1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GREEN DEAL: Soumrak motorismu v Čechách

Pojďme si v krátkosti nastínit reálné dopady nedávno přijatého Zeleného údělu na motoristu spotřebitele, tedy prakticky na každého z nás. Bude to obrovská díra do našich peněženek a pokřivení trhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 30.8.2021 14:07

Aneb proč nejedí koláče, že?

J. Sedlář 30.8.2021 15:03

Briošky, myslím že se jednalo o briošky. R^

T. Hraj 30.8.2021 15:43

Marie Antoanetta uměla azbucky?!?

J. Kombercová 30.8.2021 17:12

Asi jste si briošky spletl s pirožky.

T. Hraj 30.8.2021 18:38

Aha. No co, hodinky, holinky :-). Na mojí obhajobu: myslím že jsem briošku nikdy v životě neviděl.

J. Sedlář 31.8.2021 10:50

Nevím jestli Marie Antoanetta uměla azbucky, ale Marie Antoinetta prý prohlásila: Qu'ils mangent de la brioche!

J. Sedlář 30.8.2021 15:03

Čím jezdíte Vy, prozraďte nám to. Typ a stáří, pokud vůbec.

J. Gottlieb 30.8.2021 16:09

Dá Valento, ale nedojedete bez problému na dovolenou v Chorvatsku a na koupi e. auta mnoho lidí v ČR nemá ( proč si asi kupují levný ojetý hnus?)

M. Valenta 30.8.2021 13:46

On někdo chce zrušit výrobu aut?

T. Hraj 30.8.2021 14:04

Ano. Dobré jitro.

B. Hančl 30.8.2021 16:25

TVL Valento ty máš dost. Umíš číst? Asi jen koukáš na porno v rádiu, viď.

P. Manda 30.8.2021 17:25

;-D

V. Kuhaj 30.8.2021 11:41

Proč se vlastně drží štangle elektromotorům na baterky? Viděl jsem nedávno nějaké video, kde je ten elektromotor poháněn vodíkem, a vůbec to nevypadalo špatně. Emise záporné, tzn. čistí to vzduch, odpad je voda, která nemusí vykapávat pořád, jímá se do nádobky, a tlačítkem na vhodném místě vypustí...

Tady je k tomu nějaký článek: https://www.novinky.cz/auto/automoto-testy/clanek/auto-budoucnosti-test-vodikoveho-elektromobilu-hyundai-nexo-40354309

T. Hraj 30.8.2021 11:54

Vodík má i ve zkapalněném stavu asi 4x nižší objemovou energetickou hustotu než benzín (tj. kWh/l). Zkapalnění nebo stlačení vodíku vyžaduje značnou energii. Nejlevnější výroba vodíku je i dnes stále z uhlovodíků (tj. fosilních paliv), elektrolýza je energeticky velmi náročná. Vodík je extrémně výbušný, skladování velkých objemů znamená veliké riziko. Vodík má extrémně malou molekulu, která snadno prochází běžnými těsněními (úbytky v nádrži, když auto nepoužíváte). Stlačený vodík způsobuje korozi a křehnutí kovů (veškerá infrastruktura tak musí být v nerezu).

Nic z výše uvedeného ovšem není být obhajobou nesmyslného politického tažení ve prospěch elektromobilů.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:59

Díky za informace, zase pár kamínků do mozaiky.

O. Karen 30.8.2021 12:10

Přesně tak, ani vodík není řešením mobility. Je třeba hledat uspořádání společnosti, které nebude vyžadovat tolik dopravy. Ne nahrazovat ropu něčím ještě horším.

T. Hraj 30.8.2021 12:15

Takové uspořádání by muselo být shora nařízené, tedy autoritářské. A toho jsme také svědky.

O. Karen 30.8.2021 12:19

Ano, bude to důsledek, ale bohužel i v oborech, kde to není vhodné nebo možné. Kdyby EU podporovala home office, pružnost stěhování (laciné byty - tzn. ne jako investice, tzn. úročení úspor a protiinflační politika) a podobné modely, tak se doprava sníží a lidi ji ještě budou podporovat (tu EU).

