26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

FEJETON: Svět na elektrickém křesle

Když budou auta na elektriku, budeme mít čistý vzduch. Tohle si myslí idiot a poslanci Evropského parlamentu, kteří tlačili na snížení obsahu CO2 ve vzduchu o 40 procent od roku 2030.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Pešek 25.10.2018 18:41

Ondra napsal super článek.

P. Kubáč 25.10.2018 14:36

Těším se na konečné řešení otázky automobilismu

Které spočívá v tom, že auta budou ve svých SPALOVACÍCH MOTORECH spalovat methahol vyrobený krajskou (termo)jadernou elektrárnou z vody a vzdušného CO2.

Z vody se získá vodík siřičito-jódovým tepelným rozkladem. Elektřina bude odpadní produkt této výroby. Reakcí s CO2 se vyrobí methanol, který je kapalný za pokojové teploty a tlaku a obsahuje více vodíku než kapalný vodík. Tím se vyhneme většině úskalí jako je nabíjení elektromobilu elektřinou vyrobenou s účinností 40%, bateriím z nedostatkových a toxických surovin, nebo háklivým a málo účinným palivovým článkům.

R. Langer 25.10.2018 17:25

Re: Těším se na konečné řešení otázky automobilismu

Methanol obsahuje více vodíku než kapalný vodík? Ehmmm...

M. Pivoda 25.10.2018 17:46

Učitel předmětu Inovace se také těší na konečné řešení

Respektuji plně názor občana P. Kubáče (jehož váha volebního hlasu je stejná jako má můj hlas).

Nicméně (z mého pohledu učitele předmětu Inovace) je automobilismus a elektromobilitu užitečnější posuzovat dle trajektorie technologického vývoje, nikoliv dle momentálního stavu a projevených dětských nemocí. V perspektivě několika let, nejvýše dvou desetiletí, se již prakticky projeví dnes zřetelný a podstatně vyšší potenciál solární energie a elektromobility. Potenciál se zrealizuje.

V budoucnosti nás čeká hojnost energie: nejen ze solárních panelů a větrníků. Do cca 20 by mohla být už také vyřešena jaderná fůze (ale toto negarantuji, vývoj v tomto oboru totiž nepostupuje průhledným exponenciálním tempem).

J. Chaloupka 25.10.2018 18:23

To ale nebudeme potřebovat ropu třeba od Saudů.

To je ten problém.

A. Alda 25.10.2018 14:08

S Evropským svazem jak s jedovatým plazem!

S EU je nutno co nejrychleji vystoupit.

V. Kain 25.10.2018 16:54

Re: S Evropským svazem jak s jedovatým plazem!

Pijavic které jsou přisáty na struky EU je tolik,že to nepřipustí a když už se o tom začne mluvit tak vyrukují s hrozbou,co strašného by nás potkalo kdybychom vystoupili.Že jsme před pár lety v EU nebyli je zapomenuto a žili jsme bez EU?

J. Chaloupka 25.10.2018 18:25

Byli jsme před Unií budeme i po ní. Ale asi ne všichni.

Jako obvykle.

A. Pakosta 25.10.2018 13:23

A ještě jiná čísla praví

Že současná světová flotila nákladních a osobních zámořských lodí produkuje o několik řádů více zplodin než všechna osobní auta dohromady, mimo jiné i proto, že spalují mazut, ten nejpodřadnější ropný produkt. Čím chtějí naši zachránci nahradit tuhle flotilu, plachetnicemi?

J. Lepka 25.10.2018 15:03

Re: A ještě jiná čísla praví

Ano. A k tomu poručit dešti, větru.

M. Pivoda 25.10.2018 11:29

Proč nevěřit ekonomům, hrobařům Tesly?

Během posledního uzavřeného kvartálu Tesla vygenerovala tržby ve výši 6,8 miliardy dolarů, tedy zhruba 154 miliard korun, se ziskem ve výši 312 milionů dolarů, respektive 7 miliard korun. Výsledky značným způsobem překonaly všechna očekávání analytiků, kteří předpokládali tržby ve výši 5,6 miliardy dolarů při ani ne třetinovém zisku. Aby toho nebylo málo, Tesle navíc vzrostl také finanční polštář – její hotovostní rezervy se navýšily o 731 milionů dolarů na zhruba 2,9 miliardy.

https://www.czechcrunch.cz/2018/10/tesla-zazila-sve-nejlepsi-ctvrtleti-v-historii-s-trzbami-pres-65-miliardy-dolaru-skoncila-v-zisku/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

R. Langer 25.10.2018 17:26

Re: Proč nevěřit ekonomům, hrobařům Tesly?

No, poplácejte se po zádech, pane Pivodo, než ta bublina splaskne. Dlouho to trvat nebude... :-D

J. Lepka 25.10.2018 11:20

Napjatě čekám,

kdy někdo z C02mašíblů kvantifikuje množství CO2 emitovaného krematorii. To je přece hrozně necitlivé vůči těm chudákům na tichomořských ostrovech! Nebylo by lepší zpracovat lidské pozůstatky na krmení zvířátkům? V Tibetu už vědí!

V. Petr 25.10.2018 10:49

Benzin se dá vyrábět také z uhlí. To dělal nejen Hitler

za války a my po válce, ale svého času i Jihoafrická republika, kde to dokonce bylo při vysokých cenách ropy rentabilní.

Americká vojenská letadla jsou dnes pro všechny případy certifikována na syntetický kerosen.

V. Novák 25.10.2018 15:26

Re: Benzin se dá vyrábět také z uhlí. To dělal nejen Hitler

Rentabilní to bylo za podmínek embarga na režim apartheidu. Tedy za podmínek netrhu.

M. Pivoda 25.10.2018 10:45

Po roce 1989 komentuje dobře politiku, nikoliv technologii

Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál. To platí od dob Jana Nerudy, ba ještě více dnes.

Urychlením technologického vývoje se vyřeší mnohé nahozené problémy (nebudu je zde ale detailně vyjmenovávat), pokud se v zemi prosadí ti správní lidé. V USA například Elon Musk.

K urychlení technologického vývoje (a vyřešení stávajících problémů) v Česku by především bylo třeba vypsat českou X-Prize na vyhubení českých ekonomů. Už jsem toto opatření navrhoval dříve jen sarkasticky, ale ujišťuji se, že to by se k tomu asi mělo přistoupit docela vážně (poté, co jsem přeběhl očima článek Šichtařové).

A autora článku, Ondřeje Neffa, prosím, nechte v klidu dožít na jeho politických komentářích (ty se dají číst) i článcích o jeho psech v domácnosti (které jsou určeny pro spolek přátel zvířat). "Čím více lidí znám, tím více si vážím svého psa" - napsal kdysi jeden mudrc.

P. Papež 25.10.2018 18:27

Po vašem příspěvku si také vážím vic svého psa.

J. Rybenský 25.10.2018 9:53

Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

a ideálním palivem budoucnosti také zůstane.

J. Lepka 25.10.2018 11:21

Re: Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

Já to znám s fůzní elektrárnou

R. Langer 25.10.2018 17:28

Re: Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

Ta bude hotová do padesáti let. A musí to být pravda, protože to už říkají 25 let. :-D

V. Kolman 25.10.2018 20:24

Re: Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

Můj transistorák "pohání" již dnes jaderná fuze vodíku :-) :-).

Pravda - termojaderný generátor je vzdálen (naštěstí) cca 8 světelných minut od Země a přenos energie zprostředkovává FV panel na stěně radia.

Možná, že i toto je jedno z dílčích řešení elektromobility. Experimentální solární aeroplány již brázdí prostor nad námi.....

L. Novák 25.10.2018 23:45

Re: Vodík je ideálním palivem budoucnosti, říká jeden vtip

Já bych tedy slunečním aeroplánem lítat nechtěl... :-P

P. Hlosta 25.10.2018 9:38

Co bude s vodíkovým pohonem?

