9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

PRVNÍ PĚTILETKA: Tak nějak ji jaksi neplníme

Evropská komise (EK) vrátila české vládě její návrh Národního klimaticko-energetického plánu (NKEP) s podrobnými připomínkami a požadavky na jeho doplnění. Jsou v mnohém výmluvné i paradoxní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 23.12.2023 17:44

Autor si tak nějak nevšiml, že obdobu green deal dělá i Čína. Pravda, tam to mají těžší, protože jejich úkol není vymýšlet, ale vyrábět a navíc modernizace zaostalých částí nutně vede k razantnímu růstu spotřeby energie.

L. Novák 23.12.2023 21:20

Jasně, ZELENÝ ;-O KRETÉNE! Komunistická totalitní ČÍNA - NÁŠ VZOR!!!

A kolik že elektrické energie (v procentech celkové výroby) dodá Číňanům fotovoltaika, kde mají světovou dominanci ve výrobě FV panelů? :-P

P. Skřivan 23.12.2023 21:47

To nevim a je mi to jedno, ale staví je tam taky. Větrníky taky, dokonce i úložiště. Tři soutěsky stavěli právě proto, že jde o trvalý zdroj obnovitelné energie. Čína je velká a využijí všechny zdroje. Jako každý rozumný jedinec, se snaží uplatňovat ty modernější dostupné postupy. Samozřejmě po čínsku, tj. musíte pravidelně za politrukem, kde v místnosti, kde na stropě je svítící srp a kladivo vám vysvětlí, jak máte správně myslet.

M. Kocián 24.12.2023 7:49

V dobách mého mládí se za čisté zdroje energie považovaly přehrady. Zatopovaly se kvůli nim vesnice, sváděly se do nich řeky. Později se začalo přiznávat, že jejich vliv na životní prostředí není bezproblémový, dnes se o nich už raději nemluví a tváří se, že sucho až vznik pouští spojených s odnosem vyschlé ornice větrem v některých oblastech má jiné příčiny.

P. Skřivan 25.12.2023 18:32

Myslím, že je to trochu problematická věc. Je třeba si přiznat, že jakákoli stavba má vliv na životní prostředí, často o dost destruktivnější, než se všichni domnívali, když se plánovala. To by se ovšem nemohlo dělat nic.

Asi bych se na to koukal tak, že když se vytvoří prostor pro život, špatně to úplně nejspíš není.

Už za socialismu se začaly používat solární kolektory (na ohřev vody), budovaly se blokové kotelny (vyšší účinnost, dnes možnost kogenerace), budovalo se dálkové vytápění (čistší zdroje, dnes opět kogenerace), plynofikovalo se. Tehdy se tedy dělalo to samé co teď, samozřejmě s omezenou dostupností tehdejších prostředků. První elektromobil, který jsem viděl, byl tehdy Trabant s velkou olověnou baterkou místo motoru. Prakticky dost nepoužitelná věc.

Mimochodem: narovnávání toků se přestalo dělat už za totality.

P. Zahrádka 24.12.2023 15:07

15% elektŕiny, anonymní Nováku

V. Vlach 24.12.2023 11:02

Pán je hlupák? V Číně se vymýšlí o stošest! V době, kdy v Evropě přichází, např. v mobilních telefonech, nějaká horká novinka, v Číně je stará 3-4 roky!

P. Skřivan 25.12.2023 19:26

Nějak jste nepochopil, že ta tzv. novinka vlastně novinka není. Mobilní telefon je furt to samé dokolečka a tzv, novinky jsou jen o lepších čipech, které ovšem nevymýšlejí a ani nevyrábějí Číňani. Tedy vyrábějí: ti na Tchajwanu a často i mimo Tchajwan (z důvodu bezpečnosti). Vymýšlí se to ale různě. Např. procesory v Anglii a ten originál má podobu jen technického popisu. Fyzickou podobu tomu dá až výrobce, což zase není čínská firma, ale většinou americká.

Jinak operační systémy také nedělají Číňani. Nebo nevíte, komu patří IOS nebo Android ? Nevíte, že základ Androidu je bytový kód Javy a Linux ? Takže pouze kecáte a je to jen o vaší neznalosti. Číňani osazují čipy na desky a montují to do krabičky, a to je jejich práce. Maximálně si navrhnou tu desku softwarem opět ne čínským, ale klidně i třeba českým, což tu děláme taky.

Vy jste prostě konzument, který vidí mobilní telefon, o které si myslí, že jde o úžasnou novinku, ale vůbec nevíte nic o tom, co je za tím.

J. Barcal 27.12.2023 19:36

Aha? Tak mi jistě vysvětlíte, z jakého důvodu uvádí cca každý týden do provozu jednu uhelnou elektrárnu, že?

