8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Svobodný obchod nejvíc pomáhá těm nejchudším

Svobodný obchod nejvíce pomáhá těm nejchudším a na druhou stranu právě na ty nejchudší nejtíživěji dopadají státní regulace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 25.8.2016 11:34

Re: Ano, samozřejmě, že ano?

Jo, a vždycky toho zneužijí nějací socani/komouši a naprosto to dok*rví. Kolikrát se to už stalo, co, Zelený sedmilháři? Pamatuješ se ještě na tu dobu? :-P

K. Novák 25.8.2016 7:32

Propaganda

Auror "zapoměl" na to, že chudí sice mohou profitovat z levnějšího zboží z dovozu, ale jen tehdy, jestliže jim ten dovoz nevezme práci. O tom, že neoliberalismus (do kterého volný obchod patří) způsobuje, že chudí chudnou a bohatí bohatnou, a to jak mezistátně, tak vnitrostátně, se píše už dlouho. Platí to i pro nás. Rozdíl v ekonomické výkonnosti a životní úrovni mezi ČR a Německem se nezmenšuje, ale naopak zvětšuje. Rovněž rozdíl v životní úrovni mezi řadovým občanem ČR a třeba Bakalou, Babišem nebo Kelnerem se nezmenšuje, ale zvětšuje.

R. Langer 25.8.2016 11:41

Re: Propaganda

"O tom, že neoliberalismus (do kterého volný obchod patří) způsobuje, že

chudí chudnou a bohatí bohatnou, a to jak mezistátně, tak vnitrostátně,

se píše už dlouho."

Jo, o tom komouši a socani celé EU píšou už dlouho, ale plánování na pětiletky se místo toho trhu přes to všechno v praxi jaksi neosvědčilo... :-P

R. Langer 25.8.2016 11:43

Re: Propaganda

Kromě toho, co má konkrétně životní úroveň Babiše společného s volným trhem? To měl být jako nějaký ironický vtip?

P. Mach 25.8.2016 19:26

Re: Propaganda

Přesně tak, co má na dotacích se pakující agent bureš společného s volným trhem? Naprosto nic.

K. Pavlik 25.8.2016 0:50

Jako vzdy clanek nedava smysl

Jen dva problemy: Mozna svobodny obchod pomaha nejchudsim, problem ale je ze ekonomiku tahne stredni vrstva. Autor se ani neodvazil lhat ze svobodny obchod pomaha stredni vrstve. Kdyby byl svobodny obchod tak napriklad cesky automobilovy prumysl neexistuje.

Predstava ze po CZexitu nastane raj na zemi je tak absurdni ze se nehodi ani diskutovat. Zatim se do BRexitu Anglie moc nezene a to ma v rukach mnohem lepsi karty nez Cesko.

V. Vaclavik 25.8.2016 4:50

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Vas prispevek do diskuze nedava smysl.

V. Němec 25.8.2016 6:44

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Smysl dává. Vtip je v tom, že neexistuje univerzálně "dobré" řešení.

Ano, důsledkem svobodného obchodu se na trh dostane zboží (či služby) levnější, než je tuzemské, ale cenou je likvidace tuzemského výrobce. Z pohledu nejchudších - mají levné zboží, ale malé sociální dávky, protože stát má na krku více nezaměstnaných. Stát samozřejmě může dávky zvýšit (či nezaměstnané sám "zaměstnat") zvýšením daní, ale o to více "přiškrtit" podnikatele a zaměstnance. Zvlášť zhovadilý je ovšem dotovaný volný obchod - např. zemědělství EU.

A. Bocek 25.8.2016 6:50

Dotace = hloupost .

dotace do zemědělství (ale i jinde ) způsobují , že si za vlastní peníze a z vlastních těžce vybraných vysokých daní dotujeme činnost, která nám zvýší cenu finálního výrobku. Opravdu by to nešlo odstranit.

K. Pavlik 25.8.2016 9:36

Re: Dotace = hloupost .

Dotace (mohou byt) jsou jen jednim z odpurcu svobodneho trhu, osobne si myslim ze ne zvlast podstatny. Cesky slovni boj s dotacemi je, aspon podle mne, vicemene legracni. Asi by se melo bojovat s nesmyslnymi dotacemi no ale to je neresitelny problem.

Napriklad na Sicilii neni mafie moc popularni. Kdyz ale dojde k volbam tak kazd.y voli strycka Maria ( proc ne ze?).

V. Vaclavik 25.8.2016 7:01

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Nedava smysl a univerzalne dobre reseni existuje, autor clanku o nem hovori.

Prectete si znovu titulek toho clanku - "Svobodný obchod nejvíc pomáhá těm nejchudším"

Ja ten titulek ctu jako ze svobodny obchod pomaha i stredni vrstve, i kdyz o neco mene, nez tem chudsim, nez ta stredni vrstva. Chce to cist pozorneji (kdyz k vam budu charitativni), anebo vam chybi pochopeni vyznamu textu, logiky (to kdyz nebudu).

V. Němec 25.8.2016 7:18

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Pane Václavík, já rozlišuji, jestli je nějaký názor pravdivý/správný nebo jestli dává smysl. Podle mne v tom je rozdíl.

K. Pavlik 25.8.2016 9:45

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Doporucuji vam si precist prispevek P. Rady.

Pokud to myslite ze svobodny obchod pomaha lidem v Bangladesi tak nelze s vami nez souhlasit.

V. Vaclavik 25.8.2016 15:10

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Jestli dobre rozumim te zmince o 'bangladesi' (jako univerzalni priklad nakapitalizuji), tak to je problem nasi nesvobody podnikani u nas. Volny trh se dokaze vyrovnat i s temi bangladesemi.

Volny obchod vzdy pomaha obema stranam obchodu, jinak by prece spolu neobchodovaly. Kdyz nasi lide kupuji levne produkci te Bangladese, vy byste je znasilnil celni regulaci, abyste ochranil nase vyrobce te produkce, tedy choval byste se jako totalitni aparatcik z dob naseho minuleho rezimu.

A jestlize lide jsou kratkozraci a rezaji si pod sebou 'zamestnaneckou' vetev, pak vy vite lepe co je pro ne dobre, nez oni sami, a jste tak slunickarskym dobroserem.

K. Pavlik 25.8.2016 9:28

Re: Jako vzdy clanek nedava smysl

Bohuzel po likvidaci mistniho vyrobce se opet cena podstatne zvysi takze kazdy plati vice a chudi z toho nemaji lautr nic. Takto napriklad bojuje holandsky moloch na prodej rezanych kvetin.A to se vubec nebavim o velkych potravinovych retezcich ktere takto nici nepohldlne mistni i jine dodavatele.

A. Alda 25.8.2016 14:20

No, podívám-li se kolem sebe,

tak vidím, že takové množství malých krámků s potravinami jako je teď u nás nikdy nebylo. Takže nemohu přisvědčit názoru, že velké potravinové řetezce ničí nepohodlné místní a jiné dodavatele. Ti mohou dodávat do těch malých krámků - jenomže ono je to pro ně pohodlnější dodávat velkému řetězci třeba i za nižší cenu. Proto to nedělají a proto i ty malé krámky nakupují u řetězců a s mírnou přirážkou přeprodávají...

K. Pavlik 25.8.2016 14:28

Re: No, podívám-li se kolem sebe,

Cesko je stale jeste takova zvlastni zeme. Fura malovyrobcu - to skonci s novou generaci.