26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

TECHNIKA: Do budoucnosti nás odveze hybrid

Vyrábíme hybridní auta. Ve dnech velkých světových autosalonů se automobily dostávají do popředí v roli celebrit. Máme za sebou ten ve Frankfurtu nad Mohanem. Jeho plakát byl blankytně modrý, přičemž právě tato barva je symbolem vzdušně průzračné čistoty. No a auto tam bylo zobrazeno jako shluk čisťounkých bublinek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Uhlich 24.10.2011 23:45

Re: Cháron a jeho Kozelský

myslím, že skoro všichni průměrně nadaní lidé vědí co je to gyroskopický jev...z tohoto úhlu pohledu vlastně neexistuje žádná poloha setrvačníku, která by neovlivňovala jízdní vlastnosti. Jestliže je možné , že několik gyroskopů o hmotnosti, dejme tomu, 25kg dokáže plně stabilizovat raketu na jejím letu a to prosím raketu o hmotnosti několika tun je asi naprosto zřejmé, jak by působil nějaký větší setrvačník v automobilu. Konec konců už v dávných dobách se prováděl experiment s pohonem nějakých užitkových prostředků, kde se roztáčel setrvačník a jeho kinetické energie se pak užívalo při pohonu....jo bylo to dobrý...pohánělo to, ale jen do první zatáčky, kdy to odmítalo zatáčet a jelo to stále rovně.....

   Nojo, pánové ..opět látka středoškolské fyziky....  :-)

B. Uhlich 24.10.2011 23:37

Re: Cháron a jeho Kerberos

využívat pouště k výrobě elektrické energie je na první pohled logické, ale na druhý už to tak jednoduché není..... ono např, při takové písečné bouři - by se asi s tou stavbou mohlo začít znovu, že? A to nějak raději pomíjím takovou maličkost jako je stavba obřích měničů a transformačních stanic.....a o dálkových vedení skrze rizikové oblasti Afriky už mlčím úplně....

B. Uhlich 24.10.2011 20:31

Re: Řekl bych,

Mně hlavně na celé věci vadí, že většina lidí si může provoz tohoto "vehiklu" spočítat pomocí vzorečků, které jsou notoricky známé z fyziky prvního...druhého ročníku střední školy..... doporučuji zvláště pohyb po nakloněné rovině...to je velmi zajímavé. Spočítejte si někdo  jak velkou energii z pohybu vozidla můžete čerpat aniž by se vozidlo při pohybu "z kopce" zastavilo ... zjistíte velmi zajímavá čísla. A to si prosím zadejte naprosto ideální podmínky, nulové tření o vzduch a ideální valivý pohyb pneumatik po podložce (vozovce)...tedy žádné ztráty v pneumatikách....ložiskách a pod....

 To že někdo nepochopí, že když spalovací motor dobíjí baterky - ,že je trochu ekologický i technický nesmysl už pomíjím úplně.....

  Je to opravdu poněkud tristní.... chápu že autor (Neff) je poněkud ovlivněn svým humanitním vzděláním, ale látku střední školy by měl zvládat každý alespoň trochu moudrý člověk....

F. Ryzý 24.10.2011 17:47

Re: Cháron a jeho Kozelský

A vy pane započítáváte do účinnosti spalovacího motoru všechno, co požadujete po autorovi komentáře?

P. Sulc 24.10.2011 1:25

Re: Já si to nemyslím....

100 % pravda. Ja mel 15 let Ford Escort, 1.8L, 75 koni. A stacilo to, i na prekracovani max povolene rychlosti 65 mill za hodinu. A ted jsem marne shanel podobne auto: vse 110-130 koni a vice, az na Smart. A k cemu to? Abych si zajel k doktorovy ci pro mliko?. A pri tom je benzin  $ 3.50 za gallon, pred 15 lety a jeste dlouho potom byl $ 1.00-1.25.

P. Skřivan 24.10.2011 0:45

Řekl bych,

že hybrid je prostě hybrid. :-)))

Kdo chápe, jak zásadní konstrukční rozdíly jsou mezi autem na spalovací motor a autem elektrickým, chápe také, že hybrid nemá moc velkou naději. Je a musí být dražší, než auto se spalovacím motorem i elektřinou a co horšího, ani parametry nemohou být lepší. Jejich šance je jen v době současných akumulátorů, které jsou na hranici použitelnosti a ekonomické rentability.

J. Šimek 23.10.2011 17:23

Re: Cháron a jeho Kozelský

Dovolím si doporučit vygooglovat podrobnosti o KERS ve F1. Tam kdyby setrvačník ovlivňoval nežádoucím způsobem jízdní vlastnosti, tak je v každém závodě někdo mrtvý :o).

