27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Fukušima? Zapomeňte

Události v japonské Fukušimě, kde radiace uniklá z elektrárny zamořila desítky kilometrů čtverečních v jejím okolí, měla nadlouho ukončit celosvětovou jadernou renesanci. Jak se zdá, stačilo jen několik měsíců a vše je zase jinak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Drobková 17.7.2012 9:21

Re: Třeba se energetika vydá cestou decentralizace

http://www.youtube.com/watch?v=ofO5rMPLxNw

P. Zelenka 14.7.2012 8:35

Náš uran slouží míru

Jen malá technická:

Mohou jaderní fyzikové 100% vyloučit jakoukoliv havárii jaderných elektráren?

V opačném případě jsou politici a daňoví poplatníci připraveni zaplatit všem evakuovaným obyvatelům jejich veškeré škody?

Pokud ano, pak jaderné hodiny do každé rodiny!

J. Mrázek 14.7.2012 8:40

Re: Náš uran slouží míru

Za jediný měsíc zahyne na českých silnicích tolik lidí, kolik za posledních čtyřicet let ve všech atomových elektrárnách na celém světě. Proč nezakážete auta ????

P. Zelenka 14.7.2012 9:55

Re: Náš uran slouží míru

Pane Mrázku já rád využívám elektrickou energii a vzhledem k propojenosti naší soustavy s určitostí i tu vyrobenou v jaderné elektrárně. Jako spotřebitel navyšuji poptávku po další výrobě, tedy po nutnosti stavět jaderné. Nemám s tím problém. Ale kde se řekne A musí se myslet i na B. Nedejbože v případě havárie je národ připraven platit? Nebo jen uzavřeme Jihočeský kraj a Vysočinu? Vystěhovaný lid odsuneme kam? Přeháním, ale kvůli zamyšlení, JE totiž není auto, v případě havárie hrozí daleko větší následek.

J. Hejna 14.7.2012 10:10

Re: Náš uran slouží míru

Vy musíte být navedený.

P. Zelenka 14.7.2012 11:35

Re: Náš uran slouží míru

Vy musíte být vyvedený. :-)

L. Křivský 14.7.2012 10:16

Re: Náš uran slouží míru

Vážený pane domnívám se že právě od aut hrozí větší nebezpečí než od Temelína, právě proto že JE není auto. Osobně bych do pojištění JE šel, to se musí prostě vyplatit, škody způsobené dopravou jsou šílené a pojistitelné, bohužel lidi k tomu mají iracionální vztah a to bude problém. Jinak opravdu přeháníte , přehánějte i v jiných oblastech podnikání lidstva a potom to bude v pořádku.

K. Kužel 14.7.2012 10:20

Re: Náš uran slouží míru

Ano, přeháníte.

P. Zelenka 14.7.2012 11:42

Re: Náš uran slouží míru

Pánové když si tu všichni budou jen notovat, ve všem přitakávat, tak ani vaše příspěvky nebude nikdo číst, nepadnou zde žádné argumenty. A jde přeci o diskuzi a přesvědčování.

Takže milí spoluobčané mající zájem o chod státu, blaho lidu, jen tak dál. Pište, diskutujte, to je ta správná cesta.

K. Kužel 14.7.2012 11:47

Re: Náš uran slouží míru

Přehánějte si dle libosti. Rozhodně vám nechci bránit.

I. Schlägel 14.7.2012 12:08

Re: Náš uran slouží míru

Tento Váš chytrý dotaz či připomínku můžete adresovat i na vodní elektrárny, plynové elektrárny, uhelné doly, ropné a plynové vrty, všude tam, kde hrozí reálné nebezpečí ztráty životů řádově vyšší, než u úmrtí, ke kterým došlo u dosavadních havárií v jaderných elektrárnách od jejich počátku do dnešních dnů. Jste schopen zajistit 100% bezpečnost? Ne, Nu, nezbývá, než to zakázat.

