3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

BEZPEČNOST: Další průšvih elektroaut

Masivní a ekonomicky neodůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Hrbek 18.2.2020 8:45

Autor opomenul dvě maličkosti, a to, že pokud má něco v automobilu hořet, tak to musí být hořlavé a navíc zápalné.

Druhým diskutovatelným problémem jsou použité lithium-iontové akumulátory. Lithium je vysoce reaktivní kov a ve styku s vodou je schopen explodovat. Proto jakýkoliv zkrat nebo jakékoliv mechanické poškození akumulátoru, zejména katod, jsou vysoce nebezpečné. O hašení vodou nemluvě. Proto musí být garáže pro elektromobily vybaveny speciálním hasícím zařízením.

Nedořešen je také bezpečný sběr použitých lithium-iontových akumulátorů.

P. Pilík 18.2.2020 8:43

Máte zcela pravdu. Pokud vás kopne i vysoké napětí ze zdroje dávajícího maximálně miliampéry (měkký zdroj), nestane se vám nic, mne takto koplo 1700 V a jen jsem se leknul. Tady se ovšem jedná značně tvrdý zdroj a tam jde o život, navíc takový zdroj dokáže i přeskočit vzduchovou mezeru, případně natáhnout oblouk.

T. Hraj 18.2.2020 8:33

ok, slibuji, že příště budu editorsky pečlivější. Ale snad je to i tak srozumitelné.

R. Langer 18.2.2020 8:32

No, on je to ovšem opravdu dost podstatný rozdíl, když vám hoří kůň, benzínový nebo naftový automobil nebo půltunová lithiová baterie nebo bomba s vodíkem. A ano, proti tomu koni to tehdy byl při požáru automobilu zatraceně velký bezpečnostní rozdíl, stejně jako je to teď. A jistě se dá žít i s tím, když výbuch vodíkové nádrže zboří půl ulice, otázkou je jak. Mimochodem - dobrý námět pro teroristy. Jak dlouho jim asi potrvá, než jim to dojde?

T. Hraj 18.2.2020 8:31

Nebyl bych si tak jistý. Vodík je mrcha. Má velmi malou molekulu (uniká z nádob), je velmi výbušný (skladování ve velkých množstvích?), poměrně malou energetickou hustotu (i zkapalněný), stlačení nebo zkapalnění je energeticky náročné a navíc má v tomto stavu silně korozívní účinky.

Navíc je jeho výroba elektrolýzou tak energeticky a tedy ekonomicky mnohem náročnější, než jeho dnes běžná výroba z uhlovodíků.

R. Langer 18.2.2020 8:27

Ano. Vtipné ovšem je, že nadávat na to, kdo se chodí učit od Číny, se bude Zemanovi. ;-)

R. Langer 18.2.2020 8:23

Není.

J. Hruška 18.2.2020 8:19

Pane Strakoši, El proud zraňuje svým výkonem ve watech W, v případě kW kilowatů zabíjí. Na zabití člověka stačí výkon střídavého proudu ze zásuvky zhruba 20 W po dobu desetiny sekundy.

P. Pepax 18.2.2020 8:17

Elektromobily jsou mnohem větší průser než si dokážeme vůbec představit.

J. Hruška 18.2.2020 8:05

Vážený pane Nováku. Na zranění živé bytosti se musí vykonat jistá práce. V našem případě elektrická, což je součin napětí intenzity el. proudu a času působení. To je V volty, pokud by se vyskytovaly tak kV, krát A ampéry to je kW kilowaty to je výkon toho proudu co zraňuje po určitou dobu. Tedy kopou kilowaty a zatraceně silně. Zdař Bůh.

J. Bucek 18.2.2020 8:05

Většinou jsem pouhý čtenář, ale na tento článek musím zareagovat. Děsí mne jedna věc. A to že i Svobodní chtějí regulovat. Koho já tedy mám volit? :-)

Já si koupil Teslu bez dotací a bylo to mé osobní rozhodnutí. Bylo především ekonomické a technologické. Nechtěl jsem a nechci žádné dotace, ale nechci ani aby za mne někdo regulacemi rozhodoval, zda si mohu a nebo nemohu pořídit cokoliv. A tím méně lidé, kteří si říkají Svobodní.

A ještě jedna věc. Když začínala auta se spalovacími motory, tak byly stejné obavy o bezpečnost a požární ochranu. Hasiči do té doby znali jen koňské povozy. Ty obavy jim samozřejmě nevyčítám, jen si myslím, že se s elektroauty naučí časem žít, stejně tak jako se naučili žít se spalováky :-)

P. Selinger 18.2.2020 8:04

Elektromobilita je slepá ulička, budoucnost je pohon na vodík...

