16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

REŽIM: Marx lhal sám sobě

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Konečný 8.4.2024 7:58

Haiti -výstavní síň kapitalismu? Jste se asi pomátl ne? Víte vůbec co je kapitalismus? Podle příspěvku zjevně ne.

T. Pospěch 8.4.2024 4:04

Jo, přesně takhle jsem to vnímal koncem 80. let (jsem r.1971).

Dobrý článek, hlavně už nikdy socialismus. Na druhou stranu, máme kapitalismus a já jako zaměstnanec platím okolo 60% daň, kdy se něco nazývá daň z příjmu a něco pojištění a něco odvody zaměstnavatele a něco DPH a něco spotřební daň a něco poplatky... A taky vidím, kolik lidí žije z dávek, nemyslím tím důchodce.

R. Langer 8.4.2024 5:51

Ne, NEMÁME kapitalismus. Ale věřím, že to myslíte ironicky. :-(

L. Hančar 8.4.2024 7:18

Já mám kapitalizmus, ale jen ve svém mikropivovaru a čepovací hospodě. Tvrdě vykořisťuji sám sebe, 12 hodin denně, 7 dní v týdnu, žádná dovolená, svátky a sick days. A zároveň okrádám své zákazníky neskutečnou marží, a oni jsou šťastní za to okrádání a dávají mi neskutečná dýška. Je to ráj, tenhle kapitalizmus. Ale za branami mého království bují komunizmus dotací, dávek a pohodlného života v nudě. Na čepu je Velvet Čůho 15.

Z. Jemelík 8.4.2024 1:43

Závěrečný odstavec o JZD Slušovice je naprostý nesmysl a dokladuje úroveň ekonomických úvah autora, který se ovšem nemýlí, když konstatuje neefektivnost socialistické ekonomiky s ekonomikou volného trhu.

R. Langer 8.4.2024 5:54

Ehm, jako obvykle jste trochu zmatený, pane Jemelíku. Ale dobrá, zkuste tedy konkrétně vysvětlit, co je tam o těch Slušovicích špatně, možná se plete autor, nebo já. 8-o

R. Langer 8.4.2024 7:24

... aha, takže se nedozvíme nic, jak vidím. :-P

V. Mokrý 8.4.2024 6:21

R^

P. Hatina 8.4.2024 1:21

Mimochodem, ono stojí si za to přečíst si od Marxe Komunistický manifest (a ten není moc dlouhý, a lze ho přelouskat za pár minut), a člověk pochopí, že žádal daleko míň, než zmíněno.

Tam se ptal, z čeho mají žít staří lidé (důchody se tehdá nevyplácely), co invalidé (ani ti nic nedostávali), co nemocní (ani těm nic, naopak lidé si platili za léčení), z čeho mají žít nezaměstnaní (v té době podpora v nezam. a soc dávky pojem neznámý), co osamělé maminky s dětmi..Tehdy tohle "trochu" řešila charita, o kterou se muselo doslova žebrat,

No a pochopitelně došel, k závěru že o tyto lidi by se stát postarat měl, A aby na to stát měl, tak navrhoval, určité navýšené daně bohatým, určité typy přerozdělování, Btw - oboje i tak velice často používané dodnes i západními státy, aby bylo na cokoliv (od děl až třeba pro boj s klimatem)

No, pokud by mu to snad někdo vyčítal, může si to zkusit žit si bez těchto vymožeností moderního sociálního (nikoliv socialistického) státu.

Ostatně tímto lze vysvětlit i ty drby o tom jak se Marx živil. Ony se prosím tehdá (ó ta hrůza) nevyplácely ani vědecké granty ve společenských vědách, ani nebyly tak hojné vědecké ústavy. Soc dávky, jak výše, žádné

A z čeho potom měl žít takový talentovaný intelektuál, když mu stát nic nedal??? Měl snad jít makat do fabriky? Z té představy by se i řadě dnešních intelektuálů řádné rozbolela hlava..

R. Holub 8.4.2024 2:05

P. Hatino, nechce se mi cist komunisticky manifest (znovu, mam statni zkousku marxismu z University Karlovy, 1960). Marx veril (nesmyslne) ze bez "anatgonistickych protikladu" (ted by se reklo zero sum game), cim vic vyzdimam z delniku tim lip pro me, a ze "novy clovek" v socialismu (t.j. bez vlastnictvi vyrobnich prostredku, a mimochodem Marx i byl proti zruseni rodiny), bude pracovat jako na svem. Jak psal Milovan Djilas, hned vznikla "Nova trida".... Dodal bych ze pred socialnim statem byly cirkevni organizace, hlavne jeptisky, ktere se staraly o potrebne. Stale jich jsou statisice... :-/

P. Hatina 8.4.2024 3:46

Ano, máte jistě pravdu, že Marx své vědecké (sociologické) teorie založil na antagonismu tříd . Stejně že ekonomicky to tak často platilo, " cim vic vyždímám z delniku tim lip pro me" (on byl tehdy ten kapitalismus někdy tvrdý pro obě strany - ani těm chudákům kapitalistům stát dotace nedával), a odbory tehdy teprve vznikaly..

Stejně tedy že Marx psal o "tehdejším rozkladu tradičních rodin (mimochodem i feminismus tehdy ještě neexistoval).

Ale to se pořád bavíme o zastaralých teoriích jednoho sociologa 19 století, kterých jsou i dneska mraky. Bohužel, ty grády udělali potom až politici, kteří ty sovětské a socialistické státy začali ve 20.století budovat cestou revoluci a hromadnými konfiskací onoho kapitálu Toho se, stařík Marx spíše obával. zda k tomu někdy dojde.

A pokud se týče těch jeptišek, ano i církev v té době plnila funkci té charity (ještě z feudalismu), ovšem už v té době 19.století, bylo vidět že ani ekonomické zdroje církve pro všechny ty nově bezprizorní (z proletariátu) nestačí. Stejně ani dalších investorů těch charit..

Ono nakonec, pokud si někdo myslí, že by se obešel bez státního důchodu, nemocenské, podpory v nezaměstnanosti, a pod, může i dnes využít služeb třeba Armády spásy pro přespání v mraze a talíř polívky. A hned uvidí ten rozdíl..;-D