J. Kadeřábek 23.10.2011 13:20

Souhlas s Vaším názorem pane Uhlich

Když jsem si pořizoval poslední přesouvadlo místo Bursíkova Priusu jsem koupil C1. Spotřeba stejná jako Prius ovšem při váze něco přes 700 kg zcela jiná účinnost. Pravda, ego se s C1 honit nedá.

J. Kadeřábek 23.10.2011 13:09

Jen taková drobnost.

Všechni teoretici africké fotovoltaické energie řeší jen technické problémy a jaksi opomíjí fakt, že nikdo ze zainteresovaných tam nevlastní ani 1m2 půdy. Tamní režimy jsou stejně spolehlivé jako zmínění islamisté nebo marxisté.

J. Krásenský 23.10.2011 10:47

Cháron a jeho Kozelský

V čem jsou zjevné problémy Vašich představ o elektromobilech: Třeba v účinnosti, vypočtěte účinnost elektromobilu při započtení účinnosti výroby, přenosu elektrické energie, nabijení a vybíjení baterií a účinnosti motoru elektromobilu. Nebo proč nabízíte technologii výroby a přenosu elektrické energie, která není prověřená praxí? Gigantické sluneční elektrárny jsou lákavá představa, jejich výstavba se zdržuje ne pro jakési přízračné lobby (proč by šejkové odmítali bohatnout i na jiné komoditě než je ropa, stejně tak nadnárodní nenažrané korporace), ale pro velké technické problémy a  přírodní zákony. Spousta ekologických odborníků má zajímavé nápady, které vyřeší problémy všeho lidstva a celé planety. Ale proč je nedokáží přenést do praxe není vinou záškodníků a nepřátel, ale přírodních zákonů.

Ale nejste v tom sám. zajímalo by mne, v jaké poloze musí být setrvačník, aby neovlivňoval jízdní vlastnosti automobilu?

P. Kozelský 23.10.2011 8:40

Cháron a jeho Kerberos

Do budoucnosti nás mohou dovézt jedině čisté elektromobily podpořené celosvětovým projektem využití pouští k výrobě solární energie. Statisíce kilometrů čtverečných nevyužitých ploch dostanou v tu chvíli svůj smysl.

Již tři význačné světové značky v posledních 20 letech vyvinuly a vyrobily plně funkční elektromobily. Vždy došlo pouze k pronájmu těchto vozů koncovým uživatelům. Po uplynutí smluv, přestože občané měli zájem prodloužit smlouvy byly automobily nemilosrdně zlikvidovány. Co za tím asi stojí ? Lobby, lobby bohatých arabských Šejků spojených s kapitálem celého světa nechávají takto umírat miliony lidí ročně na rakovinu plic v důsledku zvyšování emisí výfukových plynů. Proto nás hybridy pouze převezou přes řeku Styx do věčného zapomění.

Cháronem je v tomto příběhu hybridní automobil, který kompromisem mezi požadavkem většiny občanstva země a nenažraností nadnárodních korporací. Tento problém se  dnes čím dále tím více stává morálním dilematem kapitalismu požírajícího sebe samého. On samotný egoistický, úspěšný a vítězný se tak stává vlastní zhoubou. 

Bohužel úplatné vlády celého světa podporují právě tento bussines bussines ropy, bussines smrti a tím neplní základní úlohu regulátora vývoje, neplní úlohu, kterou jim většinou v demokratických volbách uložili voliči.

J. David 23.10.2011 7:46

Hybrid

Něco jako husokachna. Ani ryba, ani rak. Již starej Mičurin vytvářel hybridy. Zpočátku slibné, ale pak fiasko. Vtip říká, že nakonec starej Mičurin si "skřížil nohy" a nemohl se vymočit, takže mičurinství upadlo do stoupy.

Hybridní auta. Nárůst hmotnosti díky Aku, elektroniky, "pičičmundin" a následně ceny. A to ještě vražme do hybrida LPG či H. To bude technická síla. Nepolemizuji s technickým řešením, ale s užitnou hodnotou. Aku, jejich kapacita, hmotnost a cena (včetně ekologické likvidace). Rekuperace, když do nich budu rvát zpětně plnou rekuperaci, nebouchnou? Zase řídící elektronická jednotka. Jaký "operační systém" je a bude v hybridech? Když se systém "poondí", co s tím? Kouzelná vize. Dle mého soudu slepá ulička, buď A, nebo B, v jednoduchosti je genialita. Ať vymyslí levnou hydrolýzu H2O, pak bude "vystaráno", jenomže... To by byl daňový "hukot" na vstupní H2O. Hybridy jsou "politikum". Jenom má úvaha.