Působilo na mně, že vodíkový pohon je vynikající řešení světového automobilismu. Firma Linde šla rychle kupředu a vyvinula vodíkové nádrže s dutým vláknem a fakticky bezpečnější než benzinové, neb bouchnou směrem vzhůru(pokud vůbec bouchnou, kdežto benzin se z děravé nádrže rozleje pod auto a prudce chytne, že posádka auta nemá šanci a auto komplet shoří, kdežto vodíkovému se zničí max. kapota. Ten vodík měl i odvětvení směrem k bateriím, že by šlo mít třeba zálohovou baterii(vodíkovou) a tu občas zajít vyměnit za plnou. To by počítače postavilo na vyšší úroveň.

Možný problém je ve výrobě vodíku, protože Skandinávské státy by hrály prim a ne Arabský svět s ropou. Ve Skandinávii totiž je zdrojem pro elektřinu, nutnou k výrobě vodíku elektrolýzou, příznivá termální podstata v zemském povrchu. Prakticky velmi levně se dá přes vrty čerpat energie, tolik nutnou pro výrobu elektřiny. A tak tu máme vlastně zájmy ropných koncernů celého světa, jasnou to brzdu každého pokroku směrem od spotřeby fosilních paliv. K tomu ještě dodám naši Evropskou závislost na Ruském plynu, která by tím mohla definitivně skončit.

Vše je o globální politice! Mocnosti podlézají ropným gigantům a ti vytěžují ve svůj prospěch vše od závislosti na energii u lidstva! Možná žiji v omylu a není vodík to možné východisko. Proč ale, jsem se zatím nedočetl.

V. Petr 25.10.2018 10:36

Pane Hlosta, jaksi jsem nepozoroval, že by třeba

Švédsko ztrojnásobilo výrobu elektřiny nasazením geotermálních zdrojů a nabídlo ji třeba Německu (dnes už je doprava elektřiny na takovou vzdálenost možná).

V reálu získává Švédsko přes 30% elektřiny z jádra!

Takže v tom bude asi nějaký zádrhel...

Z. Lapil 25.10.2018 11:09

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Na zájmy ropných koncernů v této souvislosti nevěřím. Pohybují se v drsné mezinárodní konkurenci a dobře vědí, že jakýkoliv zdroj levné energie je zlatý důl. A zlaté doly se nezakazují, nýbrž kupují. Takže problém bude spíš v tom, že - přinejmenším pro auta - je ropa pořád ještě ta nejvhodnější pohonná hmota.

Příklad: táta, dej mu pámbu nebe, měl elektrický holicí strojek a co 14 dní do něj kapal olej. Počítám, že v tom davu funkčních holicích strojků to byla spotřeba oleje nikoliv nepodstatná. Přesto - snad vynálezem teflonu (snížené tření), snad silikonových olejů (na bázi křemíku; nestárnou nebo tak něco) - jsou dnes veškeré holicí strojky bezúdržbové.

A co chudáci výrobci elektrických kabelů, když se začalo houfně přecházet na akumulátorové vrtačky, holicí strojky, vysavače...

V. Kolman 25.10.2018 20:30

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Dovoluji si pane Lapile na vás volně navázat.

Výrobci kabelů již začali před časem houfně vyrábět kabely do/z nabíječek, takže nezkrachovali :-). Jinak s vámi souhlasím.

Z. Lapil 25.10.2018 22:23

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Já VĚDĚL, že to někdo vytáhne :-).

J. Lepka 25.10.2018 11:23

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Jen asi 4% světové spotřeby vodíku se vyrábí elektrolýzou vody. Další problém je doprava.

R. Langer 25.10.2018 17:28

Re: Co bude s vodíkovým pohonem?

Nesmysl.

M. Malovec 25.10.2018 9:33

A začalo to

blbými žárovkami a blbým vysavačem.