P. Milan 30.8.2021 13:32

Takže sociální inženýrství ... :-(

J. Pavelka 30.8.2021 14:02

Problém je, co je - a co už není - sociální inženýrství...

M. Šejna 30.8.2021 12:17

Tohle se mi nějak nezdá.

Kapalný vodík má nejvyší hmotnostní energetickou hustotu. Je ale pravda, je je hodně lehký, takže při přepočtu na objem bude ta energetická hustota asi mnohem nižší.

J. Jurax 30.8.2021 12:57

Zdá nezdá, on má pan Hraj v zásadě recht.

J. Sedlář 30.8.2021 15:08

Narozdíl od kapalného vodíku se toto skladuje lépa a nepotřebujete toho tolik: Uran 235 90.000.000,0 MJ/kg

Z. Lapil 30.8.2021 17:19

Hlavně - v uranu, stejně jako v ropě, už ta energie je, stačí ji uvolnit a použít. Jak do vodíku, tak do "klasického" akumulátoru musíte energii nejdřív naládovat.

Neboli vodíkový pohon je variací na baterii, nikoliv na ložisko ropy/uranu.

V. Petr 30.8.2021 19:54

R^R^R^R^R^

T. Hraj 30.8.2021 15:52

Vodík má sice cca 2,6x vyšší výhřevnost (J/kg), ale ve zkapalněném stavu má pouhých 70 kg/m3 (benzín cca 750 kg/m3). Výsledkem je že potřebujete opravdu cca 4x více prostoru na uskladnění energie v podobě zkapalněného vodíku, než v podobě benzínu.

A to pomíjím, že zkapalnění vodíku vyžaduje teploty okolo -250 °C (tj. veliké množství energie).

J. Pavelka 30.8.2021 16:39

Musel by být stlačený, ne zkapalněný, protože kritická teplota vodíku je asi těch -250 st. Celsia...Nad touto teplotou kapalný vodík neexistuje Nebo by se muselo vymslet, jakou izolaci na to, aby vydržel dost dlouho "studeny"

T. Hraj 30.8.2021 18:41

Potom ale bude ještě řidší a k tomu mnohem nebezpečnější.

Z. Lapil 30.8.2021 17:15

Vodík stejně musíte z něčeho separovat (nejlevněji ze zemního plynu, řekl bych), a to potřebuje energii. A má-li to "uhlíkově" k něčemu být, tak elektrickou větrnou/sluneční.

V komerčním provozu se testují vlaky na vodík; na googlu je toho spousta, mj. i na okruhu ve Velimi. Většinou to vypadá optimisticky, ale v Německu dělali studii, snad dokonce na skutečném provozu, a vyšlo jim, že obyčejné (lithiové) akumulátory vypadají líp: https://www.tydenikhrot.cz/clanek/vlaky-s-bateriemi-jsou-o-tretinu-levnejsi-nez-s-vodikem.

Přinejmenším má "vodíková baterie" účinnost 35%, zatímco lithiová 80%.

V. Kuhaj 30.8.2021 11:30

Ve Španělsku s plošným snižováním rychlosti ve městech na 30 km/koketují už dlouho, a co vím, tak v Barceloně už do toho šlápli. Zezelenala v tomto smyslu i Paříž, minulý týden jsem zachytil zprávu, že rychlost také snižují. Zajímalo by mě, proč si myslí, že jezdit 30 na dvojku je ekologicky lepší než 50 na čtyřku. Ty otáčky, a tedy i emise, jsou přibližně stejné, jen se pojede delší dobu, toť veškerá změna.

Dříve bych s pocitem jisté škodolibosti konstatoval, že takhle si ten automobilový průmysl spolehlivě zaříznou. Dneska si uvědomuji, že vládnou lidé, který o to asi opravdu jde. Kam tohle zajde...?