26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Svobodný obchod nejvíc pomáhá těm nejchudším

Svobodný obchod nejvíce pomáhá těm nejchudším a na druhou stranu právě na ty nejchudší nejtíživěji dopadají státní regulace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 25.8.2016 11:30

Re: Existuje někde důsledně volný trh a opravdu svobodný obchod?

Jako obvykle plácáš blbosti, Zelený sedmilháři, a to už v prvním odstavci. Je fakt, že je to celkem novinka, ale když už musíš plácat, tak si to alespoň ověř.

https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/389769-usa-rusi-zakaz-vyvozu-ropy-po-ctyriceti-letech.html

O vlastnictví cizích zdrojů také nemusíš mít starost, jednoznačně se vždycky ukázalo (nyní probíhá praktická ukázka třeba ve Venezuele), že soukromý vlastník je vždycky lepší správce, než jakýkoliv státní socialista či komouš. Jak ten začne úřadovat naplno, není ani ten hajzlpapír.

Otrocká práce a zanedbávání bezpečnostních norem je obecně problém tam, kde jsou lidé otroci vládnoucího systému - tedy komunistická Čína je v tomto případě velmi správný příklad, holt tam vládnou místo zelených komančů jako ty ti rudí. Zatracená konkurence, co? Nicméně, oni za dumpingové ceny své zboží skutečně neprodávají, napřed si musíš zjistit správný význam toho slova.

A autor hovoří o svobodném trhu, což ty, jako Zelený sedmilhář samozřejmě nikdy nemůžeš pochopit, takže si ty slova o "populismu" můžeš strčit víš kam, protože ten volný trh nefunguje právě kvůli takovým totalitním omezencům, jako jsi ty.

K. Pavlik 25.8.2016 11:22

Re: Existuje někde důsledně volný trh a opravdu svobodný obchod?

Asi dobry dotaz ale to se neptate toho praveho.

Jak se pravi v me oblibene knize (Kaja Marik) - ja jsem jenom hajnejch.

P. Rada 25.8.2016 10:01

Re: Existuje někde důsledně volný trh a opravdu svobodný obchod?

Čína udělala obrovský technologický pokrok - to ano a pak by nebylo divu, že nás takové zboží často "válcuje".

Na druhou stranu by mě zajímal Váš názor na nezapočítávání externalit v dopadech na životní prostředí i nákladů uměle snížených o neexistenci důchodového systému.

P. Rada 25.8.2016 9:46

Re: Ano, samozřejmě, že ano?

Objev obchodu byl sice asi dokonce mnohde klíčovým pro přežití lidského rodu při překonávání pohrom....

Na druhou stranu u prakticky všech technologií... platí, že mohou být i zneužitelné a i toto by mělo být "samozřejmé".

K. Pavlik 25.8.2016 9:45

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Doporucuji vam si precist prispevek P. Rady.

Pokud to myslite ze svobodny obchod pomaha lidem v Bangladesi tak nelze s vami nez souhlasit.

K. Pavlik 25.8.2016 9:43

Re: Existuje někde důsledně volný trh a opravdu svobodný obchod?

Vyborne napsany prispevek. Jen takova malickost: Ono to zbozi napriklad vyrobene v Cine je vetsinou prodavano za vetsi nez vyrobni cenu.

P. Rada 25.8.2016 9:39

Existuje někde důsledně volný trh a opravdu svobodný obchod?

Velmi o tom pochybuji. Např. s kolosu jako USA se nesmí vyvážet ropa a zemní plyn a řadu analogických zákonů najdeme v každé zemi nakaždém kontinentě a týká se řady strategických komodit.

Druhá vážná okonost je vlastnictví zdrojů - třeba i nadnárodní. Uvádí se, že proceto světové populace vlastní polovinu celosvětových zdrojů. S tím souvisí okolnost je strategická. Kdo vlastní významné zdroje může jimi ovlivnovat dění v okolí s vážnými dopady pro budoucnost. Postačí se zamyslet jen nad využíváním zdánlivě běžné vody z řek jen pro závlahu - např v Sudánu - ale do Egypta by pak mnohdy už nic nedoteklo.

Problém nastává i tam kde je k výrobě zboží zneužita otrocká práce nebo kde do cen nejsou zahrnuty externality se kterými se ale výrobce fakticky dělí i s kupujícím. Že nejde o maličkost dokazuje dumpingové zboží nejen s Číny.

Autor zřejmě na takovéto a podobné aspekty přirozeně omezující naprostou volnost "lidumilně" zapoměl jako při nějaké populisticky vedené předvolební kampani kde se chce zalíbit "levným zbožím".

