9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

POTRAVINY: Chceme rovné chutě

Selský rozum říká, že v identickém obalu potravin by měl být vždy zabalen výrobek stejného složení, a je-li tomu jinak, jde o metodu klamání spotřebitele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pražák 10.3.2017 10:06

Neobhajujte neférové, podlé jednání

nadnárodních řetězců, ať už podejních nebo výrobců, jimž jde o maximalizaci zisku.

Jak zdůvodní, že např. ve Fantě je v Itálii a Španělsku 12% pomerančové šťávy, v Polsku 6% a u nás 3%? U nás raději pijí lidé vodu slazenou kukuřičným sirupem???????? To je tak podlé, že se nedá slušně okomentovat. Dtto např. zmrzlina Magnum, kdysi z mléka, u nás z rostlinných tuků, dtto čokolády, např. Ritter.

A EUrovůdci mají ještě tu drzost tvrdit, že nám pomáhají nějakými "dotacemi". Už se těším, až Žalář Evropských Národů odejde do historie.

R. Gramblička 10.3.2017 11:25

Re: Neobhajujte neférové, podlé jednání

Taky vás nikdo tu Fantu pít nenutí. Fanta s 12% je pořád z velké části sirupem slazená voda

J. Pražák 10.3.2017 12:01

Re: Neobhajujte neférové, podlé jednání

Uvedl jsem příklad Fanty pouze jako vzor problému. Jde o to, že je to nekalé klamání spotřebiteel. Já si to nekupuji. Za tu cenu si raději udělám čerstvý pomerančový juice. Jen to dá trochu práci...

R. Gramblička 10.3.2017 12:46

Re: Neobhajujte neférové, podlé jednání

v čem je to klamání spotřebitele? Bylo snad na 3%ní fantě uvedeno, že obsahuje 12%?

P. Harabaska 10.3.2017 13:09

Re: Neobhajujte neférové, podlé jednání

Asi ne, ale bylo to ve stejném kartonu. A protože jste si zapomněl doma brýle a písmenka jsou pořád menší, než bylo slibováno, mohl jste si myslet, že jste si koupil totéž jako o dovolené ve Španělsku.

J. Pražák 10.3.2017 14:53

Re: Neobhajujte neférové, podlé jednání

Když si v jedné zemi té slavné EU koupím stejnou lahev se stejnou etiketou, tak předpokládám stejný obsah.

O. Prokop 10.3.2017 9:12

Včera v pořadu M.Jílkové,

kde jste jako jeden z mála měl logické komentáře, mě fascinoval ta obézní paní, co chodí nakupovat z Vimperka do Německa, že je tam vyšší kvalita.... Nevím kolik dá za benzín při těch svých nákupech, ale kdyby žrala méně, tak by si i za celkově menší peněz mohla koupit ten jogurt s kouskem ovoce, který u nás v Diskontu není k disposici. Obecně 60 % obyvatel nejen Česka, ale i Německa je obézních a má nadváhu z důvodu přežírání. Když vidí smysl života v kvantitě, tak ať si nestěžují na kvalitu( které definice by byla na celé symposium). Za málo peněz nelze mít moc muziky.

P. Hlosta 10.3.2017 9:35

Re: Včera v pořadu M.Jílkové,

Obezita je typický jev v USA a nejen náš. Týká se hlavně sociálně nižší vrstvy obyvatel. Sociologické průzkumy o tom je věc jiná. Smysl života v současnosti je označován za konzumní a je to celosvětový trend, nejen Český. K vaší dehonestaci Českých obyvatel tím tvrzením mohu oponovat jinou dehonestací těch, co smysl života vidí v naprosto asketickém životě co do potravin, ale jinak si užívající smyslně všech jiných "vymožeností" civilizace. Takový namakaný frajer v bouráku, agresivně prožívající své životní úspěchy, rozbíjející vztahy kam jen šlápne, bezohledně šplhající v kariéře, zároveň i do smrti zadlužený hypotékami, případně totéž v opačném pohlaví - u žen, to je úkaz daleko konzumnějšího typu, než obtloustlá panička, jejíž zdraví je přežíráním ohrožované.

Moudrost není otázkou inteligence! Tedy primárně ne. Moudrost spočívá ve schopnosti vcítění se. Takže máme moudré popeláře a i idioty profesory!

O. Prokop 10.3.2017 9:47

Re: Včera v pořadu M.Jílkové,

Děkuji, úplně s Vámi souhlasím. Já chtěl jenom říct, že trocha skromnosti, pokory by neškodilo. A hlavně kriticky přemýšlet o všech věcech v této konzumní společnosti.

T. Hraj 10.3.2017 8:52

Pomazánkové máslo se obrací v hrobě

Autore, je Českým národním specifikem to, že máme raději ošizené potraviny (menší obsah masa a pod.) za vyšší ceny v obalech téměř identických s těmi kvalitnějšími? Netvařte se, že nevíte, o čem tato kauza je!

Je to podobné chucpe jako když mobilní operátoři drželi vysoké ceny s tím, že v ČR je specifický trh (máme rádi drahotu).

Typická věc, která by měla být řešena na úrovni EU. A EU, typicky, neřší.

P. Hlosta 10.3.2017 9:22

Re: Pomazánkové máslo se obrací v hrobě

To bylo o naprosto jiném s tím Pomazánkovým máslem. Bruselský byrokrat zařehtal a žádal po nás, abychom tomu neříkali máslo. Ačkoliv to u nás nikdo(!) za máslo nepovažoval, Brusel to nehodlal pochopit a trval na tom, že to mít název máslo mít nesmí. Vůbec to není o tom, že bychom radši ošizené potraviny! Menší obsah masa je u nás daný tím, že výrobci v Česku prostě nestíhají ekonomicky a tlačí se pod nátlakem řetězců na trh s čímkoliv, co je pro ně ekonomicky výhodné, aby se totiž udrželi v konkurenci.

Jistá ekonomka z Brazílie po Sametu varovala, ať nepouštíme do republiky zahraniční obchodní řetězce, že ty nám zničí drobnou výrobu a prakticky střední vrstvu v podnikatelské sféře. Měla stoprocentní pravdu! U nás navíc vládne klientelismus, takže o to jednodušší to měly ty řetězce. Dnes nás státní kontrolní orgány chtějí demonstrativně ochraňovat před tou "špatnou" zahraniční kapitálovou silou. Proč ale dopustily svévolnost těch řetězců, kdy výrobce, chtějící přes ně prodávat, musel složit regálné v desítkách tisíc ročně, čekat na zaplacení tři a více měsíců po dodávce zboží, tolerovaly diktát řetězců výrobcům co do množství, čase i cenách?! Tenhle bordel mají na svědomí politické strany a ty dnes se budou holedbat, jakou mají starost o zákazníky?! Pendrek! Zákazník je to poslední o koho ta starost je!

T. Hraj 10.3.2017 11:49

Re: Pomazánkové máslo se obrací v hrobě

S tím pomazánkovým máslem to bylo podobné v tom, že jeho obal se nějak tvářil a (údajně) tím mátl zákazníka. To byl oheň na střeše a přišlo rozhodnutí z EU přes které nejel vlak. Tyto výrobky se také nějak tváří (jsou obalem stejné), ale kvalitu mají i diametrálně odlišnou. Narozdíl od Pomazánkového másla je toto záměrný podvod a reakce orgánů EU měla být okamžitá a z vlastní iniciativy. Zatím je nulová I přes urgence a protest.

J. Chaloupka 10.3.2017 10:16

Pro EU jsme pod rozlišovací schopností.

Pokud mne paměť neklame ve věci víz do Kanady pro nás také neudělala nic. A pak si stěžuje, že nejsme dost solidární.

T. Hraj 10.3.2017 11:57

Re: Pro EU jsme pod rozlišovací schopností.

Ano to je exemplární případ jednoty a síly spojené EU v plné kráse. Zvláště v kontextu s příkrou kritikou od EU za naše individuální jednání s USA o zrušení víz, které předcházelo.

Přesto stále znovu slyšíme: sami nejsme nic, kdežto společně máme sílu 500 mil. (obyvatel EU). Někteří totiž pořád nechápou, že žádná EU neexistuje!

P. Hlosta 10.3.2017 8:12

Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

Předně by měl autor uvést, že si občané Česka nějak hromadně nestěžovali na rozdíl v kvalitě v zahraničí a u nás v identicky stejném zboží. Odkud vlastně přišla ta první informace? To by měl autor uvést, kdyby chtěl popravdě posoudit celou tuhle aféru o potravinách.

