28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

DŮCHODY: Kde na ně vzít

V současné době se hodně diskutuje o starobních důchodech a jejich dlouhodobé udržitelnosti. Logicky se proto hovoří i o zdrojích a o tom, jak je vytvářet. Někteří účastníci diskuse používají argumenty racionální, někteří argumenty třídní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Rajninec 12.3.2020 4:41

Autor bohapusto klame ! Lebo tých "pofiderných" 24,6 % zamestnávateľ neodvádza na nejaký "pofiderny" fond , ale je súčasť ceny práce každého jedneho zamestnanca ! Slušná firma mu to aj vyznačí na výplatnej páske aká je jeho cena , cena jeho práce ! A z tieto sumy za celoživotnú prácu majú vplyv na výšku dôchodku .

Nehľadajme odjavené ! Vysoké dôchodky na Západe nie sú dar, ale výsledok "boja" zamestnancov za vyššie mzdy ! Lebo je je fakt, že dôchodok 1500-2000€ sa nedá vypočítať z dnešnej mzdy 30000Kč , ale zo 70-90000Kč mesačne .

Ako sa ma to pozerám to nepostihne nás a dokonca ani naše deti !

Ináč fajn článok až na tú malú lož !

J. Jurax 11.3.2020 19:51

Zaměstnanci ve státní a veřejné sféře jsou jistě režijními pracovníky. Nicméně ve značné míře - tu míru arciť nedokážu kvantifikovat - pracovníky pro funkci společnosti nezbytnými. Hasiči, učitelé, záchranáři , lékaři ve státních zařízeních, bezpečnostní složky etc., i ti úředníci jsoucí začasté terčem nařčení ze zbytečnosti, které zdaleka ne vždy lze uznat za oprávněné.

Mohu právem opáčit jako Vy - paušalizace vaše argumenty shazuje, průměrovat nelze.

Mimochodem, kdeže to vlastně v příspěvku, na nějž reagujete, paušalizuju? To, co patrně máte za paušalizaci je jen hrubá záplata na hrubý pytlík na blbou argumentaci páně Kainovu o závisti. Sledujte vlákno.

A ano, nepochopení, které vykazuje OSVČ vůči zaměstnanci a obráceně je OBČAS skutečně neuvěřitelné. Zvlášť u myslí prostších. Nicméně mladší brácha je OSVČ a rozumíme si.

J. Jurax 11.3.2020 19:29

Staň se zaměstnancem, chytráku.

A mimochodem, nějaký renonc jste v mé argumentaci nenašel? Podle Vaší reakce si dovoluji soudit, že Vám mé argumenty přinejmenším nevoní.

Nejsem neomylný a rád se dám poučit ve věci znalejším a zkušenějším.

D. Řehák 11.3.2020 15:45

Paušalizace vaše argumenty shazuje. Průměrovat nelze. Zaměstnanci státní a ve veřejné sféře jsou režijními pracovníky. Tj. na plat ani daně nevydělají ani náhodou. takže to, co na ně zaměstnavatel odvádí, je zase utrženo z daní vydělaných nestátním sektorem. A OSVČ házíte do jednoho pytle s názvem "všetci kradnů". Nepochopení, které vykazuje zaměstnanec vůči OSVČ je neuvěřitelné. Sám jsem si to po odchodu ze státní sféry ověřil na sobě. A z nekonečných diskuzí se zaměstnanci též.

S. Ševeček 11.3.2020 13:17

staňte se osvč, chytráku.

S. Ševeček 11.3.2020 13:14

Bravo !!!

J. Kanioková 10.3.2020 19:11

Velký souhlas s autorem.

S. Stoklásek 10.3.2020 18:30

Doporučuji esej v knize Druhá křivka od Charlese Handyho s názvem Společnost Ponziho schémat (přesný název si již nepamatuji). Moc hezké čtení to není, ale poměrně přesně vystihuje realitu v obecných rysech. Ve své podstatě je zásluhovost v našem systému silně potlačena a proto nedává z dlouhodobého hlediska a demografie smysl platit víc než základní částku. Udělali by to i zaměstnanci, ale nemají tu možnost. Budoucnost je jasná - základní důchod a zbytek musí doložit rodina nebo investiční výnos (myšleno obecně), je jedno jestli budu mít státní důchod 9 nebo 11 tisíc, obecně to bude stejně málo. Bylo by čestné, aby o ́politické elity to lidem jasně řekly, ale tomu zabraňuje institut všeobecného volebního práva a zastupitelské demokracie v dnešní podobě nakupování hlasů.

J. Jurax 10.3.2020 18:25

Přesně.

J. Jurax 10.3.2020 18:23

Ale kuš ... byl jsem celoživotní zaměstnanec od sametu arciť už ne státní (před sametem byly všechny fabriky státní) a pravím, že Vaše zmínka o závistivé bytosti mne docela na§rala.

