19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Vždycky nám pomohou auta

Ekonomové vždycky varovali Čechy před jednostrannou závislostí na průmyslu, především na výrobě strojů, a zejména automobilů. Mnohem lepší prý je posílit sektor služeb, protože právě tomu patří v moderním světě budoucnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 17.2.2021 11:57

Ano, ten je přibližně stejně silný jako naše koruna. Dobrý příklad. R^

J. Kočí 17.2.2021 15:47

Asi žiju v jiném světě. Porovnával jsem si náklady na živobytí v různých zemích a vychází mi, že koruna je velmi podhodnocea a že by stoupala jsem si už 2 roky nešimnul. Např. euro zpevnilo proti koruně asi o 8%. Před tím ji zase cetrální banka uměle snižovala. Proto nás mají cizinci rádi, protože je pro ně u nás lacino. Naopak pro nás je v zahraničí draho.

Souvisí to s automobilovým průmyslem, protože ten je touto formou podporován. Snáze se mu vyváží. Ale jako cestu dopředu to nevidím. Průmysl je zastaralý a podhodnocená koruna znemožňuje dovoz nejmodernějších technologií. Já bych tedy nejásal.

P. Milan 17.2.2021 9:03

Co je nám platno, že průmysl jakž takž maká, když nás stejně vláda zadluží až do alelujá.

P. Pepax 17.2.2021 8:59

Služby existují pouze díky efektivitě průmyslu a zemědělství a zaměstnaly také velké množství lidí, které by jinak neměli práci. Ty služby které nelze provádět digitálně, tj. online mají nyní obrovské problémy. Hospody bych neřadil mezi služby, ty tady byly odpradávna před průmyslovou revolucí a prosperovaly i když byli lide opravdu chudí. Pokud se v Česku neobjeví obrovské zásoby ropy, tak to bude průmysl a zemědělství, které živí tuto zem. Konkurenci pro Google, nebo Facebook asi nevytvoříme, v tom jsou američané nepřekonatelní.

P. Milan 17.2.2021 9:04

I před průmyslovou revolucí byly služby, třeba ty hospody.

J. Kalina 17.2.2021 7:46

vezměte si pana rado například zemědělství. Před cca 3 stoletími nebo tak nějak 80% obyvatel se živilo na venkově pěstováním, chováním a řemeslnou výrobou pomůcek pro zajištění této činnosti. Nyní je to cca 2-5% a produkce je vyšší. Vývoj nešel cestou zvyšování počtu koní a volů (myslím tím ty tažné) i když si tuto energii dokázali zemědělci vyrobit lokálně! Spíše se objevily traktory, kombajny atd. Prostě vznikla ekonomika (se více rozšířila) , která umožnila aby jeden druhému, jako specialista, dokázal vyrobit více než kdyby si všechno potřebné dělal na koleni kdejaký všeuměl a pak si to pomocí obchodu vyměnili. Tato výměna je tak výhodná, že se dokonce vyplatí mít obchodní vrstvu, která ji zprostředkuje. Je TAK výhodná, že dokonce uživí i parazitující odvětví potřebující obrovské dotace plus uživí kecaly, kteří to podporují.

Abych se vrátil k těm autům. Doporučil bych cestu, kdy se doprava bude zlepšovat a zlevňovat a ne jak se to děje nyní, že se dělá všechno proto, aby se omezila a znevýhodnila. Auta se dvěma motory nacpaná vším možným (a tedy těžší) převážejí balast, který zvyšuje jejich spotřebu. a prodražují jejich cenu. Vedle benzínových pump (které jen tak nezmizí) se budou budovat i "elektrické" pumpy? A kde? Na jaké půdě?Jak to, že u nás nejezdí auta za 70.000,- se základním vybavením a spotřebou 2l/100km, když tu můžou jezdit motorky, elektrokola po silnicích?

P. Rada 17.2.2021 8:17

Pane Kalino chceteli příklad zemědělstí - máte ho mít. Naposledy byla totiž právě naše republika zemědělsky zcela soběstačná za prvé republiky!!!

To platí přesto, že zemědělská produkce ale od té doby doposud roste. Je ale posilována nikoliv bonitou půdy ale agrotechnologicky. Tj přes herbcidy, pesticidy, hnojiva a techniku zdroje i ve velmi dalekém okolí které toto vše doposud zajištují.