P. Zelenka 14.7.2012 12:29

Re: Náš uran slouží míru

Vážený pane Schlägle, u jaderných elektráren je největší nebezpečí při havárii zamoření území radiací, lidé zabývající se jejich provozem tyto obavy sdílejí, apriory jako někteří je nevylučují, ale konstruktivně a zodpovědně jim předcházejí. Avšak člověk někdy míní a život mění a tak ačkoliv hodně hodně minimalizované, přesto tu toto nebezpečí stále hrozí a kdo bývá připravený, nebývá překvapený.

I. Schlägel 14.7.2012 12:40

Re: Náš uran slouží míru

Souhlasím, právě proto je jaderná energetika podrobena přísným pravidlům a právě proto nedochází k oněm katastrofickým scénářům, kterými se "preventivně",k přísně "vědecky" a bez ideologie ohánějí odpůrci jaderné a příznivci té jedině správné a hodné energie. Vás k těmto lidem nepočítám, nicméně pokud chcete chránit ohrožené lidské životy, bylo by možná dobré zmínit mimo jiné třeba mrtvé z čínských uhelných dolů, jejichž počet násobně překračuje mrtvé z jaderných elektráren. Tak že pokud je někdo opravdu připravený, byť ne na 100%, to ani nejde, tak to je jaderná energetika, protože je na ní v tomto ohledu vyvíjen největší tlak, což je samozřejmě ok. Jinými slovy, svým komentářem se vlamujete do otevřených dveří. Pěkný den.

B. Uhlich 15.7.2012 18:17

Re: Náš uran slouží míru

Ono kdyby pan Zelenka nebyl tak tupý, tak by mohl vědět , že celá zeměkoule je zamořena radiací..radiace je totiž úplně všude...zezhora..zespoda, zprava i zleva...  na povrch vyvěrají radioktivní prameny, vyvěrá i raioaktivní plyn radon... z vesmíru dopadá velmi tvrdé kosmické záření..mimochodem to záření je tak silné, že odpovídá svými parametry tokům jederných částic v bezprostřední blízkosti reakltoru... při letecké přepravě běžně cestující dostávají dávku ekvivalentní pracujícím v provozech s radioaktivními materiály... většina z nás je během života vyšetřována mnohokrát na rtg či na dalších metodách zobrazování...opět další expozice.... a to nepíšu o tom , že např. i popílek tepelných elektráren je poměrně značně radioativní..dokonce tolik, že se to musí sledovat a pokud se pálí nějaké obzvlášt "radioaktivní" uhlí a z toho popílku se pak něco vyrábí..(třeba stavební hmoty) musí být na těchto panelech uvedeno, že se nesmí použít při stavbě obytných budov či stájí... a to nemluvím o dalších aplikacích, jako je ozařování osiv a další aplikace tvrdého jaderného záření v různých průmyslových oborech....  a ještě jednu věc si nemohu odpustit a to jsou zkoušky jaderných zbraní...do doby než se prováděly především podzemní jaderné testy bylo odpáleno několik set až tísíc (spíš tisíc) jederných náloží a to prosím v atmosféře...testy se prováděly jak v USA, Rusku, ..ale v Číně..na Francouzských koloniálních územích.. podle součtu kilo a magatun ekvivalentu se jednalo o výbuchy takového množství štěpitelných materiálu, že je dnes asi ani nemáme dohromady ve všech reaktorech na světě..

Já celou problematiku nijak nezlehčuji, opravdu je nutné mít celou věc pod kontrolou, ale takovéhle hysterické výlevy jaké tady plodí pan Zelenka považuji opravdu za mimořádnou hloupost nebo za placené příspěvky nějakého vyšinutého aktivisty.. 

Myslím, že místo psaní takových hloupostí byste spíš mohl absolovovat nějakou tu exkurzi v nějaké elektrárně..co Vy na to?  Ale to vy raději ne, že?