Naše kontrolní orgány pro prodej potravin sdělily jaksi novinářům, že kontrolovali a výsledky že mají takové a novináři neváhali a spustili kampaň za vyšší kvalitu pro Česko. Jinak by občané ani netušili, že existují jakési rozdíly v kvalitě zboží nám prodávaným a v zahraničí.

Takže pojměme tuhle vyšší hru jako účelovou a tím i vysvětlitelnou lehce a nehrajme falešně. Říká se "nalít čistého vína". Ale autor chce tvrdit, že v každém státě i regionu mají jinačí normu chuti, že jinde radši víno ředěné vodou a jinde zkyslé. Problém ale není fakticky o "čistotě vína", ale o množství prodejného v zahraničí. O peníze totiž jde až v první řadě, jako vždy!

M. Těhanová 10.3.2017 8:28

Re: Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

No, občané to tuší zatraceně dlouho, akorát, jako ve všem se tady říká, že " se s tím nedá nic dělat" Debata o tom se občas vede už několik let. A kecy o tom, že lidi jdou po slevách je hnusná, ono jim tady při těch platech a platbách povinných, nic jiného nezbývá.

P. Hlosta 10.3.2017 8:47

Re: Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

Já spíše než tuším, vím že kvalita a nejen chuťová, se změnila třeba u chleba a pečiva u nás vyráběného, případně dopékaného. Také u laskominek sladkostí, případně u doplňkových ochucovadel se podílí hlavně nadnárodní potravinoví výrobci tím, že jejich přípravky zaplavily naši potravinovou výrobu. Nestlé převálcovala vše, kde jen mohla a tak čokoláda například je už jiných chutí, stejně jako nejrůznější sušenky dříve tradiční. Klasika je v chlebu, kde chléb, ač kyprý, po dvou dnech našim nosům zapáchá jaksi ztuchle. Rohlík, houska jsou nafoukané, že je stejně veliký, ale gramáž má nízkou proti dřívějším před desetiletími. Jogurty naopak více chutnějí ty ochucené i při nízkém, či žádném obsahu tuku. Náhražky živočišného másla rostlinnými tuky se výrazně uplatnily na trhu a skutečné máslo už snad ani máslem není dle dřívější chuti. O podílu masa v našich masných výrobcích ani nemluvě, když původní podíl masa je snižován nejrůznějším způsobem.

Nevidím v zahraničních výrobcích zásadní změnu oproti v zahraničí prodávaných. Vidím zásadní změnu v chutích a složení našich výrobků. Přizpůsobilo se to tlaku levných "zlepšujících prostředků" ze světa. Ono vyrobit tradiční potravinu s chutí a charakterem nám známým dříve, je v současnosti podstatně dražší, než nově upravené receptury s pomocí nejrůznějších náhražek a "vylepšujících prostředků".

R. Gramblička 10.3.2017 9:38

Re: Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

U másla je předepsáno, že musí mít min. 82% MLÉČNÉHO tuku. Pokud máte podezření, že máslo, které vy kupujete, obsahuje rostlinné tuky, máte možnost se obrátit na inspekci. Já jsem si ničeho takového nevšim a tvrzení lidí, jak si pamatují co jak chutnalo před 20-40 lety beru s velkou rezervou.

Včera jsem si v Albertu kupoval párky k "mexickým fazolím" a měl jsem možnost si vybrat dle obsahu masa z asi 5 druhů, od párků s cca 50% až po ty s 78%. Ty s 78% byli dražší, ale chuťově vydařené. A já byl spokojen

P. Hlosta 10.3.2017 10:01

Re: Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

Já vám vaši spokojensot neberu. V podstatě se shodujeme na tom, že současná úroveň v nabídce potravin je uspokojivá. Že ovšem je průnik obchodních řetězců do naší ekonomiky průšvih a to zásluhou našich vlád, to mi nevymluvíte. Máme narušenou konkurenceschopnost a to vlastními vládami. Naše kontrolní orgány dnes nás upozorňují, jaké dělají akce na záchranu a ochranu nás zákazníků. Směšná snaha! Řetězce jsou ukotveny v naší ekonomice natolik, že nějaký střední stav prodejců je naprosto neohrozí už patrně nikdy. Jen co "vymře" poslední drobný podnikatel snažící se o kvalitu svých výrobků, přejdeme na prodej kvalitních výrobků zahraničních pro nás chuťově i jinak upravených.