P. Sulc 23.10.2011 7:14

Re: Důležitá větička:

Slepa ulicka hybridy jsou, o tom je prispevek hned nade mnou. Ona ta slepa ulicka je cela ta ekologie a oteplovani. Lide leckdy pro stromy nevidi les. V 70 tych letech si muj potroubly kamarad koupil Mercedes Diesel za $ 29 000, mislo o pet tisic lacinejsi benzinak, a pochvaloval si jakapak je ten Diesel nadherna uspora.. Tehda stal gallon asi 70 centu. Tak jsem spocetl ze za tech 5000 dollaru, co dal navic, mohl mit pres 7000 gallonu benzinu na 140 000 mill, a tolik ze nenajezdi za celej zivot. To vite, ze protahnul ksicht. A v USA je nafta jednak drazsi a u mistnich pump se nesezene, jen na dalnicich.Holt pouzivani mozku neni priliz oblibena cinnost.A te si uzijte prima weekend, ja jdu spat, je vice jak hodina po pulnoci.

K. Kužel 23.10.2011 6:36

Re: Důležitá větička:

Máte pravdu. Převádím tedy závěrečnou větu svého příspěvku do kondicionálu:

Skutečnou revolucí BY BYLO vyvinutí akumulátorů s mnohem lepšími parametry (hmotnost/objem/kapacita/cena) než mají ty současné.

Co se týká hybridních automobilů, myslím, že je to slepá ulička.

P. Sulc 23.10.2011 6:23

Re: Důležitá větička:

Je to ptakovina, hlavne ten Porshe. Kdo na to ma, nekouka co stoji benzin. Normalne hybrid je tak asi o $ 4000 drazsi nez normalni auto. Pri dnesnich cenach to je 1200 gallonu benzinu. Pri spotrebe //moje Toyota dela 27 mill na gallon// s tim ujedete skoro 33 000 mill. To ujedu tak za 8-10 let, no a pak si koupim nove auto, ne? A nemusim platit drahou udrzbu baterek a elektromotoru.

P. Sulc 23.10.2011 6:00

Re: Důležitá větička:

On je u tech akumulatoru jeden veliky hacek: energeticky nejucinejsi, ci nejvykonejsi chemicka reakce je oxidace vodiku. Energie na jednotku vahy, myslim. Dalsi je oxidace uhliku, mezi tim je oxidace uhlovodiku, tedy spalovani benzinu, na pr.Promluvte si o tom z chemikem, ten doda i numera. Uhliku a vodiku se uz dalsi chemicka reakce nemuze ani priblizit, takze necekejte zazracne akumulatory. Za vice nez sto let jsme se priliz daleko v tomhle oboru nedostali. Takze pomohou jedine palivove clanky. Jiz nekdy v sedesatych letech casopisy, jako treba ''Sdelovaci technika'' mely optimisticke predpovedi: palivove clanky spalujici benzin pomoci vzduch jsou tener za rohem, dalsich deset let, nanejvejs dvacet a jezdime na elektrimu, vyfukujeme vodu. A jak vidite prdlajs.

J. Huml 23.10.2011 5:28

Re: Já si to nemyslím....

toto jsou jen vseobecne informace:

http://www.google.ca/url?sa=t&rct=j&q=toyota%20prius%20as%20the%20most%20favorable%20for%20taxi%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20use&source=web&cd=3&ved=0CCkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fcars.about.com%2Fcs%2Ffamilysedans%2Fa%2Fhybrid_explain.htm&ei=ooijTtycIK3TiALhg8Fv&usg=AFQjCNGDZbgJZwfmYl-n9PaUiOwZmF-f1Q&cad=rja

J. Huml 23.10.2011 5:16

Re: Já si to nemyslím....

Musi to byt asi tim, ze za 1)nabijeni baterii v dobe kdy Prius neni v provozu je v Severni Americe podstatne levnejsi, nez pouhe pouzivani benzinu a za 2) taxiky spali pomerne dost benzinu kdyz se pomalu pohybuji ci temer stoji v mestske doprave - benzinovy taxik bezi na volnobeh, Prius jen pomalu ssaje z baterie jen to minimum, co potrebuje k pohybu.

Na priklad, plne elektricky Volt s dosahem 100Km nabijete za pouhe $2.00, benzinove vozidlo stejne vahy spotrebuje na 100Km priblizne benzinu za @9.00.  Samozrejme, kupni cena Voltu je zatim temer  trojnasobna.

Je pravdepodobne, ze financni zatez udrzby elekromobilu je podstatne nizsi, nez motoru spalovaciho diky mensimu celkovemu opotrebeni hybnych soucastek.

B. Uhlich 22.10.2011 20:09

Re: Já si to nemyslím....

