3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Patentová válka

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Schumacher 5.8.2009 12:03

Jistěže se to vyplatí.

Když je to Váš byznys rozhodně ano ;-)

Ladislav N 6.8.2009 0:07

Re: Uzitecni idioti

Takhle fungují v praxi všechny ekologistické výmysly. A pak ještě budou vykřikovat, jak je malá spotřeba energie ja jednotku HDP v EU ... ;-P

Jura Jurax 5.8.2009 1:25

No,

nevím, v čem bude budoucnost. Ale jsem skeptik k předpovědím a vím, že jakýkoliv zásah politiků do čehokoliv, najmě pak do čehokoliv přírodovědného či technického, je vždy ke škodě věci. Protože politik už z principu věci nerozumí a posuzuje cokoliv z jediného zorného úhlu - jak to pomůže mně a mé rodné straně dostat se k moci a korytům, udržet si je a rozhojnit je a jak pomoci těm, jimž jsem já nebo strana zavázáni nebo těm, kdož na nás něco vědí, se kšeftem - oni si nás pak, dokud můžeme rozhodovat -  zasponzorují. Na voličích moc nezáleží - ty oblbnou lži a PR agentury. Jako teď s tou mantrou snižování CO2 ať to stojí co to stojí.

JJ 5.8.2009 8:32

Re: No,

Zajiste mate pravdu, jeden z nejvetsich prohresku politiku bylo sveho casu rozhodnuti rozvinout jadernou energetiku. ;-D;-D;-D

Joob 5.8.2009 10:16

Re: No,

Jo, a  největší chybou lidstva bylo upustit od kamenných mlatů, a vůbec od komunikace jinými prostředky, než mlácením okolních subjektů po hlavě, tzv. přírodní vývoj. Popřípadě vůbec slézt ze švestky. Také vyjmutí mozku hned po narození by nebylo na škodu, je přece prokazatelně možný život jedince bez tohoto orgánu (denně přinášejí příklady televizní zprávy, zejména u tzv. profesionálních politiků)-To jste nám chtěl sdělit?

JJ 5.8.2009 11:11

Re: No,

Ve Vasem pripade mozna nebudete daleko od pravdy. ;-D

Mirek 5.8.2009 1:22

Ještě jiné řešení

Já bych si typoval jako konečné řešení (v rámci dnešních technologií) elektromobil. Elektromobil, který bude na přání zákazníka vybaven pouze bateriemi (dojezd například 150-200km ) a nebo bateriemi s dojezdem nižším (např. 50km) a kompaktním účinným agregátem schopným dodávat například 20kW.

Bylo by tak možné kombinovat jak městský provoz (nákup, cesta do práce atd) tak dlouhé cesty.

Jura Jurax 5.8.2009 1:30

Re: Ještě jiné řešení

No, v rámci dnešních technologií asi ano, ale možná to čeká na technologický přelom. Ale není vyloučen ani vodík jako palivo - ono jde vlastně o vhodný způsob skladování dostatečného množství energie ve vozidle, v čemž jsou zatím benzín a nafta bez konkurence.

honzak 5.8.2009 7:31

Re: Ještě jiné řešení

doplnil bych, že způsob skladování musí být nejen vhodný, ale i maximálně bezpečný! U toho vodíku tedy něco, v čem bude "nacpaný" a celek při havárii hned tak nebouchne.

Elektromobil na palivové články by byl dost dobrý. A ještě by si cestou dělal destilku do ostříkovačů!

JJ 5.8.2009 8:33

Re: Ještě jiné řešení

To "neco" existuje, stejne jako modely k testovani v realnem provozu.

honzak 5.8.2009 8:54

Re: Ještě jiné řešení

slyšel jsem o jakési kovovové pěně, ve které je vodík vázán. Pro praktické použití nesmí to "něco" stát 10x tolik, co standardní beznínová / naftová nádrž. Dalším problémem bude asi zdroj vodíku. Mě učili, že se získává nějakýkou reakcí z ropy - to by asi nebyla ta úplně správná cesta:-D

JJ 5.8.2009 9:03

Re: Ještě jiné řešení

Prorotyp vetsinou stoji podstatne vic, nez radova vyroba. Zalezi na tom, jake materialy potrebujete. Vrstvene tlakove lahve by mohly fungovat celkem dobre, pouziva se jich treba u lodi na stlaceny vzduch. Ale bude to chvilku trvat, nez se to vyladi. A vychytat technologii vyroby bude otazku minimalne 5-10 let.

Co se vodiku tyce, vyroba z ropy ci uhli je relativne jednoducha a levna, pokud by se slo do velkych objemu, tak muzete pouzit primy rozklad za pouziti JE (testovano v Cernobylu), pripade klasickou elektrolyzu a to treba i ze slunecnich elektraren umistenych v odlehlych oblastech s dostatkem slunka a dostupnou vodou. Je mozne, ze se podari najit ci vyuzit i jine procesy, nevim.

baf 5.8.2009 9:55

Re: Co se vodiku tyce, vyroba z ropy ci uhli je

jako ftip dobrá ale v praxi jaksi nic neřeší

JJ 5.8.2009 11:25

Re: Co se vodiku tyce, vyroba z ropy ci uhli je

Vy si zjevne pletete vyvoj s okamzitou aplikaci.

baf 5.8.2009 12:04

Re: Co se vodiku tyce, vyroba z ropy ci uhli je

Asi mám zatmění, ale nějak nechápu smysl výroby vodíku z ropy, když se současně spekuluje o jejím brzkém nedostatku a nadměrná závislosti na ní je fakt už teď. Když už, tak vysokoteplotní palivové čláky, které schoustají i CO. V laboratoři už s velice nadějnou účinností fungují .... tak uvidíme, jestli z toho v budoucnu něco bude

Anebo že by měl zatmění někdo jiný?

