9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

BEZPEČNOST: Další průšvih elektroaut

Masivní a ekonomicky neodůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pokoutný 18.2.2020 9:14

Pan Rychetský dobrovolně opomněl, že Holywood a tedy i obyvatelstvo Beverly Hills patří mezi extrémně "woke" mikromenšinu, jejichž "obchodní značkou" jsou právě tyhle zázraky technologie.

J. Krynický 18.2.2020 11:41

Nehledě na to, že zaprvé i v USA jsou elektroauta mohutně prosazovaná a za druhé množství elektroaut v Hollywoodu, ať už je jakékoli, politické prosazování elektrodebility v EU ani nepotvrzuje ani nevyvrací.

P. Rychetsky 18.2.2020 14:15

Chci rict, ze to nasili neni az tak nasilne a ze take neni uplne pravda, ze to nikdo nechce. Nekde to z urcitych duvodu chteji a plati predem aby se dostali do poradniku.

Mne kalifornisti zbohatli polokomuniste a jejich chovani sympaticke nejsou, a rovnez nevidim duvod proc na jejich drahe Tesly jim mam prispivat pres federalni danove ulevy. Nicmene ropa jednou dojde. Zvolit si jak budu cestovat je hezke, akorat kdyz to strasne smrdi, tak to zabije lidi uvnitr mest. Evropska elita pak celkem spravne naridi, ze auto ma smrdet co nejmene. Nebezpeci horlavosti baterii je jednoduche a je spravne, ze se na nej poukazuje. Prechod na min smradlavejsi mesta a teplejsi zemekouli jednoduche nejsou, a tak se ohrazuji proti zjednodusujicimu odsuzovani "evropskych elit" a "nasilnem" vnucovani.

J. Krynický 18.2.2020 15:08

1. Ropa jednou dojde ... až to jednou přijde, tak přijďte. Zatím má do třiceti let dojít už tak sedmdesát let.

2. S těmi počty zabitých to dost přeháníte a jelita nenařídila, že to má smrdět co nejméně. Jelita nařídila naprosto nerealistické omezení čehosi, co nesmrdí. Čehosi, co se ve sklenících přidává, aby rostliny lépe rostly. Čehosi, čeho zvýšená koncentrace, zvyšuje zemědělské výnosy a zvyšuje odolnost rostlin proti suchu. Čehosi, čeho v atmosféře bývalo mnohem víc a čeho by si váš organismus jakkoli všiml až při řádovém zvýšení koncentrace. Ne při zvýšeních odpovídajících i těm nejpřehnanějším odhadům.

J. Jurax 18.2.2020 19:46

Ano. Správně píšete v zazobaných - bohatí snobi na to mají. Jednu Teslu, aby byli in, a dvě normální auta na ježdění ... :-)

J. Strakoš 18.2.2020 5:29

Článek upozorňuje na nemalé problémy spojené s elektromobilitou (které jsou řešitelné, ale za neskutečnou cenu). A je na ně třeba upozorňovat a díky za to.

Nemohu si ale pomoci a zdá se mi, že autor se snaží vyvolat paniku za každou cenu a trošku si věci přibravuje - konkrétně možnost svévolného rozjetí auta (opravdu se to už stalo?), nemožnost použít standarní vyprošťování (opravdu nelze rozstříhat karosérii, protože v ní vede vysoké napětí). Jsou to dojmy nebo skutečné problémy?

A pokud jsou skutečné - kdo dal autu homologaci na provoz na pozemních komunikacích?

R. Langer 18.2.2020 6:25

Jsou to skutečné problémy, uvedené postupy najdete v plánech požárních zásahů. Jo, s elektrikou holt není sranda.

L. Novák 18.2.2020 4:08

Ačkoliv proti obsahu článku lze jen těžko něco namítat, autor je zřejmě naprostý ignorant pokud s základů elektrotechniky týče:

"...riskuje, že ho kopne pár kilowatt."

Kdo si plete kiloVolty s kiloWatty, by o elektrotechnice psát neměl.

J. David 18.2.2020 7:49

Nu, ono to napětí ve Voltech se občas přeměňuje ve Waty (výkon), dříve se to nazývalo HP. Vono to napětí občas kope jako ten kůň ve watech.

J. Hruška 18.2.2020 8:05

Vážený pane Nováku. Na zranění živé bytosti se musí vykonat jistá práce. V našem případě elektrická, což je součin napětí intenzity el. proudu a času působení. To je V volty, pokud by se vyskytovaly tak kV, krát A ampéry to je kW kilowaty to je výkon toho proudu co zraňuje po určitou dobu. Tedy kopou kilowaty a zatraceně silně. Zdař Bůh.

