Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ENERGETIKA: Proč v ČEZku auta nejezdí na slunce?

diskuse (80)
ČEZ se chystá vybudovat rozsáhlou síť dobíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola. Chtělo by se říct zaplaťpánbůh za včasné prozření po desetiletí spánku. Jenže nejde o prozření a nikdo se ze snu ještě neprobudil.

Elektromobily jsou ve světě jednoznačně trendem. Vyspělé země a firmy celé planety vyvíjejí nové vozy, motorky, skútry, kola poháněná elektřinou. Elektromobil má spotřebu zhruba za 50 haléřů na kilometr a elektrokolo či skútr dokonce až 4 haléře na kilometr. Budování sítě dobíjecích stanic proto svůj smysl a budoucnost má. Ve světě uvažují ovšem v souvislostech a vědí, že pro pohon budoucnosti - elektřinu - jsou třeba nové levné zdroje. Všechny vyspělé země proto budují dobíjecí stanice jako tzv. solární parkoviště. Tak třeba zaměstnanci firmy Sanyo v Tokiu jezdí do práce na elektrokolech. Firma jim vybudovala obrovské parkoviště kryté solárními panely - zatímco jsou zaměstnanci v práci, na parkovišti jim slunce dobíjí elektrokola a elektroskútry. V noci pak přebytečnou elektřinou Sanyo svítí. Zaměstnanci mají dopravu zdarma a firma jako bonus zdarma osvětlení. Systém nijak nezatěžuje přenosovou soustavu - je naprosto soběstačný. Obdobná parkoviště má samozřejmě Toshiba, americký Dell a stovky dalších firem či měst. Denně přibývají další. Stát Kalifornie se například zavázal v příštích letech vybudovat dokonce přes stovku takových solárních parkovišť. V čem je rozdíl oproti plánům ČEZ? Jsou snad v Sanyo, Dell nebo v Kalifornii hloupější než Martin Roman nebo čeští ministři průmyslu? To je otázka pro nás všechny. Blíž pravdě bude, že polostátní moloch pokračuje ve velkolepém trendu zvyšování energetické spotřeby z jaderných a tepelných elektráren. Jeho dobíjecí stanice se budou proto napájet právě odtud.

Jsou sloupy vysokého vedení krásné?

Spousta lidí naříká, jak jsou solární elektrárny škaredé. Chce mi snad někdo namluvit, že Temelín nebo Dukovany jsou krásné? Těm, co bydlí mimo dohled elektrárny, připomenu, že českou i moravskou krajinu hyzdí statisíce sloupů a ocelových konstrukcí. Celá země je doslova zadrátovaná. Stavba a údržba rozvodné sítě stojí samozřejmě peníze a je smutné, že běžný člověk tohle vůbec nevnímá. Pochopitelně peníze nestojí jen síť, ale také ztráty v přenosové síti, i ty platí spotřebitel. Řešení je snadné - nikoli velká solární pole zatěžující přenosovou síť, ale tzv. solární ostrovy napájející přímo jednotlivé domy, parkoviště, tovární komplexy. Energetický soběstačný systém, který předvídal známý "vynálezce družic" a futurolog A. C. Clark. Takový systém nijak nezatěžuje soustavu, ale naopak jí ulevuje. Trend by měl být, aby každá dobíjecí stanice pro elektrovozidla byla energeticky soběstačná. Nejen proto, abychom mohli jezdit zadarmo. Ale taky proto, aby se budoucí elektromobilita nestala další falešnou záminkou pro prolamování důlních limitů a budování nových velkoelektráren. Ty jsou dnes absolutně mimo. Japonci, Američané, ale dokonce i Rusové vyvíjejí a Rusové dokonce už prodávají například "malé přenosné atomové elektrárny". Ty jsou obvykle instalovány na prámech či lodích. Elektrárna je schopná zásobit středně veliké město a zapojí se jednoduše - loď zakotví v přístavu na řece či moři a zapojí se do sítě. Je to levné a zároveň relativně bezpečné. Časy gigantických jaderných kolosů jako je Temelín dávno minuly a veřte, že i bez Fukušimy. Ta jen potvrdila oprávněnost nových energetických konceptů.

Slunce je víc než dost

Pokud jde o slunce, nevěřte nikomu, kdo vám tvrdí, že nestačí pokrýt naši energetickou spotřebu. Buď lže anebo je neinformovaný. Aby to nikdo neřekl o vás, pamatujte si prosím, že na každý čtvereční metr naší krajiny dopadá v našich podmínkách ročně 1200kWh sluneční energie. Elektrifikovaná domácnost spotřebuje 15-20MWh, tedy tolik, kolik dopadne za rok na méně než 20m2. Naše energetická spotřeba je ovšem vysoká a lze ji snížit prostou výměnou spotřebičů (např. 100watovou žárovku nahradí 10watová diodová tzv. LED žárovka, která je navíc téměř nerozbitná a její životnost je až stonásobně delší, cca 50 000 hodin). Také solární zdroje se vyvíjejí rychle kupředu. Staré fotovoltaické články z křemíku byly málo účinné, jejich výroba energeticky náročná. Dnes umíme vyrobit články z více prvků a ty křemíkové vědci mnohonásobně zefektivnili. Umíme (my lidstvo) už vyrobit ohebné solární panely, z těch je možné vyrobit například karoserii aut. Tyto články jsou násobně výkonnější a účinné i v horších světelných podmínkách.

Auta na ropu a elektřina z uhlí a Temelína jsou fajn, ale pouze pro ČEZ nebo ropné šejky. A není bez důležitosti dodat, že zisky z ropy či plynu jdou taky do kapes teroristů nebo ruských generálů. Ani jedno mě nenaplňuje štěstím. Podléhání české energetické lobby nás nejen okrádá o peníze. Je také zřejmě semeništěm korupce. Jen vzpomeňte, jaká parta se to slunila spolu s Dalíkem a šéfem ČEZ v Toskánsku. A navíc zvyšuje technologický náskok vyspělých zemí před námi.

Není nutné bez ropy a ČEZ (EONu) žít v jeskyni - stačí se jen podívat kolem sebe a inspirovat se tím, co už dávno jinde funguje. Levná energie z jádra a uhlí, sen komunistických plánovačů, je cesta do pekel. Levná energie nenutí k technologickým inovacím ani k úsporám. Porovnejte Rusko s přebytkem surovin a energií s Japonskem, zemí bez surovin a s nedostatkem energetických zdrojů. Nikoli množství, ale kvalita je to, co rozhoduje o naší budoucnosti.

Převzato z Okamura.blog.idnes.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz