4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

LESNICTVÍ: Nenechme se klamat

Ministerstvo životního prostředí právě připravuje vyhlášku, kterou se má zvýšit rozloha území, kde se nezasahuje proti kůrovci a tím v budoucnu uschnou další tisíce hektarů lesů nejen na Šumavě, ale i ve vnitrozemí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 6.3.2019 15:55

Vidím tu Babišovu hrůzu z okna v Jeseníkách

Anií si ji představit nedokážete... Dzp.

P. Rada 6.3.2019 16:24

Re: Vidím tu Babišovu hrůzu z okna v Jeseníkách

Typuji, že Babišovi je to ukradené.

Smutek s tohoto vývoje mám ale já a nemusím jezdit až do Jeseníků. Tragické je totiž to, že smrky jsou jen v prvé linii devastace našich lesů. Začíná totiž docházet už i na borovice a dokonce duby. Tím ale trend zřejmě nekončí. Jsme jen na začátku procesu který rok zpátky byl popsán a dál gradoval a nejspíše bude gradovat.

Zdaleka totiž nejde jen o kůrovce jak podsouvá autor - kůrovec jen nejvíce irituje ty, kterým jde o zisky s pěstování dříve ekonomicky mimořádně produktivních smrků.

http://www.silvarium.cz/zpravy-z-oboru-lesnictvi-a-drevarstvi/zdravotni-stav-lesu-nejiste-vyhlidky-vesmir

V. Kain 6.3.2019 17:40

Re: Vidím tu Babišovu hrůzu z okna v Jeseníkách

Babišovi to není ukradené,ale naopak.On má na těžení dřeva obrovský zájem.Které těžařské firmy pro něho pracují?Pustili jsme si do naší země jednoho z největších predátorů a nyní na to doplácíme.

K. Janyška 6.3.2019 18:02

Re: Vidím tu Babišovu hrůzu z okna v Jeseníkách

Ano, je to tak, mají z těžby daleko největší zisk.. Dzp.

P. Rada 6.3.2019 19:07

Re: Vidím tu Babišovu hrůzu z okna v Jeseníkách

Mám za to pane Janyško, že zřejmě nechcete vidět a vědět co se vlastně děje a jak tragické dopady to má pro všechny strany. S těžby je přeci zisk jen když je cena dřeva adekvátně vysoká. Pokud klesne a dokonce o něj není zájem jak právě nyní, těží se leda tak na skládky a i to skladování má svou nákladovost. Dokonce se uvažuje o snížení daně na palivové dřevo jen aby ho někdo vůbec vykoupil. Do budoucna to ale znamená, že nebude s čeho investovat obnovu atd.

https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2540647-tezba-dreva-na-mnoha-mistech-stoji-nevyplati-se-kvuli-nizkym-cenam

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/lesy-cr-hledaji-vyuziti-po-prebytku-dreva-z-kurovcove-kalami/r~206d7d5c9ef111e899900cc47ab5f122/

J. Svoboda 6.3.2019 11:53

Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

R. Langer 6.3.2019 12:42

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Ano, to je evidentně cílem veškerého vašeho snažení, a to zcela bez ironie. Tak hlavně že máme jasno. :-D

I. Schlägel 6.3.2019 12:44

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Ale jděte, Vy popleto. Neviditelná ruka trhu může fungovat pouze v prostředí, kde je přítomen trh nejlépe v nedeformované podobě. Kteréhožto prostředí postupně ubývá a ve státních lesích není přítomen vůbec.

P. Rada 6.3.2019 13:01

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Jednoho aspektu se ale "neviditelná ruka trhu" přeci jen nyní významě dotýká a to jsou výkuní ceny dřeva které leckde klesly až tak, že se "kácet" prostě nevyplácí. Nehledě na to, že se chováme jak rozvojová a přitom bezmocná republika která vyváží hrubou surovinu bez přidané hodnoty a tím jen oproti okolí dál chudn

Pokud by zhoupnutí cen bylo jen krátkodobé - ještě nebylo tak zlé. Vážnější problém ale bude následovat. lesnictví které zřejmě dlouhodobě přijde o svůj smrkový základ na kterém vykazovalo největší přínosy na sebe přestane vydělávat.

