30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Uber jako diagnóza dneška

Služba Uber už hýbe světem nějaký čas, ale poslední dny, co se rozhořel boj pražských taxikářů za její zákaz, lze v našich médiích na její jméno narazit prakticky denně. Proto jsem se rozhodl si o celé věci udělat obrázek a došel jsem k poměrně překvapivému závěru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Švejnoch 10.10.2017 10:03

Nerad, leč přeci

musím v této debatě dát za pravdu panu J."S". Šimkovi 066.

Jestli to dobře chápu, tak Uber není žádné sdílení, ale normálně poskytovaná služba - byť na bázi jakési moderní (a tedy ne úplně "ošahané") technologie.

Jako taková by asi měla odvádět nějakou berni.

A jediné, co je k diskuzi, je jednak přiměřenost výše oné berně (což platí obecně, nejen pro Uber či dopravní služby), a jednak opodstatněnost požadavků na taxikáře.

O. Uživatel 10.10.2017 9:59

Uživatel požádal o vymazání
J. Šimek 10.10.2017 9:44

Re: UBER je šedá ekonomika schovaná za mobilní aplikaci.

Není legální, UBER tvrdí, že provozuje sdílenou ekonomiku to je lež. Provozuje běžný byznys s mobilní platformou, to není žádná sdílená ekonomika.

O. Uživatel 10.10.2017 9:29

Uživatel požádal o vymazání
J. Šimek 10.10.2017 9:01

Re: UBER je šedá ekonomika schovaná za mobilní aplikaci.

Ale já nechci zakázat UBER. Ať se bez oblbování se sdílenou ekonomikou zařadí do legální ekonomiky.

Bureš má plnou hubu narovnání podnikatelského prostřednictví skrze EET a tady najednou mlčí a ANO ústy Krnáčové do televize tvrdí, že s tím nemůže nebo neumí nic udělat.

Jít cestou nejmenšího odporu a při prvním problému dělat mrtvýho brouka, na to nemusím bejt miliardářem ...

Z. Rychlý 10.10.2017 8:42

Re: UBER je šedá ekonomika schovaná za mobilní aplikaci.

Na potírání šedé ekonomiky máme státní instituce. Tak ať konají. Ale zákaz je jen ulehčení jejich lenivosti.

Z. Rychlý 10.10.2017 8:40

Pokud bude OSVČ parazitem

a lovnou zvěří budou úředníci vyžadovat potvrzení, zkoušky a ... pak milostivě dají razítko. Z této strany pokrok nečekejte.

A pak je tu strana taxíkářů, které dosavadní systém taky vyhovuje. Já mám taxametr, zkoušky z místopisu - kdo je víc?

A tím pádem si můžu říct o nehorázné peníze.

Na daňové úniky jednotlivých řidičů si má posvítit fin.správa. Úředníků je tam jako smetí.

O. Uživatel 10.10.2017 8:37

Uživatel požádal o vymazání
J. Šimek 10.10.2017 8:34

Re: Tedy argument

Pokud by se jednalo o spolujízdu, tak to platí.

Ale UBER žádná spolujízda není.

J. Šimek 10.10.2017 8:18

UBER je šedá ekonomika schovaná za mobilní aplikaci.

V. Hošek 10.10.2017 8:00

Re: Autorovi bych přál.

To se dá zařídit mít autoatlas a mapu města v autě.

L. Písařík 10.10.2017 7:54

Re: Tedy argument.

Ale naozaj to tak vyzerá.

P. Zinga 10.10.2017 7:52

Autorovi bych přál.

aby jel s blbcem, kterému kiksne navigace.Co dělá taxikáře taxikářem, je znalost města. Jako kapitán lodi jsem měl k dispozici řadu navigačních přístrojů, které byly velmi dobrým pomocníkem, přesto jsem musel skládat zkoušky bez navi. A pak jsem měl na lodi "moderní" mládež, která byla v pr*eli, když jsem ) v rámci havarijního cvičení) vypnul pilota.

V čem má autor pravdu: v žádném případě se nejedná o "sdílenou ekonomiku". Tou by byla, kdyby řidič např. v Ruzyni vystoupil z letadla a nabídl mi za úplatu menší, než jsou náklady na jízdu, svezení do místa, které je na trase cíle řidiče (majitele).

J. Strakoš 10.10.2017 6:02

Re: Tedy argument

Taky mi ten argument přijde podivný - tím, že bude jezdit více dostupných taxíků mi počet aut v systému nějak neklesne.

Snad by to mohlo pomoct, pokud by to u významné skupiny lidí, kteří teď parkují na ulicích, vedlo k nepořízení vozu.

A ještě by to částečně mohlo mít pozitivní vliv používáním zahřátých motorů místo startování a běhu studených na kratší vzdálenosti.

Nicméně u obou výše uvedených argumentů si nedovedu představit, jak moc jsou významné ani to, zda je autor měl na mysli při psaní článku.

P. Dvořák 10.10.2017 4:36

Re: Tedy argument.

Písaříku, naučte se číst. Nic jsem nepsal o tom, že si něco neumím představit, nic o tom že to nefunguje, ani jestli to někomu vyhovuje nebo ne.

L. Písařík 10.10.2017 3:52

Re: Tedy argument

Dvořáku, když si neumíte představit, nepředstavujte si, to je vaše právo. Avšak přes vaše názory Uber funguje a já, aniž bych se složitě dotazoval, zda pro mně někdo přijede, mávnu, táhnu, jedu. Tak že mně to na rozdíl od vás docela vyhovuje.

P. Dvořák 10.10.2017 3:25

Tedy argument

"Zkvalitnění a zlevnění taxislužby vede k jejímu širšímu využívání, snížení počtu aut ve věčně ucpaných městech a tím nejen ke zlepšení jejich průjezdnosti, ale i k menšímu množství exhalací, a tedy ke zlepšení prostředí, v kterém žijeme."

mně připadne jako argument typu "Zklidnění dopravy a tím i zlepšení životního prostředí dosáhneme i tím, že věčně ucpanou tříproudovou silnici pomocí betonových bloků zúžíme na dva pruhy. Na dalších silnicích, kde se dosud jezdilo šedesátkou, se bude jezdit třicítkou."

Nejsem si jist, jestli "snížení počtu aut ve věčně uspaných městech" dosáhneme tím, když místo stanoviště, kde stojí vozy klasické taxislužby, "brázdí mapu v mém okolí hned několik aut Uberu připravených mne během několika minut naložit a odvézt".