27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

MROŽOVINY: Tři „zelené“ příklady z matematiky

Původně jsem předpokládal, že tento příspěvek vyjde jako obvykle v sobotu, ale rozhovor s prof. Ing, Janem Mackem, DrSc., uveřejněný včera na NP, mě přiměl uveřejnit příspěvek co nejdříve. Sice jsem pouze jen emeritní Ing., ale počítat ještě umím, takže to, co následuje, nejsou „nadsazená čísla“, aby mi „něco“ vyšlo. Nechť posoudí každý čtenář sám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 6.1.2021 10:08

Logicky je to blábol.

Ovšem jako příklad z matematiky je to zcela přesně.

Jinými slovy: ne každý příklad z matematiky odpovídá realitě.

P. Zinga 6.1.2021 10:07

Vyžadovat od Vašeho rudozeleného mozku rácio je marné.

V. Braun 6.1.2021 10:06

Nic proti takovému výpočtu, v podstatě je to shrnutí známých čísel. Když vezmeme cíle na uhlíkovou neutralitu, neplést s nulovými emisemi, do roku 2050 tak na přechod je více než 30 let. Za tu dobu by to neměl být zase takový problém, zejména pokud se z velké míry půjde cestou jaderných bloků a případně solárních panelů na střechách.

P. Hatina 6.1.2021 10:03

To si možná špatně pamatujete. Toto heslo obecně hlásali jako svou ideu ti původní červení komunisté. Zatímco dnešní zelení se k těmto podružnostem ještě nedostali.

Nicméně, když se zase podíváme do pokrokové ruské sci-fi literatury, tak zjistíte že v ní o tom, že by měli mít všichni vlastní auta, se moc nepsalo, asi si tu vymoženost ani nedovedli představit. Nakonec, i na Západě s tím že je možné dělat auta pro masy lidí, přišel až Henry Ford.

P. Podhrázský 6.1.2021 10:03

Co to blábolíte? Jste jak Blatný. Autor ve článku naprosto správně vytáhl fakta a výpočty. A protože jsou správné, vy to rozporujete naprostým nesmyslným textem o ničem. A takhle se chovají všichni sluníčkáři, zelení apod. Je to pouze o faktech a nikoliv o demgagogii.

V. Petr 6.1.2021 10:02

Těch 15 tisíc km ročně jste si vycucal z palce? A co spotřeba autobusu, neřku li kamionu? Kolik paliva skončí mimo silniční dopravu by se zjistit ovšem dalo...

P. Lenc 6.1.2021 9:59

Dík!R^R^R^

V. Petr 6.1.2021 9:57

Tisíce kilometrů silnic by se měly postavit, i když Váš příspěvek je jinak blábol a Vy to víte...

P. Hatina 6.1.2021 9:41

Ale jistě, tím posledním shrnutím říkáte jen co mělo být jasné už při zakládání EU, tedy že spojení bohatých evropských (některých) států s těmi chudšími bude nevyrovnané, a pokud se ně budou uplatňovat stejná (víceméně ideologická) kritéria, tak to bude praskat. Ostatně, byl to tuším Bush jun, kdo nastolil vůči SSSR poměrně agresivní leč účinnou strategii zbrojení ve stylu Než tlustý zhubne, hubený zhebne. Jakože, při dobré paměti si její účinnost vyzkoušeli Amíci při vlastní občanské válce..

V. Mokrý 6.1.2021 9:38

;-D;-D;-D

M. Šejna 6.1.2021 9:37

;-DR^

Š. Hašek 6.1.2021 9:34

Perfektní shrnutí problému!

Možno i klidně připustit nějakou chybku ve výpočtech, třeba v řádu deseti procent. Toho počítání je hodně, ale není až tak těžké.

I ta možná chybka nemění nic na tom, že jednoduché výpočty na úrovni maturanta technické školy jsou naprosto cizí zapálencům, hercům, učitelům kreativního myšlení, štrasbruselským komisařům, Hřibovi, ....... Taková Pekarová a Fiala odkejvají kdejakou hloupost. Planeta Země, bez jejich pomoci, by škobrtla.

SUV elektro do každé rodiny! Dotované!

Š. Hašek 6.1.2021 9:25

R^

K. Zelený 6.1.2021 9:21

Ciwe to je vskutku otřesné! Fšude samej solár a fofrník a kam budeme chodit věnčit pejsky?

Taky mám jeden takovej hodnotnej výpočet: V Česku je cca 6,8 mil. osobních aut, dodávek, náklaďáků a busů. Česká silniční síť je dlouhá cca 55,7 tis. km, tam a zpátky tedy 111,4 tis. km. To je souzi skoro 61 aut na kilometr, na jedno auto 16,7 m! Oktávka má sice jen asi 4,5 m ale kamion s návěsem nebo přívěsem kolikrát i přes 20 m! Jak se chcete vejít? Jak chcete dodržovat bezpečné odstupy? Okamžitě začněte stavět tisíce km silnic nebo se ani nehnem!

V. Novák 6.1.2021 9:14

1) Prozatím je to veledrahá libůstka pro bohaté.

2) I k umělé výrobě potravin jsou potřeba suroviny a energie.

3) Příroda vymyslela způsob přeměny surovin (hlavně vody a CO2) a energie ze slunečního záření na potraviny prozatím nedostižný - fotosyntézu.

4) Z 1) - 3) mi plyne, že umělé potraviny nebudou výživou pro plebs, stejně jako elektromobily nebudou vozy pro něj...

J. Hruška 6.1.2021 9:10

No nazdar, ing umí násobilku. Ale o dimenzaci zdrojů, vedení a spotřebičů podle výkonu a soudobosti a ztrátách ani zmínka, zdař Bůh.

