26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Vždycky nám pomohou auta

Ekonomové vždycky varovali Čechy před jednostrannou závislostí na průmyslu, především na výrobě strojů, a zejména automobilů. Mnohem lepší prý je posílit sektor služeb, protože právě tomu patří v moderním světě budoucnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 19.2.2021 12:08

Bude to jako kdybyste dnes říkal: Kdo jednou usedne na koně ...

Jenom ten, kdo na to bude mít!

P. Zídek 19.2.2021 10:41

Dovoluji si nesouhlasit. Lidi možná přestanou pít, kouřit, brát drogy, ale kdo jednou usedne za volant.......

O. Uživatel 17.2.2021 17:44

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 17.2.2021 16:55

Holub v článku píše: "... Docela nedávno se také říkalo, že nastal čas nových technologií, zvláště takových, které umožní nástup nového, ekologického hospodářství. ... Dnes je všechno jinak. ..."

Dnes není všechno jinak!!! Ty nové technologie mají pouze zpoždění. Proč?

1. Zaostávající ekologické zájmy průmyslu budou asi popohnány ekologickým směrem novými vědeckými údaji o změně klimatu. Toto ale není není můj obor. Takže podrobněji toto nekomentuji.

2. Náhrada lidských pracovníků ve službách má také zpoždění. Ano, ale proč? Ukázalo se totiž, že intelektuální flexibilita a manuální zručnost (dexterity) lidských bytostí je technologicky obtížněji nahraditelná, než se původně předpokládalo.

Současné ale také platí, že například uživatelské požadavky na novou technologii (například na samořídící automobily) jsou mnohem přísnější (povolený počet mrtvých), než byly požadavky na "starou technologii", tj. na člověka-opilce při řízení automobilů.

V každém případě, ačkoliv se to pro ekonoma může jevit jako paradoxní, platí i nadále (!), že je snadnější nahradit novou technologií lépe placeného právníka, než hůře placenou uklízečku (která ale, na rozdíl od právníka, se pohybuje ve 3D prostoru).

Š. Hašek 17.2.2021 15:50

A státy bohaté, průmyslové, chytré se z toho přepychu zblázní, zruší průmysl, zruší matematiku, zruší mozoly na rukách/učení mučení/začnou kreativnit ......... a posléze mohou zobat z ruky těm, kteří nezrušili matematiku a vopravdu tam je jen mužskej a ženská. A že všechno není na obrazovčičce.

Uznávám, že zkráceno. A netýká se aut. Ale sekat hlavně jeden výrobek a poplácávat se po zádech - to nebylo nikdy terno. To jsem nevymyslel já.

J. Kočí 17.2.2021 15:47

Asi žiju v jiném světě. Porovnával jsem si náklady na živobytí v různých zemích a vychází mi, že koruna je velmi podhodnocea a že by stoupala jsem si už 2 roky nešimnul. Např. euro zpevnilo proti koruně asi o 8%. Před tím ji zase cetrální banka uměle snižovala. Proto nás mají cizinci rádi, protože je pro ně u nás lacino. Naopak pro nás je v zahraničí draho.

Souvisí to s automobilovým průmyslem, protože ten je touto formou podporován. Snáze se mu vyváží. Ale jako cestu dopředu to nevidím. Průmysl je zastaralý a podhodnocená koruna znemožňuje dovoz nejmodernějších technologií. Já bych tedy nejásal.

Š. Hašek 17.2.2021 15:35

Souhlas.

Ale znám hodně mladých (intošů humanitních), kteří jsou ouplně mimo. A hlasují.

P. Brich 17.2.2021 15:14

Státy podle bohatství se dělí na průmyslové a chudé. Ale jednostranné zaměření pouze na osobní automobily není také žádné terno. Dobří jsme bývali i ve výrobě lokomotiv a kolejových vozidel, přesném strojírenství, elektrotechnice, speciálních ocelí, jaderném strojírenství, nákladních automobilů, letecké výrobě, obuvnictví, textilním průmyslu, cukrovarnictví, atd.;-(

P. Rada 17.2.2021 15:00

Problém Vaší argumentace tkví v emotivním hodnocení vágních pojmů. např:

..."progresivisté dopravu auty znesnadní pitomými nařízeními, ale pohodlnější a levnější dopravu nezařídí"...

Kdo je to progresivista? Které nařízení je pitomé? Co je pro koho zajaké situace pohodlné, levné...?

J. Kadeřábek 17.2.2021 14:26

Češi zde vyrábějí diesely? Kterou automobilku tu Češi vlastní autore? Jinak rozvoj služeb je jistě fajn. Jen je třeba občas něco vyrobit a prodat za hranicemi a mít vyrovnanou nebo přebytkovou platební bilanci. Jen dovoz z Číny nám na to nevydělá.;-D

M. Pivoda 17.2.2021 14:19

Zkuste to poradit autorovi článku, který v prvním větě dnešního článku říká toto: "Ekonomové vždycky varovali Čechy před jednostrannou závislostí na průmyslu, především na výrobě strojů, a zejména automobilů. ...."

P. Milan 17.2.2021 14:05

Pokud je neudržujete, tak třeba 5 let.

P. Milan 17.2.2021 14:03

A přece jsou v USA auta dále vyráběna, jen ve firmách, které nemají pitomou odborářskou zátěž.

P. Milan 17.2.2021 14:01

Základní chybný předpoklad Pepíka montovny je, že je schopen pochopit to, co ekonomové (toho jména hodní, ne všichni, kteří si tak říkají) píší.

Že naše budoucnost bude stejná jako byla naše minulost je teze dotyčného Pepíka montovny, ne ekonomů. Ti jen vědí, že i budoucí dění budou řídit klasické zákonitosti, včetně ekonomických.

Budou-li výhodnější (pohodlnější a levnější) způsoby dopravy, lidé je nepochybně budou rádi používat (podobně auta nahradila ty koně). Bohužel spíš hrozí to, že progresivisté dopravu auty znesnadní pitomými nařízeními, ale pohodlnější a levnější dopravu nezařídí.

P. Rada 17.2.2021 13:34

Rozhodně bych to netvrdil o všech ekonomech:

https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-economy-is-reaching-growth-limits-expect-low-oil-prices-financial-turbulence/

M. Pivoda 17.2.2021 12:23

Základní chybný předpoklad ekonomů je v tom, že naše budoucnost bude stejná jako byla naše minulost.

Můj názor: S odstupem času bude současná koronavirová krize hodnocena pro své pozitivní přínosy (tj. popohnání technologického pokroku, sítě 5G, nové vakcíny, ...), nikoliv pro své negativní průvodní jevy (pokles HDP). Dojde už také k trvalé, tj. nevratné, náhradě pracovníků ve službách. Návrat zpět neexistuje. Návrat do normálu je jen cesta vpřed, nikoliv vzad.

Základna a nadstavba? Ve 21. století je absolutní základnou "konkurenceschopnost" podniků a tedy i ekonomiky. Všechny tlachy kolem jsou jen jakási "společenská nadstavba".

Závěr: Vždycky nám pomohou auta? Ha. Ha. Ha. Lidé s běžným ekonomickým příjmem budou do 10 let především platit za dopravní služby, automobil se jim už nevyplatí vlastnit. Podobně jako se jim dnes nevyplatí vlastnit koně, jako svůj dopravní prostředek.

Z. Lapil 17.2.2021 12:08

Jednotlivost nedokazuje celek. Třeba v Detroitu jen nedokázali dělat stejně dobrá auta za stejné peníze, jako jinde.

Založte si fotovoltaické pole a když budete elektřinu prodávat 5x dráž než atomovka, tak si buď musíte vyhádat dotace, nebo spláčete nad vejdělkem.

R. Langer 17.2.2021 12:04

No, prodej v hospodách klesl prakticky o 100 %. Ty už zakázali.

R. Langer 17.2.2021 11:57

Ano, ten je přibližně stejně silný jako naše koruna. Dobrý příklad. R^

J. Kalina 17.2.2021 11:55

tak budu trošku zlomyslný a napíšu: a proto se musí nedostatek fosforu nahrazovat vyšší dodávkou CO2. Problém ovšem je jak a co koluje mezi venkovem (polem) a okolím. Máme takové 3 hlavní zdroje: CO2, slunce a to co obsahuje úrodná půda.

Pokud dříve řekněme 20% úrody (výroby) venkova zmizelo do měst a zbytek se spotřeboval na místě (sežrali to lidi, koně i ti voli = ekologický pohon a všechno se opět vyvezlo na pole jako hnojivo), pak ten poměr vlastně udával tempo ochuzování zemědělské půdy. I ona je vlastně takovým "neobnovitelným uhelným" dolem, ale těžila se pomalu a nenápadně. To jen nyní, ti co mají plné huby ekologie prosazují způsob: vypěstuj a všechno odvez a spal. došlo k takovému zrychlení ztráty úrodnosti, že se to vidí na silnicích a náměstích po každé větší bouřce a dešti. Za chvíli se bude hydroponicky pěstovat zelenina na vodní ploše na Slapech, Orlku, Vltavě, Labi a nebude se muset ta voda ani hnojit.Půda nic neudrží neb nebude mít čím. Je to holt vývoj a zdá se že zákonitý. za chvíli se začne řešit zda na střechách domů v Praze je lepší pěstovat elektřinu nebo zeleninu. Kdyby se starý Henry Ford podíval jak se nyní likviduje odpad, asi by se posr...l. Místo hromadného procesu jsme se vrátili k udělej si sám. i když tohle by mohl lépe zhodnoti třeba R. Uzel

R. Langer 17.2.2021 11:55

Je vidět, že si to z mládí ještě dobře pamatuješ, (nyní) Zelený bolševiku. ;-D

V. Šedivý 17.2.2021 11:53

A vzhledem k tomu, že z brusle roste tlak na omezení výroby aut, bude spíš hůř než líp.

Obyvatelé Mladé Boleslavi by měli jezdit na exkurze do Detroitu.

P. Rada 17.2.2021 11:28

Aktuálně za leden 2020 se udává pokles prodeje aut v EU o čtvrtinu.

Na cca 10milionů obyvatel zatím zůstává zhruba 5milionů exekučních příkazů a tak i proto pochybuji, že by automobilový průmysl naplnil očekávání pana Holuba:

https://www.ceska-justice.cz/2020/03/cr-obyvatelum-vedeno-ctyri-pul-milionu-exekuci-pocet-klesl-38-284/

P. Rada 17.2.2021 11:13

Odkdy jsou intelektuálové především právníci?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Intelektu%C3%A1l

P. Rada 17.2.2021 11:10

Nerad slyším hlouposti až lži. Konkrétněji Marxistická teorie "základny a nadstavby" - když už - tak rozhodně tak jak Vy neříká, že základnou je nutně průmysl a rovněž neříká že na 100%!

https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kladna_a_nadstavba

V. Mokrý 17.2.2021 10:50

Ale vydržela, na rozdíl od většiny těch dnešních, která jsou na 1použití, s životností drátků k těm " vymoženostem " tak 5let.

P. Pepax 17.2.2021 10:38

Souhlas a ti intelektuálové jsou především právníci, což je služba, která si vytvořila nezničitelné prostředi . Kůrovec jim může pouze závidět.

P. Kubáč 17.2.2021 10:24

"Intelektuálové" to neradi slyší ale 100% platí Marxistická teorie "základny" a "nadstavby" - na sektor služeb je ( bohužel ) třeba si vydělat v sektoru průmyslu...

I přes chválu Česka si myslím že podstata naší ekonomiky ( stejně jako ekonomik ostatních států EU ) je spíše nezdravá a začíná se blížit podstatě ekonomik reálného socialismu. Ve stylu Reaganovy jedovaté poznámky : "když se to hýbe - zdaňte to. Když se to i potom hýbe - zregulujte to. Až se to hýbat přestane - dotujte to"....

P. Milan 17.2.2021 10:23

V těch z roku 2004 bylo měně různých pitomostí z Brusele, ale jinak minimální rozdíl. Dělat auta s výdrží přes 20 let se nevyplatilo ani tehdy.

P. Milan 17.2.2021 10:21

Stoupá, to jo. Za stoupající bych ji považoval také. Ale za silnou ještě dlouho ne. Co by pak byl třeba CHF?