25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

MROŽOVINY: Tři „zelené“ příklady z matematiky

Původně jsem předpokládal, že tento příspěvek vyjde jako obvykle v sobotu, ale rozhovor s prof. Ing, Janem Mackem, DrSc., uveřejněný včera na NP, mě přiměl uveřejnit příspěvek co nejdříve. Sice jsem pouze jen emeritní Ing., ale počítat ještě umím, takže to, co následuje, nejsou „nadsazená čísla“, aby mi „něco“ vyšlo. Nechť posoudí každý čtenář sám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kalina 6.1.2021 11:28

problém s dobou dobíjení a autobateriemi bych vyřešil natažením trolejí nad každou cestou a výrobou osobních mini trolejbusů. Možná by odpadlo i nebezpečné předjíždění všude tam, kde by byla jen jedna trolej tam a druhá zpět. Ještě by se mělo vyřešit dobíjení elektro letadel a vrtulníků bez nutnosti přistání.

M. Šejna 6.1.2021 11:26

Vítr vyrovnává teplotní a tlakové gradienty. Takže vítr fouká to i v noci.

Leda, že byste nabyl dojmu, že například cyklóna včetně hurikánů se v noci odmlčí a s rozedněním zas začne řádit.

;-)

J. John 6.1.2021 11:25

Ano, těch problémů je celá řada. Některé zde:

https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=741802

J. Kalina 6.1.2021 11:23

solár na střechách je to samé jako se vrátit s výrobou automobilů před Forda s jeho pásovou výrobu začátkem století. Třídění plastů je dalším hezkým příkladem, kdy třídí každý a nikoliv výkonní specialisté. ČT3 dává seriál F.L.Věk, tak se tam podívejte jak se kdysi jezdilo na oves.

J. John 6.1.2021 11:21

Skutečně? Vítr je způsoben hlavně nerovnoměrným ohříváním povrchu. V noci slunce nesvítí. Vyšel jste někdy z bytu nebo kanceláře?

https://publi.cz/books/90/01.html

V. Kolman 6.1.2021 11:21

Budoucnost mají elektromobily se zabudovaným atomovým reaktorem, vyrábějícím potřebnou elektrickou energii!

Kromě mobility se tím konečně vyřeší i neustálý růst počtu obyvatel planety Země!;-D;-D

M. Šejna 6.1.2021 11:08

Teď jsem se dočetl, že v železniční dopravě byla v roce 2019 spotřeba 0,98 mld. litrů nafty, takže po odečtení železníční dopravy byla spotřeba PHM v jiných oblastech včetně automobilismu okolo 7,1 mld. litrů.

Pokud odečtemě ještě lodní dopravu a naftu na topení, pak možná těch 6,3 mld. litrů v automobilové dopravě bude skoro správně.

P. Milan 6.1.2021 10:53

Ovšem pouze za předpokladu, že během dne "nevyjedete" baterii. Pak můžete nabíjet v noci. V případě nádrže se stavíte na 5 minut u pumpy. V případě baterky je to horší.

M. Šejna 6.1.2021 10:52

v noci sice nesvítí, ale fouká. A někdy víc, než ve dne.

;-)

M. Šejna 6.1.2021 10:45

Ach ta matematika.

O kus níž jsem napsal, že máme asi 6 milionů aut, která by při nájezdu 15 tisíc km ročně a spotřeběbě 7 litrů na sto km měla spotřebovat 630 mld. litrů.

Ten můj výpočet je blbost, protože jsem udělal chybu. Zapomněl jsem vydělit výsledek číslem 100, protože spotřebu jsem uváděl v litrech na 100 km.

Takže můj správný výpočet měl být 6,3 mld. litrů.

Podle asociace petrolejářského průmyslu měla spotřeba PHM v roce 2019 hodnotu 8,1 mld. litrů, z toho 6 mld litrů je nafta a 2,1 mld. je benzin.

P. Kubáč 6.1.2021 10:34

Ve svém předchozím článku jste psal, že ekologisti mají charakter sekty, která hledá ztracený ráj cestou od technické civilizace zpět do zaostalosti.

Dneska jste si drobný aspekt této hypotézy názorně číselně potvrdil.

J. John 6.1.2021 10:34

Ještě pohled z jiného úhlu:

https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=724909

J. Pokoutný 6.1.2021 10:31

Berte tedy autorovy výpočty jako "optimistickou variantu". A pak už stačí jen přidávat ty průserové koeficienty.

J. John 6.1.2021 10:28

Ještě je třeba zohlednit energetické špičky a sedla. Nabíjení by se neuskutečňovalo ve špičkách, ale většinou v noci, kdy bývá přebytek energie (zatím- v noci ale nesvítí a většinou nefouká).

