26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Chudí zaplatí elektromobily bohatým

Co státem naplánované změny přinesou? Úpadek. Ekonomický, sociální, celkový morální úpadek společnosti. K čemu jinému než k úpadku by mohlo vést to, když se nějaký svrchovaný vládce – zde Evropská komise – začne snažit ohýbat charakter lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 21.7.2021 11:56

R^R^R^

J. Pavelka 21.7.2021 13:59

Pokud vím, tak za první republiky agrárníci prosazovali silně dotace do zemědělství..

J. Jurax 21.7.2021 19:46

A prosadili?

V. Petr 21.7.2021 21:11

Prosadili leccos. Dokonce i povinné přidávání lihu do leteckého benzinu v armádě!

J. Jurax 21.7.2021 22:54

Ano. To je zajímavá problematika.

Kolem roku 1926 bylo v Republice československé zavedeno a později i zákonnou formou odsouhlaseno (nikoliv striktně nařízeno) lihobenzínové palivo, známe pod zkratkou Bi-Bo-Li (benzín, benzol, líh), nebo Dynalkol, podle jména jednoho z výrobců, pardubického lihovaru Františka Daška.

I když se údaje o složení paliva různí, lze za nejvěrohodnější považovat tyto dvě verze: Bi-Bo-Li automobilní: 50% etanolu, 30% benzenu a 20% ropného benzinu a Bi-Bo-Li letecké: 44% etanolu, 44% benzenu a 12% petroleje s oktanovým číslem 85 (podle http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=164&t=3248 ale benzín: 50% benzol: 20% aetanol 30%)

Viz https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332

A specielně v armádě to bylo dáno tím, že etanol i benzen byl z domácích zdrojů, což byl vyznamný bezpečnostní faktor.

Ač se cena směsi prakticky nelišila od benzinu, důvěru motoristů si nikdy nezískala. V polovině třicátých let tak zůstával poměr mezi objemy prodejů dynalkolu a benzinu asi 1 : 9. Ovšem v roce 1932 došlo na povinné přidávání 20 % lihu do benzinu k pohonu motorových vozidel; pohonná směs tím výrazně podražila. V letech 1932 až 1933 bylo vyprodukováno 957 607 hl lihu, z čehož 545 996 hl se uplatnilo v lihobenzinové směsi, dalších 40 095 hl v benzolbenzinovém dynalkolu. Lihovary zpracovávaly hlavně brambory, v menší míře řepu cukrovku. V obou případech se osvědčily příměsi ječmene na způsob pivovarnického sladu a místy také kukuřice nebo melasy.

Viz https://veteran.auto.cz/clanek/112/v-lihovem-opojeni-aneb-hluboke-koreny-paliva-e85

Též http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=164&t=3248

Ovšem tohle vše nebyla přímá dotace. Já měl spíš na mysli dotace přímé.