3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

BEZPEČNOST: Další průšvih elektroaut

Masivní a ekonomicky neodůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 18.2.2020 12:23

tteesstt ...

A. Forman 18.2.2020 12:23

Nejde o hořlavost, ale o uhasitelnost. A to je u elauta průser.

J. John 18.2.2020 12:22

Všechny zmíněné náklady navíc by se měly promítnout do ceny povinného ručení.

Každá "dotace" na tento zatím nedozrálý experiment by měly být zakázány.

O. Mayer 18.2.2020 12:21

.. ano (alespoň to všichni, respektive jeden od od druhého opakují), ale jinak hoří poměrně pěkně i mimo film a jsem si celkem jist, že určitě ne méně než takový elektroauto (ostatně vyplývá už s přiložené fotky)

F. Houžňák 18.2.2020 12:18

No, když věříte tomu, co nějaký nevědomec napíše do (české) Wikipedie, to je pak těžké. Zkuste anglickou či německou, tam je to líp.

F. Houžňák 18.2.2020 12:14

Lithium "je méně reaktivní" než sodík. Hm, starý Mendělejev by vás tak nakopal do zadku, že byste si týden nesedl.

V. Petr 18.2.2020 12:12

https://cs.wikipedia.org/wiki/Lithium-polymerov%C3%BD_akumul%C3%A1tor

Záporná elektroda (Katoda -): Lithium nebo sloučenina uhlíku a lithia

F. Houžňák 18.2.2020 12:11

I vy jste se chytil na kovové lithium v LiIon-akumulátorech. Myslel jsem, že jste vzdělanější.

V. Petr 18.2.2020 12:03

Jiné akumulátory, tedy bez lithia opravdu explodovat nemohou. Riziko představuje jen případně při nabíjení! vznikající vodík, což dnes téměř nepřichází v úvahu, je to vyřešeno a tak jako tak je ho málo. Račte si to nastudovat.

Dnešní mládež je neznalá. To my jsme jako kluci házeli do vody sodík, stačil kousek a bouchalo to pěkně. Lithium je méně reaktivní, ale je ho tam o moc víc.

No a zkuste do vody hodit kus olova, co je v klasických autobateriích...

F. Houžňák 18.2.2020 12:00

Oh, really? Kdo by to byl řekl ...

F. Houžňák 18.2.2020 11:59

My víme, že umíte opisovat z různých těch Wikipedií. Takže vy se skutečně domníváte, že v LiIon-baterkách je kovové lithium, které se tam mění na ionty? To jsou mi věci ...

F. Houžňák 18.2.2020 11:57

No, auta poháněná benzínem či naftou skutečně vybuchují jenom ve filmu.

F. Houžňák 18.2.2020 11:56

No, to je obdobný argument jako s mým sodíkem. Tak vy to zkuste s vodou.

F. Houžňák 18.2.2020 11:55

Takže vy jste taky názoru, že v LiIon-baterkách je kovové lithium a proto můžou vybouchnout? Co se dneska chemik od lidí nedozví ...

O. Mayer 18.2.2020 11:51

.. no fajn, takže když nám plápolá benzíňák se 70 litry vysoce hořlavé chemikálie pouze mírně a hlavně v klidu poodejdeme (žádnej stress s nějakým vyprošťováním a hlavně v kabině něco nezapomenout), necháme netoxicky dohořet a co zbyde spláchneme vlažnou vodou.

A taky, nemohl byste blíže specifikovat tu masivní ekonomickou podporu elektroautům?

F. Kusák 18.2.2020 11:50

Tak bych vám doporučil, abyste se více zajímal o názory oněch Němců. Technická veřejnost má značné výhrady k Energiewende a v podstatě mají stejné názory jako energetici z Česka. Ty absurdity jdou zejména od politiků a politici jsou odrazem značné části společnosti, podléhající zelenému náboženství. Podobní fanatici jsou v celé EU, a i u nás nebo v USA či Kanadě ovlivňují politiku. To je zřejmé, ale co s tím. V tom je problém. A tady poraďte, jak to řešit.

J. Krynický 18.2.2020 11:47

Mohl byste nám osvětlit, kde v tom článku spatřujete jaké volání po regulaci? Já tam vidím pouze protest proti umělému prosazování elektroaut (ke kterému dochází mimo jiné ZAVÁDĚNÍM regulací).

A. Hrbek 18.2.2020 11:46

A co tam "zběsile hoří"?

A. Hrbek 18.2.2020 11:44

No a z čeho se Lithium mění na ionty, které v akumulátoru putují?

Li má velmi nízký ionizační potenciál, cca 5 eV, takže ve styku s vodou probíhá bouřlivá reakce

2Li + 2 H2O = 2 LiOH + H2

V jedné baterii do elektro-BMW je nejméně 6 kg Li, zhruba z poloviny v reaktivní formě.