Když už tak blbě argumentujete, tak Vám mohu ve stejně blbém tónu opáčit, že OSVČ je většinou závistivá bytost furt fňukající, že nemá placenou dovolenou, že zaměstnanec má padla, kdežto on se dře furt a ještě si musí shánět kšefty a berňák ho dře bez nože. Příkladů zde v psích diskuzich naleznete dost.

Ono člověk rozumný si uvědomí, že každý špás něco stojí.

Možná Vám uniklo, že jsou i zaměstnanci nestátní ...

A ještě k daňovému zatížení zaměstnanců a OSVČ - pouvažujte o tom, proč stát tak velice nelibě patří na švarcsystém ... :-)

S. Stoklásek 10.3.2020 18:17

Dobře, speciálně pro vás vkládám do věty o politické korektnosti slovo HLAVNĚ popřípadě PŘEDEVŠÍM. :-)

Pomohlo to? Už je myšlenka lépe viditelná?

V. Kain 10.3.2020 17:57

Zaměstnanec nikdy nebude na straně OSVČ.Zaměstnanec tak jak už to je v naši zemi je zakořeněno bývá většinou závistivá bytost.Která závidí auto na leasing a celkovou svobodu kterou on jako zaměstnanec nemá.Nevidí nic jiného neboť o podnikání neví vůbec nic.Je to velmi špatná země kde jsou platy státních zaměstnanců vyšší než v soukromém sektoru.Bohužel tou zemí je naše přebyrokratizované Česko.

V. Braun 10.3.2020 16:31

Politická korektnost nemá se slovem spravedlivé nebo solidární v pojmenovaní důchodové komise nic společného.

Š. Hašek 10.3.2020 15:40

1. Všichni stejný (na hlavu) odvod na důchod - všichni stejný důchod.

2. Různý odvod (na hlavu) na důchod, různý důchod. Procenta, sedmá třída ZŠ.

Varianty jemné (ženy s dětmi doma, invalidé, vdovy, sirotci, .......) možno.

Současnost je hádání o ničem, resp. hádání se o "variantách důchodového komunismu a závisti".

Uznávám, že by se ale "děly věci". "Vyřešily" by to obecní pastoušky, nekorektně, nešabatovsky. Zkráceno. Povzdech.

J. Jurax 10.3.2020 14:16

Přesně tak.

Š. Hašek 10.3.2020 14:14

Společnost se většinově potácí ve "zdravotním pojištění" a netuší, že je to státní daň na státní jednotné zdraví.

Rovněž debata o důchodech je uhozená. Vlastně nemá cenu moc platit ..... protože system Vám to potom v důchodě rozdělí mezi ty méně platící!

Viz kalkulace důchodu.

J. Jurax 10.3.2020 14:12

Ano.

A zamyslel jste se, kde vezme zaměstnavatel ty prachy, jež platí za zaměstnance? Tiskne si je ve sklepení na inkoustové tiskárně?

Š. Hašek 10.3.2020 14:08

Špatně počítáte.

Krom toho tady ani jednou nezaznělo:

1. Platíme různé výše zdravotní daně, a potom se řadíme do fronty na jednotné státní zdraví.

2. Platíme různé výše "důchodové daně" ... a potom je to více platícím drsně osekáno. A těm méně platícím drsně přidáno! Komunismus přihlouplý.

Nemá cenu debatovat o něčem, co již má prvky bláznivého komunismu. A ještě se politici a lidi předhánějí ve slově "zadarmo". Tedy u "zdraví státního".

J. Jurax 10.3.2020 14:07

Oprava - prodejem tovaru, ne továrnu ... chytrá klávesnice si vymejšlí ...

J. Jurax 10.3.2020 14:05

Zmínil už níže pan Kodet - v článku je logická díra, jíž by projel ledoborec s třemi komíny.

Totiž - to, co platí jakoby zaměstnavatel za zaměstnance, jsou prachy, které ten zaměstnanec musí zaměstnavateli vydělat. Zaměstnanec musí zaměstnavateli vydělat superhrubou plus režie, aby se vyplatil.

Stejně jako OSVČ si musí vydělat na dovolenou, nemocenskou, případné odstupné, poskytované bonusy, platí si účetní, obchodníky a zásobovače, teplo, světlo, pracovní pomůcky etc. - to jsou ty režie; když na ně nevydělá, firmě se nevyplatí; resp. jeho mzda je určena tak, aby to zamestnavateli vyšlo. Pochopitelně zjednodušuju, ale na vysvětlení to stačí. Totiž firma stejně jako živnostník má jen ty prachy, které si vydělá prodejem továrnu či služeb. Pokud tedy nesežene dotace, ale to už je jiný šálek kafe nevalné chuti.

Ovšem u zaměstnance je to vše skryto, kdežto OSVČ to jasně vidí - a je-li mysli prostší, argumentuje že zaměstnanec má placenou dovolenou etc., kdežto on ne a ještě si musí shánět kšefty a platit účetní.

A to ještě OSVČ má možnost zaměstnanci upřenou - totiž možnost manipulace s daňovým základem. Chcete to s papírem nebo bez, tohle dáme do nákladů etc. - každý OSVČ to zná líp než já, ale nepřizná to ani natažen na skřipec a pálen pochodněmi na bocích.