Kde se tedy začnou hledat peníze na obnovu porostů?

Kdo ponese dál odpovědnost a zájem o stav lesů?

I. Schlägel 6.3.2019 13:10

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Ano, neviditelná ruka trhu v podobě dobyvatelů renty maká jak o život hlavně tam, kde to nejdříve zvojtí stát. Viz například solární tunel.

P. Rada 6.3.2019 13:34

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Solární tunel "zvojtil" mezi ostatními státy v evropě které přijaky podobnou legislativu právě jenom Český stát roční nečinností Fišerovy vlády.

Návrh zákona navíc dodatečnou změnou při schvalování "zvojtili" konkrétní poslanci (ČSSD..) předkládající úpravu formulace která s principu znesnadnila změnu pravidel při změnách nákladovosti....

Vratme se ale k analogické zákonodárnosti týkající se kůrovcového problému. Ten je dnes podobně vážný proto, že v minulosti řada poslanců opakovaně odmítla opakovaně podpořit novelizace změny lesního zákona ohledně nárůstu podílu klimaticky odolnějších dřevin. Je to příznačně mezi středoevropskými zeměmi zas ČR kde se okolnosti dopadů klimatických změn dlouhodobě bagatelizují.

Výsledek může být ten, že rozlohy lesů mohou formálně třeba i růst ale v jejich místech zbude následujícím deneracím spíše křovinatá tedy rekreačně i ekonomicky prakticky nevyužitelná krajina s podstatně zhoršenou retenční schopností a dalšími nepříznivými dopady. To vše jako důsledek "tržní" ideologie která maximalizujme momentální zisk a po nás potopa.

R. Langer 6.3.2019 13:48

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Hlavně že Zelení sedmilháři jako ty tomu zvojtění tleskají, až jim naskakují puchýře, zloději!

P. Rada 6.3.2019 15:34

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Evidentně ignorujete co jsem napsal a za co se stavím. Pokud něčemu vůbec kdy "tleskám" tak rozhodně né parazitickému typu jednání.

Fotovoltaický tunel je a byla s mého pohledu dokonce až zlodějina kterou toleroval přílišnou chtivostí vedený stát. Završil to posléze polostátní ČEZ jako dnešní dominantní vlastník FV elektráren ale příznačně opět s nedohledatelnými akcionáři za zády. Ten kdo prosadil systém nedohledatelnosti vlastníků a tedy princip neodpovědnosti nese vinu minimálně systémpovou.

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/kdo-vlastni-nejvetsi-solarni-elektrarny-cez-i-skryti-vlastnici-957549

Rozmáhání kůrovce má spolu na svědomí zas stát hnaný dogmatem zisku pro který ignoroval varování o klimatickém vývoji a navíc upravil před desetiletím pravidla s cílem maximalizace zisku při těžbě prostřednictvím tendrů. Tím ale dál oslabil možnosti přímých správců a navíc v oblasti která vedle dřevoprodukčního významu - který lze poměřovat tržně - má i celou řadu celospolečenských, dlouhodobých a tedy už daleko obtížněji vyčíslitelných hodnot které se však mohou ukázat podstatnější.

L. Novák 6.3.2019 16:14

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Píšete blbosti a pořád dokola. Základem Bilionovéhu tunelu OZE byl zelený magor a gauner Bursík a socialistická koalice v parlamentu (Zák. 180/2005 Sb. o podpoře obnovitelných zdrojů energie). Vy melete hlouposti o "dohledatelnosti vlastníků", což je evidentní projev nepochopení a vaší blbosti. Zelené blbosti a demagogie, milý "Rado".

P. Rada 6.3.2019 19:16

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Blbost není to co Vy blbostí nazvete. To je leda tak projevem Vaší vlastní "blbosti".