K. Pavlik 25.8.2016 9:36

Re: Dotace = hloupost .

Dotace (mohou byt) jsou jen jednim z odpurcu svobodneho trhu, osobne si myslim ze ne zvlast podstatny. Cesky slovni boj s dotacemi je, aspon podle mne, vicemene legracni. Asi by se melo bojovat s nesmyslnymi dotacemi no ale to je neresitelny problem.

Napriklad na Sicilii neni mafie moc popularni. Kdyz ale dojde k volbam tak kazd.y voli strycka Maria ( proc ne ze?).

K. Pavlik 25.8.2016 9:28

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Bohuzel po likvidaci mistniho vyrobce se opet cena podstatne zvysi takze kazdy plati vice a chudi z toho nemaji lautr nic. Takto napriklad bojuje holandsky moloch na prodej rezanych kvetin.A to se vubec nebavim o velkych potravinovych retezcich ktere takto nici nepohldlne mistni i jine dodavatele.

K. Janyška 25.8.2016 8:55

Ano, samozřejmě, že ano. To objev obchodu lidstvom posunuje

vpřed a civilizuje... Dzp.

K. Novák 25.8.2016 7:32

Propaganda

Auror "zapoměl" na to, že chudí sice mohou profitovat z levnějšího zboží z dovozu, ale jen tehdy, jestliže jim ten dovoz nevezme práci. O tom, že neoliberalismus (do kterého volný obchod patří) způsobuje, že chudí chudnou a bohatí bohatnou, a to jak mezistátně, tak vnitrostátně, se píše už dlouho. Platí to i pro nás. Rozdíl v ekonomické výkonnosti a životní úrovni mezi ČR a Německem se nezmenšuje, ale naopak zvětšuje. Rovněž rozdíl v životní úrovni mezi řadovým občanem ČR a třeba Bakalou, Babišem nebo Kelnerem se nezmenšuje, ale zvětšuje.

V. Němec 25.8.2016 7:18

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Pane Václavík, já rozlišuji, jestli je nějaký názor pravdivý/správný nebo jestli dává smysl. Podle mne v tom je rozdíl.

V. Vaclavik 25.8.2016 7:01

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Nedava smysl a univerzalne dobre reseni existuje, autor clanku o nem hovori.

Prectete si znovu titulek toho clanku - "Svobodný obchod nejvíc pomáhá těm nejchudším"

Ja ten titulek ctu jako ze svobodny obchod pomaha i stredni vrstve, i kdyz o neco mene, nez tem chudsim, nez ta stredni vrstva. Chce to cist pozorneji (kdyz k vam budu charitativni), anebo vam chybi pochopeni vyznamu textu, logiky (to kdyz nebudu).

A. Bocek 25.8.2016 6:50

Dotace = hloupost .

dotace do zemědělství (ale i jinde ) způsobují , že si za vlastní peníze a z vlastních těžce vybraných vysokých daní dotujeme činnost, která nám zvýší cenu finálního výrobku. Opravdu by to nešlo odstranit.

V. Němec 25.8.2016 6:44

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Smysl dává. Vtip je v tom, že neexistuje univerzálně "dobré" řešení.

Ano, důsledkem svobodného obchodu se na trh dostane zboží (či služby) levnější, než je tuzemské, ale cenou je likvidace tuzemského výrobce. Z pohledu nejchudších - mají levné zboží, ale malé sociální dávky, protože stát má na krku více nezaměstnaných. Stát samozřejmě může dávky zvýšit (či nezaměstnané sám "zaměstnat") zvýšením daní, ale o to více "přiškrtit" podnikatele a zaměstnance. Zvlášť zhovadilý je ovšem dotovaný volný obchod - např. zemědělství EU.

V. Vaclavik 25.8.2016 4:50

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Vas prispevek do diskuze nedava smysl.

K. Pavlik 25.8.2016 0:50

Jako vzdy clanek nedava smysl

Jen dva problemy: Mozna svobodny obchod pomaha nejchudsim, problem ale je ze ekonomiku tahne stredni vrstva. Autor se ani neodvazil lhat ze svobodny obchod pomaha stredni vrstve. Kdyby byl svobodny obchod tak napriklad cesky automobilovy prumysl neexistuje.

Predstava ze po CZexitu nastane raj na zemi je tak absurdni ze se nehodi ani diskutovat. Zatim se do BRexitu Anglie moc nezene a to ma v rukach mnohem lepsi karty nez Cesko.