadu 1989 nastalo několikaměsíční bezvládí na železné dráze, na všech stupních řízení probíhaly boje o pozice, škatulata se hejbala, na lidi v provozu jaksi nezbyl čas. A ono to jelo, jelo, jelo... dokonce bez problémů, všichni pěšáci totiž dělali svou práci jako předtím i potom. Věrchuška se oklepala, pozice uhájila, provozní idylka skončila a začalo se "řídit".

M. Prokop 13.3.2019 11:21

Re: Stav naší železnice po 30 letech budování

Na slušný stát je zde privela Kratochvílů.

R. Langer 13.3.2019 11:32

Re: Stav naší železnice po 30 letech budování

Asi tak.

M. Pivoda 13.3.2019 10:02

Budounost a minulost

Budoucnost českých drah (ať státních či soukromých) za cca 20 let je celkem jasná: Vlaky po kolejích budou tou dobou jezdit již bez strojvůdců. Jenže jak překlenout to dlouhé období? Bude to jízda po hrbolaté cestě (bumpy road ahead).

A jak vyřešit českou privatizační minulost v souladu s českými kulturními zvykostmi? Hm. Jeden Vašek byl napřed v kriminále, a teprve pak se stal českým prezidentem. Proč by u druhého Vaška to nemohlo být právě naopak?

P. Grigar 13.3.2019 12:56

Re: Budounost a minulost

... ETCS. Zatím ale má svoje mouchy. Nedávno si to mohli vyzkoušet soudruzi v jistém nejmenovaném, velmi vyspělém evropském státě. Nastavením jednoho, zdánlivě banálního parametru, dostali systém po krátkém čase od spuštění do situace, kdy vlaky byly v jeho virtuálních zákrutech v jiných kilometrických polohách než ve skutečnosti. Trefil ho digitální šlak...

P. Grigar 13.3.2019 13:08

Re: Budounost a minulost

.. nesprávným nastavením.