O másle s rostlinnými tuky jsem nic nenapsal! Učte se číst text řádně.

P. Hlosta 10.3.2017 10:06

Re: Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

Ne že jsem nepsal o másle a rostlinném tuku, ale každé musíte brát zvlášť. Náhražkou másla rostlinnými tuky jsem myslel nahrazení skutečné a ne přidávání rostlinného tuku do másla. Takové snad ani neznám.

Snad už je to polopatě ;-)

R. Gramblička 10.3.2017 11:08

Re: Na vině za humbuk jsou naše kontrolní orgány!

Aha, tak jsem to asi špatně pochopil. A s negativním vlivem řetězců na domácí výrobce a prodejce samozřejmě souhlasím

Z. Inka 10.3.2017 7:57

Volání po ČSN

není zcela na místě, jistě si ti starší vzpomenou, jak všichni vyráběli Poličan či Vysočinu podle jedné ČSN a my všichni sháněli od jednoho výrobce.

Výrobky privátní značky sice vyrábí výrobce, ale cenu a chuť určuje zákazník, v tomto případě řetězec. Neboli řetězec vyhlásí tendr, dá vzor, podle kterého má jeho výrobek vypadat a základní cenu. A zájemce se buď chuťově i cenově vejde, nebo vyhraje jiný výrobce. A záleží na daném řetězci, jak se svou značkou umí či neumí nakládat. Jsou řetězce, u nichž je důležité použití třeba RSPO palmového oleje či výrobky zcela bez palmy. Není výjimkou i určení původu suroviny, které nesmí být v privátní značce. Většina řetězců následně své dodavatele nechává auditovat a kontroluje jejich kvalitu.

J. Schwarz 10.3.2017 7:14

Proč by proboha

měla snaha o identické složení potravin v identických obalech být cestou k unifikaci, popírající lokální a národní identity a

zvyšovat náklady na výrobu potravin? Vždyť dnes se balí do nákladných obalů skoro všechno, kolikrát zcela zbytečně tak proč by růszný obal pro různé výrobky měl zvyšovat náklady? Nevím jak vás, ale mne docela míchne když ve stejném obale dostane Čech drůbeží separát a němec libové vepřové, navíc levněji v prodejnách stejného německého řetězce. A "národní chutě" můžete zjistit nejlépe tak, že v jednom mrazáku budete mít "Magnum" prodávané v Německu a hned vedle to české s jedinou změnou na obale - s nápisem česká či východní verze. Nakonec t.zv. "Ruská zmrzlina" se u nás prodává jak ze smetany / podle obalu / tak i z rostlinných tuků a na odbyt jdou obě verze.

M. Těhanová 10.3.2017 8:14

Re: Proč by proboha

Včera jsem se dívala, Havel byl úplně trapný. Pán z Nestlé by měl držet ústa, pávě jejich výrobky vozí dcera pro naše vnoučata, protože mají úplně jinou chuť než ty naše. přitom on tvrdil, že je to vyloučené.

P. Hlosta 10.3.2017 9:08

Re: Proč by proboha

Není čokoláda jako čokoláda! Původní receptury tradičně jinde v zahraničí vyráběné byly postavené na Nestlé komplet. Pro nás se přizpůsobila receptura dle naší tradiční výroby, aby se respektovala naše obliba chutí. Tím i výrobky dovážené do Česka jsou tím poznamenané. Snad tlakem našich vládních orgánů dojde k tomu, že Nestlé pro nás bude vyrábět totožné co pro jiné státy i jejich odběratelé přípravků Nestlé v zahraničí. To stejné platí o všech ostatních nadnárodních firmách, že přestanou se snažit přizpůsobení chutí Českému zákazníku.

Zásadní ale je NAŠE výroba potravin. Budou se snažit naši výrobci o eliminaci zahraničních přípravků, které jim snižují dnes náklady na výrobu? To těžko, tak se smíříme s tím, že zahraniční produkty budou v konkurenci s našim trhem stále na tom lépe, než naše.