M. Dvořák 23.12.2023 11:41

Když kdysi ÚVKSSS rozhodl, tak ostatní výbory až po místní a dílenské musely rozpracovat své úkoly a hlásit pouze plnění v plánovaných termínech. Tak to známe.

J. Kostelanský 23.12.2023 8:45

Přitom řešení je jednoduché - hlavně na celoevropské úrovně. Stačí přestat nosit nosánek nahoru a začít se učit tam, kde to umějí - např. v Číně.

M. Kocián 23.12.2023 10:46

Pámbůh s námi a zlý pryč!

L. Novák 23.12.2023 13:21

Zelený magor a troll Kostelanský bude propagovat komunistickou totalitní Čínu, dokud se trefí do klávesnice...:-)

P. Skřivan 23.12.2023 17:42

Jo ? Asi jste nepochopil, že od Číny se těžko můžete učit, když vy jim tam máte zadávat práci. Nějak jste nepochopil svou historickou úlohu: USA a EU vyvíjí a Čína, Indie, atd. vyrábí. Nebo proč myslíte, že Čína má raketoplán, který vypadá přesně, jak ten americký. Že by proto, že to obšlehli ?

L. Novák 23.12.2023 21:17

No hlavně že to těm čínským bolševikům lítá, ne? ;-D

P. Skřivan 23.12.2023 21:49

Myslím, že jim je přáno. Jako lehké to nemají. Ono kdybych měl modernizovat giganta jako je Čína, asi bych toho moc nevěděl. Tradici demokracie nemají a lidi jsou tam od zcela top, po zcela primitivní. Nic lehkého.

M. Kocián 24.12.2023 7:51

Na rozdíl od sovětské kopie Burana, který nakonec zrezivěl v hangáru.

P. Skřivan 25.12.2023 18:40

Jedna z velkých chyb Ruska je právě to, kolik utápí osobní iniciativy v zájmu znovuzavedení nesmyslného sovětského myšlení. Buran byl raketoplán pro lidí. Ten čínský je kopie amerického vojenského, který je bez lidské posádky. Jde o vesmírný dron, v dnešní terminologii. Nicméně ruští konstruktéři měli ve svém volném čase vytvořit projekt na minimálně dva další raketoplány. Pokud by byli v Americe, je dost možné, že by bylo alespoň o jednu "vesmírnou" společnost víc. Takto to šlo do kopru a vsadil bych se, že je nejméně ještě desetkrát tolik toho, o čem nikdo neví. Místo toho Putin demoluje Ukrajinu, což doslo nemá žádný smysl, Pro nikoho, tj. ani pro Rusko.

J. Jurax 22.12.2023 21:14

Být nyní ministrem průmyslového prostředí a životního obchodu, lámu si hlavu, co po mně ta Komise vlastně chce, psáno v článku.

Elementary, my dear Watson ... Komise chce samé peachoviny. Jako vždy. A my poslušně dumáme, jak ty peachoviny realizovat. Taky jako vždy.

A poslední odstavec článku je výmluvný a tragicky pravdivý. EK je perfektní zhmotnění kocourkovských konšelů dotažené k dokonalosti; totiž původní kocourkovští konšelé přece jen tak blbí nebyli.

L. Král 22.12.2023 21:08

Fridrich von Hayek

Když do systému vložíte chybnou myšlenku, systém se časem sám rozpadne.

Heins von Guderian, generál tankových vojsk a vynálezce Blitzkrieg

Tak dlouho se kupila chybná rozhodnutí a nesmysly, až nastala pomsta reality.

Již za bolševika sice ÚV KSČ vymyslel soubor ekonomických opatření, ale protože ekonomika nečetla Rudé Právo, stejně si dovolila se řídit podle vlastních zákonů.

A, následoval úpadek, chudoba a zmar.

J. Jurax 22.12.2023 21:21

Jojo, a ekonomika též evidentně nečte ušlechtilé záměry EK. A nepochopuje urputný boj proti zločinnému kysličníku a další urputné peachoviny, jež z Komise vyvěrají v míře přehojné.

Takže pomsta reality na celou EU již dopadá.

J. Barcal 23.12.2023 21:27

Jo, nejtragičtější konce mívá srážka ideologie s fyzikálními zákony. Bohužel se obávám, že se nám to přihodí.

P. Skřivan 23.12.2023 21:59

EK chce ovšem jen to, co se děje všude na světě. V USA, Japonsku, Číně, ... . Tak jim to vysvětlete, že tomu rozumíte líp. Ono je to ale spíš tím, že za a) nemáte informace, za b) neumíte počítat. Prostě jsou k dispozici obecně lepší zdroje než uhelka s účinností 33%. Obnovitelné, fosilní i jaderné. Povolenka CO2 je nástroj, jak donutit ty co provozují šrot ho nahradit něčím novějším. Nic víc. Samozřejmě pokud čtete jen titulky, může to vypadat jinak.

