18.6.2024 | Svátek má Milan


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Patentová válka

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
baf 5.8.2009 13:42

Re: Kdo by těm provozovatelům větrníků platil za kWh tolik co povinný výkup za státem garantovanou cenu?

No přece Vy, já a fšichni tím, že se patřičně cena pro koncového spotřebitele. a když to nepůjde relativně po dobrém, tak to nařídí Brusel

Gambri 5.8.2009 8:08

Re: Ještě jiné řešení

Česká firma EKOLO vyrábí a dodává elektromobily na bázi vozu Peugeot 206, dojezd na jedno nabití 100km, max. rychlost 90km/hod. Ideální na cesty do práce či ježdění po městě. Nabití trvá 20 minut, náklady na 1km cca 0,20 Kč.

honzak 5.8.2009 8:46

Re: Ještě jiné řešení

Zatím jsem viděl jejich kola (např. v prodejně v Radotíně) a vypadá to velmi dobře. U toho auta mě zaráží rychlost nabíjení.

baf 5.8.2009 9:47

Re: Ještě jiné řešení

Lithium-železo-fosfát, modeláři už dost používají, nabíjení 15 min. ale do auta by to asi bylo kurňa drahé

honzak 5.8.2009 9:46

Re: Ještě jiné řešení

na jejich stránkách ty údaje NEJSOU! Navíc ta firma NEVYRÁBÍ,  pouze dodává.

mikulasacert 5.8.2009 10:04

Re: Ještě jiné řešení

Nechci označit Gambriho přímo za lháře, ale náklady na 1km nemohou být 0,2Kč.

Auto této kategorie (ta nejmenší auta na trhu) mají maximální výkon do 50kW. Počítejme s úspornou jízdou a průměrným výkonem 20kW. Tímto stylem jízdy nepojedu také maximální rychlostí, ale spíš jen průměrnou, cca 50km/h. To znamená 20kWh/50km. Při sazbě 5Kč/kWh mi vychází 100Kč/50km, čili 2Kč/km, to je překvapení že? :-))) Čili malý nafťák (ale i benzíňák) má provoz levnější (26Kč/l x 6 l/100km = 1,56 Kč/km) :-))

Při úsporné jízdě na 100km spotřebuji 40kWh energie (viz výše). V soustavě 230V pak musím nabíjet více jak 500A, abych měl za 20 minut nabyto. Takovou přípojmu má ale menší fabrika :-)))

Reálně je to tak 25A na rodinný domek, čili 40kWh (2 hodiny svezení, tj. do práce a z práce) nabiji za 40kWh/230V/25A = 6,9h a to je tak akorát na vyspání. A teď mudrujte dikutéři :-)))

O. M. 5.8.2009 11:10

Re: Ještě jiné řešení

Nesmíte vidět cenu elektřiny podle toho, kolik se platí za standardní sazbu bez řízení spotřeby. Pokud použijete některou ze sazeb s řízeným odběrem (pro akumulačky, přímotopy...) tak je sazba (v nízkém tarifu) třetinová. Spotřebu lze dále (podle typu provozu) snížit díky rekuperačnímu brzdění až o 30 %.  Čili "vaše" cena klesne na nějakých 0,5 Kč/km. Dvacetník to sice není (tomu taky nevěřím), ale je to podstatně míň než 1,56 Kč/km.

Samozřejmě, souvislosti s energetickou infrastrukturou jsou neoddiskutovatelné.

Honza z podhůří 5.8.2009 12:51

Re: Ještě jiné řešení

No a teď si ještě započítejte cenu baterií na ujetý kilometr a jsme víte kde Rv

abc 5.8.2009 12:27

Re: Ještě jiné řešení

Peugeot 206 s naftou 1,4 HDI má podle techničáku kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km. Včera jsem tankoval za 23,90 Kč/l. Po středočeských okreskách jezdím teď v létě tak za 4 litry, takže (samozřejmě čistě nafta) cca 1 kč/1 km.

honzak 5.8.2009 12:31

Re: Ještě jiné řešení

malá připomínka - nabíjet by se mělo ze soustavy 3 x 400, už kvůli symetrii. Těch 20 minut je s největší pravděpodobností blbina. 40 kWh z takové soustavy nacpu do baterie za 8 hodin s 10A jističem (třífázovým).  Ale když to budou dělat všichni, tak to nevydrží ani zdroje, ani 22 kV distribuční síť....

baf 5.8.2009 13:57

Re: Ještě jiné řešení

Pro LiFePO4 (A123) nabíjení za 20 min. a vybíjení během 2 min. vcelku běžný provozní režim, ale pochybuju, že v tomhle budou.

baf 5.8.2009 14:09

Re: Ještě jiné řešení

Ale pro hybridy v současné době asi to nejlepší

autor 5.8.2009 12:51

Re: Ještě jiné řešení

změřený průměrný odběr z baterí při jízdě ve městě je pro tohle auto kolem 15kW. použijte Google-Fu na web elektromobilistů v ČR. Pak to vychází, s dodatkem příspěvku výše.

mikulasacert 5.8.2009 17:07

Re: Ještě jiné řešení

Budu reagovat ještě sám na svůj příspěvek a rozvinu svojí úvahu dále (a budu dávat pozor na hrubky a překlepy :-)))

V ČR se za rok spotřebuje cca 7 miliard m3 benzínu a nafty dohromady. Kolik je čeho nevím ale bude to tak půl na půl. Benzín váží 0,75kg/l nafta asi 0,83kg/l, takže průměrně cca 0,8kg/l. Takže celková spotřeba je 5,6 miliard tun/rok.

Výhřevnost obou je skoro stejná a to 43 MJ/kg, čili v autech spálime 240080TJ energie tj 67TWh energie. A teď pozor! Spotřeba (cca 90% výroby, 10% jsme vyvezli) elektřiny v ČR v roce 2007 (možná někdo najde aktuálnější údaje) byla 72TWh (z toho Temelín vyrobil 12TWh)!!! Čili páni ekologové a milovníci alternativních pohonů a zdrojů energie, budeme potřebovat ještě alespoň 6 nových Temelínů. A to není ještě všechno. Přenosová soustava má výkon 10GW, až si všichni budou dobíjet svoje elektromobily (hlavně v noci) budeme potřebovat ještě(!) 2x tolik drátů, stožárů, transformátorů atd.

Ovšem jsou jistě mezi námi jedinci, kteří těmto jednoduchým výpočtum nevěří (spíš nerozumí) a ti si budou svoje elektromobily dobíjet elektrovoltaikou (hlavně v noci) a svoje přebytky nám budou ještě prodávat do sítě za dotovanou cenu.

Přeji všem hezký den. :-)))

mol 5.8.2009 0:22

Budoucnost v chrochtácích?

Takže podle VW je budoucnost v chrochtácích? Takže sice budeme mít nízké CO2, ale chcípneme na rakovinu z pevnejch částic? Super.

jenicek 5.8.2009 0:34

Re: Budoucnost v chrochtácích?

O DPF jste slyšel?

mol 5.8.2009 1:44

Re: Budoucnost v chrochtácích?

Slyšel. Další součástka na kterou bude každej dlabat, protože to jede i bez ní. Navíc jako každej filtr principielně zachycuje částečky od těch největších, přičemž ale ty nejmenší, které projdou, jsou nejnebezpečnější. Prostě krám na prd.

VL 5.8.2009 5:45

Re: Budoucnost v chrochtácích?

K tomu to bude výhodné pro stát, protože ušetří na penzích.