V. Novák 6.1.2021 9:09

Asi jsem na hodinách občanské výchovy a později marxismu-leninismu (a že jich bylo, za těch 8 semestrů!) nedával pozor...

L. Novák 6.1.2021 9:04

V zeleném totalitním socialismu budou všichni pracovat podle vlastních schopností a dostávat mzdu podle vlastních potřeb, takže peníze na elektromobily budou pro všechny.

To nevíte? ;-D :-P

L. Novák 6.1.2021 9:01

Na úložiště v energetickém rozsahu výroby elektřiny zapomeňte. Je to technický nesmysl.

Efektivita solárních panelů se zvyšovat moc nedá (max. teoretická účinnost přeměny záření slunce na elektřinu je někde málo přes 30%. Problém účinnosti fotovoltaiky je hlavně v nízkém procentu využití v průběhu celého kalendářního roku, a současně i ve stárnutí panelů a snižování účinnosti s přibývajícím časem od instalace.

Vodík je z praktických důvodů nepoužitelný (už se to opakovalo snad 100x !!)

V. Novák 6.1.2021 8:58

Proč by měl plebs jezdit autem?

Místo trajdání bude makat, aby vydělal na dotace elektromobility pro elitu!

V. Novák 6.1.2021 8:56

Jediný akumulátor, který dokáže skladovat (samozřejmě přeměněnou, ale berme ho jako black box) elektřinu v průmyslovém měřítku,je přečerpávací elektrárna. Jedna z nejmodernějších (u nás nejmodernější) jsou Dlouhé Stráně, naštěstí dostavěné krátce po převratu. Mají účinnost cca 75% a dokážou dodávat - při plném naplnění horní nádrže 2 x 325 MW po dobu 6 hodin.

A to je třetí největší přečerpávačka na světě.

Další budování přečerpávacích elektráren je kvůli zásahům Zelených Khmérů v ČR nemožné, ač je vytypováno 8-10 vhodných míst.

V. Vérosta 6.1.2021 8:55

Elaut bude jistě míň než ropaut, budou (muset) mít o hodně menší výkon, žádných 60kw, spíš jenom 20kW a bude se s nimi jistě jezdit daleko míň, takže další mínus pro potřebu nových zdrojů?

L. Novák 6.1.2021 8:54

Nejde o to kolik automobilů napočítáte a znásobíte jakýmsi z prstu vycucaným průměrem ujetých km, ale o to, kolik se spotřebuje kapalných paliv pro spalovací motory. Přesnější je údaj o dodávkách nafty a benzínu na trh, protože je ověřitelný a představuje množství energie, která má být podle zelených fantasmagorií nahrazena energií elektrickou. ;-)

L. Novák 6.1.2021 8:49

Jo, jo, každou chvíli mi tady naskakuje reklama, že kdosi kdo montuje fotovoltaiku na střechy, zajistí i dotaci na projekt v max. výši (několik set tisíc Kč)... To je ta motivace, která se "nedá odmítnout"... :-P

M. Šejna 6.1.2021 8:47

V Česku je necelých 6 milionů automobilů. Pokud by každý najezdil ročně 15 tisic km při spotřebě 7 litrů, byla by celková spotřeba ročně 630 mld. litrů.

Autor uvedl spotřebu přes 800 mld. litrů. Takže zhruba čtvrtina spotřeby pohonných hmot končí jinde, než v automobilech.

Jinými slovy - potreba nových elektraren bude nejspíš o čtvrtinu menší.

L. Novák 6.1.2021 8:45

Máte pravdu, ale to co jsem psal neřeší principy, ale "výstupní parametry černé skříňky". ;-)

F. Brnušák 6.1.2021 8:45

K elektomobilite staci rici jednina informace. Stavajici stav ele energie a energicke site je na hranici sve kapacity. Pokud by vzrostl pocet elektroaut v ramci % ke spalovacim, tak by energeticka sit jako takova skolabovala. Takze by se dalo rici ze kazde e-auto navic ssebou nese vicenaklady jak na rozvdnou sit tak na vyrobu ele. energie.

Vy tady blabolite neco o neudrzitelnosi. Tak nam reknete co by bylo udrzitelne? 50% spalovaku by slo do smelcu a 50% by se nahradilo e-autama? Potom staci autoruv vypocet vydelit 2 a mate vysledek pro udrzitelny stav, ktery porad bude v ramci blizsi budoucnosti nesmyslny (cca 20let) S tim ze autor vynechava naroky na posileni rozvodove site jak tu opozornuji ostani diskutujici.

J. Roškota 6.1.2021 8:40

V bateriích aut ?

J. Kočí 6.1.2021 8:38

Ano, je to veselý výpočet, nezohledňuje ale:

1. organizační opatření - např. elektromobily do měst, do uzavřených areálů atd. prostě tam, kde se to už teď vyplatí. Nebo sladění harmonogramu nasazování nových zdrojů a zavírání starých.

2 zvětšování kapacit úložišť

3. zyyšování efektivity solárních panelů

4. intenzivní vývoj vodíkových palivových článků

Zcela souhlasím s navyšováním kapacit jaderné energie, ale bude jí třeba méně,

P. Skřivan 6.1.2021 8:27

A co vám pořád vadí. Vnutili nám solární elektrárny a zaplatíme to všichni hrstka se napakuje a vše je sluníčkově krásné. Vnutili nám bionaftu opět se někdo napakoval zelonorudí jsou spokojení a studie které dokazují že tento krok byl naprosté fiasko nikdo číst nebude. Teď tu máme elektroauta ale teď to ukočírujeme poručíme větru dešti a tentokrát to dopadne dobře.