Klíčovým se pro budoucnost jeví konkrétněji fosfor. Technologie máme sice už takové, které dokáží vyrábět potraviny jen na uměle hnojeném supstrátu - ale bez pohnojení nedostatkovým fosforem nevyroste nic a v tuzemsku taková ložiska už vůbec nejsou!

Centimetr nové půdy by sice teoreticky mohl narůst za století - ale to je v podmínkách kde eroze humusu... nepřevažuje nad jeho produkcí:

http://eagri.cz/public/web/mze/puda/ochrana-pudy-a-krajiny/degradace-pud/vodni-eroze-pudy/

Zatím ještě máme regály supermarketů plné potravin a tak už i těch hotových zhruba třetinu přímo vyhazujeme a stupidně věříme, že to tak vydrží dál a dál. "Holubvé" přitom zhoubně věří, že si výrobou automobilů na dovoz potravin vždy snadno vyděláme a podobně dál a dál i naše děti....

http://www.cts.cuni.cz/soubory/Media/Storch_Hlad_po_fosforu.pdf

https://tv.idnes.cz/rozstrel/rozstrel-michal-hejcman-cely-zaznam.V200825_140257_idnestv_krr

J. Kalina 17.2.2021 11:55

tak budu trošku zlomyslný a napíšu: a proto se musí nedostatek fosforu nahrazovat vyšší dodávkou CO2. Problém ovšem je jak a co koluje mezi venkovem (polem) a okolím. Máme takové 3 hlavní zdroje: CO2, slunce a to co obsahuje úrodná půda.

Pokud dříve řekněme 20% úrody (výroby) venkova zmizelo do měst a zbytek se spotřeboval na místě (sežrali to lidi, koně i ti voli = ekologický pohon a všechno se opět vyvezlo na pole jako hnojivo), pak ten poměr vlastně udával tempo ochuzování zemědělské půdy. I ona je vlastně takovým "neobnovitelným uhelným" dolem, ale těžila se pomalu a nenápadně. To jen nyní, ti co mají plné huby ekologie prosazují způsob: vypěstuj a všechno odvez a spal. došlo k takovému zrychlení ztráty úrodnosti, že se to vidí na silnicích a náměstích po každé větší bouřce a dešti. Za chvíli se bude hydroponicky pěstovat zelenina na vodní ploše na Slapech, Orlku, Vltavě, Labi a nebude se muset ta voda ani hnojit.Půda nic neudrží neb nebude mít čím. Je to holt vývoj a zdá se že zákonitý. za chvíli se začne řešit zda na střechách domů v Praze je lepší pěstovat elektřinu nebo zeleninu. Kdyby se starý Henry Ford podíval jak se nyní likviduje odpad, asi by se posr...l. Místo hromadného procesu jsme se vrátili k udělej si sám. i když tohle by mohl lépe zhodnoti třeba R. Uzel

V. Mokrý 17.2.2021 8:18

R^R^R^ !!

P. Milan 17.2.2021 9:10

S těmi většími a těžšími auty je to problém, mající dvě příčiny: Zákazník (zpohodlnělý) je chce, protože jsou pohodlnější a bezpečnější. S tím se dá těžko něco dělat.

Horší je debilní zelená legislativa, která vynucuje spoustu zbytečností.

Nejen elektrické "pumpy", ale vedení k nim, mnoho parkovacích míst u nich, baterka se nenaplní jako banda za pár minut, časem přibyde likvidace baterií, ...

Auta se základním vybavením jo, spotřeba 2/100 asi ještě ne, to může napadnout je zeleného trotla v Bruseli. A levná auta markantně podražila, aby bylo vůbec možné prodávat elektrohračky, tak na ně musí vydělat.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektro-za-stejnou-cenu-jako-benzin-slibil-sef-renaultu-a-zd/r~248cb55459e011ebaabd0cc47ab5f122/

I. Pávek 17.2.2021 7:32

No, dal bych autorovi na talíř místo brambor pár šroubů a matic a místo řízku kus plechu. To opakovat týden, to by stačilo a změnu náhledu.;-D

O. Uživatel 17.2.2021 9:01

Uživatel požádal o vymazání
P. Milan 17.2.2021 9:14

Holub obvykle blbne, ale dnes je skoro reálný.

