3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Plánovači chudoby

Nyní se z paniky o klima Země zamořené dýmajícími elektrárnami a výfuky téměř jedné miliardy aut, jež podle některých teorií naší planetu nebezpečně zahřívají, dohodli politici všech hlavních stran, že sci-fi uskuteční a celý průmysl přestaví na elektřinu z čistých zdrojů převážně z nedostatečné a nestálé sluneční a větrné energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sura 4.3.2023 14:55

Za sovětů by vás za tuhle větu popravili.

I. Širůček 4.3.2023 17:21

Ale ne hned, ze začátku by mu zatleskali.

I. Širůček 4.3.2023 17:26

Ona ta vláda sovětů má i své kladné stránky, Díky jí může udělat i úplný blbec kariéru v politice. Proto jí pitomci fandí.

V. Petr 4.3.2023 17:54

Takové šílenosti, jako Brusel nedělali Stalin ani Hitler. Byli to zločinci, ne naprostí šílenci...

I. Širůček 5.3.2023 18:31

Neměl byste psát o věcech, o nichž houno víte. Já dobře pamatuji, jak molje třídní učitelka plakala, když zemřel Stalin, a to byl ze první světové její manžel v českých legiích v Rusku. A taky pamatuji odhalení kultu osobnosti Chruščovem. To byste koukal, kdybyste tehdy žil a mluvil o oficiálním kurzu jako dnes o EU. Řada prostých lidí by vás ráda "práskla".

M. Pivoda 4.3.2023 10:07

Cituji začátek druhého odstavce článku: Uplynulo dlouhých 150 let a Verneova představa kompletní elektrifikace se nevyplnila. Nyní se však z paniky o klima Země zamořené dýmajícími elektrárnami a výfuky téměř jedné miliardy aut, jež podle některých teorií naší planetu nebezpečně zahřívají, dohodli politici všech hlavních stran, že sci-fi uskuteční a celý průmysl přestaví na elektřinu z čistých zdrojů převážně z nedostatečné a nestálé sluneční a větrné energie. Plán nazvali truchlivě Zelený úděl ...

Cituji poslední dvě věty článku: "... Na drahém elektrickém autu není samozřejmě nic špatného, zločinná je pouze utopie totální elektrifikace. Doufejme, že udržíme demokracii a voliči řeknou dost."

Komentuji

Tomský je politolog a ekonom. Komentoval vždy události s nadhledem a britským pohledem, což se mi na něm líbilo.

Jenže dnes musím vytknout Tomskému jeho zásadní koncepční problém. Ten spočívá v kardinálním omylu, samozřejmě nejen Tomského. Vo co go?: Vězte, že elektromobilita je součástí probíhající systémové změny, která se naplňuje postupně. Doporučení: Nesnažte se, prosím, měnit jen jednu komponentu ve stávajícím systému, tj. strkat elektromobil do stávajícího systému a počítat ekonomické důsledky této změny.

Respektuji specialisty (jako například zmíněný profesor Macek), ale probíhající systémová měna je záležitostí systémových inženýrů. A navíc (i pro zmíněné systémové inženýry), ta probíhající systémová změna probíhá v nepředpověditelném prostředí. Například nelze odpovědět na kardinální otázku: Dospěje lidstvo, v současném institucionálním uspořádání, do budoucí Třetí světové války - která by radikálně zamíchala stávajícími ekonomickými výpočty, stávajícími institucemi.... ???

V. Kučer 4.3.2023 13:25

V EU rozhodují o energetice literáti a lékaři.

J. Zdvora 4.3.2023 9:30

U mě na chalupě co jsem přestal topit dřevem a začal používat tep.čerpadlo úplně vymizel CO2.Když je jasná noc tak, jak tady nemáme žádný skleníkový plyn,je ráno strašná kosa.Jestli mi tady přestane růst i tráva,začnu zase topit dřevem i v létě.8-o

Z. Lapil 4.3.2023 9:48

Nebojte, tepelné čerpadlo taky nějakou elektřinu žere a ten rozdíl hravě nahradí Číňani při výrobě fotovoltaiky.a ten rozdíl snadno vykompenzují.

I. Širůček 5.3.2023 18:11

Ale ten CO2 tím nenahradí.

Z. Lapil 5.3.2023 21:49

Nahradí, přinejmenším skoro. Nezapomeňte, že vlastní FV panel má energetickou návratnost lehce přes rok, k tomu nějaká konstrukce (pozinkovaná nebo lakovaná ocel) plus zátěž, aby to nevzal vítr, rozvody (měď) a elektronika, podle Drábové všeho výrazně víc než na jaderku či uhelku (ty jsou srovnatelné, liší se vlastně jen palivem).

Přiznávám, že nevím, kde to vzala, ale zrovna ji nejspis muzeme verit. Horsi je, ze nevim, jestli je ta materiálové náročnost na instalovaný nebo (myslím si) na reálný výkon.

Nejtrapnější na tom všem je, že to ve finále nefunguje bez zálohy, která je ekonomicky vlastně nedostupná (baterie potřebuji miliony tun vzácných kovů */, vodík má zhruba třetinovou účinnost a zdaleka není technocky dotažený a přečerpávací elektrárny by zamenaly většině kopců usednout vršek na způsob Dlouhých strání.

*/ Uvědomte si: jen v ČR je nějakých 6 milionů osobních aut. Budou-li z nich elektromobily kazdy s 500kg baterií (realna skutecnost), znamená to 3 miliony tun baterií jen do aut.

J. Dostál 4.3.2023 16:22

Krásné.

M. Moravcová 4.3.2023 9:07

R^R^R^

V. Povolný 4.3.2023 9:07

Udržíme demokracii? V EU? To nemůže být míněno vážně.

L. Písařík 4.3.2023 9:44

Jakou demokracii, ta už v EU není od Madridu - spolek nikým nevolených = EK, velí celé EU. A EP to odkývá - je to totéž, jako v osmém dílu Českého století na čt1 - Čalfa řekl: poslanci nejsou schopni přemýšlet, jsou zvyklí odhlasovat to, co se jim řekne, že mají. Jejich zájmem je udržet ten pašalík co nejdéle - to říkám já. Chcete příklad? Jourová.

R. Meišner 4.3.2023 8:40

--líbí se mi představa, jak na pražském sídlišti Jižní město ( 100 000 obyvatel) se večer všichni připojí k nabíječkám...;-D to bude ten pravý nářez....

T. Diblík 4.3.2023 8:47

Proč by se připojovali, když nebudou mít auta?

P. Pepax 4.3.2023 8:51

R^ no máte pravdu.

R. Tichý 4.3.2023 17:20

Ekoaktivisti=hodni hosi, budou honit tyce pomoci kožek.

P. Pepax 4.3.2023 8:39

R^ skvělý článek, no ten mobil je jen okrajový produkt rozvoje elektroniky, který si získal obrovskou oblibu u lidstva, bohužel nevedl ke zmoudření jeho uživatelů, kteří nadále věří zeleným kazatelům nového náboženství.

K. Pavlik 4.3.2023 8:02

J. Verne to bral pro ponorku z uhli.

L. Písařík 4.3.2023 9:47

Omyl - z baterek - jejich hlavním zdrojem byla sůl. Četl jsem -jako kluk- velmi pozorně, protože mým hrdinou byl Cyrus Smith - všechno věděl, všechno uměl.!!

J. Peták 4.3.2023 7:14

Tak dnes se to moc nepovedlo. "Přenosné" vedení a měď na sloupy větrných elektráren to dost zabily.

J. Karza 4.3.2023 7:42

To jsou naprosto nepodstatné detaily. Autor je ekonom. V číslech, trendech a dopadech chybu nemá.

P. Dvořák 4.3.2023 7:46

P. Dvořák 4.3.2023 7:02:

Řekl to neobratně, ale na druhou stranu banda blbců v EU, která rozhoduje o grýndýlu a pod., je nedotčena schopností rozeznávat rozdíly např. mezi mědí, olovem nebo železem.

Jediná věc, která pronikne do jejich chorých mozků je CO2.

P. Pepax 4.3.2023 8:32

Souhlas, jsou to choré mozky, které nemají rády technický rozvoj, protože mu nerozumí.

R. Vacek 4.3.2023 7:09

O tom, na jaké úrovni může daná společnost fungovat, rozhoduje kolik energie má k dispozici. Nebo spíš jak efektivně dokáže užitečnou energii získávat. O tom rozhoduje parametr ERoEI = energie získaná / energie vložená. Pokud bude tato hodnota nižší než 7, nemůže rozvinutá společnost existovat. Bohužel "odborníci" v Bruselu tyto základy nevědí a proto utápějí vzácné zdroje do nesmyslů typu biopaliva, kde je ERoEI kolem jedničky, popřípadě solárů s bateriemi, kde to je rovněž nedostatečné.

http://euanmearns.com/eroei-for-beginners/

P. Holeček 4.3.2023 7:08

No jo, ale která politická strana nabízí ten rozumný stop šílenostem? Ptám se vážně, protože tak nějak mám pocit, že žádná nemá tu nutnou odvahu

T. Diblík 4.3.2023 7:44

Zkuste Soukromníky, nebo Svobodné.

J. Ganaur 4.3.2023 10:30

S těmi 00prd hlasy?8-o