V. Mokrý 18.2.2020 7:58

Průšvih by to měl být především pro ty, co nám ta elektroauta vnucují.

J. David 18.2.2020 7:49

Nu, ono to napětí ve Voltech se občas přeměňuje ve Waty (výkon), dříve se to nazývalo HP. Vono to napětí občas kope jako ten kůň ve watech.

A. Forman 18.2.2020 6:38

Co se týká podzemních garáží, není náhodou v takovýchto garážích parkování zakázáno právě z požárních důvodů ?

R. Langer 18.2.2020 6:26

Vážně? Máte nějaké jiné informace?

R. Langer 18.2.2020 6:26

Jenom? Pohoda.

R. Langer 18.2.2020 6:25

A co víte? Povídejte, přehánějte...

R. Langer 18.2.2020 6:25

Jsou to skutečné problémy, uvedené postupy najdete v plánech požárních zásahů. Jo, s elektrikou holt není sranda.

J. Peták 18.2.2020 6:23

S tou nabíječkou opatrně. Kamarádovi v UK se nepodařilo standardně odpojit jeho i3 od stojanu, tak volal firmu, co jí ten stojan patřil. Tam se pokusili o ctrl+alt+del několikrát neúspěšně a poslali pro technika od výrobce stojanů. Než ten dorazil, bednu otevřel a něco přepnul, tak kámoš v těch garážích strávil několik hodin navíc.

R. Langer 18.2.2020 6:23

Tak počkejte, kolik jich tam bude, až tak ze dvě zahoří. To bude veselo. :-D

P. Rychetsky 18.2.2020 6:20

Evropske elity se take vydaly za ocean a prinesly vice problemu v beznych autech, jelikoz jich v USA kazdy rok zahori kolem 55 tisic.

P. Rychetsky 18.2.2020 6:06

"Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské „elity“ násilím nutí něco, co nikdo nechce a co přináší více problémů než užitku."

Evropske elity byly tak vlivne, ze v zazobanych Beverly Hills je kazde treti auto Tesla. Asi jim tam evropska elita obden zaklepe na dvere, polame jim ruce a prostrili kolena a posadi je do nasilim dobite Tesly.

J. Strakoš 18.2.2020 5:29

Článek upozorňuje na nemalé problémy spojené s elektromobilitou (které jsou řešitelné, ale za neskutečnou cenu). A je na ně třeba upozorňovat a díky za to.

Nemohu si ale pomoci a zdá se mi, že autor se snaží vyvolat paniku za každou cenu a trošku si věci přibravuje - konkrétně možnost svévolného rozjetí auta (opravdu se to už stalo?), nemožnost použít standarní vyprošťování (opravdu nelze rozstříhat karosérii, protože v ní vede vysoké napětí). Jsou to dojmy nebo skutečné problémy?

A pokud jsou skutečné - kdo dal autu homologaci na provoz na pozemních komunikacích?

J. Strakoš 18.2.2020 5:22

(Kilo)watt je jednotka výkonu, která nemá nic dočinění s možným elektrickým úrazem - výkon mi může dodávat i nízkonapěťový systém.

Mělo tam být spíše (Kilo)volty.

Pro každého, kdo si rozdíl uvědomuje, je to do oči bijící.

L. Novák 18.2.2020 4:08

Ačkoliv proti obsahu článku lze jen těžko něco namítat, autor je zřejmě naprostý ignorant pokud s základů elektrotechniky týče:

"...riskuje, že ho kopne pár kilowatt."

Kdo si plete kiloVolty s kiloWatty, by o elektrotechnice psát neměl.

P. Labaj 18.2.2020 1:39

Myslíte třeba o tom, jak autora kopou kilowatty? Nebo jak auto hasí 50 hasičů? Nebo něco o jeho předpokladu, že četnost požárů je u všech typů aut stejná? Nebo že se případně hořící auto bez klíčů nedá odstavit od přívodu energie na nabíjecí stanici? A další perly...

J. Krynický 18.2.2020 1:30

No a o to jde. Soudruzi si koupí automobil (bude na pořadník), ostatní budou jezdit sockou ... dokud a pokud nebudou z důvodu nesprávného smýšlení vyloučeni z přepravy. Ať žije sociální kredit!

J. Krynický 18.2.2020 1:28

Tak hajdy! Napište nám, v čem se autor článku mýlí!

Takovýhle výkřik do tmy je k ničemu.

P. Labaj 18.2.2020 1:22

Proč nepíšete raději o něčem, o čem něco víte?