Já s Vámi nějak nechci vyloženě polemizovat, ale v čem tkví ona zázračná úspornost? Já si nemohu pomoci, ale automobil (jakýkoliv) je jen energetickou soustavou, která má nějakou energetickou bilanci...tedy vstupy a výstupy a ne jejich poměru pak závisí celková "užitečnost" celé věci. Pokud ti taxikáři nemají nějaký vyloženě zvýhodněný přístup k jedné složce energie....pak je to, co říkáte nesmysl. Pochopte, zákon zachování energie platí všude na světě a za každých podmínek. Tedy pohyb tohoto automobilu je stále konstantně závislý na dané nutné spotřebě...ať už benzínu nebo energie z baterií. Proto by mně opravdu zajímalo v čem tkví ty úspory.... nemyslím to nijak zle..opravdu by mně to zajímalo. Díky.

J. Šimek 22.10.2011 19:12

Re: Důležitá větička:

Máte extrémně bujnou fantazii. KERS a norma u hybridů se skutečně v mých příspěvcích nevyskytuje.

Sice se vám v původním příspěvku zdálo nemožné kinetickou energii využívat v akumulátoru, ale teď tvrdíte, že funkci KERS dávno znáte. Zvláštní.

J. Šimek 22.10.2011 19:03

Re: Důležitá větička:

Jéminánku, tak si vygooglujte něco o o šíleném propojení setrvačníku a baterie v F1. To sice nejsou osobní vozy, ale při hlubším zkoumání narazíte na komerční vývoj u Williamsů a ti to dělají pro prachy, takže se dočkáme ...

B. Rybák 22.10.2011 18:26

Re: Důležitá větička:

Asi jste špatně četl odkazy, které nám nabízíte (díky za ně). Setrvačník se nepoužívá v žádném z v článku popisovaném hybridním automobilu. Jeho využití je tedy pro osobní vozy teprve vyvíjeno (očekávané 20% snížení spotřeby není nic moc) a v žádném případě by se setrvačník nevyskytoval současně s baterií. Zatížení automobilu baterií a (nezbytně velmi hmotným) setrvačníkem by bylo příliš šílené. Propojení obou systémů velmi obtížné. Po havárii takového automobilu nebo při svém roztržení by se setrvačník mohl stát vraždící bombou.

K. Kužel 22.10.2011 18:08

Re: Důležitá větička:

První dva linky byly bezvýznamné. Co je KERS a jak funguje, vím už delší dobu. Třetí link říká, že se s KERS teprve ZAČÍNÁ experimentovat na užitkových vozech. Není to tedy tak, jak naznačujete, že to je u hybridů norma.

S povděkem konstatuji, že se vyjadřujete o něco méně hovadsky než jak jsem vás poznal na dřívějších diskusích. Není vyloučeno, že se časem dopracujete k jakžtakž slušnému standardu. Jen tak dále!

K. Kužel 22.10.2011 10:19

Re: Důležitá větička:

Jistěže by mohla. Do jaké míry, to záleží na parametrech setrvačníku a jeho připojení. Připojit setrvačník při prudkém zabrzdění natvrdo by samozřejmě byl nesmysl. Pokud máte odkaz na nějaké inteligentní řešení, poskytněte mi ho, pro ujasnění.

J. Šimek 22.10.2011 10:10

Re: Důležitá větička:

Pardon, ale v tom autě se kinetická energie nejdřív přesouvá do "setrvačníku" a ne do dynama. Ale to si snad časem doplníte a ujasníte :o)

J. Skála 22.10.2011 9:51

V taxislužbě možná,

ale větší rozšíření obecně nás opravdu nečeká. V tom má pan Uhlich pravdu.

J. Huml 22.10.2011 5:24

Re: Já si to nemyslím....

Dovolim si oponovat skutecnosti, ze hybridni Priusy jsou opravdu darem s nebes podnikatelum v taxisluzbe. Zejmena v Severni Americe, Priusy jsou nesmirne popularni a prospesne taxikarum prestoze jejich kupni cena je temer dvojnasobna: Prius se zkratka vyplati v mestskem provozu: nejen pro uspornost paliva, ale take pro neobycejnou trvanlivost tohoto automobilu. Na priklad ve Vancouveru je uz nekolik Priusu v taxisluzbe, ktere maji najeto pres jeden milion kilometru a stale slouzi...

K. Kužel 22.10.2011 3:40

Důležitá větička:

"Při brzdění je též možné energii aspoň částečně převést na elektrickou energii." Proč "aspoň částečně"? Inu, kdyby se měla CELÁ energie intenzívnějšího zabrzdění napumpovat do akumulátorů, dalo by to tak velký nabíjecí proud, že by milé akumulátory moc takových zabrzdění nepřežily. Tím celý hlavní efekt takovýchto hybridů dostává vážně na frak. K tomu se přidává ještě velká hmotnost akumulátorů, která spotřebovává spoustu energie při akceleraci, takže výsledný efekt není nic moc.

Skutečnou revolucí bude vyvinutí akumulátorů s mnohem lepšími parametry (hmotnost/objem/kapacita/cena) než mají ty současné. Pak ovšem bude lepší nabíjet akumulátory z externích zdrojů než z vlastního spalovacího motoru.