1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GREEN DEAL: Soumrak motorismu v Čechách

Pojďme si v krátkosti nastínit reálné dopady nedávno přijatého Zeleného údělu na motoristu spotřebitele, tedy prakticky na každého z nás. Bude to obrovská díra do našich peněženek a pokřivení trhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Renjascu 30.8.2021 9:20

Počítáte do této vyšší účinnosti také ztráty při výrobě elektrické energie, přenosu energie, nabíjení baterie, skladování energie...

P. Rada 30.8.2021 10:37

Nepočítám - sděluji. Dosažitelná účinnost motorů je jednoznačný parametr jak u spalovacího (Carnotův cyklus - prakticky 35%). Elektromotor ( prakticky 95%).

Okolnosti těžby energií a účinnosti přenosů v ostatních složkách transformace na pohyb ... tvoří samostatné kapitoly. V reálné aplikaci je rozhodně užitečné je zohlednovat.

A. Renjascu 30.8.2021 13:43

Ono to totiž není tak jednoduché, jak uvádíte a v přímé konfrontaci to rozhodně nevypadá jak uvádíte, protože v reálu mají elektrovozidla o dost vyšší spotřebu než udávanou.

https://www.auto.cz/test-elektromobilu-v-realnem-provozu-jakou-maji-spotrebu-a-kolik-energie-se-ztrati-pri-nabijeni-125150

https://www.okhelp.cz/auto-moto/elektromobil-vs-benzinovy-nebo-naftovy-motor-spotreba-a-zajimavosti/

J. Ganaur 30.8.2021 9:35

;-D;-D;-DUž vidím to minieleauto s půltunovou baterkou!;-D;-D;-DA deformační zóny budou kvůli té lithiovce, ne kvůli lidem!:-P:-P:-P

P. Milan 30.8.2021 9:40

O technice má zřejmě ponětí co to příslovečné prase o parketách.

P. Milan 30.8.2021 9:38

Tak mi ještě vysvětlete (stručně, pokud možno), proč tedy ten pokrok je dotován, zvýhodňován a jiné, zatím výrazně lepší systémy, zakazovány a omezovány.

Ten druhý odstavec je dokonalá pitomost.

T. Hraj 30.8.2021 9:50

"Výrazný pokrok vykazují nejen "baterie" ale i motory" - ano, ten pokrok je v současnosti na takové úrovni, že nejlevnější elektromobil Škoda City Go ( tedy dokud se ještě vůbec prodával) byl za 470 tis. Kč.

"Při více jak dvojnásobné účinnosti než má spalovací..." - ano, jestli hovoříte o přeměně tepelné resp. elektrické energie na kynetickou, má elektromotor mnohem vyšší účinnost. Ovšem problémem elektromobilů už asi 120 let není pohon, ale uskladnění energie.

Vaše odbočka k regulaci bezpečnosti je trochu mimo téma (chcete asi obecně říci, že by se mělo více regulovat na všech frontách). Zde jenom poznámka: řešíte nuance v bezpečnosti aut a nevadí vám, že na silnicích jsou s nimi i motorkáři, nedejbože cyklisti? Neměly by se v rámci bezpečnosti první dvě z těch třech skupin zakázat? Vždyť cyklisti to nyní nemají "v dravém silničním provozu vůbec lehké".

P. Pepax 30.8.2021 10:20

Souhlas, jeden z hlavních problémů elektromobilů je uskladnění el. energie.

A. Forman 30.8.2021 9:59

Vůl volem a pařez pařezem navždy zůstane.

O. Kaucký 30.8.2021 15:52

Ale pobaví.;-D

J. Nevrkla 30.8.2021 8:45

Já si myslím, že je to tak vážné a vede to k takovému snížení životní úrovně, s nulovým efektem na vymyšlenou klimatickou hrozbu, že to zničí EU a Bruselu lidé v ulicích zacinkaji klíči. Čím dříve, tím lépe. Jiná cesta není, pokud se před sebou a svými potomky nemáme stydět za tu katastrofu.

