10.12.2019 | Svátek má Julie


EKONOMIKA: Uber jako diagnóza dneška

10.10.2017

Služba Uber už hýbe světem nějaký čas, ale poslední dny, co se rozhořel boj pražských taxikářů za její zákaz, lze v našich médiích na její jméno narazit prakticky denně. Proto jsem se rozhodl si o celé věci udělat obrázek a došel jsem k poměrně překvapivému závěru.

Jak jsem tak nasával informace ze všech stran sporu, zjistil jsem, že existuje skupina lidí, kteří Uber znají, často také používají a téměř jednohlasně chválí, a skupina lidí, kteří o tom mnoho neví nebo vědomě lžou a Uber kritizují. Zjistil jsem také, že většina informací, které se o Uber objevují v senzacechtivých mainstreamových médiích, je minimálně nepřesná a pokřivená.

Z mého pohledu je Uber naprosto legální služba, která zcela standardní cestou zprostředkovává práci svým klientům řidičům, kteří musí splňovat nejen poměrně přísné podmínky Uberu, ale i státem dané podmínky pro OSVČ. Toky peněz v rámci této služby jsou jasně dané, průhledné a doložitelné, takže nemyslím, že by docházelo k nějakému obelhávání státu a pokud tak činí jednotliví řidiči, není to záležitost Uber, ale státu samotného. Jediné, co řidiči Uber namnoze nesplňují, je, že nemají licenci pro řidiče taxi.

Na druhou stranu služba běžnému klientovi přináší mnoho výhod. Nainstaloval jsem si do svého telefonu aplikaci a je pravda, že kdykoli ji kdekoli v Praze otevřu, brázdí mapu v mém okolí hned několik aut Uberu připravených mne během několika minut naložit a odvézt, kam je mi libo, za cenu, o které se mi před pár lety ani nesnilo.

Na druhou stranu chápu nářky taxikářů, kteří museli složit zkoušky, splnit přísné byrokratické podmínky, pořídit si drahé vybavení a nyní jim bere práci někdo, kdo tyto podmínky obešel tvrzením, že nejde o službu, ale o sdílenou ekonomiku - o kterou ovšem dle mého názoru opravdu nejde.

Ještě před pár dny jsem zastával názor, že podmínky by měly platit pro všechny, a posmíval jsem se všem, kteří boj s Uberem přirovnávali k rozbíjení strojů na počátku průmyslové revoluce. Než mi došlo, že problém je jinde.

Pokrok, ať chceme nebo nechceme, nelze zastavit. V oblasti technologií platí nerudovské “kdo chvíli stál, již stojí opodál” více než kde jinde. Jakkoli nejsem z mnoha novinek nijak nadšený, v tomto případě jde patrně o jasný krok vpřed. Zkvalitnění a zlevnění taxislužby vede k jejímu širšímu využívání, snížení počtu aut ve věčně ucpaných městech a tím nejen ke zlepšení jejich průjezdnosti, ale i k menšímu množství exhalací, a tedy ke zlepšení prostředí, v kterém žijeme. Menší množství lépe využitých aut tak vlastně nakonec principy sdílené ekonomiky naplňuje. Jak z toho ven?

Dle mého názoru není řešením zakázat Uber, ale naopak srovnat podmínky ostatních taxislužeb na jeho rovinu. Pryč s nesmyslnými podmínkami, pryč s přezkušováním místopisu, pryč s přežitými taxametry. Máš auto splňující podmínky silničního provozu v ČR? Jsi bezúhonný? Máš živnostenský list? Máš podepsanou smlouvu s firmou nabízející aplikaci, díky které budeš moci dobře a transparentně poskytovat dopravní služby, ať už je to Uber nebo někdo jiný? Pak vítej na palubě! A pokud nebudeš poskytovat dobré služby, systém se tě zbaví snáze než současných licencovaných taxikářů. To by ale předpokládalo rychlou a kvalitní reakci ze strany státních úředníků, kteří jako obvykle nestačí s dechem. Něco zakázat je přeci mnohem jednodušší. A jen tak mimochodem, Uber je jen momentálně čnějící špičkou ledovce v době, kdy je nepružný, neochotný a přebujelý byrokratický aparát nohou na brzdě (ekonomického) rozvoje.








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.