27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Co zachrání energetiku ČR i EU? (2)

Ruský plyn nedokáže Evropská unie do konce roku nahradit. Obnovitelné zdroje, ani zelený vodík jej nenahradí také. Analýza možností jasně ukazuje, že je potřeba odložit „uhelný exit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Vašíček 6.5.2022 9:15

Mám dojem, že OZE mají stále platný nucený odběr. Tzn. když vyrábí, tak se od nich musí odebírat. Co k tomu dát i tu druhou stranu, nucenou dodávku. Když nevyrábí, ať si zajistí, že musí taky dodávat (nebo někdo v jejich zastoupení).

Proč si užívat smetany ve formě dotací a tvářit jako spasitel planety. A tu špínu a problémy nechat na někom jiném.

O. Vašíček 6.5.2022 9:08

To určitě. Jen zatím neexistují :). Alespoň ne v tom provedení, jak si to spousta lidí představuje (Přijede kontejner na tahači. Položí se na betonovou plochu. Připojí se kabel a zmáčkne červený knoflík s nápisem START. :) )

Ideální režim by byl malá JE pro okres nebo větší město s využitím tepla pro topení. A pokud by to teda muselo být, tak současně s elektrolyzérem, aby se stále jelo na optimální provozní režim a nevyužitelnou energii směrovat na výrobu vodíku. (Co pak s ním mi ale není jasné :) ). Jedná se opět o ekonomiku. Když už to zaplatím, tak ať to pořád vydělává. Alespoň něco (i když je výroba vodíku silně neefektivní a vyžaduje další investice), než aby mi někdo na dálku tu moji investici vypínal kdykoli bude svít a foukat.

Leda pak prosazovat OZE s tím, že nebudou dotovány a sami si musí zajistit zálohu tak, že jejich provoz bude de fakto nepřerušovaný. :)

To by bylo teprve veselo :). Dalo by se to prosadit i nyní u existujících farem. Musí si pro další provoz nasmlouvat dodavatele ve formě zálohy. A jemu platit nevyužívaný čas. Samozřejmě včetně případných emisních povolenek, kdyby nesehnali nic zeleného a muselo se jet např. na uhlí. :) Ty by se pak započetly do provozu OZE a ejhle. Že by to nevycházelo zeleně!

S. Dedic 6.5.2022 8:22

Mea culpa, pamatuji si spatne. Co se tyce zcestneho ideologismu vedouciho k OZE (viz posledni 2 Vase odstavce) - mluvite mi z duse.

Ale kdyz uz teda "musime" pouzivat OZE, abychom se poklonili modernimu zelenemu bozstvu (ritualy aktivistu, co hybou spolecnosti to vyzaduji) ... jsou SMR schudnejsi nez baterky -- u nich jde spis o vyladeni technologie nez principialni objevy, domnivam se.

O. Vašíček 6.5.2022 7:51

Regulovatelnost moderních reaktorů je v rozmezí cca 60%. Pokud budu mít cca 10 reaktorů s výkonem 1TW, tak jejich regulační rozsah je (pokud to trochu umírním, aby jsme se držely v optimálních zónách provozu) cca 4TW. Tzn. cca 10 SMR, které bych měl úplně vypínat. Což taky není ideální provozní režim. V podstatě se jedná stále o klasický reaktor s nějakým provozním režimem a omezením (po zastavení štěpné reakce nelze opět ihned nastartovat).

Teď z druhé strany. Pokud bych měl takřka ideální soustavu s např.: 90% výroby ve stabilních (bez emisních) zdrojích a zbytek v malých a regulovatelných (např. vodní). Tak reguluji jen, celkem dobře zmapovaný a předvídatelný, denní - noční, letní - zimní provoz. Tzn. mám, relativně levnou a stabilní soustavu.

Pokud mám soustavu z několika velkých stabilních zdrojů a pak hodně nestabilních, tak pro tyto nestabilní bych měl mít velice levné regulovatelné zdroje v záloze. Dávám důraz na LEVNÉ. Protože tyto zdroje v záloze musí někdo koupit a zaplatit. A platí se z vyrobené energie. Pokud mi jedou na prázdno nebo většinu času neběží, tak jejich cena vyrobené energie musí zahrnout investici a čas, kdy neprodává. A to je trochu schizofrenní. Protože žádná moderní investice nebude levná, pokud se počítá, že nemusí běžet 80% roční doby. A natolik levné nejsou ani SMR. Takto levnou jsou, bohužel, již staré a splacené uhelné elektrárny.

Takže stavět mix na velkém využití nestabilních zdrojů je koncepčně, ekonomicky, ALE HLAVNĚ EKOLOGICKÝ nesmysl. Pokud k těmto zdrojům nebudou dodělány další technologie na LEVNÉ ukládání energie v dostatečném množství.

A nebo LEVNÝ regulovatelný bezemisní zdroj. Pokud ho ale budu mít, proč potom stavět OZE, které nejsou levné? :-)

J. Ticháček 5.5.2022 21:28

Doufám že nikdy.

Ona totiž jakákoliv výroba vodíku mimo ropné rafinerie je tak energeticky náročná, že je nesmysl to dělat. Nejsou li dotace. A děsím se toho, že se dožiji doby, kdy to bude ekonomický výhodné. Protože to bude doba tak ekonomický pokroucená, že se o tom nesnilo ani kubistickým výtvarníkům.

J. Jurax 5.5.2022 20:06

Ale asi by nebylo nemožné se o to pokusit, když by bylo zle ...