J. Krynický 18.2.2020 11:43

Copak? On nebyl dobrovolný?

Méně piva, více vody!

J. Krynický 18.2.2020 11:42

Budoucnost patří aluminiu!

J. Krynický 18.2.2020 11:41

Nehledě na to, že zaprvé i v USA jsou elektroauta mohutně prosazovaná a za druhé množství elektroaut v Hollywoodu, ať už je jakékoli, politické prosazování elektrodebility v EU ani nepotvrzuje ani nevyvrací.

J. Svoboda 18.2.2020 11:37

A co že si pustili do kožichu továrnu TESLA, když je to tak černobíle jednoduché, brepto?

Pěkný den.

J. Krynický 18.2.2020 11:37

1. Kilowaty mě také překvapily, ale považoval bych to spíš za překlep. Celou dobu se mluvilo o vysokém napětí, takže kilovolty.

2. Teď zrovna někdy hořela nějaká Tesla v Rakousku. Zjistěte si o tom něco!

3. Tak pokud sebou máte sekeru a nevadí vám, že si ji zničíte, tak se asi dá. Tak nějak jste to myslel?

J. Jirka 18.2.2020 11:35

No, není to tam, ale klidně by to tam být mohlo. A co tam být může, tak to tam vlastně skoro je. A když to tam skoro je, nejsou tam třeba taky slova, součet jejichž písmen dává číslo 14 nebo 88?

Všechno je to moc, moc podezřelé!

V. Kolman 18.2.2020 11:34

Myslím, že ty "kilowatty" nejsou tak úplně od věci.

U elektrického křesla asi má smysl bavit se o kilowattech. Naproti

tomu - vysoké napětí ze zdroje o vysokém vnitřním odporu není nebezpečné. Viz "blesky" při česání se hřebenem z "vhodného" materiálu, nebo svlékání svetru z některých umělých materiálů. Tam se jedná o kilovolty.

Ovšem, akumulátorové baterie v e-mobilech jsou zatraceně "tvrdým" zdrojem el. napětí a jsou tudíž opravdu nebezpečné!

M. Valenta 18.2.2020 11:21

A víte pane autore, jaká hrůza jímala spořádané občany, když jejich ulicí poprvé projíždělo auto se spalovacím motorem? Pan Lenc zmizel ve stodole, pan Houžňák v chlívku a pan Vaníček si zakryl hrůzou oči, zacpal uši a přesto mu do nozder vniklo cosi neznámého.

A. Hrbek 18.2.2020 11:19

Nevím kdo je větší místní Pepík Vyskoč!V Li bateriích je jednou z elektrod kovové Lithium a chemický proces je nevratný. V Li-iontových akumulátorech je jednou z elektrod je Lithium kovalentně vázané na grafit, druhou sloučenina Lithia, například s Molybdenem nebo Kobaltem. Iontové se to nazývá proto, že mezi zápornou a kladnou elektrodou putují ionty Li+. Chemický proces je vratný.

Základními reakcemi v akumulátoru jsou: 2Li(x)MO2 + Li+ + e ----- Li(x) + 0,5MO2 a

Li(y)C(z) ----- Li(y-1)C(z) + Li+ + e.

Že pan Houžňak nemá v elektrochemii ani základní vzdělání a přesto se do ní plete, mne nepřekvapuje.

Jinak pro zajímavost - za Li-iontové akumulátory získali v roce 2019 J.Goodenough, M.Whittingham a A. Yoshino Nobelovu cenu za chemii.

Z. Lapil 18.2.2020 11:08

Pozor: vodík je jen jiný způsob akumulace elektřiny. Řekl bych, že pro osobní dopravu horší než chemické články.

Fakt je, že vlaky na vodík jezdí v Německu (několik jednotek - výrobce Alstom; testovány mj. ve Velimi - se točí na trati asi 100km). Druhým faktem je, že na akumulátory běžně jezdí vnitropodniková doprava (vysokozdvižné vozíky; manipulační vozíky na nádražích, ale ty už jsem dlouho neviděl) a akumulátorové byly i předchůdkyně atomových ponorek (dobíjeno na hladině dieslem).

Z. Lapil 18.2.2020 11:00

Ony opravdu kopu ty (kilo)watty.

Jistý pan profesor z matfyz potřeboval cosi upravit na vysokovýkonovém pulzním laseru, uříznout překážející konec izolace nebo tak něco. Poctivě ho nejen vypnul, ale i vytáhl ze zdi, JENŽE mu v tu chvíli nedošlo, že ta věc má nadupané kondenzátory.

Následoval úžasný ohňostroj, ze žiletky zbyla třetina, páč se zbytek odpařil, ale pan profesor došel jediné úhony: na dvou prstech, v nichž držel tu žiletku, měl po černou čárku bezbolestné povrchové spáleniny.

Ze známého zdroje, nemyslím si, že je to legenda.