2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

POLEMIKA: Je ekonomika pavěda?

Nedávný článek Markéty Šichtařové Češi milují masochismus k takové domněnce svádí. A je také na stole mnohem závažnější námitka – existuje ještě vůbec ekonomika?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Velínský 14.9.2016 0:18

To si povíme na jaře, pane autore

Že nemáme etalon, jak by se situace vyvíjela, kdyby z nás všech ČNB nedělala za 250 miliard ročně uměle chudé? Ale máme, pane, máme! V Polsku ani v Maďarsku centrální banka neudělala podobný krok. To je dobrý etalon, nemyslíte? A že si Češi libují v masochismu paní Šindelářová velice dobře vystihla. Kteří občané jiné země by si platili takovou pálku za to, aby byli chudší, než jak opravdu jsou? Také si vzpomeňte na slavné Klausovo heslo "Musíme si utáhnout opasky!" Poláci by v reakci na takový nápad začali demonstrovat a stávkovat. Maďaři by se ptali: "A proč?" Slováci to vyřešili tak, že se raději odtrhli. Milý pane Bartoni, opravdu jsme masochisti. A ještě si u toho plácáme po ramenou, jací jsme frajeři, že to všechno zvládneme.

P. Urban 13.9.2016 16:48

Pokud jde o ekonomy

dal by se parafrázovat jeden z výroků Jana Wericha:

Ekonomů je málo. Účetních s diplomem ekonoma, těch je dost.

L. Novák 13.9.2016 18:38

Re: Pokud jde o ekonomy

:-) Werich měl pravdu.

K. Frauknecht 13.9.2016 14:32

Ekonomika je bez pochyb věda!

Jen ji nesmí bolšani všech barev ohýbat a znásilňovat. Ona se stejně nedá, jak budoucnost zcela jistě ukáže.

J. Klepal 13.9.2016 19:29

Re: Ekonomika je bez pochyb věda!

Ekonomie je věda svou podstatou podobná meteorologii, protože obě se zabývají chaotickými procesy, jejichž předpověď je možná jen na krátkou dobu, v detailním popisu téměř nemožná. A i krátkodobá předpověď je právě z tohoto důvodu nejistá, jak dokazují častá překvapení z vývoje počasí nebo ekonomických zvratů.

O. Uživatel 13.9.2016 21:56

Uživatel požádal o vymazání
M. Prokop 13.9.2016 22:46

Re: Ekonomika je bez pochyb věda!

Ano, je to tím.

P. Horak 13.9.2016 12:45

Je ekonomika paveda?

Ano.

L. Florner 13.9.2016 11:51

...

To nechte plavat. Paní Šichtařová je možná jen:

a) naštvaná na ČNB, protože tržní aktivita tuzemské centrální banky jí a panu Pikorovi zdražila dovolenou a připavila je o jednu až dvě rundy koktejlů u hotelového bazénu, které by si, při kurzu o 50 haléřů pevnějším, mohli spolu vysrkat...nebo...

b) rozezlená, že není ona ve vedení ČNB, protože kdyby byla, mohla by stejně plamenně obhajovat devalvaci kurzu koruny s poukazem, že podnikatelé chtějí vydělávat v každé tržní situaci a tudíž dobře vědí, že každá inovace jim může přinášet zisky...při slabší koruně dokonce i zisky větší...a že jen máloco oceňují více než stabilitu a předvídatelnost...nebo...

c) poučená literárním oceněním a zjištěním, že pokud chce člověk v soudobém světě prorazit, nestačí jen kývat hlavou a souhlasit, ale naopak provokovat, útočit a strašit. Máloco umí přitáhnout víc pozornosti než sexuální tématika a hrůza z další krize, která tu bude už příští rok (což se říká každý rok...a když se to vydrží říkat dost dlouho, nakonec se ani nedá netrefit)...a dělá to dobře. Možná líp, než kdyby pokládala baťohy na koleje...nebo...

d) prostě úplně jiná liga...