Před časem vyšla o tomto tunelu docela zajímavá knížka "Sluneční cyklus".

https://www.youtube.com/watch?v=IZF4HcyoU4c

L. Novák 6.3.2019 20:10

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Mě fotovoltaická beletrie nezajímá, ta je pro zelené pitomce, jako jste vy. Mě zajímá, kdo jak argumentoval v Poslanecké sněmovně při prosazování Bilionového tunelu OZE a kdo jak hlasoval pro přijetí zákona. Která vláda v té době vládla a kdo to všechno vymyslel.

Zelení komunisti spolčení s hlupáky.

P. Rada 6.3.2019 22:53

Re: Vykácet všechno a bude po kůrovci = neviditelná ruka trhu.

Pokud by někdo opravdu nelhal co ho zajímá ohledně FV tunelu - mohl by si výsledky hlasování a další okolnosti relativně snadno dohledat a ověřit. Dodnes se tím zabývají některé soudy. O pravdivost informace ale asi podle reakce v případě pana L.N. 475 nejde.

Spíše typuji, že daleko víc jak jakékoli věcnosti či zájem o ekonomiku země... ho motivuje potřeba jiného co možná urazit.

M. Valenta 6.3.2019 10:09

Článek je ukázkovým pokusem,

jak vinu za současný bědný stav našich lesů přešoupnout z lesníků, kteří se právě probírají z letargie, někam jinam, nejlépe na ochránce přírody (dnes patří mezi sprostá slovo).

R. Langer 6.3.2019 11:16

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Aha, takže kůrovec se na Šumavě šíří, protože se jedná o "bezzásahovou" část, a když se ta část má ještě rozšířit, tak za to mohou lesníci a ne ti Zelení idioti, co to navrhují, tak jste to myslel?

J. Svoboda 6.3.2019 11:41

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Kůrovec se šíří kvůli bezzásahovým zónám. Podle vaší teorie musí být ve zbytku republiky od kůrovce pokoj ... No nic, alesoň jsou ty vaše blbosti černé na bílém.

Pěkný den.

R. Langer 6.3.2019 12:39

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Jo, ještě se rozlezli málo, tak je potřeba jim ještě pomoct, co?

I. Schlägel 6.3.2019 12:50

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Původcem krize byly bezzásahové zóny. Ano. V současné době je již šíření živelné, samozřejmě i díky klimatickým podmínkám apod. Nicméně na začátku bylo svaté zelené předsevzetí předělat stejnověký a jednodruhový hospodářský les na neposkvrněnou divočinu. Vypadá to, že se to zeleným bolševikům podařilo.

R. Langer 6.3.2019 13:50

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Jo, ale výsledkem bude leda holina porostlá křovím. Což jim ti, co tomu rozumí od začátku říkali.

J. Jurax 6.3.2019 22:51

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Ale za dvěstě, třista let tam možná zas nějaký les bude - ono příroda i zelené magory přemůže, ale holt to nějakou dobu trvá ...

B. Hudzieczek 6.3.2019 12:17

Re: Článek je ukázkovým pokusem,

Článek se zabývá stavem NP Šumava. Za jeho stav nezodpovídají lesníci, ale státní ochrana přírody - tedy MŽP. To, že rozšíření bezzásahových zón v NP nebo i jinde, přispěje k šíření kůrovce je nechtěný (nebo, že by chtěný?) důsledek takového počínání.

P. Rada 6.3.2019 16:09

Re: Článek je ukázkovým pokusem?

Omyl a zas omyl. Kůrovec se na Š. A ZEJMÉNA V PRVÝCH ZONÁCH už dlouho NEŠÍŘÍ!!!.

Kůrovec ale už 65 milionů let je naopak přirozenou součástí každého lesa. Je jakousi obecnou analogií našich bílých krvinek v biotopu lesa. Pokud se i u člověka bílé krvinky přemnoží - mohou ho i zabít - třeba při alergické reakci. Jejich nárůst nad určitou hranici pak pravidelně signalizuje problém podobně, jak četnosti nálezů kůrocvů ve feromonových lapačích.