Já kupříkladu jsem si lámal hlavu, proč rakija dovezená z Chorvatska u moře má po půl roce o Vánocích naprosto jinou a vlastně nepříjemnou chuť. Přišel jsem na to! Ona totiž v ní byla, pro tamější region typická, větvička koření a ta s časem pozměnila chuť. Tedy rakiji z Chorvatska pít jen v Chorvatsku u moře! ;-)) To stejné paltí třeba u dortů z Německa. Pokud bych je chtěl dovážet stejné, jako jsem je jedl v jejich cukrárně, bez přidání látek zvyšující trvanlivost je to nemožné. Pozměňuje to chuť a kvalitu pochopitelně. Ramu tuk jsem v Německu naznal jiné chuti, než u nás. Někomu snad chutnala více, mně chutná ta k nám dovezená, tedy k naší chuti upravená. Mám jíst to stejné, co v Německu proto?

J. Schwarz 10.3.2017 19:09

Re: Proč by proboha

Vašim argumentům by se dalo rozumět, pokud uvedete alespoň jeden výrobek kdy Čechům nechutnají "líp" různá levná svinstva / palmový olej, fruktózový sirup, drůbeží separát / než libové vepřové, smetana a cukr. A i kdyby, pak jestliže si výrobce tak zabírá "lokální chutě svých zákazníků", proč by mu měl dělat problém jiný potisk obalu?

K. Novák 10.3.2017 6:36

Autor by si měl vzpomenout

na případ s piškoty. Jejich výrobu zahraniční firma přesunula do Polska, změnila recepturu, zprasila chuť a naši zákazníci mohli protestovat, ale nezmohli nic. Novou výrobnu piškot v Opavě nebyl schopný nikdo založit a i kdyby ji nějací nadšenci založili, nebyli by schopní dostat svůj výrobek na náš trh. Podobná situace je, pokud vím, s pracími prášky, které jsou údajně stejně kvalitní jako ty od nejrenomovanějších značek na našem trhu, ale kromě několika prodejen většinou ve středočeském kraji je není možné nikde koupit, zatímco německý řetězec DM má jen v Brně víc jak 10 prodejen, ve kterých prodává pod svou značkou prášek, u kterého jsem na obalu našel jen to, že byl vyrobený v Německu. Za téhle situace se zahraniční výrobci nemusí naší domácí konkurence obávat a my se prostě musíme přizpůsobit, ať se mám to líbí nebo ne a ať si autor článku píše co chce.

J. Schwarz 10.3.2017 7:20

Re: Autor by si měl vzpomenout

Jen mi nejde do hlavy jak to ten německý řetězec dělá, že dokáže mít v česku dost prodejen, přitom podle některých zpráv prodává dráž než v německu a žádný český miliardář to nevyhodnotí jako příležitost k zbohatnutí - tedy založit vlastní konkurenční řetězec. Proč Kellner expanduje do Číny a Ruska a nevyužije příležitostí v Česku - pokud tu tedy jsou. Mimochodem - právě prášek z DM, šampony z Lidlu atp byly časopisem dTest vícekrát vyhodnoceny jako nejlepší na českém trhu při ceně kolikrát i polovičních oproti "značkové" konkurenci...

Š. Hašek 10.3.2017 8:27

Re: Autor by si měl vzpomenout

Nezaloží. Situace se totiž již vyjasnila. Protože by musel prodávat Pilsner Urquel za deset, šunku za dvanáct, ......... A ve slevě rozdávat. Zjednodušeno.

Pozoruji v Bille "onoho náročného" zákazníka (který si nechá potom nadávat v televizi, že je spotřebitel). Jeho náročnost spočívá v tom, že má jinou představu o cenách. Jinak koupí všechno. Všechno, i kdyby to byly slisované odřezky masa nebo macerát ze chmelu. Často to potom rve do auta. Inu nejdřív benzín, potom jídlo. Zkráceno.

K. Novák 10.3.2017 10:03

Re: Autor by si měl vzpomenout

Myslím, že je to tím, že ten německý řetězec se zabývá obchodem a má dost peněz, aby si ty prodejny mohl otevírat. Má jich víc, než může uplatnit v Německu. U nás bohužel následkem divoké privatizace v 90. letech mají peníze takoví, jako je Tykač, Bakala, Rittig apod., a ti podnikají jen určitým způsobem. Kellner je finančník a obchodní řetězec není jeho parketa. A nejde o řetězce. Měly by mít podmínky malé rodinné firmy. Ty jsou ale těmi velkými vyeliminované a vláda jim nijak nepomáhá. Velkoobchod jim třeba dodává dráž než velkým zahraničním řetězcům (množstevní slevy) a tím je dusí až likviduje.