A. Renjascu 30.8.2021 8:58

Klíči se už na mnoha místech cinká a někde jde o miliony klíčů, ale dnešní vládnoucí establishment má k dispozici mnohem mocnější administrativní a mocenský aparát s mnohem vyvinutější technologií kontroly a eliminace nepohodlných jedinců. K tomu je potřeba připočíst, že dnes již neexistuje žádná podpora ze zahraničí, protože virem kontroly, šikany a eliminace opozice je nakažený celý svět. Všimněte si jak se do západního prostoru vplížila cenzura, kreditní systém, sledování a další chuťovky, které přišly z Číny a které jsme ještě nedávno kritizovali jako naprosto nepřijatelné. Dnes vám hrozí vyšší trest nad nekorektní poznámkou směrem k pachateli brutálního trestného činu, než onomu pachateli za tento spáchaný čin. Myslím, že na cinkání je již pozdě...

J. Nevrkla 30.8.2021 9:06

Taky vidím, jak se lidé bojí, jak slapaji brázdu. Zatím by stačilo alespoň prozření a volba stran, které to takto nechtějí. Ale myslím, že jednou přijde doba, kdy už lidé nebudou mít co ztratit a začne se to hroutit jako v roce 89. Ani vládci, vědomi si té bídy, kterou způsobili, nebudou mít vůli pokračovat. Přece neskončíme jako v KLDR. Snad ani tu Činu nezkousnem.

F. Kusák 30.8.2021 8:25

Je výsledkem propagandy marketingových oddělení, že elektromobil musí stát nejméně milión. Požadovat po městských a příměstských elektromobilech stejně vlastnosti jako má nadstandardní automobil se spalovacím motorem, je hloupost. Zkonstruovat elektromobil s běžnými jízdními vlastnostmi, s dojezdem cca 300 km, je už dnes možné, a za výrazně nižší ceny, než se dnes presentuje. Jiná věc je dostatečná výroba elektřiny a schopnost elektromobilý v místě a v čase dobíjet. A to je jádro pudla. Rychlý rozvoj elektromobility by vedl k rozvracení elektrické sítě a kolaps výrobců energie, zvláště těch z OZE.

P. Milan 30.8.2021 8:56

Zkonstruovat elektromobil s běžnými jízdními vlastnostmi, s dojezdem cca 300 km, je už dnes možné, ale drahá je a nejspíš ještě dlouho bude ta baterie.

A. Renjascu 30.8.2021 9:02

Nejen drahá, ale i těžká. Ta energie na nesmyslné převážení půl tuny navíc se někde musí vzít. Lepší by asi bylo vymyslet něco na způsob autíček z autodráhy.

F. Kusák 30.8.2021 10:04

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-10/cheap-electric-vehicles-in-china-bring-green-transportation-to-the-masses

F. Brnušák 30.8.2021 10:27

Souhlas, ale troleje take evidentne neudelali diru do sveta. To ze je mozne udelat elektro pohybovadlo relativne za levno je videt na ruznych variacich na e-kolebezky a e-skutry.

Elektromobil mel byt presny opak Tesly. Proc by se mel e-motor instalovat do SUV, ktere ma 1t bezjakehokoliv hnaciho ustroji? Proc e-motor nedat do podvozku ktery bude vazit 100kg a a uhlikova kasle 20kg? Pak i kdyby baterie mela dalsich 150kg tak by to bylo 300kg vozitko, ktere by ujelo stejnou vzdalenost jako 2.5t SUV na baterky. Bohuzel by takove vozitko neodpovidalo luxusu a bezpecnosti dnesnich automobilu a proto jsou dnesni e-auta tak neefektivni. Baterie proste nemaji dostatek kapacity aby k cestujicim jeste auto vozilo 1t navic.

F. Kusák 30.8.2021 9:57

Ale asi to málo sledujete. Pokud nepožadujete bůhví jaké výkony a spokojíte se s rychlostí cca do 100 km/h, pak takové akumulátory jsou již dnes k dispozici. A za rozumnou cenu a nikoliv s extrémní hmotností. Drkotání se v kolonách s průměrnou rychlostí 10 km/h v Praze a nejen tam, fakt to není o svobodě a individualismu z používání auta, to si můžete tvrdit, co chcete. O dojezdu elektromobilu v kombinaci s hmotností baterií a délkou dobíjení naleznete stovky názorů, zkušeností provozovatelů včetně intenzivního výzkumu tohoto technického problému. Respektujte názor každého člověka a jeho možnost si vybrat. Nepřeceňujte své "úžasné" názory hloubku Vašich technických znalostí a nepodceňujte jiné.

A. Renjascu 30.8.2021 11:09

Můžete dát nějaký odkaz na průmyslově vyráběnou baterii s vysokou kapacitou a nízkou hmotností umožňující dojezd automobilů aspoň 300 km průměrnou rychlostí 90 km?

Jinak svobodu vybrat si respektuji, pokud tato svoboda není narušovaná nedobrovolnými dotacemi preferované technologie a penalizací a šikanou konkurenčních technologií.

J. Jurax 30.8.2021 13:47

Nadšeně budu respektovat názor každého člověka a jeho možnost si vybrat, pokud i on bude respektovat názor můj, byť i by ten člověk z mého pohledu zeleným magorem byl. A pokud mi zelení magoři z brusele nezakážou neelektrické auto.

J. Jurax 30.8.2021 13:57

Drkotání se v kolonách s průměrnou rychlostí 10 km/h v Praze, pravíte.

Jenže v Praze žije jen zhruba každý desátý obyvatel republiky. A naopak je mnoho míst na venkově, kde je auto prostou nezbytností, přičemž kupní síla na miliónové elektrovozítko tam nebývá častá. A nějaká nákupní elektrická minitaška s cenou pouhý půlmilión tam taky diplomaticky řečeno není optimální; za tu cenu máte oktávku nebo kamíka, za podstatně míň třeba Fábii, vše s nesrovnatelně vyšší užitnou hodnotou. O zachovalých ojetinách nemluvě.

P. Skřivan 30.8.2021 8:24

Škoda že většina zelenorudých nesnáší matematiku. Ta jim totiž napoví že pokud zakáží jádro a uhlí bude elektřiny méně. Jistě pomocí dotací můžeme tento deficit třeba i dorovnat. ALE pokud by se splnil jejich vlhký sen a jen polovina automobilů by přešla na elektriku tak bude elektřiny nedostatek a bude drahá. A to nemluvím o dalších plánech jako je zákaz výroby kotlů na plyn opět jen další zvýšení odběru ze sítě. Jenže ekofanatikům opravdu nejde o zemi zčásti je to banda hlupáků a ta větší skupina jsou jen lidé co větří peníze.

PS: rudozelení pamatujte jen bohatá společnost se stará o ekologii. Až lidem srazíte jejich životní úroveň a o tom není třeba debatovat to je prostě fakt. Tak bude ekologie všem ukradená.

A. Renjascu 30.8.2021 8:42

Polovina aut na elektřinu asi přejít nemůže, chybí lithium i kobalt, takže snad jen, když bude nějaká jiná baterie, pokud možno i výrazně lehčí a levnější.

I. Bikkhu 30.8.2021 10:11

Matematika je přece rasistická!

Tím chtějí vyjádřit že jenom bílí a (a žlutí) mají dostatečnou inteligenci na to aby se ji naučili. Pravda trochu do toho nezapadají Indové, ale pokud se naučíte ignorovat stovky milionů obětí socializmu tak můžete vrcholově ignorovat na olympiádě :-)

Ignorace faktů a rozumu je věc kterou Zelenorudí zvládají na špičkové úrovni.

J. Stehlik 30.8.2021 8:08

Pan je úplně mimo. Chudí lidé si nikdy nekupovali nové auto. 80% trhu s novými auty dělají firmy. No a ty to samozřejmě odepiší na daních.

R. Tichý 30.8.2021 8:19

V kazdem pripade jde o nadbytecne penize, ktere mohly skoncit uplne jinde.

P. Podhrázský 30.8.2021 8:26

Ano, koupí ojeté auto. Ale za jakou cenu? Ani chudí na ojetinu mít nebudou.

A. Renjascu 30.8.2021 8:45

Někteří to s tou ojetinou už zkusili a výsledek?

https://echo24.cz/a/SyRim/uskali-elektromobilu-baterka-je-po-osmi-letech-nepouzitelna-a-co-dal

J. Strakoš 30.8.2021 9:43

To považuji za velký průšvih - sám jsem vždy kupoval ojeté auto, ale už i současná spalovací mají menší životnost a u elektromobilu bude nákup nerentabilní.

Takže i přijmově podprůměrná domácnost si bude muset koupit drahé nové auto. :-(