15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Krach elektromobilu

Úmyslně je použito jednotné číslo, protože jde o krach jednoho konkrétního projektu elektromobilu. Jedná se o projekt Deutsche Post Streetscooter. Původní startup týmu z Cášské univerzity byl v roce 2010/11 zaměřen na zkonstruování lehké jednoduché rozvážkové dodávky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Victorin 29.4.2020 13:42

Pane Langere, co vypadá "nejpravděpodobněji na nějakou psychickou poruchu"? Že jste zde zase nepochopil něčí diskuzní příspěvek?

Svěřte se nejlépe svému praktickému lékaři a ten vás již nasměruje k příslušnému odborníkovi, anebo, máte-li z návštěvy lékaře obavy, že vás nepustí domů, nestyďte se a svěřte se třeba i zde mně, i to vám do určité míry pomůže. Uvidíte!

P. Staronový 29.4.2020 13:40

To bych neřekl. Dost věcí byla nejdřív cenina pro bohatce, pak teprve to zlevnilo a byl to běžný konzum. Například hliník, původně byl dražší než zlato.

Fakt ale je, že to nebyl důvod jeho výroby, to byla spíš zvědavost. Ale různé ty bazmeky do aut taky byla drahá sranda pro boháče a nejen bazmeky do aut. První mobily uměly prd a stály majlant. Ale zase to nebyl důvod jejich vzniku, jen urychlení vývoje.

R. Langer 29.4.2020 13:21

Hm, evidentně si mysleli, že objevili díru na trhu... :-D

R. Langer 29.4.2020 13:18

Jo, vypadá to nejpravděpodobněji na nějakou psychickou poruchu...

R. Langer 29.4.2020 13:16

Victorine, jdi k lékaři! Zase ses zaseknul! .-D

R. Langer 29.4.2020 13:16

Ano, přesně tak to je. Provozuschopné to není ani za ideálních podmínek, natož tak na normálním trhu...

R. Langer 29.4.2020 13:14

Tady to máte podrobněji.

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv

R. Langer 29.4.2020 13:11

Ale ono je to správně, že se prosadil z důvodů energetických - ukázal se totiž jako dostatečně energeticky nezávislý, na rozdíl od těch elektrických hraček. ;-)

R. Langer 29.4.2020 13:09

Až bude mít Xi ́an stejné normy a ekologické předpisy jako EU, tak tam budou jezdit leda tak na kolech, aby se neudusili. Pak byste pochopil, proč to někde jde, a jinde ne. ;-)

R. Langer 29.4.2020 13:07

Jo jo. Přitom je to zvláštní, když elektromobily jsou přece konstrukčně mnohem jednodušší, tudíž levnější, a mají (prý) také mnohem levnější provoz, než "běžná" auta. Mě by jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z NDR chybu... 8-O

R. Langer 29.4.2020 13:03

On žije v představě, že někdo někdy těm jeho bludům přikládal nějakou váhu, ale ve skutečnosti je to ta příčina toho, proč ho vždycky odevšad vyhodili. :-)

R. Langer 29.4.2020 13:01

To není žádný "hnací motor" ale nesmysl. :-P

P. Zinga 29.4.2020 12:41

Nejlépe je zeptat se těch, co s těmi hračkami pracovali. Co jsem četl, tak spíše horor.

P. Brich 29.4.2020 12:41

Na místní rozvážku a přepravu by elektromobily byly asi vhodné, ovšem co s akumulátory?

Proti se asi postavila silná loby autovýrobců. Výstižná je nejspíš poslední věta o lezení do zelí.

P. Zinga 29.4.2020 12:40

Omyl, pane Pivodo, aoutomobil se spalovacím motorem se prosadil především díky své nezávislosti, sice neaž tak dokonalé, ale násobně větší, než u elektromobilu. Proto ve dvacátých létech minulého stoleti i :městská" auta , např. v new Yorku, velmi rychle nahradila elektrická.

O. Mayer 29.4.2020 12:32

.. když tak jedu do práce, nemám tedy dojem zrovna nulového provozu

O. Mayer 29.4.2020 12:31

On projekt auta se spalovacím motorem a vlastně celý koncept individuální dopravy byl také na počátku ekonomický nesmysl. Auta se vyráběla individuálně kus od kusu, byla nekonečně drahá, infrastruktura neexistovala, člověk musel mít profesionálního řidiče a na stejné místo se bylo možné snadno dostat kombinací vlaku a koňské drožky. Na a vidíte, stačilo 20-30 let a dráhy začaly krachovat (speciálně v USA prakticky kompletně zmizela železniční osobní doprava), koně šli do uheráku a dneska když máte v autě 2 lidi, vyjde vás to levněji než cestovat vlakem nebo busem.

