30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Kam se poděl zdravý rozum?

Výroba a rozvod elektrické energie a ekonomika energetiky se vyučují na technických univerzitách jako několikaleté kurzy samostatných specializací. Ve zblázněné postmoderní době se však společenské ovládání energetiky dostalo do područí ignorantů ovlivněných ideologickým myšlením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 25.10.2021 13:11

Pozor, když máte dost jádra, žádné OZE nepotřebujete! Jaderné elektrárny mají velmi nízké provozní náklady a snižovat výkom, "protože fouká" se vůbec nevyplatí.

Zelení propagovali plyn protože se hodí k vykrývání výpadků OZE, jinak je přechod na plyn naprostá blbost, neb je drahý a byl drahý už před 20 lety. Cena elektřiny z uhelných elektráren, nezatěžovaných nesmyslným "povolenkami" je NIŽŠÍ než by byla samotná cena plynu, potřebného pro její výrobu (už minimálně těch 20 let).

Š. Hašek 25.10.2021 19:39

Ano. Všechny "staré" sorty elektráren jsou schopny předvídatelné a jasné regulace výkonu. Ty vodní dokonce od 0% do 100% v řádu minut.

Atom, uhlí, voda. Kdo bruselsky chce, může si dát na nákupní tašku a zimní kabát deset kilo fotočlánků. Za svoje. A pak to našťouchat do sklepa místo brambor.

Proč jenom ty "študentky virtuálního managementu a pohlaví" jsou přímo posedlé elektrárenstvím a spalovacíma motorama??

A. Pakosta 25.10.2021 12:38

Bravo, díky za skvělý článek!

V. Novák 25.10.2021 12:06

Václav Bartuška je především bývalý studentský vůdce a autor knihy "Polojasno", jak Rumlova kómis nevyšetřila zásah cajtů na Národní třídě. A za odměnu si vybral chytře svou současnou a dlouholetou funkci.

Politik, který vždy ví, odkud vítr vane...

O. Vašíček 25.10.2021 11:37

Dobrý a srozumitelný článek. I když je vidět, že ho autor psal v, poněkud, excitovaném stavu. ;-)

Ale to se mi při čtení některých článků nebo sledování zpráv v TV taky stává. Hlavně při názorech, že z energetické krize nám pomůže rychlejší instalace obnovitelných zdrojů. vždy mi vytane otázka, kolik panelů FVE musím instalovat, aby mi v noci dodala např. 20MW elektrické energie? :-)

V diskusi jsem četl nářky nad zaslepeností politiků. Bohužel, tento článek si asi odpovědní politici nepřečtou a ani nikoho s podobnými názory neposlouchají. Pro ně to bude moc odborné a šlo by to proti "správnému" směru.

Tak si tu můžeme vyměnit názory sami mezi sebou.

Pan Rada upozorňuje na extensivní využívání zdrojů a jak nás to vede do pekla. Já si myslím, že celá naše civilizace je postavena na stále vyšším využívání okolních zdrojů a celou dobu nás provází hlad po energiích a je to hlavní síla pokroku. Když se topilo dřevem, tak do určité úrovně zalidnění to nebyl pro přírodu vážný problém. Obnova lesů byla dostatečná, než to, co se spálilo. Když začalo být lesů nedostatek, soustředil se vývoj na získávání energií z více energeticky bohatých zdrojů. Rozvinula se těžba uhlí a tím i navazující technologie. Bylo více dostupné energie a rozvinulo se strojírenství.

A tak nás hlad po energiích posouvá v hledání nových zdrojů a tím ve vynalézaní nových možností a technik.

Důležité je, aby, v dané době, dostupné zdroje byly využity k nalezení nového, vydatnějšího. Aby nedošlo k přerušení této línie. K vyčerpání dostupných zdrojů bez náhrady. Pokud nebudu mít dostatek energie na uspokojení životních potřeb, tak nebude dost energie ani na výzkum a dojde ke stagnaci a cestě zpět.

Proto vidím současné prosazování OZE jako velmi nebezpečné.

O. Vašíček 25.10.2021 11:58

Tato technologie není schopna zajistit dostatek spolehlivé energie pro pokrytí technologických potřeb.

Jak jsem již mnohokrát opakoval. Bez OZE by byla produkce elektrické energie zelenější! Nekřivil by se trh "nucenou" výkupní cenou a podmíněným odběrem. Postavili by se JE a staré fosilní by se přirozeně odstavily. Nemusel by se ke každému instalovanému výkonu v OZE postavit odpovídající záložní výkon v plynu.

Přenosová soustava vyžaduje velké stabilní centrální zdroje s dobrou ekonomikou výroby doplněné chytrými a regulovatelnými zdroji.

Naše civilizace stojí a roste na práci a znalostech našich předků. Na jejich umu využívat dostupné zdroje a jejich vynalézavosti včas najít nové.

Po dřevu přišlo uhlí, po uhlí jádro. Pokud se podaří, tak přijde fúze a pak další technologie. Vždy se jedná o kvalitativní skok v extenzivním využívání zdrojů. A nikdy se nejedná o obnovitelné zdroje v původním slova smyslu. Co spotřebuji to se "samo" přemění zpět. Vždy musíme něco spotřebovat, aby jsme získali energii.

