1.12.2022 | Svátek má Iva


Diskuse k článku

MROŽOVINY: Tři „zelené“ příklady z matematiky

Původně jsem předpokládal, že tento příspěvek vyjde jako obvykle v sobotu, ale rozhovor s prof. Ing, Janem Mackem, DrSc., uveřejněný včera na NP, mě přiměl uveřejnit příspěvek co nejdříve. Sice jsem pouze jen emeritní Ing., ale počítat ještě umím, takže to, co následuje, nejsou „nadsazená čísla“, aby mi „něco“ vyšlo. Nechť posoudí každý čtenář sám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 7.1.2021 10:41

J. Makovec uvažuje jako někdejší inovátoři, kteří nacpali spalovací motor do koňského kočáru a očekávali, že vše ostatní zůstane při starém. Nezůstalo. Podívejte se do historie inovací.

Elektromobilita ale představuje systémovou změnu.

Osobní poznámka: V 70. letech jsem vystudoval systémové inženýrství. A nešlo jen o systémy počítačové.

Z. Lapil 7.1.2021 10:41

Hromadná doprava je od slova hromadná :-). Pro těch pět lidí, co se během večera trousí tu od milenky, tu z hospody, samozřejmě nemá cenu autobusy vypravovat. Existuje terminus technicus: problém posledního kilometru. Na náves vás autobus řekněme doveze, ale co dál? Pokud možno s těžkotonážním nákupem...

Slyšel jsem o švýcarské službě: od vlaku jezdí autobus. Lidi nastoupěj, sdělí řidiči požadovanou adresu, on se zamyslí a rozveze je.

A taky žiju v domnění, že v Íránu a zřejmě i leckde jinde jezdí jakési kolektivní taxíky, technicky snad většinou mikrobusy. Jezdí po městě jak je potřeba, nabírá a vysazuje lidi, jak to komu vyhovuje... Já bych se v tom nejspíš okamžitě ztratil, ale místní nejspíš znají způsoby, jak se tím dostat, kam potřebují.

Je asi osudem mladých a (zejména) nevzdělaných vynalézat věci již vynalezené. A ano - stařecká rutina "takhle šme to dělali odjakživa" také není nutně to optimální řešení.

M. Pivoda 7.1.2021 10:36

Ano, jde jen o nápad, který zde záměrně připomínám autorovi článku, který sice provádí technické kalkulace, ale jaksi zapomněl, že Česko je členskou zemí EU, a asi to tak bude i v budoucnosti. Takže chci stimulovat jeho představivost.

Největší problém projektu Desertec je to, že jde o dlouhodobý projekt a nikdo dnes s garancí nezodpoví, kam se za tu dlouhou dobu posune technologický vývoj. Existují i jiné možnosti. Stále se například nacházíme jen cca 20 let od funkční jaderné fúze.

Ano, Desertec je také velký politický problém, ale historie ukázala, že například ruský car byl kdysi schopen prodat celou Aljašku Američanům, tehdy jako bezcenné teritorium.

P. Dvořák 7.1.2021 7:08

Šejna, já snad tvrdím, že v noci vítr nefouká?

J. Makovec 7.1.2021 1:19

Nicméně JETE je projektována na 4 bloky ale postavené a v provozu jen dva jak správně připomínáte...

J. Makovec 7.1.2021 1:06

Já si to myslím taky .. Aby si někdou představoaval , že po velkém "elektromobilním skoku" bude mít v rodině dvě auta a z toho jednu SUV čtyřkolku jako dneska tak na to může při těch cenách zapomenout ...Možná ale bude mít doma dvě elektrokola a jednu elektrotříkolku s deklem proti dešti ve stylu starého Velorexu ... ;-D

J. Makovec 7.1.2021 0:59

Nápad je to chytrý, ale politicky nerealizovatelný . Ta oblast je velice nestabilní a musel by zde prakticky vzniknout protektorátt EU chráněný armádou a to včetně přenosové soustavy po celé cestě . Otázka je zda by taková energie byla ještě levná...Jinak stačí jeden oddíl ISIS s několika IED na sloupech a celá EU je ve tmě...To už snad raději plyn z Ruska

J. Makovec 7.1.2021 0:52

S hromadnou dopravou je to dobrý postřeh a asi je skutečně levnější i ekologičtější , zejména pro lidi z města.. Pokud ale bydlíte na venkově tak se bez auta dnes už prakticky neobejdete .

J. Effenberger 6.1.2021 23:24

JETE má jen dva bloky. Jeden výkonu 1086MW a druhý 1082 MW. Celkový výkon je sice shodný s Vámi uváděným, ale taková hrubá neznalost...

L. Novák 6.1.2021 22:50

Jo, to jsou klasické politické žvásty kvůli financování "výzkumu"... :-P

P. Han 6.1.2021 22:49

Vy sice nedokážete spočítat prakticky nic, jak už jste několikrát (a správně!) sám uvedl, ale kravin dokážete napsat nepočítaných.

L. Novák 6.1.2021 22:44

Jo. To je přesně myšlení zeleného magora.