O. Mayer 29.4.2020 12:19

Asi by stále za to spíše analyzovat, co vedlo ke rachu toho konceptu než se radovat z toho že to nefunguje.

Co jsem měl možnost loni vidět, např. ve městě Xi ́an (obyvatel včetně aglomerace jak celá ČR) nejezdí vlastně vůbec jiná auta než elektromobily a hybrydy, včetně autobusů, dodávek a hlavně skůtrů (což je jinak metla Asie). Proč to tedy tam jde a v Německu ne? Chápu, že čínským důvodem je se neudusit (a je to tam opravdu poznat už na první nádech, např při srovnání třeba s Bangkokem) a že zde asi bude nějaká forma vládního suportu, ale pochybuju, že tohle bude ten určující moment. Naprosto v ničem se čínskému režimu neobdivuju, ale musím říct, že tohle je jedna z mála věcí, nad kterou by aspoň stálo za to se zamyslet.

P. Staronový 29.4.2020 11:22

Legraci ne. Dojnou krávu.

P. Staronový 29.4.2020 11:21

U elektromobilů jsou problémy s bateriemi, u vodíkového pohonu se skladováním vodíku. Pokud se nepodaří jeho skladování v hydridech, bude pořád vítězit banda s benzinem nebo naftou.

P. Staronový 29.4.2020 11:19

Pivoda, ekonomika, ekonomové ... :-P

M. Pivoda 29.4.2020 10:51

P. Selinger nám sdělil, že budoucnost je stále otevřena alternativám.

Je otevřena do doby, než se prosadí to, čemu se v oboru inovací říká dominantní design (KVERTY klávesnice, letadla jednoplošníky, ...). To, co se nakonec prosadí jako dominantní, závisí na souhře více faktorů, ale také na tzv. oknu příležitosti, které je otevřeno zpravidla jen dočasně pro jeden směr vývoje.

Dominantnost je ale také jen dočasná, i když je dlouhodobě dočasná. Automobil se spalovacím motorem se před cca 100 lety prosadil jako dominantní směr především z důvodů energetických.

P. Selinger 29.4.2020 10:41

Elektromobily jsou slepá ulička. Budoucnost má vodíkový pohon s výrobou vodíku elektrolyzou vody pomocí větrných elektráren na mořském pobřeží, slunečních elektráren a přílivových elektráren.

J. Jirka 29.4.2020 10:36

V paměti lidí to zůstane, ale jako něco negativního, protože elektriku sousedovi šlauškem z nádrže nevycucnete a ze služebního auta do svého ji taky nenalejete.

M. Pivoda 29.4.2020 9:47

Petr Karásek ve svém článku záměrně opomíjí dnes typický hnací motor pozemských inovací. Cituji z jeho článku:

"... Záměrně pomíjím poměrně početně malý segment bohatých rozmařilců, kteří si kupují luxusní elektromobily proto, že „na to mají“ nebo aby byli „in/green“, a ekonomika nákupu či provozu není jejich primární starostí. ..."

L. Novák 29.4.2020 9:44

Pivodovi vytekl mozek do kanálu. Zjevně nepochopil, že když něco nemůže být ekonomicky ziskové, bez dotací zvnějšku to zkrachuje.

Pivodo, jak vy můžete něco někoho učit, je mi opravdu záhadou...

http://kelnar.aspone.cz

O. Uživatel 29.4.2020 9:40

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 29.4.2020 9:39

Deset největších technologických bankrotů za minulé století je uvedeno zde:

http://content.time.com/time/specials/packages/completelist/0,29569,1898610,00.html

O. Uživatel 29.4.2020 9:38

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 29.4.2020 9:36

Z mého pohledu, učitele předmětu Inovace, nedošlo k ničemu výjimečnému v oboru elektromobilita. Obor elektromobility určitě nekrachl.

Autor článku, Petr Karásek, hned v první větě článku upřesňuje, že " ... jde o krach jednoho konkrétního projektu elektromobilu."

Autor, Petr Karásek, tedy záměrně nadepsal svůj článek klamavým názvem, aby tak přitáhl větší pozornost čtenářů. To je ale dnes celkem obvyklý trik.

Vzpomínám si například na poutavý nadpis článku "Hodil matku do kanálu!". V článku jsme se pak dočetli, že odšrouboval matičku ze šroubu a hodil ji pak do kanálu.