A pokud jde o důchody - OSVČ si může platit nižší pojištění, čímž najmě daří-li se mu v podnikání utíká s kradoucího solidárního systému a hrubě na tom vydělá, ač má nižší duchod. Neboť "Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální pojištění u OSVČ je 50 % příjmu z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti po odpočtu výdajů vynaložených na jeho dosažení, zajištění a udržení. OSVČ si může určit i vyšší vyměřovací základ." To zaměstnanec má vždy základ 100 %.

A i s tou mírou rizika je to diskutabilní - OSVČ je samozřejmě za sebe a co si neudělá nemá, kdežto zaměstnanec je zase postižen krachem či potížemi zaměstnavatele ať dělá co dělá, zpravidla na to nemá vliv.

J. John 10.3.2020 13:32

Tak jenom přemýšlím, zda je autor mnohomluvný demagog nebo to pouze nepochopil.

Zaměstnanec platí 1/3 pojištění, 2/3 za něj platí zaměstnavatel. Tomu by bylo zcela jedno, jestli by vyplácel ty 2/3 pojistného zaměstnanci formou mzdy a ten by je odváděl. Tyto peníze musí tak jako tak zaměstnanec vydělat.

Zaměstnanec tak dotuje osvč a to nejen na důchodovém pojištění, ale i na zdravotním.

Je to nemorální.

S. Stoklásek 10.3.2020 12:24

V článku jsou logické díry, které vycházejí z toho, že autor ne úplně přesně pracuje s principem celkového zdanění závislé práce. Podstatné je rozlišit, že rozdíl mezi živnostníky a zaměstnanci je v míře rizika, které do ekonomické činnosti vkládají.

Jen na okraj. Jak je v každé ideologicky zabarvené věci běžné, často se posouvá význam názvů a slov. Dnes se to projevuje jako politická korektnost. Proto komise pro spravedlivé důchody se má spíše jmenovat komise pro solidární důchody. Stejně jako sociálně vyloučení jsou ve své podstatě sociálně se vylučující. To se může změnit, když jich populačně bude většina.

L. Písařík 10.3.2020 11:59

Taktáák. To je jako když uděláte vlka zahradníkem. Sotva najdete výsledek, opačně by se dalo nějaký výsledek předpokládat. Tam, kde je třeba vlka, podporujeme vlka, i když stojí ročně několik milounů. Potřebujeme vlka?

M. Kodet 10.3.2020 11:45

Článek je bezva, akorát bazíruje na bezva podnikatelské fintě, staré už několik let. To, co platí zaměstnavatel do systému odvodů za zaměstnance vzniká tak, že úderem čtvrté, když zaměstnanci odejdou do hospod a vykřičených domů, navlékne si zaměstnavatel montérky a sejde do dílny. Tam pak vrtá, soustruží, svařuje, brousí a lakuje, aby vydělal zaměstnancům na tu část odvodů, kterou platí „za ně“.

V. Petr 10.3.2020 11:33

Mimochodem, to, že "schopný gauner" vůbec nemusí být tak špatný státník vědí politologové nejméně 50 let...

V. Petr 10.3.2020 11:31

Uvědomte si, že ti, kteří jdou do důchodu teď, pracovali už většinu života v kapitalismu.

Jinak máte pravdu.

V. Petr 10.3.2020 11:27

Ty argumenty jsou účelový nesmysl! Zaměstnavatel NENÍ žádná "třetí osoba!"

V. Petr 10.3.2020 11:25

Není absolutně ŽÁDNÝ důvod brát zaměstnavatele jako "třetí osobu," tak, jako to manipulativně činí autor. Zejména v souvislosti s tím, jak stát PRÁVĚ Z TOHOTO DŮLVODU potírá švarcsystém (utíkají mu "odvody" od zaměstnavatelů). Tak, jako stát nemá jiné peníze, než to, co přímo nebo nepřímo vybere od občanů, nemá zaměstnavatel jiné peníze, než které mu vydělají jeho zaměstnanci (a on sám, ale to nebývá významný podíl). Pokud by zaměstnavatel nemusel ty peníze platit, případně mohl přejít na ten švarcsystém, mohl by "zaměstnancům" platit VÝRAZNĚ VYŠŠÍ MZDY.

To, že platím regimenty zbytečných úředníků je sice pravda, ale s důchody to přímo nesouvisí!

J. Macků 10.3.2020 11:08

Kdybyste si článek pořádně přečetl, zjistil byste, že to autor tuší. A To co je na 6,5 % neplatí zaměstnanec, ale zaměstnavatel jako zdravotní a sociální daň, je vymáhána na něm a ne na zaměstnanci, pokud dojde k nějakým problémům. Superhrubá mzda je jen taková zpráva zaměstnancům, kolik navíc musí zaměstnavatel za jejich mzdu odvést státu.

R. Langer 10.3.2020 10:53

Mně to taky nějak nevychází, tak jak to je?