7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Vždycky nám pomohou auta

Ekonomové vždycky varovali Čechy před jednostrannou závislostí na průmyslu, především na výrobě strojů, a zejména automobilů. Mnohem lepší prý je posílit sektor služeb, protože právě tomu patří v moderním světě budoucnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. John 17.2.2021 9:38

To mát pravdu, ale provázanost je i v jiných odvětvích. I v Mckarbanátku.

M. Grundmann 17.2.2021 9:33

Síla měny se měří kurzem měny. Česká měna stoupá dlouhodobě vůči ostatním měnam snad nejvíce na světě.

V. Mokrý 17.2.2021 9:30

A co takhle porovnat auta z r.2004 a 2020 !

P. Milan 17.2.2021 9:25

To by bylo dost obsáhlé. Sice by neškodilo vědět, jaké daně finální podniky odvádí, ale nezapomínejte na to, že spousta těch jiných, malých i velkých, je na ně navázána. A nedodává jen místním, ale i jiným, takže ty obchodní vztahy jsou dost složité a rozvětvené.

P. Milan 17.2.2021 9:23

Blesk je mnohem chytřejší než Rada. Blesk je jen bulvár, Rada demagog.

J. John 17.2.2021 9:22

Uvítal bych k obecným sdělením konkrétní čísla. Např. kolik která automobilka odvedla na daních, kolik zaměstnává lidí a porovnat tyto hodnoty s jinými velkými i malými podniky a s HDP ČR.

P. Milan 17.2.2021 9:21

Autor, mimo jiné nadšený EUropeista, hovoří v tomto správně. Ten průmysl je stále zde, přes všechny EUnijní buzerace, platí zde nějaké daně a hlavně, zaměstnává zdejší lidi, pokud jsou ještě ochotni pracovat. Nebýt roků za komoušů a jiných socialistů (internacionálním předcházeli nacionální), byl by tu i nějaký ten český kapitál. Vzniká sice, ale pomalu.

P. Milan 17.2.2021 9:18

Dnešní auta jsou sice nacpána spoustou zbytečností (povinně), ale uvezou stejné množství nákladu v mnohem větším pohodlí a s poloviční spotřebou.

Mohu to snadno porovnat, pro plezír mám i auto z roku 1933.

H. Rybnická 17.2.2021 9:14

Zajímavé. Autor hovoří o "našé" průmyslové, "naší" automobilové výrobě...............?

P. Milan 17.2.2021 9:14

Holub obvykle blbne, ale dnes je skoro reálný.

Pokud jste zemědělec, buďte rád, že nějaký Holub vaše produkty koupí. Pokud nejste, tak jen blbě kecáte, něco jako Rada. Dělba práce nastala v dávné prehistorii, to není nic nového. Konec konců, bez těch "šroubů a plechů" by dnes nefungovalo ani to zemědělství.

P. Milan 17.2.2021 9:11

To si tedy fakt neuvědomuji ...

Čím měříte tu sílu měny?

P. Milan 17.2.2021 9:10

S těmi většími a těžšími auty je to problém, mající dvě příčiny: Zákazník (zpohodlnělý) je chce, protože jsou pohodlnější a bezpečnější. S tím se dá těžko něco dělat.

Horší je debilní zelená legislativa, která vynucuje spoustu zbytečností.

Nejen elektrické "pumpy", ale vedení k nim, mnoho parkovacích míst u nich, baterka se nenaplní jako banda za pár minut, časem přibyde likvidace baterií, ...

Auta se základním vybavením jo, spotřeba 2/100 asi ještě ne, to může napadnout je zeleného trotla v Bruseli. A levná auta markantně podražila, aby bylo vůbec možné prodávat elektrohračky, tak na ně musí vydělat.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektro-za-stejnou-cenu-jako-benzin-slibil-sef-renaultu-a-zd/r~248cb55459e011ebaabd0cc47ab5f122/

M. Grundmann 17.2.2021 9:09

Češi si to neuvědomují, ale Česká republika má jednu z nejzdravějších ekonomik na světě. Důkazem toho je i česká měna, která je dlouhodobě jednou z nejsilnějších měn na světě.

Řeči o nedůležitosti průmyslu a významu služeb jsou pouze názory západních politiků, kteří se snaží zdůvodnit zánik průmyslu ve vlastních zemích a vysvětlit místním obyvatelům, že se jejich zemím stále daří dobře a snižování vlastního průmyslu není pro tyto země katastrofa.

L. Novák 17.2.2021 9:08

Magor "Rada" už klesl svými hloupými odkazy až k Blesku? :-P

P. Milan 17.2.2021 9:04

I před průmyslovou revolucí byly služby, třeba ty hospody.

P. Milan 17.2.2021 9:03

Co je nám platno, že průmysl jakž takž maká, když nás stejně vláda zadluží až do alelujá.

O. Uživatel 17.2.2021 9:01

Uživatel požádal o vymazání
P. Pepax 17.2.2021 8:59

Služby existují pouze díky efektivitě průmyslu a zemědělství a zaměstnaly také velké množství lidí, které by jinak neměli práci. Ty služby které nelze provádět digitálně, tj. online mají nyní obrovské problémy. Hospody bych neřadil mezi služby, ty tady byly odpradávna před průmyslovou revolucí a prosperovaly i když byli lide opravdu chudí. Pokud se v Česku neobjeví obrovské zásoby ropy, tak to bude průmysl a zemědělství, které živí tuto zem. Konkurenci pro Google, nebo Facebook asi nevytvoříme, v tom jsou američané nepřekonatelní.

V. Mokrý 17.2.2021 8:18

R^R^R^ !!

