27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Co zachrání energetiku ČR i EU? (2)

Ruský plyn nedokáže Evropská unie do konce roku nahradit. Obnovitelné zdroje, ani zelený vodík jej nenahradí také. Analýza možností jasně ukazuje, že je potřeba odložit „uhelný exit“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pecina 5.5.2022 9:42

JJ. Vcelku přesné přirovnání.

J. Ticháček 5.5.2022 21:28

Doufám že nikdy.

Ona totiž jakákoliv výroba vodíku mimo ropné rafinerie je tak energeticky náročná, že je nesmysl to dělat. Nejsou li dotace. A děsím se toho, že se dožiji doby, kdy to bude ekonomický výhodné. Protože to bude doba tak ekonomický pokroucená, že se o tom nesnilo ani kubistickým výtvarníkům.

R. Langer 5.5.2022 12:09

Ale kdepak, všichni ví, jaký je to zlobivý neposeda.

J. Janotová 5.5.2022 14:11

https://www.youtube.com/watch?v=spVuaexIO5k

Současný stav je celkem dobře shrnutý v téhle přednášce prof. Matolína. Bohužel tam chybí jakákoliv ekonomická rozvaha

J. Nevrkla 5.5.2022 8:41

Dobré odborné povídání. Ale je nutné ke každé variantě přidat peníze, jaké stojí, kolik bude stát kWh. Pak teprve bude daleko jasnější, o co jde.

O. Vašíček 5.5.2022 8:12

Stále jsem nepochopil to zaměření na SMR. Jejich použití má být v pokrytí jiných potřeb, než jako hlavní zdroj energie v mixu.

pokud vezmu opravdu malé (např.: NuScale), tak by mohl nahradit větší teplárnu nebo sloužit jako zdroj v odstavené uhelné elektrárně (když už tam zbytek je - parogenerátor). Ale nahradit s ním jeden reaktor Temelína = 20x Nuscale. to nemůže vyjít levně a ani to nebude bezpečné.

RollsRoyce = vlastně původní reaktor z Dukovan s tím, že vyrobí typizovaný prefabrikát a vy kolem něj upravíte a postavíte klasickou elektrárnu. v podstatě je to jen typizovaný kotel (i ten se ale upravuje pro konkrétní umístění, pokud se nejedná o kotel do rodinného domu :) ). Kdy to vyjde levněji? Když se jich bude vyrábět 10, 20nebo 100 ročně?

Ale to by byl každý reaktor levnější, kdyby se vyráběl v tomto počtu.

Schválně, jakou cenu by nabídl dodavatel, kdyby jsme po něm chtěli 6ks 1000MW reaktorů? Případně ve vhodném výkonovém spektru z jeho portfolia. Asi by to mohlo vyjít podstatně levněji, na jednotku výkonu, než obdoba v SMR.

Nic proti nim nemám, ale nechápu tu důvěru, že spasí energetiku. Je dobře, že se tato zařízení vyvíjí a doufám, že pomůžou proniknout jaderné energetice do širšího využití. Jak jsem psal, nahradit plynový kotel malým reaktorem. v zimě dodávat teplo a přebytek energie použít k výrobě elektriky by mělo asi větší smysl, než když si pár obcí koupí jeden větrník.

S. Dedic 5.5.2022 16:50

Vyhoda SMR je v tom, ze jaderku nemuzete poradne regulovat - max tak v rozsahu 15-20% jestli si dobre pamatuju. Pri pozadavku na vetsi snizani muzete tak nanejvys zastavit stepnou reakci (a chladit).

Na vyrovnani vykyvu Obcasnych Zdroju Energie je ale zapotrebi sirsi regulacni pasmo - a zatimco kdyz byste zastavil 1GW Tlemelin tak Vam bude treba 500GW chybet, tech SMR muzete zastavit par a ubrat na vykonu zhruba tolik co je treba.

S. Dedic 5.5.2022 16:51

500GW -> 500MW, ale krome hnidopichu a Rady je to asi vsem jasne...

O. Vašíček 6.5.2022 7:51

Regulovatelnost moderních reaktorů je v rozmezí cca 60%. Pokud budu mít cca 10 reaktorů s výkonem 1TW, tak jejich regulační rozsah je (pokud to trochu umírním, aby jsme se držely v optimálních zónách provozu) cca 4TW. Tzn. cca 10 SMR, které bych měl úplně vypínat. Což taky není ideální provozní režim. V podstatě se jedná stále o klasický reaktor s nějakým provozním režimem a omezením (po zastavení štěpné reakce nelze opět ihned nastartovat).

Teď z druhé strany. Pokud bych měl takřka ideální soustavu s např.: 90% výroby ve stabilních (bez emisních) zdrojích a zbytek v malých a regulovatelných (např. vodní). Tak reguluji jen, celkem dobře zmapovaný a předvídatelný, denní - noční, letní - zimní provoz. Tzn. mám, relativně levnou a stabilní soustavu.

Pokud mám soustavu z několika velkých stabilních zdrojů a pak hodně nestabilních, tak pro tyto nestabilní bych měl mít velice levné regulovatelné zdroje v záloze. Dávám důraz na LEVNÉ. Protože tyto zdroje v záloze musí někdo koupit a zaplatit. A platí se z vyrobené energie. Pokud mi jedou na prázdno nebo většinu času neběží, tak jejich cena vyrobené energie musí zahrnout investici a čas, kdy neprodává. A to je trochu schizofrenní. Protože žádná moderní investice nebude levná, pokud se počítá, že nemusí běžet 80% roční doby. A natolik levné nejsou ani SMR. Takto levnou jsou, bohužel, již staré a splacené uhelné elektrárny.

Takže stavět mix na velkém využití nestabilních zdrojů je koncepčně, ekonomicky, ALE HLAVNĚ EKOLOGICKÝ nesmysl. Pokud k těmto zdrojům nebudou dodělány další technologie na LEVNÉ ukládání energie v dostatečném množství.

A nebo LEVNÝ regulovatelný bezemisní zdroj. Pokud ho ale budu mít, proč potom stavět OZE, které nejsou levné? :-)

S. Dedic 6.5.2022 8:22

Mea culpa, pamatuji si spatne. Co se tyce zcestneho ideologismu vedouciho k OZE (viz posledni 2 Vase odstavce) - mluvite mi z duse.

Ale kdyz uz teda "musime" pouzivat OZE, abychom se poklonili modernimu zelenemu bozstvu (ritualy aktivistu, co hybou spolecnosti to vyzaduji) ... jsou SMR schudnejsi nez baterky -- u nich jde spis o vyladeni technologie nez principialni objevy, domnivam se.

O. Vašíček 6.5.2022 9:08

To určitě. Jen zatím neexistují :). Alespoň ne v tom provedení, jak si to spousta lidí představuje (Přijede kontejner na tahači. Položí se na betonovou plochu. Připojí se kabel a zmáčkne červený knoflík s nápisem START. :) )

Ideální režim by byl malá JE pro okres nebo větší město s využitím tepla pro topení. A pokud by to teda muselo být, tak současně s elektrolyzérem, aby se stále jelo na optimální provozní režim a nevyužitelnou energii směrovat na výrobu vodíku. (Co pak s ním mi ale není jasné :) ). Jedná se opět o ekonomiku. Když už to zaplatím, tak ať to pořád vydělává. Alespoň něco (i když je výroba vodíku silně neefektivní a vyžaduje další investice), než aby mi někdo na dálku tu moji investici vypínal kdykoli bude svít a foukat.

Leda pak prosazovat OZE s tím, že nebudou dotovány a sami si musí zajistit zálohu tak, že jejich provoz bude de fakto nepřerušovaný. :)

To by bylo teprve veselo :). Dalo by se to prosadit i nyní u existujících farem. Musí si pro další provoz nasmlouvat dodavatele ve formě zálohy. A jemu platit nevyužívaný čas. Samozřejmě včetně případných emisních povolenek, kdyby nesehnali nic zeleného a muselo se jet např. na uhlí. :) Ty by se pak započetly do provozu OZE a ejhle. Že by to nevycházelo zeleně!

O. Vašíček 6.5.2022 9:15

Mám dojem, že OZE mají stále platný nucený odběr. Tzn. když vyrábí, tak se od nich musí odebírat. Co k tomu dát i tu druhou stranu, nucenou dodávku. Když nevyrábí, ať si zajistí, že musí taky dodávat (nebo někdo v jejich zastoupení).

Proč si užívat smetany ve formě dotací a tvářit jako spasitel planety. A tu špínu a problémy nechat na někom jiném.

V. Novak 5.5.2022 8:08

Jediné problémy s dodávkami z Ruska si dělá EU sama.

P. Diviš 5.5.2022 9:29

Problémem je Putinovo Rusko jako takové.

J. Prikner 5.5.2022 10:30

Problémem jsou politické názory naších pindonosníků , které implementují bruselskou neschopnost řešení.

P. Diviš 5.5.2022 10:53

Ruskou paranoiu, mesiášství a imperialismus naši ani bruselní pindonosníci nevyřeší.

R. Langer 5.5.2022 12:11

Tak ji neřešte, nikdo se vás o to neprosí... ;-D

R. Langer 5.5.2022 12:11

Zvláštní, doteď jsem žádné problémy s Ruskem nezaznamenal, na rozdíl od desítek debilních problémů evidentně způsobených Bruselí. :-P

J. Janotová 5.5.2022 14:29

Když jsem včera v tv sledovala jak je EU "jednotná" v otázce 6. balíku sankcí a jak vlastně nahrává vysokým cenám ropy i plynu(sama se při tom přičinlivě ničí) a odkladem sankcí i Putinovým větším ziskům, měla jsem chuť se smát. Jenže ono je to spíš k pláči

J. Pankovic 5.5.2022 8:08

Kdyby sme pochytali všechny ekofašouny a zavřeli je do ručních elektráren, kde by střídavě třeli liščími ohony ebonitové tyče a poháněli generátory rotopedem, taky by to nestačilo, ale byl by od nich aspoň klid:-):-);-)

P. Rada 5.5.2022 8:17

Vám zřejmě ke "klidu" nestačí to všechno, kterým zhruba 200x převyšujeme spotřebu svých praotců. Fašisticky proto toužíte po očividném utrpení. Žel se to může relativně brzo vyplnit a nejen Vám. Celá planeta je totiž už celá desetiletí v biosférycky nestabilním stavu, který štvaní do násilností až válek jen dál prohlubuje a tím zkázonosnost urychluje.

J. Pankovic 5.5.2022 8:24

Nebojte, třeba budete mít štěstí a zlý Putin na vás hodí taktickou atomovou bombu a pak budete energii dokonce vydávat, Trotlotrolle

P. Diviš 5.5.2022 9:31

Chcete také průměrnou délku života těch praotců? Ve vašem případě by to bylo nepochybně společensky přínosné.

I. Lyčka 5.5.2022 10:42

Svatá pravda. Spotřebu pazourků, které používali naši praotcové, jsme překonali asi tak 10^8krát.

J. Janotová 5.5.2022 14:22

Jo, ony se totiž užívají i dnes. Jako mlecí koule v průmyslových mlýnech:-)

I. Lyčka 5.5.2022 17:13

To jako fakt? Tak to je pro mne novinka. Píšu si :-)

J. Janotová 5.5.2022 17:30

Jo, je to asi fakt. Já na to taky zírala:-). Viděla jsem to před časem v dokumentárním filmu jak starověcí technici uměli neuvěřitelné věci. O využití pazourku mluvil archeolog a stavař.

I. Schlägel 5.5.2022 11:16

Vy už melete takové zoufalosti, že je to pomalu na hospitalizaci. Na psychiatrii, jak jinak.

R. Langer 5.5.2022 12:15

POMOC! POMOC! POMOC! KONEC SVĚTA UŽ JE TU!

Celá planeta je už celá desetiletí v biosférycky nestabilním stavu!

POMOC! POMOC! POMOC!

Tomu Zelenému debilovi už fakt schází jenom ta svěrací kazajka... ;-D ;-D ;-D

V. Braun 5.5.2022 7:51

No nemusím číst článek abych znal autorovu odpověď na otázku v úvodu, přece uhlí, ne?