JJ 5.8.2009 12:44

Re: Co se vodiku tyce, vyroba z ropy ci uhli je

Vodik lze vyrabet mnoha zpusoby. Z ropy a vyuzitim uhli, elektrolyzou je to vyzkousene, prima vyroba vyuzitim JE se zkousi:

http://www.ne.doe.gov/nhi/nenhi.html

Cele je to o tom vyzkouset, jestli lze pouzit vodik jako medium uchovavajici energii pro transport. A kdyz to zkousite v malem mnozstvi aut spolu s testovanim patricne infrastruktury, tak ten vodik v relativne malem mnozstvi potrebujete na testy najit. A protoze jde o vyzkum a ne nejakou ulitbu zelenym, tak to berete z nejlevnejsiho zdroje, tedy i z ropy. Pokud se prima H2 vyroba pomoci JE potvrdi, tak kolem 2025 budete mit prvni velkokapacitni vyrobnu. Do te doby ale potrebujete mit vyzkouseno, ze to muze fungovat a to vcetne infrastruktury. Pokud by se H2 jako medium pro uskladneni energie pro transport osvedcilo, tak H2 muzete vyrobit elektrolyzou, ci s vyuzitim ropy ci uhli pro rozvoj infrastruktury. Dale se testuji zakladni technologie a delaji se vyhledy toho, jak az se muze vyvinout (pro cenove srovnani s konkurencnimi technologiemi). Je mozne, ze vyhraje stlaceny plyn a vyzkum a testovani kolem "vodikove ekonomiky" se hodi do kanalu. Mozna ne.

Je prekvapive, ze mate problem se vstrebanim takove trivialni veci.

JJ 5.8.2009 9:04

Re: Ještě jiné řešení

Jinak cena 10x benzinova nadrz je prd v porovnani s celkovou cenou auta, pokud by to stalo pouze to, nebylo by co resit.

baf 5.8.2009 9:53

Re: Ještě jiné řešení

Jooooooooo, hydridy. to bylo aktuální (v tisku) po ropné krizi někdy v 80. letech, potom to usnulo. Podobně jako vysokoteplotní akumulátory sodík-síra. Asi prozkoumané a zavrhnuté slepé uličky.

JJ 5.8.2009 11:14

Re: Ještě jiné řešení

7ckovy bavorak prida 20 kW elektormotoru a usetri 10-15 % paliva. To mi neprijde uplne od veci.

Honza42 5.8.2009 11:43

Re: Ještě jiné řešení

No vidíte. A nebo se mu ubere 50kW a ušetří 20% paliva i bez baterek. ;-D

JJ 5.8.2009 11:45

Re: Ještě jiné řešení

Osobne preferuji vyssi vykon s mensi spotrebou, ale kazdy je jinej, to uznavam. ;-D

baf 5.8.2009 12:10

Re: Ještě jiné řešení

Jako hitech hračka pěkný. Jako praktické řešení vcelku nanic. Jaká skupina si může 7ckovy bavorak dovolit?

Pavel 5.8.2009 11:42

Re: Ještě jiné řešení

No, mě pořád jako nejvýhodnější uskladnění vodíku vychází 2H2 + CO2 = CH4 + O2, a to CO2 se dá (relativně levně) získávat ze vzduchu.

baf 5.8.2009 12:13

Re: CO2 se dá (relativně levně) získávat ze vzduchu

éééééééééééééééééé??????????????????

Apríla už bylo

Pavel 5.8.2009 17:30

Re: Ještě jiné řešení

Takže vyrobíš z metanu vodík, a potom z něj znovu vyrobíš metan?

VL 5.8.2009 5:44

Re: Ještě jiné řešení

Doplním ještě o jednu věc, dobíjený jinak normálně nepoužitelnými větrnými elektrárnami. Něco jako "noční proud", kterým se vyrovnávají okamžité rozdíly mezi výrobou a spotřebou, po síti se vyšle signál a u těch, kteří mají "dvojí sazbu", se zapne ohřívání bojlerů, akumulačních kamen a naskočí elektrokotly. Tady by to zapnulo nabíjecí zásuvku v garáži.

Další samozřejmostí kompatibilní bloky akumulátorů pro všechny výrobce aut. To proto, aby byla možnost, když začne svítit kontrolka zajet k pumpě, vysunout blok akumulátorů, zaplatit u pokladny a vyfasovat nový, nabitý. Tak by se daly i zpětně odebírat už dožilé akumulátory. Prostě by je čerpací stanice vyřadila a odvezla si je recyklační firma.

Stoura 5.8.2009 6:55

Re: Ještě jiné řešení

A jak řešit degradaci těch vyměňovaných akumulátorů? Vyzvednu jednou akumulátor a ujedu 150 km, s druhým mi auto po 50 km zdechne.

m.l. 5.8.2009 9:43

Re: Ještě jiné řešení

Je tu ještě další skrytý problém - řešitelný, ale musí se s ním počítat. Dobíjení akumulátorů spotřebuje docela dost energie a běžná přípojka do rodinného domku to neutáhne ani náhodou (rychlé dobití takového elektromobilu pod 30 kW nepůjde - a spíš to bude ještě víc). Znamená to předrátovat spousty přípojek, osadit výkonnější transformátory, možná i elektráren se to nějak dotkne.

baf 5.8.2009 9:49

Re: Ještě jiné řešení

Jste ochoten si to pořídit a jezdit podle toho jstli fouká neb ne??

Honza z podhůří 5.8.2009 13:08

Re: Ještě jiné řešení

si děláte legraci, ne? Kdo by těm provozovatelům větrníků platil za kWh tolik co povinný výkup za státem garantovanou cenu? To by bylo sakra drahé ježdění!