P. Rada 17.2.2021 8:17

Pane Kalino chceteli příklad zemědělstí - máte ho mít. Naposledy byla totiž právě naše republika zemědělsky zcela soběstačná za prvé republiky!!!

To platí přesto, že zemědělská produkce ale od té doby doposud roste. Je ale posilována nikoliv bonitou půdy ale agrotechnologicky. Tj přes herbcidy, pesticidy, hnojiva a techniku zdroje i ve velmi dalekém okolí které toto vše doposud zajištují.

Klíčovým se pro budoucnost jeví konkrétněji fosfor. Technologie máme sice už takové, které dokáží vyrábět potraviny jen na uměle hnojeném supstrátu - ale bez pohnojení nedostatkovým fosforem nevyroste nic a v tuzemsku taková ložiska už vůbec nejsou!

Centimetr nové půdy by sice teoreticky mohl narůst za století - ale to je v podmínkách kde eroze humusu... nepřevažuje nad jeho produkcí:

http://eagri.cz/public/web/mze/puda/ochrana-pudy-a-krajiny/degradace-pud/vodni-eroze-pudy/

Zatím ještě máme regály supermarketů plné potravin a tak už i těch hotových zhruba třetinu přímo vyhazujeme a stupidně věříme, že to tak vydrží dál a dál. "Holubvé" přitom zhoubně věří, že si výrobou automobilů na dovoz potravin vždy snadno vyděláme a podobně dál a dál i naše děti....

http://www.cts.cuni.cz/soubory/Media/Storch_Hlad_po_fosforu.pdf

https://tv.idnes.cz/rozstrel/rozstrel-michal-hejcman-cely-zaznam.V200825_140257_idnestv_krr

J. Kalina 17.2.2021 7:46

vezměte si pana rado například zemědělství. Před cca 3 stoletími nebo tak nějak 80% obyvatel se živilo na venkově pěstováním, chováním a řemeslnou výrobou pomůcek pro zajištění této činnosti. Nyní je to cca 2-5% a produkce je vyšší. Vývoj nešel cestou zvyšování počtu koní a volů (myslím tím ty tažné) i když si tuto energii dokázali zemědělci vyrobit lokálně! Spíše se objevily traktory, kombajny atd. Prostě vznikla ekonomika (se více rozšířila) , která umožnila aby jeden druhému, jako specialista, dokázal vyrobit více než kdyby si všechno potřebné dělal na koleni kdejaký všeuměl a pak si to pomocí obchodu vyměnili. Tato výměna je tak výhodná, že se dokonce vyplatí mít obchodní vrstvu, která ji zprostředkuje. Je TAK výhodná, že dokonce uživí i parazitující odvětví potřebující obrovské dotace plus uživí kecaly, kteří to podporují.

Abych se vrátil k těm autům. Doporučil bych cestu, kdy se doprava bude zlepšovat a zlevňovat a ne jak se to děje nyní, že se dělá všechno proto, aby se omezila a znevýhodnila. Auta se dvěma motory nacpaná vším možným (a tedy těžší) převážejí balast, který zvyšuje jejich spotřebu. a prodražují jejich cenu. Vedle benzínových pump (které jen tak nezmizí) se budou budovat i "elektrické" pumpy? A kde? Na jaké půdě?Jak to, že u nás nejezdí auta za 70.000,- se základním vybavením a spotřebou 2l/100km, když tu můžou jezdit motorky, elektrokola po silnicích?

V. Mokrý 17.2.2021 7:35

Ano, to se ještě vyráběla auta. Ne jako dnes, kdy jsou to povětšinou " plechovky " na jedno použití a ještě předražené.

I. Pávek 17.2.2021 7:32

No, dal bych autorovi na talíř místo brambor pár šroubů a matic a místo řízku kus plechu. To opakovat týden, to by stačilo a změnu náhledu.;-D

R. Polášek 17.2.2021 7:31

No, výroba aut nás nejspíš zachránila naposledy. Pokud se v Bruseli zelení prosadí definitivně a naplno, jako že to zatím takhle vypadá, budou v příští krizi auta zboží určené jen pro úzkou skupinu těch bohatých. A objem jejich výroby tak bude v Evropě úplně zanedbatelný.

A podobně to bude i s dalšími spotřebními výrobky.

P. Rada 17.2.2021 7:10

Tvrzení autora: ..."Průmyslová výroba patří k nejlepším vynálezům lidstva a není pochyb, že dokáže vydělat na blahobyt" ...

Pochybnosti obecně jsou - nikoli ale v hlavách zaslepenců. Jako by dalších aspektů nebylo tak Holub neuvádí v jakém časovém horizontu při jaké struktůře a za jakých podmínek v okolí.... přináší průmysl prosperitu. Pokud jde o neadhozenou výrobu automobilů měl by se pro poučení podívat jak dopadl Detroit:

https://www.blesk.cz/galerie/cestovani/629637/ze-vzkvetajici-metropole-je-mesto-duchu-detroit-zahubila-krize-rasove-nepokoje-a-neschopni-politici?foto=19

L. Novák 17.2.2021 1:17

V Česku loni klesl prodej aut o rekordních cca 20%. Prý kvůli koronavirové krizi...

V. Šedivý 17.2.2021 0:18

Vzhledem k zelenému šílenství a vynucenému radikálnímu útlumu výroby aut během příštích pár let by asi bylo dobré neextrapolovat minulé zkušenosti do příliš daleké budoucnosti.

Přesněji - od aut bychom měli začít zběsile prchat, protože tuhle budoucnost nám pakáž z brusele zakáže.