J. Jurax 15.7.2012 17:17

Re: Náš uran slouží míru

No, víte, ono ani nemusí být jaderka, stačí výživná chemička, havárie nádrže s čpavkem třeba (na zimním stadiónu uprostřed města) nebo požár skladiště umělých hnojiv, co je za humny sídliště, a máte pořádný problém ... a všechny tyhle objekty nejsou ani zdaleka tak dimenzovány a zabezpečeny a hlídány jako jaderná elektrárna ...

A s tím uzavřeným krajem fantasticky přeháníte (katastrofa černobylského typu není v našich je technicky možná a výskyt tsunami je u nás vskutku řídký)  - a i kolem Fukušimy je zatím uzavřena oblast o poloměru jen 20 kilometrů s perspektivou dalšího zmenšení ,,,

L. Křivský 14.7.2012 9:36

Re: Náš uran slouží míru

Spíš by se Váš příspěvek měl jmenovat malá lidská.

Je zvláštní co lidstvo toleruje a co ne. Počet mrtvých na zemi způsobené dopravou je přes 1 000 000 lidí ročně počet raněných a hmotné škody nevím. To lidstvo je schopné tolerovat, dále je schopné tolerovat alkohol drogy , pracovní úrazy. Všechno to je horší než škody způsobené jadernou činností lidstva a to do toho počítám Hirošimu a Nagasaki.

O 15 787 mrtvých, 3 302 pohřešovaných a hmotných škodách vlny cunami se nemluví to je normální. Fukušima asi normální není a přesto to nestálo jediný život působením radioaktivity.

Jinak já osobně bych si domu jaderný zdroj energie určitě pořídil je to bezpečnější než si zavést do domu plyn. Moderní reaktory jsou už poněkud jinde tam už nic nehrozí problémy hrozí jen od lidí.

Lidé se bojí toho co nevidí to co vidí tak z toho takový strach nemají, až bude mít každý dozimetr tak bude klid. Osobně bych se klidně nastěhoval do evakuované oblasti Fukušimi protože vím že by to bylo bezpečnější než kouřit třeba cigarety. http://otazky-fukusima.cvrez.cz/web/sites/default/files/fukusima_po_roce.pdf

J. Hejna 14.7.2012 10:02

Re: Náš uran slouží míru

Můžete na 100 % vyloučit, že se u vás neprojeví demence?

P. Zelenka 14.7.2012 12:04

Re: Náš uran slouží míru

Milý pane Hejno, 100% nemohu vyloučit, že se u mě projeví a u vás třeba už neprojevila demence, ale vězte, že moje případná demence se vás nikterak nedotkne, jen při hororovém scénáři katastrofy by mě to v tom případě už bylo absolutně jedno a vy by jste mi ji možná záviděl.

Přeji vám plné zdraví.

P. Rada 14.7.2012 10:48

Re: Náš uran slouží míru

Jaderní fyzikové vyloučit havárii prakticky dokážou. Prakticky to znamená, že spočítají její pravděpodobnost tak, že Vás to uspokojí... . http://sci.muni.cz/~herber/riskequation.htm

Po nich ale přijdou stavitelé, provozovatelé, ...., pitomci, teroristé.... a všichni tito stanovují své vlastní požadavky na naplnění kriteria bezpečnosti. To je obecně známo.

Méně znám je praktický fakt, že v jaderném zákoně dosud máme pro takové eventuality stanovenu výši náhrad za dopady do výše která činí cca 1% těch fukušimských a to měli japonci štěstí v neštěstí, že vítr vál po dobu havárie převážně nad volný oceán.

Radionuklidů cesia tam totiž jak se posléze ukázalo uniklo 4x víc jak s Černobylu s dopady na prakticky staletí (poločas 30let) a to by v opačném případě znamenalo i pro japonce neúnosně mnoho. Ono je hold výhodou stavět JE na pobřeží nejen kvůli chlazení ale i kvůli "uklízení".