M. Krutý 13.9.2016 12:07

Re: ...

víte, ono ale oslabení koruny výrazně znehodnotilo i Vaše úspory a stojí Českou republiku nějakých 110 mld korun. To je v porovnání třeba s předpokládaným výnosem EET ještě dost jiný level.

Nevím tedy, jestli jste článek pí Šichtařové četl, byl totiž primárně o tom, že má obavy ze skokového zastavení intervencí a tím razantního posílení koruny s okamžitým dopadem, který ale jasný snad každému.

Jinak když se podíváte, kolik udržování kurzu koruny stojí, nemůžete očekávat, že výsledkem má být rozdíl 50 haléřů. Očekáváné zpevnění kurzu je více než 15% a to je už sakra hodně.

L. Florner 13.9.2016 15:16

Re: ...

Skutečně je znehodnotilo? No, ono záleží na struktuře výdajů, resp. na tom, jak svoje úspory chápete a používáte. Pokud budu nakupovat v ČR za Kč, tak mi kroky ČNB neznehodnotily vůbec nic. Vždyť ani neroztočily inflační spirálu. Divné, že? A přitom už podle tolika (krizových) scénářů měly dávno. Div ne hyperinflaci.

Pokud budu nakupovat ze zahraničí, pak ano, nakoupím toho opravdu méně a pak se o nějaké znehodnocení jedná. Jenže, kupříkladu moje úspory se tím pádem ale reálně neznehodnotily, protože nejezdím na nákupy za hranice, ani nekupuji zboží od Alibaby. Svoje nákupy realizuji v Kč a mám takový zvláštní pocit, že to samé platí i pro většinu mých spoluobčanů.

A teď ta pecka. Pokud svoje úspory neutrácím a počkám na uvolnění intervencí, rázem bych měl být o 20% bohatší! No víc, protože díky růstu mezd už teď vydělávám o maličko víc a o maličko víc taky ušetřím! Ne? Ne. Stejně jako v předchozích případech bude opět záležet na tom, jak ty úspory použiji. Můžu si koupit ledničku za Eura v Kaufhalle v Karlsruhe a bude o 20% levnější (teda, pokud ji povezu na zádech, abych šetřil za pohonné hmoty). No ale můžu si ji koupit i v nějakém tom marketu v Mnichově Hradišti a...ona, pokud mám úspory v Kč, nebude o 20% dražší, moje úspory se hodnotově ani nehly...poznám tedy vůbec nějakou změnu? Já asi ne, ale prodavač v Mnichově Hradišti mě bude mít raději. A zastánci podpory domácího trhu by měli vyskočit 2 metry do vzduchu a po dopadu začít škemrat o co nejdelší intervenční program.

Závěrem jedna otázka. "Intervence stojí 110mld Kč". V praxi to funguje tak, že ČNB prodá kačky za 110 mld, ale nevyhodí je z okna, dostane za ně Eura...nebo nějakou jinou měnu. Nabídka kaček na trhu sníží kurz koruny, protože nabídka převýší poptávku. Singer pak sedí na balíku Eur za 110 mld. Kč. Dá se tomu tedy říkat "intervence stojí tolik a tolik", když se protihodnota neztrácí (maximálně časem devalvuje, ale zcela jistě ne 100%) a intervence navíc vytahuje HDP o 1% ročně (cca 45 mld.)?

L. Novák 13.9.2016 18:46

Tomu co jste napsal vážně věříte?

..."Pokud budu nakupovat v ČR za Kč, tak mi kroky ČNB neznehodnotily vůbec nic. Vždyť ani neroztočily inflační spirálu."...

Inflační spirálu sice neroztočily, ale inflace běžných životních potřeb je v desítkách procent (soudě podle růstu mnou sledovaných cen v Kauflandu za poslední zhruba tři roky).

Takže kecy o tom, že kroky ČNB nepoškodily občany,jsou ZJEVNÁ LEŽ a otázkou je, proč lžete. Vždyť sám guvernér Singer po oznámení devalvace hnal občany do obchodů s elektronikou, dokud mají obchodníci zásoby za staré ceny (v nedevalvovaném kurzu)!