P. Pilík 18.2.2020 8:43

Máte zcela pravdu. Pokud vás kopne i vysoké napětí ze zdroje dávajícího maximálně miliampéry (měkký zdroj), nestane se vám nic, mne takto koplo 1700 V a jen jsem se leknul. Tady se ovšem jedná značně tvrdý zdroj a tam jde o život, navíc takový zdroj dokáže i přeskočit vzduchovou mezeru, případně natáhnout oblouk.

Z. Lapil 18.2.2020 11:00

Ony opravdu kopu ty (kilo)watty.

Jistý pan profesor z matfyz potřeboval cosi upravit na vysokovýkonovém pulzním laseru, uříznout překážející konec izolace nebo tak něco. Poctivě ho nejen vypnul, ale i vytáhl ze zdi, JENŽE mu v tu chvíli nedošlo, že ta věc má nadupané kondenzátory.

Následoval úžasný ohňostroj, ze žiletky zbyla třetina, páč se zbytek odpařil, ale pan profesor došel jediné úhony: na dvou prstech, v nichž držel tu žiletku, měl po černou čárku bezbolestné povrchové spáleniny.

Ze známého zdroje, nemyslím si, že je to legenda.

V. Kolman 18.2.2020 11:34

Myslím, že ty "kilowatty" nejsou tak úplně od věci.

U elektrického křesla asi má smysl bavit se o kilowattech. Naproti

tomu - vysoké napětí ze zdroje o vysokém vnitřním odporu není nebezpečné. Viz "blesky" při česání se hřebenem z "vhodného" materiálu, nebo svlékání svetru z některých umělých materiálů. Tam se jedná o kilovolty.

Ovšem, akumulátorové baterie v e-mobilech jsou zatraceně "tvrdým" zdrojem el. napětí a jsou tudíž opravdu nebezpečné!

P. Labaj 18.2.2020 1:22

Proč nepíšete raději o něčem, o čem něco víte?

J. Krynický 18.2.2020 1:28

Tak hajdy! Napište nám, v čem se autor článku mýlí!

Takovýhle výkřik do tmy je k ničemu.

P. Labaj 18.2.2020 1:39

Myslíte třeba o tom, jak autora kopou kilowatty? Nebo jak auto hasí 50 hasičů? Nebo něco o jeho předpokladu, že četnost požárů je u všech typů aut stejná? Nebo že se případně hořící auto bez klíčů nedá odstavit od přívodu energie na nabíjecí stanici? A další perly...

J. Peták 18.2.2020 6:23

S tou nabíječkou opatrně. Kamarádovi v UK se nepodařilo standardně odpojit jeho i3 od stojanu, tak volal firmu, co jí ten stojan patřil. Tam se pokusili o ctrl+alt+del několikrát neúspěšně a poslali pro technika od výrobce stojanů. Než ten dorazil, bednu otevřel a něco přepnul, tak kámoš v těch garážích strávil několik hodin navíc.

R. Langer 18.2.2020 6:26

Vážně? Máte nějaké jiné informace?

T. Hraj 18.2.2020 9:00

kW opravdu "kopou", 50 hasičů hasilo 1 e-auto tuším v Rakousku, stejná četnost požárů (míněno řekl bych u aut vs. e-aut) je opravdu pouze předpoklad a autor to také uvádí, na tu nabíječku Vám odpověděl pan Peták.

Budete muset dát k dobru ty "další perly".

J. Krynický 18.2.2020 11:37

1. Kilowaty mě také překvapily, ale považoval bych to spíš za překlep. Celou dobu se mluvilo o vysokém napětí, takže kilovolty.

2. Teď zrovna někdy hořela nějaká Tesla v Rakousku. Zjistěte si o tom něco!

3. Tak pokud sebou máte sekeru a nevadí vám, že si ji zničíte, tak se asi dá. Tak nějak jste to myslel?

P. Labaj 18.2.2020 16:15

No, kdyby v jinak správném článku byly jen ty kW, tak by se snad mohlo (snad) dát věřit tomu, že je to překlep. Ale tady to navazuje na celkovou úroveň dalších informací.

Zrovna ten požár Tesly v Rakousku je pěkná ukázka toho, z jakých "informací" pan autor čerpá. Je to na úrovni různých mimi-webů, kde se mladé maminky navzájem ubezpečují v tom, jak očkování způsobuje autismus a jak ve špenátu je hrozně moc železa. V tom Rakousku se tam skutečně sjelo 50 hasičů, protože požár elektroauta bylo něco nového, a tak to pojali jako "školení". Vlastní zásah dělali chlap co stříkal, druhý mu držel hadici, třetí obsluhoval čerpadlo a velitel zásahu je koordinoval a komunikoval s ostatními složkami. Pokud by se podobný incident stal u nás, tak tam taky na poprvé bude možná 50 hasičů na čumendu. V dalším případě možná ještě taky (přijedou ti, co při prvním zásahu měli dovolenou). Pokud by i při dalších zásazích jich zase bylo 50, tak by to kromě těch 4-5 skutečně hasících bylo pak 7 svačinářů, zbytek by byli manažeři a asistentky těch manažérů.

K tomu hořícímu autu na stojanu snad nestojí zato se ani vyjadřovat. Přece kdyby skutečně na nabíječce začalo auto hořet, tak nikdo nebude rvát nabíjecí kabel z auta, aby snad vypne tu nabíječku, ne?

Navíc ono se to s tou elektrickou nebezpečností elektroaut dost přehání. Jednak mají nová auto hodně bezpečnostních prvků, které v případě problému rozpojí baterku na jednotlivé sekce. Ale hlavně auto je ostrovní systém. Není nijak spojen se zemí. Takže i když na něho bude stříkat vodu a udělá tak vodivě spojení s jedním nebo druhým pólem baterky, tak stále proti zemi (tedy proti potenciálu, na kterém je ten hasič) tam nic nebude. A pokud voda propojí ty dva póly navzájem, tak se elektřina vyřádí jen na tom propoji mezi nimi. Opět tom do hasiče nic poteče. Ta obava v elektřiny je tady dána zažitou představou elektriky v běžných rozvodech, které jsou ale galvanicky spojené se zemí (na rozdíl od toho auta).

P. Labaj 18.2.2020 16:17

Vůbec netvrdím, že elektroauta nemají své problémy. Ale tenhle článek je opravdu moc neoslovil. Když člověk napíše nějaký koment v diskusi nebo nějaký post na nějaké asociální síti, tak budiž. Ale když už píše článek na známý a čtený server, tak by si na tom měl dát pořádně záležet. Když se ještě navíc podepíše jako člen Svobodných (které jsem mnohokrát volil).

J. Strakoš 18.2.2020 5:22

(Kilo)watt je jednotka výkonu, která nemá nic dočinění s možným elektrickým úrazem - výkon mi může dodávat i nízkonapěťový systém.

Mělo tam být spíše (Kilo)volty.

Pro každého, kdo si rozdíl uvědomuje, je to do oči bijící.

J. Hruška 18.2.2020 8:19

Pane Strakoši, El proud zraňuje svým výkonem ve watech W, v případě kW kilowatů zabíjí. Na zabití člověka stačí výkon střídavého proudu ze zásuvky zhruba 20 W po dobu desetiny sekundy.

L. Novák 18.2.2020 18:55

Je legrační, jak se tady skupina "znalců" snaží přesvědčit ostatní, že "kopou kiloWatty". Je to samozřejmě blbost. Proto je také odlišováno napětí tzv. bezpečné od toho ostatního, co je nebezpečné při dotyku. Aby vůbec lidským tělem tekl proud, je nutné napětí o určité minimální výši. To vyvolá v uzavřeném obvodu proud, a ten začne ničivě působit na lidské tělo, pokud přesáhne hodnotu ohrožující lidský život. Nejedná se o žádné kiloWatty elektrického výkonu, ale podstatně méně. :-)

T. Hraj 18.2.2020 9:19

Je to přesně opačně. Vysoké napětí Vás nemusí zranit, pokud je nízký proud. Jedná se opravdu o výkon toho kopnutí. Respektive ani vysoký výkon nestačí, pokud působí příliš krátkou dobu (= má malou energii). Autor tedy měl správně psát o kopnutí (kilo)Watthodinami.

Osobně mu ty kW uznávám, jako uměleckou licenci (je jasné, co tím chtěl básník).

R. Langer 18.2.2020 6:25

A co víte? Povídejte, přehánějte...

J. Hruška 18.2.2020 8:51

Pane Langere, co víte Vy, povídejte.

Proudový chránič instalovaný pro ochranu osob před nebezpečím z elektrických zařízení je nastaven na 40 mA, 0,04 A. Při napětí 240 V běžně v domácnosti je možnost úrazu El. proudem omezena na méně než 10 W za dobu vypnutí menší než 0.5 sec. Což snad stačí pro ochranu před úzazem. Nechrání se před úmyslným sebevražedným zacházením s dvěma živými vodiči. Zdař Bůh.

J. Vintr 18.2.2020 0:30

Zasazovat byste se mohl, kdyby nám nešéfoval Brusel. Když Uršula zavelí, že auta na benzín a naftu nesmí na silnici, tak vám nezbude než si koupit elektromobil, nebo jezdit sockou.

J. Krynický 18.2.2020 1:30

No a o to jde. Soudruzi si koupí automobil (bude na pořadník), ostatní budou jezdit sockou ... dokud a pokud nebudou z důvodu nesprávného smýšlení vyloučeni z přepravy. Ať žije sociální kredit!