Nejsem odpůrce vývoje FV panelů a účinnějších větrných turbín. Tyto technologie jsou vhodná pro některá nasazení a nemají alternativu v klasických zdrojích.

Je vhodné napájet komunikační uzly s využitím FV nebo větru s adekvátní akumulací. Je účelné vytvořit autonomní dron schopný udržet se ve vzduchu skoro neomezenou dobu jako náhrada za satelit apod. Ale není to vhodná technologie k nahrazení mnoha GWh výkonu.

Jaký mají obrovské větrné farmy vliv na proudění větrů. Jaký vliv bude mít několik set kilometrů dlouhý podmořský kabel na okolí při přenosu obrovských energií mezi Austrálií a Singapurem? (3353km)

I když zde by to mohlo smysl dávat. Pokud tato technologie bude dotažená. Že by se takto zasíťovala celá zeměkoule a FVE by vyráběla energii vždy tam, kde slunce svítí pro země kde je noc? Máme na to dost vodičů?:-)

P. Svoboda 25.10.2021 11:34

Výborný článek.

P. Kubáč 25.10.2021 10:57

Opakovaně tady předestírám vizi jak funguje "decentralizovaná energetika" balkánského typu - a to už mnoho let. .

Na fasádě paneláku desítky komínů od malých kamen uvnitř a na každém druhém balkoně řve benzínová elektrocentrála.

To bychom přece nebyli Evropani abychom ten CO2 neporazili.

V. Kučer 25.10.2021 10:51

Měl by si to přečíst budoucí premiér. Jako bývalí profesor politologie nemůže energetice rozumět ale jako politik musí umět rozeznat odborníka od šarlatána a dle toho určit svého poradce. Pokud se bude řídit ideologií skončí to katastrofou což už se pomalu děje.

J. Jurax 25.10.2021 20:05

Jenže on z úradku brusele rozlišovat nesmí, naopak je povinen poslouchat šarlatány z brusele. A protože je eurohujer, asi mu to žíly netrhá. Koneckonců je jen politolog ... :-)

M. Pivoda 25.10.2021 10:49

Dle formálního vzdělání jsem strojní a systémový inženýr, a snad i kandidát ekonomických věd v oboru Teorie řízení. Nejsem tedy povrchní novinář.

Americký Massachusetts Institute of Technology (MIT) v září 2021 zveřejnil článek o pokroku ve výzkumu a vývoji jaderné fúze. Fyzikální zákony se (od dob mého školského studia) určitě nezměnily, ale významně se zvětšilo lidské poznání a prosadily se významné inovace (primitivním ekonomickým zájmům navzdory). Takže se podařilo vyrobit článek extrémně silného magnetu (20 Tesla). Magnetické pole fúzního reaktoru bude udržovat plazma (o teplotě 100 milionů stupňů Celsia) v chodu dostatečnou dobu, aby fúzní reaktor mohl vyprodukovat více energie, než která je potřeba pro jeho nastartování.

Teď stručně k praktické věci. V zářijovém MIT článku (ve vnořeném video záznamu) americký výzkumník (nikoliv český Pepík, typický odborník na cokoliv) učinil předpověď, že pokud (POKUD!) bude výzkum, vývoj a komercializace jaderné fúze pokračovat stávajícím tempem, pak v roce 2050 můžeme očekávat, že na planetě Zemi bude již rozmístěno 10 tisíc jaderných reaktorů, které budou uspokojovat cca 20% energetické potřeby lidstva (na planetě Zemi, nikoliv na Marsu).

Kam se poděl zdravý rozum? Spíše bych ke specifické české situaci napsal: "Kam se poděla česká demokracie?"

V. Kučer 25.10.2021 10:59

To by se do toho musely nacpat dostatečné prostředky. Zatím se cpou do grýndýlu, u nás se nazývá OZE.

M. Pivoda 25.10.2021 10:59

MIT-designed project achieves major advance toward fusion energy. New superconducting magnet breaks magnetic field strength records, paving the way for practical, commercial, carbon-free power.

Google Translate (pro českého Pepíka): Projekt navržený MIT dosahuje významného pokroku směrem k fúzní energii. Nový supravodivý magnet láme rekordy v síle magnetického pole a dláždí cestu praktické, komerční, bezuhlíkové energii.

R. Langer 25.10.2021 13:02

Zase samé kraviny, ty naše malá hloupoučká UI. :-P

M. Pivoda 25.10.2021 18:52

Promluvil typický český Pepík.

I tento člověk je občanem ČR a má plná voličská práva.

J. Jurax 25.10.2021 20:14

Ano, je nesporně pravda, že do dvaceti třiceti let budem mít tisíce různých reaktorů. Musí to být pravda, vždyť to slýchám již déle než půlstoletí.

J. Jurax 25.10.2021 20:21

... tisíce fúzních reaktorů ...

