29.4.2024 | Svátek má Robert


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 19.3.2024 20:21

Cituji: "... HDP sice může statisticky růst, a přesto to může znamenat nižší hospodářský výkon."

Komentář

Otec moderního managementu P. F. Drucker, už asi tak před 50 lety, sdělil svou životní moudrost: "Není pomalejších učedníků (learners), než jsou právě ekonomové."

J. Barcal 19.3.2024 22:17

Pivodo, kdy se už konečně naučíte používat vlastní mozek? Tedy, pokud ho máte.

M. Pivoda 20.3.2024 10:13

Vlastní mozek mi říká, že toto asi nebude žádný český Pepík:

https://www.druckerforum.org/home/

E. Hlinovský 19.3.2024 17:29

Investor hodný toho jména, se především neřídí makroekonomiskými daty.

P. Sura 19.3.2024 15:35

To je balzám na duši pro nás, co tvrdíme, že HDP je ukazatel na prt.

J. Barcal 19.3.2024 22:18

Ne, není. Důležité je si uvědomit, co ukazuje.

J. Vorlický 20.3.2024 7:47

To je ono. Když zjistíme co nám ukazuje/neukazuje, uvědomíme si, že je na prt. Jsem ročník 1951 a pokud se dobře pamatuji, na vysokou školu studovat ekonomii šli jen ti, kdo chtěli na vysokou, a šanci jinde neměli.

V. Církva 19.3.2024 13:00

Tak jistě HDP by mělo odrážet skutečný stav ekonomiky Jen bych poůrvil, že stát má třeba Budvar a na deuhé straně platí politické neziskovky. To první do HDP patří. Saudi mají zas stát na ropu jinak by neměl skoro žádné HDP...

J. Barcal 19.3.2024 22:21

HDP vůbec není o tom, že by mělo zobrazovat stav ekonomiky státu. To pouze ukazuje, kolik peněz bylo v té ekonomice utraceno, ale už vůbec neukazuje to, jak efektivně.

M. Kocián 20.3.2024 6:44

A není náhodou, že se právě tohle presentuje jako měřítko úspěšnosti ekonomiky.

P. Pavel 19.3.2024 9:35

S paní Šichtářovou obvykle souhlasím, ale dnes bych něco upřesnil. To velké snížení počtu těch co si spoří v třetím piliři je podle mého názoru způsobeno tím, že od letošního roku vláda zrušila státní příspěvek pro lidi nad 65 let. Což je případ můj i manželky. Spořili jsme u KB od roku 1996 v tom původním piliři, vždy takovou částku abychom obdrželi ten nejvyšší státní příspěvek. V loňském roce jsme tedy smlouvu vypověděli. Banky mají podle zákona tři měsíce na vyplacení po výpovědi (děsivé). A já chtěl abychom peníze v době vysokých úroků peníze uplacírovali co nejrychleji někde na termínovaném vkladu. Což se úspěšně povedlo. A proto jsme nečekali s výpovědí až do roku 2024.

P. Pavel 19.3.2024 9:53

A kdyby to někoho zajímalo. Za těch cca 30 let jsme každý uspořil cca 370 tis. Kč, z toho příspěvky státu byly cca 57 tis. Kč, z těch nám byla odečtena daň 15 % = 8 600,-Kč. Každá koruna dobrá, ale na udržení životního standardu v důchodu je to tak na dva-tři roky. Je tedy třeba se zabezpečit i jinak, a tohle spoření brát jenom jako doplněk.

L. Novák 19.3.2024 11:17

Ony ty velké "bývalé státní" banky v Česku se chovají k drobné klientele svinsky jako za starých časů. Vyzkoušel jsem je postupně všechny a znechucen jsem jejich "služby" opustil. Překvapil mě nedávno soused, kterému Česká spořitelna účtuje za ověřovací SMS 3,- Kč (!!!!!) za každou... Tak jsem se plácl po čele a řekl mu, že kdyby mi tohle udělala MOJE banka, druhý den si zřídím účet u konkurence a přejdu k ní v nejkratším možném čase...

Ale on si zřejmě nechá §rát na hlavu, aniž by hnul prstem. :-/

P. Pavel 19.3.2024 11:30

KB není bývalá státní banka, ta patří žabožroutům. A ta lhůta pro vyplacení je ze zákona, takže si jinde v tomto konkrétním případě nepomůžete.

L. Novák 19.3.2024 15:44

Zase blbosti. Komerční banka vznikla po převratu 1989 ze SBČS rozdělením na centrální banku (ČNB) a Komerční banku... :-/ [>-]

P. Pavel 19.3.2024 16:22

Jo, vaše. To byl začátek, pak jí stát bouchnul někdy v okolo roku 2000 žabožroutům a většinovým vlastníkem je francouzská finanční skupina Societé Générale. Se státem nemá od té doby nic společného, akorát název zůstal.

P. Diviš 19.3.2024 17:51

Ovšemže.

Ale už existují i banky v českém vlastnictví, Creditas například.

P. Pavel 19.3.2024 18:49

Jo, u Creditasu Na Florenci mám právě ten termínovaný účet kam jsem nechal poslat prachy ze zrušeného penzijka. Mám tam ten t.ú. někdy od roku 2016, když začínali v Praze a každý rok ho obnovuji. Slušné zacházení, úroky, mám k němu i běžný účet a jeho vedení je bezplatné.

J. Sedláček 20.3.2024 13:54

vy ale musíte být, lituji vaši rodinu

P. Diviš 19.3.2024 17:49

Ze Spořitelny jsem zmizel okamžitě, jakmile jí vznikla konkurence. A od té doby se na zážitcích známých utvrzoval v tom, že jsem dobře udělal.

A těch bank vystřídal několik. Jak se nějaká zhoršila, adieu ...

V. Povolný 19.3.2024 12:57

Ono je to ještě složitější. Vláda zrušila státní příspěvek pro důchodové spoření pro důchodce nad 65 let - od července. To by se ještě dalo pochopit, snížení počtu spořících je ale očekávatelný důsledek. Horší je, že se to dotýká už běžících smluv podle původních podmínek. Tedy jde o zásah do podmínek již uzavřených smluv, a to je - ať se na mě Fiala & spol. nezlobí - prasárna. Tohle se prostě ve slušné společnosti nedělá, tohle dělají šmejdi. Zároveň u běžících smluv nadále trvá podmínka minimálně 5 let spoření, takže klient-důchodce nemůže smlouvu předčasně ukončit, pokud by ve spoření bez státního příspěvku nechtěl dál pokračovat. Pro nové smlouvy byla minimální doba spoření zvednuta na 10 let.

K tomu nadále platí, že pracující důchodce může požádat o zvednutí důchodu za odpracovaný rok o almužnu 0,4% ze základu. Když si to dám dohromady s nedávnými výzvami vlády, aby důchodci zůstávali v práci, pokud mohou, tak mi to celé nedává vůbec smysl. Důchodče pracuj, vláda ti za to dá almužnu a odebere výhodu při spoření. Ale hlavně pracuj, daně se vládě budou hodit. Tak tohle musel vymyslet někdo opravdu chytrej.

P. Pavel 19.3.2024 14:58

Máte pravdu. I když musím přiznat, že jsem v podstatě rád tomu našemu zrušení spoření. Už jsem o tom i bez zásahu vlády uvažoval. Akorát lenost mi bránila to udělat. Důvod je prostý, věk při kterém už člověk neví kdy ho třeba zítra klepne. A ta naspořená částka se sice dědí, nikoliv ten státní příspěvek. Ten je z dědictví vyjmut a propadá státu. I na to si musí člověk dát pozor.

P. Diviš 19.3.2024 17:47

Ještě nezrušila, zruší od 1.7. Potom taky ruším.

M. Valenta 19.3.2024 8:34

Proč si Šichtařová nejde také občas pro příklady z Ruska a přitom jsou přímo učebnicové. Ruské HDP díky válečné výrobě také nyní vykazuje růst a přitom akcie ruských firem stagnují nebo klesají. Ale až ruská ekonomika zjistí, že z výroby zbraní nemá žádný užitek a se vydá na cestu dolů tak ekonomické zákony budou opět fungovat.

J. Kalina 19.3.2024 11:06

No vidíte, další příklad pro potvrzení úvahy paní Šichtařové. On by se ještě nějaká další našel. Akorát ta "ruská ekonomika" toho moc nezjistí. To zjistí ty firma co dodávají zbraně a ty co nedodávají zbraně a časem i lidi. Co tobude komu co platné je ve hvězdách.

L. Novák 19.3.2024 11:22

RUSKO je velmi dobrým příkladem, že agresívní stát se 40% rozpočtových výdajů na válečné zbrojení neprosperuje, ale vyhazuje své vzácné zdroje do bezedné propasti zceka bez užitku, a ještě k tomu ničí Ukrajinu...

A vládne tomu PSYCHOPAT PUTIN...Rv

V. Petr 19.3.2024 12:11

Ruská ekonomika má z výroby zbraní větší užitek, než ta evropská z "boje proti klimatickým změnám."

Už jsem tu psal že Rusko vyrábí skoro tolik oceli, jako celá EU dohromady! A Čína tolik, jako celý zbývající svět dohromady.

Vysoké HDP na hlavu na západě je podvod, protože se tam počítají takové položky, jako "Vypracování studie na téma "Vliv feminismu na rozvoj občanských práv v Barmě...""

M. Valenta 19.3.2024 12:46

Mohl byste trochu podrobněji vysvětlit jaký

užitek plyne z výroby zbraní, které jdou vzápětí na frontu, kde se dříve nebo později změní v hromadu šrotu?

M. Valenta 19.3.2024 12:46

Mohl byste trochu podrobněji vysvětlit jaký

užitek plyne z výroby zbraní, které jdou vzápětí na frontu, kde se dříve nebo později změní v hromadu šrotu?

V. Petr 19.3.2024 14:11

Třeba se vybuduje průmysl, který Fiala v rámci grýndýlu likviduje! Jinak, vývoj zbraní přináší technický pokrok, na rozdíl od "vynálezu" 41 pohlaví.

WW2 byla v tomto směru velmi plodným obdobím, přinesla atomovou energii, předchůdce kosmických raket, počítače, proudová letadla a pro lidi antibiotika!