29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 1.6.2011 13:30

Jojo. Naše skvělá v Beskydech

má účinnost cca 70%. A to je pokud vím maximum, které se podařilo u akumulace elektřiny dosáhnout. Přinejmenším v průmyslovém měřítku.

V. Hošek 1.6.2011 16:38

Re: Jojo. Naše skvělá v Beskydech

Pokud myslíte Dlouhé Stráně, tak ty jsou v Jeseníkách.

K. Křivan 1.6.2011 13:11

Re: V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí.

Takže aku nejen v autě ale i na svícení ?  Drahý špás.

J. Anděl 1.6.2011 13:18

Re: V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí.

Já rozporoval to "nepochopení" věty. Do posouzení technického řešení se jako laik pouštět nebudu.

Jako laik se ale zeptám - myslíte, že to zařízení by čistě k dobíjení těch elektrokol stejně nepotřebovalo nějaké akumulátory, aby to fungovalo stabilně?

V. Novák 1.6.2011 13:28

Re: V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí.

Takže nejen konverze elekrtická energie-chemická a chemická-elektrická, ale navíc ještě to celé zopakovat na údržbu stabilty nabíjecí stanice?

Jestli při takové účinnosti by se nevyplatilo krmit pár křečků v kolečku...

J. Anděl 1.6.2011 13:32

Re: V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí.

Proč ze mě děláte pitomce? Já to řešení neobhajuju. Těší vás to, připadá vám pak, že ho nemáte tak malýho?

Opět opakuji, že jsem jen reagoval na idiotskou poznámku, že v Japonsku se mají, že jim tam svítí sluníčko i v noci.

J. Anděl 1.6.2011 13:33

Re: V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí.

...pardon, už jsem předrážděný

V. Kolman 1.6.2011 11:11

UVÁDĚNÍ VĚCÍ NA PRAVOU MÍRU

Pan Okamura má zřejmě pravdu v tom, že ELEKTRICKÁ ENERGIE pro ujetí 1km elektromobilem přijde na 50 haléřů (elekrokolo 4 haléře). Je to také všeobecně používaný argument, zneužívaný výrobci a prodejci všech elektro-vehiklů. To je ale jenom polovina pravdy! Druhou (nezveřejňovanou) polovinou pravdy je zatím stále astronomicky vysoká cena vhodných Li-ion (Li-pol) akumulátorů!!! Všechno ostatní je více-méně už zvládnuté.

     Je to asi tak, jako kdyby litr benzinu stál 50 haléřů, ale musel by se lít do zlaté nádrže, která by stála 300 000,-Kč a navíc by se musela každých 5(?) let vyměnit :-((

     Přes to všechno se domnívám, že elektromobily mají své místo na slunci (v přeneseném slova smyslu, i doslova :-))

R. Langer 1.6.2011 11:41

Re: UVÁDĚNÍ VĚCÍ NA PRAVOU MÍRU

Bohužel v akumulování elektrické energie se zatím žádná revoluce neodehrála a ani to na žádnou nevypadá - tudíž jsou tyto technologie zatím pro silovou elektřinu nepoužitelné (resp. použitelné velmi špatně).

J. Anděl 1.6.2011 13:24

Re: UVÁDĚNÍ VĚCÍ NA PRAVOU MÍRU

Třeba bude sluníčko roztáčet časem nějaké setrvačníky :-). Už teď možná pumpuje vodu do kopce...

Ale vážně, pane Langere, s Vaším přístupem, jak Vás tak tady vnímám, pro Vás by přece nemusel být takový problém trend, který vytváří nezávislé samostatné energetické jednotky, zejména pokud by neexistovalo nařízení, že zrovna Vy je musíte používat. Není to skutečně i z Vašeho pohledu o něco lepší, než třeba solární elektrárny do klasických rozvodných sítí?

J. Anděl 1.6.2011 13:26

Re: UVÁDĚNÍ VĚCÍ NA PRAVOU MÍRU

Poznámka: setrvačníky a voda byl vtip (inspirovaný článkem o setrvačnících ve formulích a v autech, roztáčených při brždění a zpětně dodávající energii při akceleraci vozu), prosím, to nebyl seriózní příspěvek do diskuze o revoluci v akumulování energie.

V. Novák 1.6.2011 13:36

Neomlouvejte se.