L. Novák 6.1.2021 22:41

Nijak to nesouvisí s tématem článku. Vidím, že tady dnes úspěšně zastupuješ blba "Radu"...

L. Novák 6.1.2021 22:39

Šejno, ty tady ještě pořád masturbuješ s tou tou hloupostí? 8-o

L. Novák 6.1.2021 22:35

Opravuji: Pivoda mentálně nestačí na to, aby něco dokázal spočítat. !!

L. Novák 6.1.2021 22:33

Pivoda má zase průjem. Rv :-P

V. Braun 6.1.2021 21:46

"Man has become a major player in the climate evolution - Člověk se stal hlavním hráčem ve vývoji klimatu." Prohlášení z webu francouzského vědce, který jako první zkoumal vzduch v ledu, včetně Vostoku.

http://www.claude-lorius.com/en/

V. Braun 6.1.2021 21:36

Částečně to byla ironie a částečně předpověď budoucího vývoje. Jinak je to celkem přirozený vývoj zdanění externích dopadů, běžně se to dělá už dnes, jen se tomu říká spotřební daň. Typickým příkladem jsou cigarety.

M. Krátký 6.1.2021 21:01

zalez blbe a už tam zůstaň -máš to marný blbe !!!!!!

P. Milan 6.1.2021 20:58

Zase nepochopil, ale koho by to udivilo. Zkuste konzultovat.

J. Kalina 6.1.2021 20:25

ty vole, já si dělal s těmi trolejemi srandu. To jsem tedy v prd...i. furt se řeší různé detaily, ale je to mnohem jednodušší, musí se to dotovat, tak to stojí za prd a pryč od toho. Pro trošku ochotné myslet: nedotují a neregulují se počítače, pračky, ledničky a stojí 30 let cca furt stejně nominálně, tedy vlastně zlevňují. A to je k tomu ještě inflace. Za to všechny ty dotované výdobytky jsou stále dražší. Heslo dne: dotováním všeho a trvalý rozvoj spravedlnosti.

M. Pivoda 6.1.2021 20:21

Kolik bude potřeba elektrické energie nedovedu sice momentálně spočítat, ale počet elektromobilů ve spojení s přicházejícími samořídícími systémy (tj. bez člověka řidiče) nutně podstatně poklesne.

Proč? Lidé začnou nakupovat dopravní službu. Není potřeba automobil vlastnit. Automobily budou tím pádem více vyžívány a poklesne také potřeba parkovišť.

Skok bez hlubokého zdůvodnění: Česko stále postrádá více demokracie, než více elektrické energie.

J. Jurax 6.1.2021 20:16

No, byl to Reagan ... :-) ... Bush, ani ten starší, by to jaksi nestihl ...

M. Pivoda 6.1.2021 20:14

cituji z úvodu článku: "... nepřestávám se dívat na svět inženýrskýma očima ... " Výborně!

Já, jako někdejší strojní a systémový inženýr, později CSc. v oboru Teorie řízení, nyní už jen CSd (tzn. nyní už jen Celkem spokojený důchodce), doporučuji autorovi propočítat pro Evropskou unii (jejímž členem je také Česko) možné alternativy projektu Desertec. (https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec).

J. Jurax 6.1.2021 20:12

Ach jo ... četl jste vůbec ten článek? Pakliže ano, pak diskutuje že zcela mimo mísu.

Zkuste napsat článek o problematice z Vašeho pohledu, Aston Vám ho jistě uveřejní, a my si z gustem zadiskutujeme ... :-)

J. Jurax 6.1.2021 20:01

Jistě.

Ovšem měl jste tehdy auto? Pakliže ano, jistě jste s ním nejezdil jen občas od vlaku. A měl byste levnější s ním jezdit k vlaku i od vlaku, provozní náklady by byly zlomkem ceny taxíku.

M. Šejna 6.1.2021 20:01

Dvořák,

každému kromě vás je jasné, ze tenhle problém s větrem existuje i ve dne.

Jasné, Dvořák?

Ja tady rozporuji debilni tvrzení vás exotů, že v noci vitr nefouká.

Jasné, Dvořák?

J. Jurax 6.1.2021 19:54

Ano. Já bych to štosoval na sebe.

J. Jurax 6.1.2021 19:51

Oprava:

Otázka stojí jinak - proč jak kážou zelení fanatici za obrovských nákladů přecházet na zatím sporně funkční elektromobilitu technologicky dosud ne zcela zvládnutou (akumulátory a jejich nabíjení) a být bezemisní když vliv emisí kysličníku na klima je jednak sporný a jednak Evropa může jen za cca desetinu celosvětových emisí?

Navíc když titíž fanatici omezují výrobu elektrické energie na rozumně neřiditelné, nevýkonné a drahé zelené technologie přinejmenším zatím neschopné zajistit stabilitu sítě (nejsou v dohledu dostatečně kapacitní úložiště již vyrobené energie) a na milost berou akorát plyn (v našich podmínkách hlavně ruský), jehož spalováním taky vzniká zločinný kysličník.

H. Kotaz 6.1.2021 19:50

Pro ekológy/zelené spasitele světa, nepodstatná věc.