J. Barcal 27.12.2023 19:34

Tak zaprvé. Pro, v problematice (jakékoliv), vysoce vzdělaného člověka nemůže být žádným argumentem to, že to jinde dělají blbě. Tak třeba v USA je to stát od státu, a ty "zelené" ("kupodivu" ovládané Demokraty) pouze spoléhají na to, že si potřebný výkon dovezou od těch států, kteří tomuto zelenému náboženství nepodlehly. Zářným příkladem je Kalifornie, kdysi v první desítce světových ekonomik s výrazně přebytkovým rozpočtem. Mrkněte se, jak je na tom dnes, po letech "úspěšné" vlády Demokratů. Japonsko má hafo JE, a to s tou Čínou myslíte jako vážně? Tak mi vysvětlete, proč ta, podle Vás, "zelená" Čína, uvádí každý týden do provozu jednu uhelnou elnu, a přitom už dnes tvoří cca třetinu světových emisí toho "zlého kysličníku", zatím co EU pouze cca 7%. A těmi Vašimi dalšími bláboly se vůbec nemá smysl zabývat, protože o problematice evidentně vůbec nic nevíte, a akorát tu ze sebe děláte hloupého troubu.

Pro Vaše alespoň základní dovzdělání je níže pár odkazů.

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-vedci-prehnali-udaje-o-globalnim-oteplovani-nektera-mereni-uz-nezverejnuji-24765

https://svethospodarstvi.cz/komentare/snaha-o-energetickou-sobestacnost-se-miji-se-solidaritou/

https://cnn.iprima.cz/komentar-dusit-se-kvuli-spinave-energii-nechceme-green-deal-je-ale-lez-a-snuska-pokrytectvi-419923?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

L. Novák 22.12.2023 18:06

Aktuálně - VLÁDA ČR (1. 6. 2011)

Nečas: Odstoupení Německa od jádra zdraží proud v ČR o 30 %

Odstavení jaderných elektráren v Německu zvýší podle předběžných odhadů české vlády cenu elektřiny v Česku o 30 procent. Při návštěvě Drážďan to dnes prohlásil premiér Petr Nečas.

https://vlada.gov.cz/cz/media-centrum/aktualne/necas-odstoupeni-nemecka-od-jadra-zdrazi-proud-v-cr-o-30--84546/

:-) Stalo se... ;-D EU!![>-]

J. Majzlík 22.12.2023 23:06

EU si do svých zelených projektů nenechala člověka, uvažujícího zdravým selským rozumem šťourat.

P. Skřivan 23.12.2023 17:40

Že vy jste se praštil kladívkem do hlavičky ? A že ty zelené projekty dělá i Čína, jste si všiml ? Ta je asi taky v EU ne ? :-)))

J. Majzlík 23.12.2023 19:48

Nejsem sám, kdo pouze z hrubého hodnocení velikosti, pracovitosti, počtu obyvatel, pestrosti národností a dalších méně nebo více rozšířených vědomostí o tomto velikánu dojde k vcelku jednoduché úvaze, že jejich energetická koncepce pro nás nemůže být ve všech jejich aspektech otrockým vodítkem.

V budování jaderných a vodních elektráren a v jejich píli by nám mohli být vzorem. Pouze laický pohled na nebetyčné rozdíly mezi oběma světy.

Spolehlivosti chodu naší rozvodné sítě by pro začátek stačilo, kdyby byly podél ní udržovány koridory a kdyby ji nerozhazovali svými přípojkami a zásahy vnější zelení narušitelé.

L. Novák 23.12.2023 21:16

Buďte v klidu. :-) P. Skřivan je místní ZELENÝ MAGOR věřící na VELKÝ ZELENÝ SKOK po vzoru Mao Ce-tunga. Není mu pomoci. Přesvědčený zelený komunista.:-P

P. Skřivan 23.12.2023 21:55

Obávám se, že Čína pro vás nemůže být žádným vodítkem. Vy máte být vodítkem pro ně. Takže je třeba více myslet a méně kecat. Staré jaderky, ala Dukovany a Temelín určitě budoucnost nejsou. Hlavně proto, že z palivového cyklu jste zvládl akorát nákup paliva a přesun toho vyhořelého v areálu elektrárny. Přepracování nic, uložení odpadu nic, vyšší účinnost taky nic (superkritická voda), pasivní bezpečnost taky nic.

Samozřejmě běžnému člověku připadá jádro jako kouzelná krabička, která je zcela bezproblémová a má všechny problémy vyřešeny. Není a nemá. Na to byste musel mít tak asi o řád větší zkušenosti a investovat řádově větší prostředky do této oblasti. To se neděje.