30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Jádro na prvním místě

Nedávno začalo odstavování tepelné elektrárny v severočeském Prunéřově. Je to prý symbolický začátek konce éry uhlí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 26.6.2020 13:21

Na tom, kde se těží, nezáleží. Stejně se musí uranová ruda nebo koncentrát dopravit do závodu na obohacování a výrobu palivových souborů - a těch je po světě pár.

Podstatné je, že lze (vlastně se musí) nakoupit palivo na léta dopředu, takže nějaký výkyv v dodávkách výrobu elektřiny neohrozí. Pokud změníme legislativu, nemusíme mít ani problém s "vyhořelým" palivem, ruský TVEL je ochoten ho zpětně odebírat.

V. Novák 26.6.2020 12:51

Stavba Paks 2 byla zahájena cca 3 měsíce poté, co EU skončila s obstrukcemi (protože už v EK nedokázali žádnou další vymyslet).

V. Franěk 26.6.2020 2:10

Poučte mě. Kde se u nás teď těží uran, v Příbrami už žádný není, ve Stráži pod Ralskem se taky netěží a v Dolní Rožínce žebroní o ukládání vyhořelého paliva. A uhlí taky dojde.

D. Mach 25.6.2020 19:23

Je zvláštní, že pro ten technicky jednoduchý kafemlejnek nedokážou Rusáci v Maďarsku ani získat stavební povolení, natož ho postavit.

D. Mach 25.6.2020 19:20

Vzhledem k tomu, jak rychle se jaderné bloky v Evropě staví (nebo spíš nestaví), tak ty tři jaderné bloky zmíněné panem Zahradníkem budou sotva stačit na to, aby nahradily bloky, které za 30 let budeme muset uzavřít.:-(

J. Jurax 25.6.2020 18:57

Na ochranu před vnějšími vlivy. Třeba pádem dopravního letadla řízeného teroristy, ani nemusí být nutně muslimští.

J. Jurax 25.6.2020 18:49

Oprava - ne zelených názorů, nýbrž zelených magorů.

J. Nevrkla 25.6.2020 18:45

Diskuze i o tom, jak rychle se zbavovat fosilních paliv a pak kdo a za kolik to postaví. Obávám se, že bude velký tlak koupit to od toho správného, nikoliv osvedceneho a nejlevnejsiho.

J. Jurax 25.6.2020 18:45

Jenže my ty elektrárny fakt postavit musíme. Zejména když nás zelená ideologie tlačí pryč od uhlí, zatímco v Německu se nové uhelky stavějí.

Kdo by nám mohl dodávat cca polovinu naší spotřeby, vyřadíme-li uhelky? Dodávat stabilní elektřinu ze stabilních zdrojů, ne jen když fouká? A v neposlední řadě za kolik?

Plyn je drahý, z Ruska, a taky dělá emise. Hodí se leda jako stabilizační zdroj na vykrytí špiček.

A čím nahradíme teplárny?

A ovšem taky bychom uhelky za těžké prachy mohli předělat na dřevěné pelety a ty vozit z Kanady, jakž činí Britové na popud tamních zelených názorů, protože tolik lesů nemáme. Ale je to prý podle zelených velmi ekologické.

J. Nevrkla 25.6.2020 18:41

Ten mi samozřejmě vadí nejvíce. Jsem zvyklý počítat a hledat nejefektivnější řešení, OZE považuji za zvrhlost na oltář nejdrazsiho podvodu v dějinách.

V. Kučer 25.6.2020 18:31

Máme pouze tři možnosti - uhlí, atom nebo návrat do 19. stol. Temelín stál 100 miliard, fotovoltaika zatím 300 miliard a stavět větrníky nemá smysl protože když fouká vítr jde sem přebytek energie ze severního Německa. Volba je tudíž jasná. Diskuze má být pouze o tom jakou jaderku a kdo ji postaví a jak se to bude financovat.

J. Jurax 25.6.2020 18:30

Jako samostatný český stát. EU řeší Green Deal a podobné peachoviny, takže nám vyřeší kulové. To by i UI mohla pochopit. Rudozelená EU nám nanejvýš bude svými příkazy házet klacky pod nohy.

J. Jurax 25.6.2020 18:24

Souhlas.