Pokud jste zemědělec, buďte rád, že nějaký Holub vaše produkty koupí. Pokud nejste, tak jen blbě kecáte, něco jako Rada. Dělba práce nastala v dávné prehistorii, to není nic nového. Konec konců, bez těch "šroubů a plechů" by dnes nefungovalo ani to zemědělství.

R. Polášek 17.2.2021 7:31

No, výroba aut nás nejspíš zachránila naposledy. Pokud se v Bruseli zelení prosadí definitivně a naplno, jako že to zatím takhle vypadá, budou v příští krizi auta zboží určené jen pro úzkou skupinu těch bohatých. A objem jejich výroby tak bude v Evropě úplně zanedbatelný.

A podobně to bude i s dalšími spotřebními výrobky.

V. Mokrý 17.2.2021 7:35

Ano, to se ještě vyráběla auta. Ne jako dnes, kdy jsou to povětšinou " plechovky " na jedno použití a ještě předražené.

P. Milan 17.2.2021 9:18

Dnešní auta jsou sice nacpána spoustou zbytečností (povinně), ale uvezou stejné množství nákladu v mnohem větším pohodlí a s poloviční spotřebou.

Mohu to snadno porovnat, pro plezír mám i auto z roku 1933.

V. Mokrý 17.2.2021 9:30

A co takhle porovnat auta z r.2004 a 2020 !

P. Milan 17.2.2021 10:23

V těch z roku 2004 bylo měně různých pitomostí z Brusele, ale jinak minimální rozdíl. Dělat auta s výdrží přes 20 let se nevyplatilo ani tehdy.

V. Mokrý 17.2.2021 10:50

Ale vydržela, na rozdíl od většiny těch dnešních, která jsou na 1použití, s životností drátků k těm " vymoženostem " tak 5let.

P. Milan 17.2.2021 14:05

Pokud je neudržujete, tak třeba 5 let.

P. Rada 17.2.2021 7:10

Tvrzení autora: ..."Průmyslová výroba patří k nejlepším vynálezům lidstva a není pochyb, že dokáže vydělat na blahobyt" ...

Pochybnosti obecně jsou - nikoli ale v hlavách zaslepenců. Jako by dalších aspektů nebylo tak Holub neuvádí v jakém časovém horizontu při jaké struktůře a za jakých podmínek v okolí.... přináší průmysl prosperitu. Pokud jde o neadhozenou výrobu automobilů měl by se pro poučení podívat jak dopadl Detroit:

https://www.blesk.cz/galerie/cestovani/629637/ze-vzkvetajici-metropole-je-mesto-duchu-detroit-zahubila-krize-rasove-nepokoje-a-neschopni-politici?foto=19

L. Novák 17.2.2021 9:08

Magor "Rada" už klesl svými hloupými odkazy až k Blesku? :-P

P. Milan 17.2.2021 9:23

Blesk je mnohem chytřejší než Rada. Blesk je jen bulvár, Rada demagog.

Z. Lapil 17.2.2021 12:08

Jednotlivost nedokazuje celek. Třeba v Detroitu jen nedokázali dělat stejně dobrá auta za stejné peníze, jako jinde.

Založte si fotovoltaické pole a když budete elektřinu prodávat 5x dráž než atomovka, tak si buď musíte vyhádat dotace, nebo spláčete nad vejdělkem.

V. Šedivý 17.2.2021 0:18

Vzhledem k zelenému šílenství a vynucenému radikálnímu útlumu výroby aut během příštích pár let by asi bylo dobré neextrapolovat minulé zkušenosti do příliš daleké budoucnosti.

Přesněji - od aut bychom měli začít zběsile prchat, protože tuhle budoucnost nám pakáž z brusele zakáže.

L. Novák 17.2.2021 1:17

V Česku loni klesl prodej aut o rekordních cca 20%. Prý kvůli koronavirové krizi...

R. Langer 17.2.2021 12:04

No, prodej v hospodách klesl prakticky o 100 %. Ty už zakázali.