L. Křivský 14.7.2012 11:11

Re: Náš uran slouží míru

Lidstvo si bude muset vybrat, mezi přežíváním a rozvojem. Závažný problém vidím, že při růstu kvality života exponenciálně roste iracionalita. Pokud nemáte co do pusy tak se moc nestaráte o to co jíte. Nechápu jak jsem mohl přežít dětství, když jsem měl hračky s kterými jsem se mohl udusit, třeba. No a jak jsem mohl přežít jaderné pokusy to opravdu nevím.

P. Rada 14.7.2012 11:37

Re: Náš uran slouží míru

Lidstvo musí jít cestou rozvoje ale ten může a mívá různé formy. Ta extenzivní je současná forma růstu konzumu který rozpohybovává výrobu a tak dokola začíná kolabovat na nedostatek surovin který už nestíhají kompenzovat nové technologie a navíc to s konzumenta dělá změkčilce. Říká se tomu technologická past pro přecenění vnějších technologických možností. V této fázi stagnuje celý rozvinutý svět. Ten rozvojový těží s alplikací technologií na domácí ještě vyatnou surovinovou základnu.

Jinou alternativou je intenzivní rozvoj na bázi snižování osobní spotřeby, zvyšování vzdělanosti a dalších osobnostních kvalit. To je cesta úmornější ale dosud možná a dá se říci perspektivní. perspektivní je to i proto, že míra spotřeby na obyvatele je parametrem určujícím četnost populací. V přírodě a tedy i pro druh homo platí, že od jisté míry nasycenosti energií klesá populační růst. takto by bylo možné trvale a přirozenou cestou udržet celosvětovou populaci na udržitelné úrovni a ponechat časový prostor pro osobnostní růst od napůl člověka napůl zvířete k bytostem více lidským.

Viz metabolická teorie biologie. (netrpělivým potačí pročést poslední statě)

http://www.vesmir.cz/clanky/clanek/id/6021

P. Schuster 14.7.2012 11:16

Re: Náš uran slouží míru

Dělám v jaderné energetice již přes 40 let, a proto vím, že 100% vyloučení jakékoliv havárie nejen v jaderných elektrárnách je nesmyslný požadavek.

Fukušima by neměl být případ, který by měl ovlivnit další rozvoj jaderné energetiky v Evropě. To, že při zemětřesení o síle 9,0 stupně Richterovy škály a následné až 38 metrů vysoké tsunami byly škody na životech i smrtelného ozáření obyvatel v okolí JE minimální, svědčí spíše pro jadernou energetiku. Pokud mi paměť slouží, tak v okolí JE byly nalezeny dva mrtví pracovníci JE.

Na záběrech z Japonska byla vidět obrovská katastrofa při zničení jedné z rafinerii poblíž pobřeží. Obrovský požár zachvátil celé území, spousta mrtvých, ale o tom se vůbec nepíše.

Současné prognózy k vrácení se obyvatel do původních oblastí jsou podstatně příznivější, než byl prvotní odhad. Podle organizace ACRO, která vznikla po černobylské katastrofě, jsou naměřené hodnoty kontaminace v Japonsku podstatně nižší, než jakých dosahovaly vzorky odebrané v minulosti v Bělorusku. Proto havárii ve Fukušimě je proti Černobylu jenom slabý odvar.

P. Rada 14.7.2012 11:56

Re: Náš uran slouží míru

Dělat v JE jak vidím znamená stát se závislí na její bezvýhradné podpoře. Kontaminace po Černobylu byla způsobena výbuchem reaktoru teprve uváděného do provozu - tak jsme měli všichni v Evropě vlastně veliké štěstí. Navíc s Černobylu uniklo relativně více krátkodobě působících radionuklidů jodu.(8 dní) proti které se lze relativně snadno chránit - viz jodové tablety. Ani s tí se tehdy žel nepočítalo.

Slabý odvar dopadl po Fukušimě právě jen na pevninu! - a tím Vy tendenčně argumentujete. Japonci měli proto štěstí v povětrnostní situaci kdy to odfouklo radionuklidy a spláchlo kde jaký prach co přímo do oceánu.... Cesia ale uniklo celkově více jak v Černobylu. S cesiem může ale i ještě dnes být i v Evropě problém a to tehdy když se divočáci značnou část roku živí jistým druhem hub.... Němci proto ještě divočáky ze zákona od nimrodů preventivně vykupují. My už si rádi myslíme, že vše je "zapomenuto".