Setrvačníky do autobusů se zkoušely zcela seriózně. Tlakový vzduch se dokonce používal v lokomotivách v dolech.

Vyzkoušelo se snad všecko, co koho napadlo. Drahé, málo účinné, malá kapacita.

BTW - ty setrvačníky dokonce ve velmi sofistikované verzi - ve vakuu, magnetická ložiska bez tření, speciální materiály a počítačem generované tvary průřezu...

J. Anděl 1.6.2011 13:47

Re: Neomlouvejte se.

Myslíte (v těch autobusech) skutečně setrvačníky jako akumulátory elektrické energie, tedy nikoliv ty rekuperační?

R. Langer 1.6.2011 15:35

Re: Neomlouvejte se.

Kdepak, setrvačníky se u těch autobusů používaly jako akumulátor kinetické energie. Na konečných se setrvačník vždycky elektromotorem roztočil a kinetická energie v něm uložená stačila autobusu na celou cestu. Byl tam i malý benzínový motor, kterým se dal ten setrvačník roztočit v terénu. Alespoň tak jsem to někde viděl před nějakými 30 lety. Ovšem jak jsem si všiml, tak dnes jsou tendence tím setrvačníkem roztáčet generátor, tím generátorem nabíjet akumulátory, těmi akumulátory pohánět elektromotor a ten setrvačník zase roztáčet rekuperací. No nic, je nová doba...

J. Anděl 1.6.2011 15:40

Re: Neomlouvejte se.

Na včerejším idnesu psali myslím o bmw, které vyvíjí techniku použít rekuperaci na roztočení setrvačníku a energii z něj pak zase přímo na pohon, tedy bez té elektřiny. Nejsem technik, proto se omlouvám za kvalitu popisu, jukněte, přišlo mi to zajímavé.

R. Langer 1.6.2011 15:43

Re: Neomlouvejte se.

No, tak já jsem zase právě narazil na "hybrida" se setrvačníkem: http://www.hybrid.cz/clanky/setrvacnik-inovativni-reseni-pro-hybridni-elektricka-vozidla-1-dil

J. Anděl 1.6.2011 14:11

Re: Neomlouvejte se.

No, našel jsem si pro sebe přijatelný článek v odpovídající náročnosti na pochopení ;-))

http://vtm.zive.cz/clanek/hleda-se-kybl-na-elektrinu

R. Langer 1.6.2011 15:19

Re: UVÁDĚNÍ VĚCÍ NA PRAVOU MÍRU

Problémem je, že tímto způsobem NEJDE vyrábět nezávislé energetické jednotky právě z toho důvodu, že přebytečnou energii nelze efektivně skladovat. A zatím není jediný náznak toho, že by se to mělo nějak radikálně změnit.

J. Kadeřábek 1.6.2011 14:40

Re: UVÁDĚNÍ VĚCÍ NA PRAVOU MÍRU

50 haléřů ovšem platí pro fuj energii z atomu. Pokud budeme používat v RVHP západu jen eko a bio energii bude to spíše 50 EURO.

R. Langer 1.6.2011 10:49

Pane Okamuro,

věřím, že umíte ekonomicky myslet a nejste hloupý, ale o energetice prosím už nic nepište! Propadl jste totiž hloupě laciné a hlavně nepravdivé reklamě výrobců solárních panelů.

R. Jonák 1.6.2011 10:33

Malý dotaz

V článku píšete: "Firma jim vybudovala obrovské parkoviště kryté solárními panely - zatímco jsou zaměstnanci v práci, na parkovišti jim slunce dobíjí elektrokola a elektroskútry. V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí. Zaměstnanci mají dopravu zdarma a firma jako bonus zdarma osvětlení."

Sdělil byste nevědomému čtenáři kterou přebytečnou energií v noci firma svítí, to si v noci na ty panely něčím svítí? nebo jak to dělají?

Řekl bych: ševče drž se svého kopyta.

V. Kolman 1.6.2011 11:00

Re: Malý dotaz

Sdělím Vám pane Jonáku sladké tajemství. Existují zásobníky elektrické energie - zvané "akumulátory". Vy jste ještě neviděl takové ty solární LED "bludičky", svítící v noci na mnohých zahrádkách? To je hračička. Když se to domyslí a dovede do rozumného konce, tak je to "solární" parkoviště fy. Sanyo.

R. Langer 1.6.2011 11:27

Re: Malý dotaz

Vážně? Kdo by to byl řekl? 8-o

K. Křivan 1.6.2011 11:59

Re: Malý dotaz

A kolik amperhodin mají ?  A kolik potřebujete na 100 km ?

Tak to domyslete a doveďte do "rozumného" konce. když je to podle vás amatéra tak snadné !

V. Kolman 1.6.2011 12:07

Re: Malý dotaz

Tak pozor pane Křivane. V elektrotechnice/elektronice nejsem amatér, to zaprvé. Za druhé - reagoval jsem na svícení ve fy. Sanyo v noci přebytečnou (akumulovanou) solární energií z parkoviště elektrokol.

     O akumulátorech v souvislosti s elektro-mobilitou se zmiňuji na jiném místě. Nežli se elektromobily stanou vážnými konkurenty benzino-mobilů, uplyne ještě mnoho vody a není vyloučeno, že se při vývoji uplatní i t.zv.: "Cimrmanův úkrok vlevo" :-))

B. Rybák 1.6.2011 20:51

Re: Malý dotaz

A když je přes den nebo i celý týden zataženo tak zaměstnanci strkají své elektroskútry pěšky a v noci je tam tma? Nebo je to prostě připojené i (především) ke klasickému zdroji proudu a celé je to především reklamní humbuk?

O. Uživatel 1.6.2011 10:11

Uživatel požádal o vymazání
V. Vašek 1.6.2011 10:08

Jupí

Pan Okamura je skutečně v pravém slova smyslu mudrlant :D

Jak píše pan Kočí, vskutku nezatížen zbytečnými vědomostmi.  Zato ale s prořízlou pusou loví zřejmě budoucí voliče, nedovzdělané, neznalé nebo prostě zblblé. Nějak mi nedochází, proč jsou jeho příspěvky uveřejňovány zrovna na NP. Abychom se zasmáli?

V. Kolman 1.6.2011 11:15

Re: Jupí

Příspěvky pana Okamury nepatří k nejhorším pane Vašku, většinou jsou docela zajímavé. Pálí mu to docela dobře.  Některé nápady ale někdy nedotáhne do konce.

J. Pernica 1.6.2011 10:08

Kde na to chodíte

pane Okamuro. Takový nesmysl jsem naposled četl, když nějaký předseda solárníků tvrdil lidem, že si mají nakoupit ostrovní systémy. Ostrovní systém provozuji cca 2 roky - k mé chalupě nevedou dráty a problém je, že bych je musel kopal přes X cizích pozemků a to se těm majitelům nelíbí. Takže pojďme ke konkrétním údajům: 3x panel o výkonu 135W - celková plocha 3,375m2, 1x akumulátor 300Wh, 1x regulátor dobíjení, 1x konvertor (panely dávají něco mezi 12-16V a je nutná konverze na 220V střídavých)

Vzhledem k tomu, že přes den jsme všichni v zaměstnání, tak elektřinu potřebujeme zejména večer, tzn. panely již nevyrábí a proto bereme proud z baterií. Celková teoretická kapacita systému je 32,5KWh ročně. Teoretická píšu proto, že dochází ke ztrátám při převodu z 12V na 220V. Další věc je, že v zimních měsících systém nedosahuje zdaleka svého maximálního výkonu. Loňský prosinec, když se mi přes den podařilo baterii vymlátit na 0, tak trvalo 4 dny, než se dostala na 10% své kapacity, aby regulátor dobíjení vůbec začal pouštět něco do oběhu. Takže nefungovalo ani zabezpečovací zařízení s příkonem něco okolo 3W. Takže z oněch 1200kWh proklamovaných Vámi je 32,5kWh ročně. A to nepočítám, že baterie se mění cca každých 6 let.

Cena jedné kilowaty při životnosti 25let vyjde na 14,50Kč.

V našich podmínkách je slunce velmi nespolehlivý partner a proto jádro a uhlí jsou nezastupitelné. A přísun energie potřebujeme rovnoměrný po celý rok a celých 24h.

Vzhledem k malé kapacitě systému jsem laboroval i s Vámi zmiňovanými LED žárovkami. Ano jsou dobré, ale tak na schody, aby si člověk nezlomil nohy. Takže je mám opravdu jen na těch schodech. V místech jako je sklep jsou nepoužitelné - přec jen je to elektronika, která nerada vlhko.