29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Krach elektromobilu

Úmyslně je použito jednotné číslo, protože jde o krach jednoho konkrétního projektu elektromobilu. Jedná se o projekt Deutsche Post Streetscooter. Původní startup týmu z Cášské univerzity byl v roce 2010/11 zaměřen na zkonstruování lehké jednoduché rozvážkové dodávky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 30.4.2020 7:41

Stále máme každý možnost takové auto nekoupit. Pro městský provoz sice vyhovět může, ale za ty peníze a problémy s parkováním? Ani náhodou!

A co pak budou dělat výrobci aut? :-)

J. Jurax 29.4.2020 22:24

Hezký.

Ale ekonomicky to nevychází. Elektrolýza vody je energeticky velice nákladná záležitost. A vodík má některé nepříjemné vlastnosti - třeba se obtížně dlouhodobě skladuje.

J. Jurax 29.4.2020 22:19

Ztratit zákazníka by pro automobilku nebylo dobré ani po PR stránce. A proto se velké automobilky přičinily o zadušení konkurence.

A základní verze vozu bez zbytečností se už nedělají. Legislativa žádá mnohé a drahé zbytečnosti. Navíc na nich lze nahonit cenu poukazem na to, co všechno auto umí, a tak osladit a trochu maskovat vysokou cenu elektroaut.

J. Jurax 29.4.2020 22:12

Jenže on zákazník - kromě majetných snobů a ekonadšenců - ochoten utratit své peníze za elektromobily není.

Takže musí nastoupit netržní jevy - státní dotace a daňové úlevy, legislativní tlak na flotilovou spotřebu nutící automobilky vyrábět elektromobily, jež aby se prodaly musí dotovat ze zisku tvořeného klasickými automobily, které se tím zdražují, masivní masáž v médiích, omezení pro klasická auta etc.

Prostě zákazník se musí donutit, aby měl tu správnou pravdu a kupoval elektroauta i s dotacemi sice furt dražší než auta klasická, ale zato s nižší užitnou hodnotou než auta klasická.

V. Klepetko 29.4.2020 22:00

Doba je zlá, zákazy, roušky...

Takže autore, dnes díky alespoň za jednu dobrou zprávu! :-)

J. Jurax 29.4.2020 21:57

No jo, no ... bez masivních dotací, podpory na infrastrukturu a legislativního tlaku se elektromobilita sama neprosadí. Kromě sporné "ekologičnosti" je proti klasice zatím o dost dražší, zato méně užitný.

P. Staronový 29.4.2020 21:11

No jo, v tržní ekonomice ...

Ta ovšem nezná směrnice, dotace, kvoty, ...

L. Novák 29.4.2020 20:03

Jedno s druhým. Unášeni vlnou zeleného blbnutí investovali do výrobních linek, jejichž kapacitu pak nebyli schopni naplnit. A nenaplnili ji proto, že zkušenosti z provozu odrazovaly další zájemce, kteří už měli v projektu i své peníze.

L. Novák 29.4.2020 19:39

Což je ale zásadní problém, který platí pro všechny uživatele a nedá se mu vyhnout. A zvláště v zimě může způsobit osádce vozu velmi vážné problémy.

F. Houžňák 29.4.2020 19:19

Jak lze z článku v Die Welt vyčíst, problémy byly zásadně dva: zaprvé, trasy plánované pro dodávky na jedno nabití byly moc dlouhé a pošťáci pak museli rozvažovat, jestli si v zimě pustí ventilátor na okna, aby vůbec viděli ven, nebo jestli dokončí túru. Zadruhé, pošťáci se místo soustředění na vlastní práci, tedy aby nedělali chyby, museli soustřeďovat na to, kdy se budou muset vracet na základnu, aby tam vůbec dojeli. Jinými slovy, stála za tím "nenažranost" plánovačů s jejich nerealistickými představami o tom, kolik kilometrů se s dodávkou ve městě dá na jedno nabití ujet.

M. Pivoda 29.4.2020 18:03

Klíčové pravidlo zní: V tržní ekonomice platí, že zákazník má vždycky pravdu.

Pokud tedy zákazník je ochoten utratit své peníze za elektromobily, pak nikdo mu do toho jeho rozhodnutí nemůže zvenku kecat (sdělovat mu, že je to blbost).

M. Pivoda 29.4.2020 18:00

Pro P. Zingu

Do 1 cm kubického uhlovodíků (nafty či benzínu) lze pomocí chemických vazeb uložit mnohem více energie, než do 1 cm kubického hmoty jakékoliv baterie. To platí dosud, i když ta kapacitní vzdálenost (uhlovodíků a baterií) se již podstatně zmenšila.

A z toho pak vyplývá ta tzv. nezávislost spalovacího motoru. Ta nezávislost je dána s ohledem na energetickou výkonnost. Tak jsem to myslel já.

J. Svoboda 29.4.2020 17:23

Pane Karásku, rozum do hrsti! K elektromobilitě je třeba přistupovat tak, že je to cesta do slepé uličky. Zkrátka to je ukrutná blbost.

J. John 29.4.2020 17:08

Ti pošťáci si měli objednat to, co je sériově vyráběno a nejvíc se blíží jejich potřebám. Základní verzi vozu bez zbytečností. Až by se stali spolu s jinými zájemci výraznějšími zákazníky, tak mohli postupně tlačit na automobilky, aby stále více další modely přizpůsobovaly jejich požadavkům. Ztratit zákazníka by pro automobilku nebylo dobré ani po PR stránce.

