12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

INFLACE: Stanjura problému vůbec nerozumí

Ministr financí Zbyněk Stanjura se na sociálních sítích vysmívá návrhům opozice stropovat ceny pohonných hmot a na příkladu Maďarska ukazuje problémy této státní intervence, neboť říká, že „zastropování cen skončilo jen obřími dírami v rozpočtu a nedostatkem paliv na pumpách. A naše populistická opozice mlčí a vymýšlí pro nás další moudré rady - děkujeme, nechceme“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Dazmanski 11.12.2022 12:38

Pravda. Citim ale jako dost nebezpecnou vec hazet okamzite vsechno ceho se chyti neomarxisti do propadlist pekel. Podle me je treba upozornovat na levicacke vlivy, stejne jako na vlivy vsech jinych vlivovych skupin, ale je treba udrzovat ty dobre napady v chodu. A jakekoliv pokusy o to , aby jsme se k planete zacali chovat lepe, jsou proste dobre pokusy a bohuzel i nutne pokusy. Bavit se tady o dobrych umyslech, dlazdeni do pekla a talentu lidstva udelat ve finale ze vsech dobrych napadu frasku, tady asi netreba.

J. Černý 10.12.2022 11:52

Trochu bych opravil tu transformaci. Nám dnes takřka nic nepatří a jeden z mála společnosti v českém vlastnictví ČEZ prodává doma elektřinu dráž ve většině zemí Evropy. To je na soud.

Maďarsko u nás naopak vlastní třeba siť čerpacích stanic a její podnikatel má většinový podíl v Aeru Vodochody.

P. Diviš 10.12.2022 11:53

Maďarsko, nebo maďarské firmy? České mají taky majetky v zahraničí, viz Zbrojovka, EPH, ...

P. Sura 10.12.2022 13:34

.... taky ČEZ ....

J. Kindl 10.12.2022 16:35

Maďarsko u nás nevlastní nic. Vlastní MOL. Společnost MOL je ze čtvrtiny vlastněna maďarským státem, druhým největším akcionářem je společnost ČEZ .

M. Pivoda 10.12.2022 11:18

Premisa: Konkurenceschopnost ekonomiky (coby štítu proti inflaci) se v tržní ekonomice vytváří celá desetiletí. Konkurenti nejsou totiž džentlmeni, kteří nechají klopýtače doběhnout.

Cituji ze závěru článku: "... Ministr Stanjura by měl v prvé řadě vést odpovědnou rozpočtovou politiku a navrhovat jasná řešení ke zkrocení současné inflace. ...."

Komentář, doporučení

Ministr Stajnura, pokud rozhoduje pouze za ČR, by se měl raději naučit modlit, aby tak (snad!) mohl ovlivnit výskyt nějakého zázraku.

L. Novák 10.12.2022 23:54

Agent StB "Akát" Pivoda bude smradit a plácat blbosti, dokud nechcípne...Rv!!

I. Schlägel 10.12.2022 11:03

Zastropování cen plynu a elektřiny nevede k nedostatku tohoto produktu na trhu, v současné době je ho dokonce přebytek a vyšší zastropovaná cena vede k cca 20-ti procentním úsporám. Zastropování cen paliv u maďarských pump naopak k nedostatku produktu z jednoduše předvídatelných logických důvodů vedlo. Ohledně naší inflace, její současné výši by odpovídal úrok ČNB na úrovni cca 8%.

P. Diviš 10.12.2022 11:44

Ano, v͇y͇š͇š͇í͇ zastropovaná cena. Ta maďarská byla nízká a navíc bez kompenzací.

P. Čech 10.12.2022 9:20

Naše země nejen socialisticky stropuje ceny, ona se chová ryze socialisticky, když jakkoliv přerozdělovává peníze podle vlastního uvážení a ne podle demokratických zásad. O demokracii naši představitelé jen neustále žvaní, ovšem svými skutky prokazují, že vůbec netuší, co to ta demokracie je. Demokracie ve skutečnosti znamená m.j. pokud stát chce svým občanům pomáhat, má to provádět pro v š e c h n y občany stejně a plošně. Rozhodně ne dávat někomu více a jinému méně. Ono jde v podstatě o to, že stát nemůže za to, že někdo je bohatší a jiný chudší. Za svou chudobu si totiž převážně může každý sám.