R. Langer 13.9.2016 12:19

Re: ...

Tak když vám nevadí, že máte na účtu reálně o cca 20% méně, tak je to v pořádku. Pokud ovšem nejste tím "výhodným kurzem" (ve skutečnosti nedobrovolně všemi ostatními) dotován. To potom ale raději držte hubu. :-P

L. Florner 13.9.2016 14:50

Re: ...

A o těch 20% méně mám reálně vůči čemu? Euru? Americkému dolaru? Kanadskému dolaru? Zlatu? Pšenici? Manželce?

Intervence nejspíš nespadly z nebe. Někdo je asi propočítal. Někdo si asi dal práci s přemýšlením, že pokud zlevním tuzemskou měnu, mám sice lepší pozici v exportu, ovšem horší pozici ve všem, co dovážím za jiné love, než je česká Krone. Kupříkladu v ropě a produktech z ní, v kabelkách Číny, televizích a ledničkách z tamtéž, LidovýchVozech z Německa no a tak vůbec. Předpokládám, že někdo se nad tím opravdu zamyslel a z velmi mnoha složitých výpočtů odhadnul, na jakou úroveň vůči Euru, může kačku oslabit, aby to pomohlo vývozu, ale ještě výrazně nepoškozovalo dovoz. Tedy zejména ten důležitý, ten, ze kterého žije právě vývoz, protože z toho vývozu a služeb tady žijí skoro úplně všichni. Oprava, úplně všichni. Tudíž, možná je hloupé, že se moje úspory vůči Euru propadly o 20%. Efekt levnější koruny ale podporuje růst ekonomiky a s ním, sice se zpožděním ale přeci jen, i růst mezd a vyšší zaměstnanost. Bez práce a zvyšování mezd bych si mohl výskat, že jsou moje úspory 100%. Bez práce, nebo s nižší mzdou by to bylo ale výskání zvláštní, když by ty moje 100% úspory byly z nemalé části tvořeny Velkým Kulovým.

A ještě jeden dodatek. Intervence nepoběží donekonečna. Jednoho dne začne nákupní apetit ČNB slábnout, až postupně přestane úplně a koruna se vrátí na úroveň, která odpovídá ekonomice neregulované centrální bankou. Vaše i moje úspory, dle Vaší teorie, vyrostou o oněch 20%, ale díky vyšším mzdám a celkově silnější ekonomice to bude ze zcela jiného základu. Neříká se tomu návratná investice?

O. Uživatel 13.9.2016 15:17

Uživatel požádal o vymazání
P. Götze 13.9.2016 11:03

RE

Ekonomika nemuze byt paveda, maximalne ekonomie. Ekonomika neni veda, je to stav spolecnosti.

A apropo, ekonomie jako vedni obor neni obor exaktni, nybrz humanitni, blozici se filosofii spis, nez nejake matematice. To jen rozumbradove poslednich desetileti maji pocit, ze v ekonomii, prevedenou do excelove tabulky naleznou odpovedi na spolecenske procesy. nenajdou. Akorat na to jeste neprisli, ze to tam nenajdou.

O. Uživatel 13.9.2016 11:33

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 13.9.2016 16:57

Adekvátní aparát pro ekonomii jako společenskou vědu

http://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

J. Dusitko 13.9.2016 9:42

To je slabota, mám lepší řešení doslova na hov*o

Navrhuji přečerpávací elektrárnu do každého sklepa. Protékající fekálie by ve dne roztáčely generátor a v noci by byly čerpány zpět do nádrže pod střechou. A tak furt dokola. Celej slavnej Musk se může jít bodnout, bo lidi budou muset s*át vždycky...

J. Dusitko 13.9.2016 9:47

Safra, to patřilo dolů

K Šejnově baterii Tesla... ☺

R. Langer 13.9.2016 12:15

Re: Safra, to patřilo dolů

Tesla - kvalita klesla.

Tady máme realitu:

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/v-singapuru-na-to-prisli-emise-tesly-model-s-jsou-realne-vysoke-pokutuji-je/ ;-)

K. Janyška 13.9.2016 9:19

Ekonomie a právo jsou jediné dvě vědy, kterými lze vysvětlit

lidský svět. On totiž existuje jako důsledek lidské aktivity, tedy snahy o naplnění břicha za co možná nejnižších nákladů, kterou reguluje, a to samovolně evoluční cestou vzniklé, soukromé právo. Jsou to vědy nejvyššího řádu, ostatní jsou jen o měření a vážení. Vyznat se v rakci, ve spontánních řádech, to je úkolem těchto vrcholových vědeckých aktivit.. Dzp.

M. Šejna 13.9.2016 8:23

je chování ČNB regulací?

otázkou je, zda chování ČNB je regulací. ČNB zádnou směrnici ani zákon nezavedla. Nikomu nic nezakazuje. Využívá jen a pouze tržních mechanizmů pro udržení kurzu koruny.

Je zajímavé, že bigotní zastánci trhu (včetně Šichtařové) kritizují ČNB za používání tržních mechanizmů. Jakoby chtěli sdělit, že tržní mechanismy smí využívat jen někdo.

ČNB intervenuje na měnovém trhu, aby udržela kurz koruny. Ať mi někdo vysvětlí, co je na těchto intervencích netržního, když intervence na měnovém trhu nedělají jen centrální banky, ale i soukromí investoři.

O. Uživatel 13.9.2016 9:03

Uživatel požádal o vymazání
M. Šejna 13.9.2016 9:20

pane Chodovský

ČNB začala intervenovat na konci roku 2013. Rok 2013 skončil v Česku ekonomickou stagnací vyjádřenou poklesem HDP -0,5%. Přitom i v roce 2012 byl český HDP záporný.

Ale už v roce 2014 začala ekonomika růst (+2,7)%) a tažena byla hlavně exportem.

Těžko lze tedy tvrdit, že intervence ČNB poškodila českou ekonomiku nebo české občany.

Pokud jde o fixaci kurzu na úrovni 27 kč/Euro, pak Šichtařová nejspíš vůbec netuší, jak velké problémy měly v minulosti firmy s plánování tržeb, zisků apod., když kurz koruny lítal v rozmezí 25 až 29 Kč behem jednoho roku. Já jsem to zažil na vlastní kůži v jedné velké společnosti, kde jsem v letech 2006 až 2008 pracoval. Museli jsme se pojišťovat proti kurzovému riziku. To samozřejmě stálo nemálo peněz. I na tomto pojištění dnes firmy ušetří díky stabilnímu kurzu.

O. Uživatel 13.9.2016 10:01

Uživatel požádal o vymazání
M. Šejna 13.9.2016 10:14

pane Chodovský

Já s Vámi vedu diskuzi. Pokud s tím máte problém, tak na mě nereagujte.

Proti kurzovému riziku se pojišťují jak dovozci, tak vývozci. Obě skupiny podnikatelů mohou být kurzovými výkyvy poškozeny.

Závěrem Vám děkuji za vysvětlení a už budu své komentáře adresovat jiným, nikoli Vám, když Vám to vadí.

O. Uživatel 13.9.2016 10:36

Uživatel požádal o vymazání
L. Novák 13.9.2016 18:50

Re: pane Šejno ...

Miroslav Šejna sem chodí agitovat za socoialistické regulace a přerozdělování. Je to lhář a demagog. Na NP už na to má "certifikát". :-P

P. Švejnoch 13.9.2016 9:50

Re: je chování ČNB regulací?

Možná by Vám to bylo, milý pane Šejno, jasnější, kdybyste si uvědomil, co je vlastně účelem trhu, resp. co je účelem toho, proč jednotliví aktéři na trh vstupují.

Pak byste možná (ale jist si tím zdaleka nejsem) pochopil, v čem se liší účel operací prováděných např. akcionářem na straně jedné, a ČNB na straně druhé.

Ale obecně vzato si myslím, že byste se měl především zdržet Vašich ekonomických úvah, protože takto pouze demonstrujete to, co jsem Vám psal už včera - tedy že jste kašpárek. :-)