L. Novák 29.4.2020 16:23

Hlavním problémem je, že vysoký prodej dodávek zákazníkům se nekoná. Není o ně zájem, tudíž sériová výroba bez využití vybudovaných kapacit nepřináší to, co plánovali manažeři.

A WW o spolupráci na projektu neměl zájem...

L. Novák 29.4.2020 16:16

Doporučujji před konečnými soudy podívat se, o co šlo a jak vysoké jsou ztráty neúspěšného projektu. Český Bilionový tunel OZE to sice není ani zdaleka, ale řád miliard EUR taky nejsou zrovna malé peníze...

Idnes má celý projekt zachycen od samého začátku včetně videa a seznámení se zblízka s dodávkou.

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv

L. Novák 29.4.2020 15:40

Asi ho vyhodili z nějakého jiného webu a dali mu BAN, tak magor vpadl sem... :-)

L. Novák 29.4.2020 15:26

Ne tak docela. Problémy měli vynálezci spalovacího motoru. Sehnat peníze ze soukromých zdrojů (od investorů) vydalo hodně úsilí. Palivo nakupovali v lékárně. Ale jakmile se ukázalo, že vynález funguje a dá se využít v praktickém životě a v průmyslu, začala soutěž o to, kdo dřív, víc a levněji... Bez jakýchkoliv státních dotací. A pak přišel Ford se svým autem pro každého dělníka. Na jedné straně fabriky železná ruda a uhlí, na druhé vyjíždějící auta...

R. Polášek 29.4.2020 15:21

Mně připadá, že oni se nenamáhali nic speciálního vyvíjet a upravovat, tu dodávku poskládali z komponent volně dostupných v nějakých katalozích obchodu typu Alibaba nebo podobných nabízených na internetu. To znamená jednak z univerzálních, na konkrétní účel nepřizpůsobených komponentech, jednak současně komponentech o generaci až dvě generace starších než automobilkami speciálně na míru vyvíjené a vyráběné komponenty, které jsou v současné době montovány do jejich elektromobilů.

Tak se stalo, že ty elektromobily neměly na svou cenu potřebný výkon a životnost.

O. Uživatel 29.4.2020 14:32

Uživatel požádal o vymazání
R. Vacek 29.4.2020 14:04

To máte jednoduché - Čína umí dobře elektromobily, v Číně se vyrábějí baterie do elektromobilů, které tvoří jejich podstatnou část ceny. Proto je v Číně elektromobilů poměrně dost.

Evropa nevyrábí baterie do elektromobilů, neumí vyrobit elektromobil, ale zato umí velmi dobře vyrobit auto se spalovacím motorem. Tak co byste dělal vy, být na místě evropského politika? Pokud zvýhodnil elektromobil a nasadil smrtící normy na spalovací motor, tak máte šanci na uchycení se v Bruselu.

M. Krátký 29.4.2020 14:02

už jsem se obával, že tenhle šašek umřel a ejhle už zase řádí, když píše o VKseniorovi. Jděte k lékaři už vám nepomůže - tak jděte do Pryč.

R. Langer 29.4.2020 14:01

Jak kde. Já jo.

P. Zinga 29.4.2020 13:59

Post-Zusteller haben Angst, den Streetscooter zu nutzen

https://www.welt.de/wirtschaft/article171801021/E-Auto-der-Deutschen-Post-Winterprobleme-mit-dem-Streetscooter.html

Poěťáci mají strach používat Streetscooter...

R. Langer 29.4.2020 13:59

Ano, přesně tak, poukazuji na to, že to určitě nebyl ten hlavní "motor vývoje", ale hlavně to byla ta zvědavost. Pochybuji, že první automobily či letadla vznikala se záměrem výhodně je prodávat boháčům. Ta následující komerční stránka už potom byla jiná věc (a že dost takových vizionářů zkrachovalo, o tom ani nemluvě).

M. Krátký 29.4.2020 13:57

elektromobilita nekrachuje na ekonomických parametrech výroby ale na principielního nesmyslu následného provozu. Vyrobit jednoduchý elektromobil pro poštovní služby nemůže být nijak nákladné ( s vyjímkou drahé mědi na vinutí těch motorů ) - horší je to s jeho provozem a následnou eko - likvidací ( akumulátory )

R. Langer 29.4.2020 13:52

Proti čemu se postavila ta silná lobby autovýrobců, když by mohli tak snadno vyrábět konstrukčně jednoduché, levné a čisté elektromobily místo těch složitých smradlavých potvor? Hmm - a nebo ne?

M. Krátký 29.4.2020 13:50

oba palce nahoru - za ten fakt dobrý vtip a pak za stručnost vyjádření - a furt mi nejdou smajlíci - hezký den

P. Victorin 29.4.2020 13:45

Pane Chodovský, ano, jistěže pojedu právě do Chuchle, když tak míníte, anebo kamkoliv jinam, kam určíte... Hlavně se nerozčilujte a opravdu už neodkládejte návštěvu lékaře!

M. Krátký 29.4.2020 13:45

máte můj super souhlas, ta pitomá EU si na sebe plete jeden bič za druhým včetně všelijakých "práv" a zbytek světa svojí rozlohou ( snad 90% - moje tři ??? ) se chová jak ve středověku ale chtěl by mít všechno a hned - tůdle jsou dvě nudle !!!