Pokud však člověk monokulturně vysází smrkový a dokonce stejnověký les tam, kde pro to nejsou nebo jednou nebudou vhodné klimatické podmínky, nutně to navozuje riziko až epidemického rozvoje kůrovce do formy kalamity, kdy kůrovec invazně napadá co jen může i když se na tom už nenamnoží.

Kůrovec má totiž primární geneticky zakodovaný úkol vše oslabené urychleně likvidovat a takto v ustálených podmínkách udržuje selekcí rozvoj toho nejživotaschopnějšího a s ostatního pomáhá vytvářet nové půdní prostředí. Pro dřevoprodukční les v lokalitě kde smrk přirozeně nikdy nežil, je ale tato schopnost kůrovce noční můrou majitelů lesa. Primární chybou byla spíše lidská chtivost mít ekonomicky výhodnou dřevinu co možná doma a když už se to stalo, ignorovat zmeny klimatu a dál smrky sázet v bláhové naději, že sucho i teploty nepovedou dříve než smrky dorostou ke zkáze.

V prvých zonách NPŠ může dojít i v klimaxové tj původní smrčině např po polomové kalamitě k jeho namnožení ale pro nízské teploty je šíření omezeno na max dvě generace ročně a s toho se celoplošná kalamita nerozvine. Kácení má proto smysl jen na okrajích jako vytvoření nárazníkového pásma vůči dominantně produkčním lesům ležícím podstatně níže kde také může mít kůrovec více generační rozvoj. Samy prvé zony tedy nemohou ovlivnit chování kůrovce dál jak několik set metrů od nich.

K. Janyška 6.3.2019 9:09

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 6.3.2019 9:09

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

P. Rada 6.3.2019 8:53

Poradce lesnictví hloupě káže i bludy:

...." Zastavení kůrovcové kalamity v Jihočeském a Plzeňském kraji je podmíněno nerozšiřováním bezzásahových zón v NP Šumava"....

Sám sice píše .."Chřadnutí smrků SUCHEM a následným kůrovcovým přemnožením probíhá na většině území České republiky" ...

Zřejmě zároven ignoruje, že právě horské prvé zony NPŠ jsou oblastí která ani vloni nebyla postižena jinak prakticky celoplošným suchem. Zatímco tedy vlivem vlhčího a chladnějšího počasí kůrovcové těžby na Šumavě ustaly a v prvých zonách zcela - tak se pan poradce opírá o neadekvátní argumenty.

Další sovisející kontraverzností je, že efektivní dolet kůrovce při kalamitním šíření třeba po lokálním polomu, je jen několik stovek metrů a pak musí nastoupit jeho další generace kterých ale za rok může být max pět. Takto se ale kůrovcová kalamita může prakticky šířit jen o kilometry ročně.

Docela jiná situace ale nastane pokud uhodí sucho celoplošně. Kůlrovec je totiž celoplošně v lesích latentně přítomen a stromy mimořádně bezmocně oslabeny. Pak to obojí ale může s velkou pravděpodobností způsobit celoplošnou kalamitu šířící se nebývalou rychlostí - čož se právě děje. Rychlost rozvoje kalamity lze navíc uměle zvýšit např transportem neodkorněného dřeva atd - to je také realita. Třebaže by mělo být neodborné nakládání s napadeným dřevem trestné tak se těžařům zejména při masivní rozloze jen obtížně prokazje prodej neodkotněného dřeva kamsi kde kalamita teprve začíná i s místních důvodů atd. Považuji proto za profesně hloupé, dávat na odiv své poradenství a základní neznalosti problematiky zároven.

P. Zinga 6.3.2019 7:32

Když zruší min. životního. prostředí,

má Schilerová vystaráno a Čechům se bude také lépe dýchat.

To nejsou milovníci přírody, nýbrž ideologie.

Jako kdybyste udělali zloděje skladníkem.