Zelení by mohli k energetické bilanci přispět masovým třením ohonů ebonitovými tyčemi. Vlastních, lišek je málo a jsou určitě chráněné.

V. Kučer 25.6.2020 18:12

Spíše návrat do minulosti, před vynález parního stroje. Sluneční energii využil již Archimédes k zapalování římských lodí. Vodní a větrná existuje od počátku civilizace. Pro současné potřeby našeho průmyslu je k dispozici pouze uhlí a atom. Co bude v budoucnosti ví bůh.

L. Novák 25.6.2020 15:43

Prošustrované TISÍCE MILIARD za tzv. Bilionový tunel OZE vám nevadí? Ten taky probíhá se státní zárukou... Rv

L. Novák 25.6.2020 15:40

Přesně!

J. Nevrkla 25.6.2020 14:39

Bude to stát stovky miliard a tomu budou odpovídat záruky, nikoliv nepatrné.

P. Kubáč 25.6.2020 14:37

Už se těším na dobu po roce 2050 "vyspělý západ" bude mít malý blackout denně a velký 3x do měsíce, zatímco "rozvojové země" typu Indie a Číny budou v Africe stavět atomové elektrárny vlastní konstrukce.

A. Forman 25.6.2020 14:37

Asi ano, na zkoušku z wikipeologie ještě čeká

P. Brich 25.6.2020 14:36

Je to nějaká rychlokvaška z genderových studií.

P. Brich 25.6.2020 14:33

R^

A. Forman 25.6.2020 13:09

No přeci významné - energetické světové instituce a hlavně jejich sledování.... akorát nenapsal, které to vlastně jsou...

R. Polášek 25.6.2020 12:55

Ono hlavně pěstování brambor vychází ekonomicky lépe v teplejších krajinách, kde za rok zvládnou dvě sklizně. A potom v silně dotovaných státech, kde se silně zadotuje výroba a ještě jednou zadotují přebytky té plodiny na vývoz do jiného státu EU.

Pěstování brambor u nás na Vysočině nebo obecně v podhorských oblastech bylo spíš nouzové, protože kromě brambor tam tehdy nic podobně výnosného a spolehlivého nerostlo. Dnes je díky nově vyvinutým odrůdám i na té Vsočině na těch původně bramborářských polích a díky chemizaci zemědělství spolehlivější a výnosnější i řepka i obilí.

Ale možná když zelení v EU zakážou většinu dobrých pesticidů a na plno škůdců, plevelů a nemocí budou účinné látky zemědělcům chybět , se jako ekonomicky lepší varinta ukáže zase se vrátit k tomu pěstování brambor.

Š. Hašek 25.6.2020 12:34

Ano. Atom na prvním místě. Dále se uvidí. Koně také nebyli na "rozhodnutí centra (RVHP)".

1. Definováno. Frčí to. I Bursík na to (doma, s Bursíkovou) spoléhá. Šoupne to do zásuvky .....

2. Technicky dnes jednoduché jak kafemlejnek.

3. Umělecko/filosoficky/nadšeně ovšem problém.

Zkráceno. Nemám nic proti turbínám vodním. Mlynáři ví, JauJauBiomasa neví.

P. Staronový 25.6.2020 12:29

Dobrá, domníváte se to.

Co tedy JE perspektivní?

A. Forman 25.6.2020 11:54

Žádná instituce vám výrobu energie nezajistí, takže to rozhlížení je nesmyslné.... jen možná v tom případě, co chystá zelená mafie pro budoucnost.... zotročení ještě jakž takž svobodných myšlenek a rozhodnutí.

P. Dvořák 25.6.2020 11:48

Vidíte, zase nemáte náležitý rozhled.

Já pevně věřím tomu, že třeba díky Německu u nás nepochybně jednou nastane energetická stabilita.

Po black-outu možná až několik týdnů nic, prostě stabilně NIC!

P. Dvořák 25.6.2020 11:45

Patří pod Pospíšila.

P. Dvořák 25.6.2020 11:45

Máte pravdu.

Rozhled do budoucnosti. který nám samozřejmě zcela chybí, je např. obava, aby některou naši jaderku nespláchla tsunami.

R. Langer 25.6.2020 11:42

On nám snad nějaký člen EU bude zajišťovat energetickou stabilitu? 8-o