M. Tuma 25.10.2021 20:18

Jo fuze, co jsem zacal rozum brat, a to bylo na muj vkus uz hodne davno, byla fuze do 20 let spasou lidstva. A ted je to porad to same, za 20 let bla bla bla, stejne jako v roce 71, 81, 91, 01 a 11 ;-) Po pravde soucasny pristup k fuzi mi pripomina toho alchymistu z Pekarove cisare, ktery mlatil palici do kovadliny v touze rozbit atom. Mozna NIF nebo stelatory, ale klasickemu tokamaku neverim.

M. Pivoda 25.10.2021 20:45

Diskutující M. Tuma srovnává nesrovnatelné.

V diskuzi (zejména na Neviditelném psovi) může diskutující říci cokoliv, co ho napadne. Tady vás to nic nestojí.

Jenže do technologie jaderné fúze vyvíjené na MIT někteří investoři už napumpovali své těžce vydělané peníze (v investorském očekávání, že teď to už s jadernou fúzí vyjde, a oni v budoucnosti na tom budoucím byznysu vydělají velké peníze).

V. Pokorný 25.10.2021 10:46

Autor v článku uvádí činnost velvyslance vlády ČR pro bezpečnost energetiky a zajištění energie pro ČR, pana Bartuška. Velmi zajímavě o tomto člověku a jeho práci v souvislosti s tímto tématem píše pan Vlk na Kosa nostra zostra. Doporučuju přečíst.

M. Vašíček 25.10.2021 10:36

R^

V. Kuhaj 25.10.2021 10:29

Díky za tenhle článek. Zdravý rozum začíná dostávat tak na frak, že to dle mého nemůže být náhoda. Máme co do činění s lidmi, kteří ho umí zblbnout. Jak dovedně dokážou dotazy, legitimní stovky let, tu zesměšnit, tu démonizovat. Jak dovedně dokážou, pod záminkou pokroku nebo morálky, svést normální lidi k chování lůzy, která uráží a ničí. Jak umí nedostatek a zdražování obracet v cosi pozitivního. Je ovšem otázka, kdo to je. Ti, kdo o tom nejhlasitěji křičí, už mohou být i obětmi.

Š. Hašek 25.10.2021 10:13

R^R^R^ Perfektní článek!

P. Pepax 25.10.2021 9:52

Díky autore, skvělý článek, teď jde o to jakými prostředky odehnat hlupáky o rozhodobání o energetice.

L. Polehla 25.10.2021 10:12

Odehnat hlupáky se nepodaří. Poslankyně Langšádlová byla znovu zvolena, takže bude rozhodovat dál.

F. Kusák 25.10.2021 9:39

Inu, co dodat, inženýrsky velmi srozumitelně napsaná a shrnutá fakta. O každém bodě, argumentu lze diskutovat, samozřejmě a autor k tomu také vyzývá. Jen to musí být diskuze fundovaná, podložená fakty a bez osobních urážek. S tím, a bohužel i tady na NP, mají někteří lidé problém. A autorovi velký dík.

V. Povolný 25.10.2021 9:23

Pab Rada píše: Přesto, že se už před desetiletími ukázalo životaschopnější společenské zřízení ve kterém více rozhodovala promyšlená efektivita - jak silovost - což platí dnes tuplovaně - tak jak je vidno, ideály s totalitní doby v mnohých hlavách v přebalu pro vládce "spotřebitele" přetrvávají.

Tento odstavec ledacos objasňuje. Cílem je evidentně změnit společenské zřízení. To nové bude životaschopnější a bude rozhodovat promyšlená efektivita, jak se ukázalo už před desetiletími. Kritici myšlenkově uvázli v totalitě, dokonce argumentují totalitními a dávno překonanými fyzikálními zákony.

Já teda nevím, kde už desetiletí funguje ten nový skvělý společenský systém. Mě tohle ale silně připomíná jiný systém, ten totalitní, ve kterém jsem prožil velkou část života. Tam se taky budovala nová společnost a našim vzorem byl Sovětský svaz, kde to už funguje. Nová skvělá společnost odstraňovala třídní rozdíly, příčinu všech nepravostí, a cílový stav byl "každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb". Jak je vidět, cíle a metody se změnily, ale princip zůstal stejný. Zase budujeme nový a zaručeně skvělý společenský systém, kde bude všechno fungovat, protože už to máme zmáknuté a víme jak na to. A zase to skončí totalitou, protože tohle jinak skončit nemůže. Mimochodem, pan Rada ještě nenapsal, jak se bude nakládat s těmi, co nesouhlasí. Minule to byly gulagy a uranové doly a šibenice. Co bude teď?

R. Langer 25.10.2021 13:03

Teď se bude u nesouhlasících vypínat uhlíková stopa... Rv

Š. Zemek 25.10.2021 9:20

Vyjímečně dobře napsaný článek. Takhle přehledně a srozumitelně postavená fakta jsem snad ještě neviděl. R^

J. Fráňa 25.10.2021 9:14

Jestli vypnou elektriku a pan Rada nás nebude moci oplodňovat svými kopírovanými vědomostmi, tak já to nepřežiju.;-D