J. Kindl 10.12.2022 9:35

Naše vláda dohodla zastropování cen energií z EU. Po dohodě s členskými státy EU bylo zastropování provedeno a týká se celé EU. Podle vás pane Čechu vláda by měla demokraticky pomáhat těm, co pomoc nepotřebují a třeba i těm bohatým. To je podle vás demokratické a správné. Takže ti, co pracují a odvádí daně budou podporovat bohaté. To je fakt demokratické. Někdo je lempl a chronické netáhlo, které umí jenom natáhnout pracku a říkat státe dej a to je podle vás správné a celkem demokratické. ;-D;-D

P. Diviš 10.12.2022 9:50

Z EU, nebo s EU?

J. Kindl 10.12.2022 10:42

z koho čeho z EU.

P. Diviš 10.12.2022 11:45

No ale my nemáme energie z EU. Nebo jen z EU.

J. Jurax 10.12.2022 11:51

A což s kým čím s EU?

J. Jurax 10.12.2022 12:24

EU je zdrojem energie? Pro nás? A jaké? A kdepak ji EU vyrábí či jako energetickou surovinu těží?

Podle https://www.statistikaamy.cz/2022/05/20/produkce-ropy-v-eu27-dlouhodobe-klesala - Produkce ropy v Evropské unii se v roce 2021 dále snižovala a dosáhla hodnoty 17,8 mil. tun. Proti roku 2015 se jedná o pokles o 28,9%. Rekordně nízká produkce byla reakcí na oslabení poptávky způsobené pandemií covidu-19 a na dočasné zaplnění skladovacích prostor v některých lokalitách. Na unijní produkci ropy se nejvýrazněji podílí Itálie s produkcí 5,2 mil. tun v roce 2021, dále pak Dánsko (3,2 mil. tun), Rumunsko (3,1 mil. tun) a Německo (1,8 mil. tun). V součtu tyto čtyři země představují 75 % celkové produkce všech zemí EU27. Česká republika s roční produkcí 0,084 mil. tun přestavuje 0,47 % celkové produkce ropy v EU27. Vůbec žádnou ropu neprodukuje 12 zemí evropské sedmadvacítky.

Podle https://1url.cz/jrDEr - Podle Evropské komise (EK) je celková míra importní závislosti Evropské unie na dovozu všech paliv ze zahraničí kolem 53 %. Nejzávažnější je situace u ropy, jejíž dovozní závislost je asi 90 %. O něco příznivější je situace u zemního plynu, kde import pokrývá asi 66 %.

P. Diviš 10.12.2022 15:34

Jo. Proto jsem se na to "s" a "z" ptal.

L. Písařík 10.12.2022 10:21

I ti bohatí odvádí daně a jistě víc než chudí. A kromě toho jsou i jiné cesty jak se mohou bohatí podílet, třeba solidární daň z příjmů +7%.

J. Kindl 10.12.2022 10:42

Bohatí platí solidární daň.

J. Jurax 10.12.2022 12:29

Pokud se neumí placení daní vyhnout. Což ti opravdu bohatí umí - mají na to lidi.

Ono tohle platí leda pro zaměstnance - jenže ti zas nejsou bohatí, i když je případně i solidární daň postihne ...

P. Čech 10.12.2022 11:36

V podstatě jde jen o jedno. Bohatým se může stát kdokoliv, pokud není líný a nebo hloupý. Pod pojmem "hloupý" rozhodně nemyslím lidi psychicky nemocné. Jen lidé nemocní a zdravotně handicapovaní nemohou za svou ev. chudobu a jen těm je nutno pomáhat. Rozhodně si to nezaslouží lidé líní a vlastní vinou neschopní. A takových je u nás velmi mnoho.

L. Písařík 10.12.2022 14:32

Souhlas.

A. Renjascu 10.12.2022 10:43

??? pokud vím, tak spousta zemí prováděla zastropovani či opatření v souvislosti a růstem cen energií bez nějaké dohody členských zemí EU a šla svou cestou. A to, že naše vláda ačkoliv je většinovým vlastníkem ČEZu zvolila tento problematický přístup a navíc v době, kdy bylo zřejmé, že to není ten nejlepší způsob jí usvědčuje přesně z toho lemplovství o kterém autor článku píše. Navíc objednat si u Ernst & Young rozbor dopadů tohoto zastripování až po a nikoliv před rozhodnutím o tomto zastropovaní je tak trochu Kocourkov. Fiala, který ještě před rokem řval na Babiše, že by měl jednat o zrušení emisních povolenek, které radikálně zvyšují cenu energií se sám k ničemu takovému neodhodlal a to nemluvím o tom, že se nepokusil změnit ten nesmysl, kdy je cena elektřiny určena posledním, a tedy i nejdražším zdrojem (závěrná elektrárna) . Takže i ty elektrárny, které nabízely nižší cenu, obdrží sazbu posledního zdroje, zatímco ty, které měly nastavené vyšší ceny, v daném období vůbec vyrábět nebudou. Což je pro ČR, která z plynu vyrábí pouhých 6 elektřiny a 13% vyváží naprostý nesmysl. Samozřejmě na vině není jen fialovo vláda, ale celkový dlouhodobě "komunistický" či chcete - li ultralevicový koncept směřování EU.

K. Filip 10.12.2022 11:16

V ČR pravice defacto neexistuje. Fiala je levičák, zelený eurohujer. Vláda 5kolky si jen notuje, kdo ještě více zaleze do bruselské...

P. Čech 10.12.2022 11:39

Máte pravdu, pane Filipe. V ČR neexistuje žádná pravicová politická strana. Všechny zde jsou silně levicové a prosazují socanské metody řízení státu pomocí všelijakých příspěvků, přídavků, pobídek, dotací a socanských dávek. Takový systém naše politické strany převzaly od politických stran z před roku 1989, KSČ nevyjímaje. Fungovat to ovšem nemůže, stejně jako nefungovala moc politických stran před rokem 1989.

P. Čech 10.12.2022 11:31

V opravdu demokratickém státě musí tento pořistupovat ke v š e m občanům stejně. Pokud zvýhodňuje jen některé oproti jiným, nezávisle na tom zda jsou bohatí či chudí, chová se socialisticky. To už jsme zažívali před listopadem 1989 po dobu 41 let. V podstatě jde o to, zda chceme tu demokracii a nebo nechceme. Něco mezi něčím, to co zde máme dnes, ani socialismus, ani demokracii, ani anarchii nikdy efektivně fungovat nemůže. Politika "chytré" horákyně patří do sféry pohádek a ne do reálného života.

P. Čech 11.12.2022 8:34

Chcete snad říci, že bohatí lidé neodvádějí daně? Ale odvádějí a mnohem vyšší než ti chudí. Já mezi těmito lidmi nedělám rozdíl, tedy pokud ti bohatí přišli ke svému jmění prací (i duševní). Nemluvím zde o lidech, kteří si své bohatství nakradli a nebo kteří jej získali nezaslouženě (státní úředníci či zástupci politických stran a hnutí v moci zákonodárné, výkonné a soudní). Ono jde zejména o to, že ta netáhla a nebo chronické lemply z nás vyrábí socanský stát. Takový, jaký zde máme od roku 1918. Rozhodně ne demokracie, o které si můžeme nechat pod vedením politických stran en zdát

P. Diviš 10.12.2022 9:53

Demokraticky si volíte své představitele. Ti už pak rozhodují dle svých slibů a programů, jejich více levicové či více pravicové rozhodnutí je stejně demokratické.

To, co požadujete, nemá s demokracií moc společného, to je rovnostářství.

J. Jurax 10.12.2022 11:42

Demokraticky si volíme své strany a hnutí, jež nám pak dohodí své představitele z množiny svých papalášů a potřebných.

Ti už pak rozhodují podle svých zájmů a priorit, podle zájmů a příkazů rodné strany či hnutí a kmotrů v pozadí, někdy i dle svých slibů a programů, pokud je to pro stranu či hnutí výhodné a pokud se nestane, že „ty sliby nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce a dnes v konfrontaci s realitou neobstojí“ jak kdysi bezelstně přiznal pozdější premiér za socany.

A ano, jejich více levicové či více pravicové, více hovadné nebo ještě hovadnější, ba i vlezdobruselné eurohujerné rozhodnutí je samozřejmě ryze demokratické.

P. Diviš 10.12.2022 11:48

To je teorie páně Čecha, ale ti předhození jsou nám známi už před volbami, ne až po nich.

A bez většinového způsobu volby to jiné nebude.