P. Schuster 14.7.2012 18:20

Re: Náš uran slouží míru

Máte nesprávné informace. Hlavní příčinu havárie byla nesprávná manipulace operátorů, kteří byly pod politickým tlakem, to vůbec nemělo nic společného s uváděním do provozu. Čtvrtý blok, který havaroval byl dán do provozu v roce 1983 a havárie byla v roce 1986. Po havarii zemřelo na ozáření přes 30 lidí. Dále bylo kontaminováno 137Cs o úrovni vyšší než 185 kBq/m² území o rozloze 28 000 km², kde žilo přes 800 000 lidí, kteří byly evakuovány. Reaktory typu RBMK, které byly také v Černobylu, běžně dál pracují na Ukrajině a v Rusku. Byly to dvě nesrovnatelné havárie.

P. Rada 14.7.2012 20:31

Re: Náš uran slouží míru

Informace jsou na netu třeba ... : http://cernobyl.euweb.cz/#Cernobylskyexperiment - některé možná né úplně přesné - některé i chybí. Trvám ale na tom, že KAŽDÝ REAKTOR po víceletém provozu obsahuje více radionuklidů. Je pak podstatný rozdíl mezi nevyhořelým a vyhořelým palivem a také mezi tím co po 3 či po 30letech vězí v ozáření materiálů, množství kalů...

Pokud někdo chce srovnávat - lze najít i fyzikální měřítka. Pokud nechce srovnávat s cílem pravdivosti tvrzení o "nesrovnatelné havárii" - viz Vaše tvrzení - sotva lze jen na takovémto foru dokázat opak. Přeci ale něco nabídnu.

http://www.veteranstoday.com/2011/05/28/fukushima-how-many-chernobyls-is-it/

http://www.osud.cz/vedci-unik-radiace-ve-fukusime-50-x-horsi-nez-cernobyl

P. Schuster 15.7.2012 10:37

Re: Náš uran slouží míru

Asi patříte do skupiny takzvaný internetových odborníků. Je to Vaše věc, ale velikost a dopad obou havárií je nesrovnatelný.

Nevyhořelé palivo (peletu) můžete klidně nosit i v tašce (viz případ Ing. Františka Hezoučkého) a vůbec nic se neděje.

Vyhořelé palivo se přepracovává a získává se z něho uran a plutonium a ostatní radionuklidy (tj. štěpné produkty a alfa zářiče vzniklé v reaktoru) jsou oddělovány jako vysoce aktivní odpad. Dělají to běžně např. ve Francii. Zpracování odpadů se řídí třemi hlavními zásadami: snížením množství odpadů, ODSTRANĚNÍM radionuklidů a změněním složení odpadů, takže nevím o co Vám jde?

B. Uhlich 15.7.2012 18:20

Re: Náš uran slouží míru

....proboha, co čekáte..Rada na to nic nebo nějakou ultrahloupost...Rada je environmentální jehovista...co si jako od debaty s ním slibujete????

P. Fiala 14.7.2012 7:37

Občané nebudou mít poslední slovo?

Nepředloží občanům jiní vědci bezpečnější technologie získávání elektrické energie?

P. Jášek 14.7.2012 8:32

Re: Občané nebudou mít poslední slovo?

Kteří vědci? Třeba Janez Potočnik, Martin Bursík, Kačka Žau nebo máma Kuchtovic? Ještě by mohl nějaký zelenáč z Německa nebo Rakouska! Ti jsou geniální, umí selektovat proud v drátech na dobrý a špatný :o)

P. Lenc 14.7.2012 8:57

Re: Občané nebudou mít poslední slovo?

Ano.Rakušáci "selektují" Temelínský proud za pouhých 1000 eur.Co k tomu dodat, když tomu opravdu věří.