R. Polášek 5.5.2022 19:14

R^R^

J. Janotová 5.5.2022 17:30

Jo, je to asi fakt. Já na to taky zírala:-). Viděla jsem to před časem v dokumentárním filmu jak starověcí technici uměli neuvěřitelné věci. O využití pazourku mluvil archeolog a stavař.

I. Lyčka 5.5.2022 17:13

To jako fakt? Tak to je pro mne novinka. Píšu si :-)

F. Kusák 5.5.2022 17:06

Hrát si s nulovými dodávkami zemního plynu a s odstavením ruské ropy, je mimořádně nebezpečné až záškodnické. Kdo to nechápe, je idiot. Až si pacient bude muset zaplatit z padesáti procent jízdu sanitkou, padne polovina průmyslu a ukrajinským běžencům budeme vařit polévku z kořínků na otevřeném ohni, přestanou mít konečně chuť pisálkové, kteří se teď bijí v chrabrá prsa, potit své nesmysly o energetické nezávislosti. Nerad to říkám, ale mám takový dojem, že nás Západ trestá za to, že jsme byli kolonií Sovětského svazu a energeticky jsme se s ním museli propojit na věčné časy a nikdy jinak.

J. Novotny 5.5.2022 16:53

Asi tak, nebo jiná Putinova skratka..

S. Dedic 5.5.2022 16:51

500GW -> 500MW, ale krome hnidopichu a Rady je to asi vsem jasne...

S. Dedic 5.5.2022 16:50

Vyhoda SMR je v tom, ze jaderku nemuzete poradne regulovat - max tak v rozsahu 15-20% jestli si dobre pamatuju. Pri pozadavku na vetsi snizani muzete tak nanejvys zastavit stepnou reakci (a chladit).

Na vyrovnani vykyvu Obcasnych Zdroju Energie je ale zapotrebi sirsi regulacni pasmo - a zatimco kdyz byste zastavil 1GW Tlemelin tak Vam bude treba 500GW chybet, tech SMR muzete zastavit par a ubrat na vykonu zhruba tolik co je treba.

J. Janotová 5.5.2022 16:38

Možné to je, to se vyloučit nedá. Plynové a asi i naftové hrátky jsou pěkný Absurdistán, kde fungují prapodivná propojení. Např. finská premierka se slovně hlasitě odpojuje od ruského plynu. Ale německá společnost Uniper (dodává plyn - včetně ruského- i k nám)je z velké části vlastněna jinou společností a v té má rozhodující podíl finský stát... A tahle doost veliká společnost se zabývá plynem, zelenými energiemi i jadernou energetikou. Takže Finové můžou per huba hlásat cokoli.

P. Diviš 5.5.2022 16:23

Nebo FSB?

J. Novotny 5.5.2022 15:44

Ona trochu tahala za drátky Putinova FSU.

J. Novotny 5.5.2022 15:43

Spíš to poslouchat, ale stojící vrtule je tristní pohled, točící vypadá aspoň trochu, že má smysl (když člověk nevidí ty dotační prachy za tím).

J. Novotny 5.5.2022 15:41

Tak naše reaktory jsou stejného typu, jako desítky ruských reaktorů. Takže není překvapivé, že zvládají nejefektivněji poskládat složení palivových tyčí.

J. Novotny 5.5.2022 15:37

Uhlí stálo za průmyslovou revolucí a následným rozvojem životní úrovně a medicíny. Pokud toto započtete, tak dojtete k úplně jiným číslům. A moderní nadkritické bloky s účinností 46 procent, co stojí naprázdno v Německu, tam to bude ještě lepší, než uhlí v USA. A i ve vašem odkazu je uhlí v USA míň škodlivé, než biomasa.;-D;-D;-D;-D;-D;-D

P. Diviš 5.5.2022 15:16

Jistěže, to je celosvětový problém. Jenže Pepík montovna fantazíruje o ekonomech, to jsou teoretici a na úplatky ve velkém nemají.

P. Diviš 5.5.2022 15:15

To Pepíka montovnu sere nejvíc, pokud je tedy schopen si to vůbec uvědomit.

J. Janotová 5.5.2022 14:29

Když jsem včera v tv sledovala jak je EU "jednotná" v otázce 6. balíku sankcí a jak vlastně nahrává vysokým cenám ropy i plynu(sama se při tom přičinlivě ničí) a odkladem sankcí i Putinovým větším ziskům, měla jsem chuť se smát. Jenže ono je to spíš k pláči

J. Janotová 5.5.2022 14:22

Jo, ony se totiž užívají i dnes. Jako mlecí koule v průmyslových mlýnech:-)

J. Janotová 5.5.2022 14:15

Mno, oni politici bývají doost často navázaní na velké firmy (i když se to neříká veřejně, že). V tomto případně se nějak utrhli, bohužel.

J. Janotová 5.5.2022 14:11

https://www.youtube.com/watch?v=spVuaexIO5k

Současný stav je celkem dobře shrnutý v téhle přednášce prof. Matolína. Bohužel tam chybí jakákoliv ekonomická rozvaha

V. Kučer 5.5.2022 13:46

Myslíte že Číňani jsou barbaři aby bombardovali města na Tchajwanu?

V. Kučer 5.5.2022 13:38

Autu na atomový pohon vystačí na 100 let ježdění palivo za 26 korun

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/auto-pohanene-energii-z-thoria.A131112_153528_automoto_vok

R. Langer 5.5.2022 12:26

Jo, a ještě je potřeba dodat, že tam na tom obrázku tomu chybí klika. Ta se dodává zvlášť. ;-D

R. Langer 5.5.2022 12:24

A už ti to běží na dvorku? A co, jak to jde? ;-D

R. Langer 5.5.2022 12:23

Nevím proč, když má pravdu. ;-D