V. Braun 6.1.2021 10:27

Zde je článek o praktických zkušenostech s elektrárnou na střeše menší firmy. Doba návratnosti cca 10 až 11 let. To pro firmu není nic moc, ovšem článek je taky pět let starý a elektrárna ještě o něco více. Vzhledem k poklesu cen technologií to teď bude vycházet lépe.

https://www.asb-portal.cz/stavebnictvi/technicka-zarizeni-budov/fotovoltaika/zkusenosti-s-provozem-fotovoltaicke-elektrarny-na-strese

J. Nevrkla 6.1.2021 10:25

Technicky dobré, ojedinělé, díky za to.

Vidím to ovšem ještě smutneji. Celé to elektrické šílenství není zduvodnitelne. Na klima nemá vliv, ekologicky sporné, nepraktické a drahé. Lidi na to nebudou mít, přijde krize a chudoba. Jediným řešením je zacinkat klíči a svrhnout ty elitarske fanatiky, kterým na názorech a způsobu života většiny lidí nezáleží.

S. Kneifl 6.1.2021 10:23

Článek není o tom, že nemůžeme vyrobit dostatek elektromobilů, ale o tom, že pro ně nemůžeme vyrobit dostatek energie z obnovitelných zdrojů.

Nemyslím si, že by Česko bylo schopné postavit byť jen dva bloky jaderných elektráren za 14 let, vždyť i pitomý několikakilometrový tunel pod Prahou jich potřeboval trval 9. Ještě není hotová ani zadávací dokumentace...

J. Pokoutný 6.1.2021 10:21

Vpřed za pokrokovými zkušenostzmi ze Severní Koreje! Tam soudruzi vědí, jak být ekologičtí.

Š. Hašek 6.1.2021 10:21

1. Myslíte, že ideologické plány budou technicky fungovat? Něco jako těhotné pilotky Luftwaffe Bundeswehr?

2. Myslíte, že majitel elektroauta si bude dobíjet ze svojí fotostřechy? Já bych mu to přikázal, řízeně bych ho odpojil od Temelína a Tušimic.

3. Myslíte, že "cesta jaderných bloků" je štraskomisí "dlážděna do hladka"?

4. Proč uhlíková neutralita, v nepatrné zeměpisné části Země, zvané štrasbrusel? Zásadním činitelem v této oblasti je voda, resp vodní pára v oblačnosti atmosféry Země.

M. Šejna 6.1.2021 10:21

A Vy jste zas zapomněl, že uvádím počet registrovaných aut, z nichý určitě všechna nejezdí od rána do večera.

J. Pokoutný 6.1.2021 10:19

Od sedmdesátých let, když jsem začal chodit do školy, mělo (a ne podle pisatelů sci-fi, ale seriózních časopisů), trvat "už jen pár let", než lidstvo ovládne "čistou" jadernou fúzi. Jsme v roce 2021 a kde nic, tu nic.

S. Kneifl 6.1.2021 10:19

Ani nemusí. Všechno to, co jste vyjmenoval, nesmyslně vysoké počty větrníků a solárních panelů jen zvyšuje.

P. Zinga 6.1.2021 10:16

Po zákazu fosilních paliv jsou e-auta pouze vedlejším problémem.

Braune, čím budete topit a na čem vařit? Furt se mluví o elektrické energii, ale ta je pouze částí spotřeby energie PRIMÁRNÍ.

A spočítal už někdo nové anakondy kabelů, nutných k elektrifikaci ?

M. Šejna 6.1.2021 10:16

pane Zingo,

chováte se jako hulvát, který neumí diskutovat ad rem, ale zasviňuje diskuzi výpady ad hominem.

Já Vám ten komentář pana Brauna vysvětlím jinak:

vozový park v Česku má přůměrný věk 14 let. Pokud by se dnes zákazal prodej automobilů se spalovacími motory, tak za 14 let bychom možná měli všechna auta elektrická.

To je ale jen čistě matematický výpočet. Ve skutečnosti ta výměna bude trvat déle a navíc prodej aut se spalovacími motory u nás stále převažuje, takže ta predikce 30 let pana Brauna nejspíš bude celkem přesná.

P. Milan 6.1.2021 10:15

Ne každý příklad z matematiky zahrnuje všechny prvky. Tenhle vědomě jen některé.

V. Petr 6.1.2021 10:15

A proč bychom vůbec měli o tento ideologicky motivovaný nesmysl usilovat????

P. Milan 6.1.2021 10:14

Problém ovšem je, že by se jezdilo jen když svítí a fouká. Pokud by se mělo jezdit i když v noci nefouká, znamenalo by to k tomuhle všemu ještě záložní elektrárny, nejspíš plynové, protože jaderné nelze rychle zapnout/vypnout. Nebo obrovské, dosud nesestrojené (a drahé) baterie. Což se mi jeví jako přepych.

P. Zinga 6.1.2021 10:11

R^

V. Braun 6.1.2021 10:10

Zde se musím autora zastat, to nebylo předmětem článku. Článek se zabýval jen zdroji energie s započítáním účinností hlavních prvků.

P. Zinga 6.1.2021 10:10

Pane Šejno, opoměl jste náklaďálky a autobusy.

Pravděpodobně Vám nepřišly na mysl. protože víte, že to je pitomost, TIR na baterky...