Středa 15. ledna 2025, svátek má Alice
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Uber jako diagnóza dneška

diskuse (77)

Služba Uber už hýbe světem nějaký čas, ale poslední dny, co se rozhořel boj pražských taxikářů za její zákaz, lze v našich médiích na její jméno narazit prakticky denně. Proto jsem se rozhodl si o celé věci udělat obrázek a došel jsem k poměrně překvapivému závěru.

Jak jsem tak nasával informace ze všech stran sporu, zjistil jsem, že existuje skupina lidí, kteří Uber znají, často také používají a téměř jednohlasně chválí, a skupina lidí, kteří o tom mnoho neví nebo vědomě lžou a Uber kritizují. Zjistil jsem také, že většina informací, které se o Uber objevují v senzacechtivých mainstreamových médiích, je minimálně nepřesná a pokřivená.

Z mého pohledu je Uber naprosto legální služba, která zcela standardní cestou zprostředkovává práci svým klientům řidičům, kteří musí splňovat nejen poměrně přísné podmínky Uberu, ale i státem dané podmínky pro OSVČ. Toky peněz v rámci této služby jsou jasně dané, průhledné a doložitelné, takže nemyslím, že by docházelo k nějakému obelhávání státu a pokud tak činí jednotliví řidiči, není to záležitost Uber, ale státu samotného. Jediné, co řidiči Uber namnoze nesplňují, je, že nemají licenci pro řidiče taxi.

Na druhou stranu služba běžnému klientovi přináší mnoho výhod. Nainstaloval jsem si do svého telefonu aplikaci a je pravda, že kdykoli ji kdekoli v Praze otevřu, brázdí mapu v mém okolí hned několik aut Uberu připravených mne během několika minut naložit a odvézt, kam je mi libo, za cenu, o které se mi před pár lety ani nesnilo.

Na druhou stranu chápu nářky taxikářů, kteří museli složit zkoušky, splnit přísné byrokratické podmínky, pořídit si drahé vybavení a nyní jim bere práci někdo, kdo tyto podmínky obešel tvrzením, že nejde o službu, ale o sdílenou ekonomiku - o kterou ovšem dle mého názoru opravdu nejde.

Ještě před pár dny jsem zastával názor, že podmínky by měly platit pro všechny, a posmíval jsem se všem, kteří boj s Uberem přirovnávali k rozbíjení strojů na počátku průmyslové revoluce. Než mi došlo, že problém je jinde.

Pokrok, ať chceme nebo nechceme, nelze zastavit. V oblasti technologií platí nerudovské “kdo chvíli stál, již stojí opodál” více než kde jinde. Jakkoli nejsem z mnoha novinek nijak nadšený, v tomto případě jde patrně o jasný krok vpřed. Zkvalitnění a zlevnění taxislužby vede k jejímu širšímu využívání, snížení počtu aut ve věčně ucpaných městech a tím nejen ke zlepšení jejich průjezdnosti, ale i k menšímu množství exhalací, a tedy ke zlepšení prostředí, v kterém žijeme. Menší množství lépe využitých aut tak vlastně nakonec principy sdílené ekonomiky naplňuje. Jak z toho ven?

Dle mého názoru není řešením zakázat Uber, ale naopak srovnat podmínky ostatních taxislužeb na jeho rovinu. Pryč s nesmyslnými podmínkami, pryč s přezkušováním místopisu, pryč s přežitými taxametry. Máš auto splňující podmínky silničního provozu v ČR? Jsi bezúhonný? Máš živnostenský list? Máš podepsanou smlouvu s firmou nabízející aplikaci, díky které budeš moci dobře a transparentně poskytovat dopravní služby, ať už je to Uber nebo někdo jiný? Pak vítej na palubě! A pokud nebudeš poskytovat dobré služby, systém se tě zbaví snáze než současných licencovaných taxikářů. To by ale předpokládalo rychlou a kvalitní reakci ze strany státních úředníků, kteří jako obvykle nestačí s dechem. Něco zakázat je přeci mnohem jednodušší. A jen tak mimochodem, Uber je jen momentálně čnějící špičkou ledovce v době, kdy je nepružný, neochotný a přebujelý byrokratický aparát nohou na brzdě (ekonomického) rozvoje.

Jan Kovanic
15. 1. 2025

Měli jsme u nás na Lužinách jednu sezónu bezobalovou prodejnu.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Zdeněk Roller
15. 1. 2025

Tak se nám líhne nový trestuhodný čin: neoprávněná činnost pro cizí moc.

Ondřej Neff
15. 1. 2025

. Chcete si založit noviny, rádio, televizi? Udělejte to, bude vás to stát jen čas a peníze.

Jan Ferenc
15. 1. 2025

Vědeckotechnický pokrok v automobilismu je druhotný, vede politika.

Aston Ondřej Neff
14. 1. 2025

Putin může začít spřádat další plány.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Václav Vlk st.
14. 1. 2025

JUDr. Bradáčová je nepřehlédnutelná figura v české justici a politice.

Milan Smutný
13. 1. 2025

Nadbytečnou produkci solárů budeme mařit obřími fény

Josef Kopecký
15. 1. 2025

Návrh na vyhlášení chráněné krajinné oblasti Soutok na pomezí řek Moravy a Dyje schválila vláda....

min Miloslav Novák
15. 1. 2025

Sparťanští fotbalisté v závěrečném přípravném utkání na soustředění ve Španělsku porazili norského...

kh Kateřina Havlická
15. 1. 2025

Slovenský premiér Robert Fico v úterý večer okomentoval gesto studenta Simona Omaníka, který při...

slo Miroslava Sloupová, ČTK
15. 1. 2025

Místopředseda slovenského parlamentu Andrej Danko (Slovenská národní strana, SNS) oslavuje...

meg Markéta Sedláčková, ČTK
15. 1. 2025

Debatu se studenty v Třeboni, návštěvu Dětské psychiatrické nemocnice v Opařanech a setkání s...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz