10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

AUTOMOBILISMUS: Budeme všichni jezdit na baterky?

Je pravda, že elektromobily představují jeden ze směrů budoucího vývoje. Neboť v individuální dopravě se budou stále více uplatňovat elektrické motory s vyšší účinností, než jakou vykazují běžné motory spalovací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 24.9.2021 13:40

Spotřeba plynu v EU musí být do roku 2030 snížena o 30% a dodávky plynu do obytných budov musí klesat ještě rychleji, o 44%. Nyní ke všemu ještě více než 150 nevládních organizací na základě analýzy Mezinárodní agentury pro energii žádá úplné vyřazení zemního plynu z tzv. Udržitelné taxonomie EU. Připojily se k otevřenému dopisu, který dnes představitelům Evropské unie zaslal Světový fond na ochranu přírody. Z českých organizací dopis podepsalo Centrum pro dopravu a energetiku, Společnost pro trvale udržitelný život a Re-set: platforma pro sociálně-ekologickou transformaci.

A třeba v Anglii se už připravují na to, že v blízké budoucnosti přijde zákaz vaření a topení zemním plynem...

T. Zlesa 23.9.2021 17:59

Napadá mě postavit jich jen dvacet a zbytek peněz použít na palivo nebo přidat důchodcům.

T. Zlesa 23.9.2021 17:39

V článku o stavbě elektrárny na plyn v Irsku českým podnikatelem je zajímavé číslo o ceně stavby. 300 MW za 2,5 miliardy korun. To odpovídá asi 8 miliónům za MW. To také odpovídá odhadu, že v česku by to mohlo být 3 až 6 miliónů. A z toho se dá dovodit, že za 600 miliard na jaderku by se mohlo po republice postavit 240 takových plynových elektráren s instalovaným výkonem 72 GW. No, za české ceny stavebnictví i více.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kdyz-prestane-foukat-zapne-se-kretinsky-stavi-v-irsku-zalozni-elektrarnu-175191

K. Wágner 23.9.2021 15:59

"A s tím vodíkem v plynovodu, to je taky paráda, už vidím teroristy vesele štěrchat sirkama. To bude veselo. Že je to stejné jako s plynem? Ne, to fakt NENÍ!"

No vidíte a to provozovatelé plynárenských soustav Česka, Slovenska, Ukrajiny a Německa chtějí společně vybudovat vodíkový koridor z Ukrajiny napříč střední Evropou. Na budoucí výrobu vodíku na Ukrajině vsází i další zahraniční firmy:

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/vodikovy-koridor-ukrajina-plyn-evropa.A210923_101654_eko-zahranicni_vebe

;-)

J. Jelínek 23.9.2021 12:39

..mechanismus vzniku požáru je samozřejmě popsán nesmyslně a autor neměl ani potuchy, o čem píše. Dendrity jsou krystalické výrůstky na elektrodách, vznikající nejvíce při mezních podmínkách využití akumulátoru - pokud dosáhnou jisté velikosti, mohou zkratovat anodu s katodou a tím dojde k vzplanutí článku..

K. Wágner 22.9.2021 20:56

Buďte v klidu, taková auta budou u nás jenom pro elitu a kdoví jestli. Je otázka, zda se vůbec u nás někdy vůbec budou takováto čínská auta prodávat... Já bych si tipnul, že ne. ;-)

K. Wágner 22.9.2021 18:58

Podle techniků ze Siemensu je technologie LOHC vhodná pro výrobu elektrické energie na palubě mobilních aplikací, tedy i u kolejových vozidel. Proto také na vývoji technologie tekutého organického nosiče vodíku pracuje i tým odborníků ze Siemens Mobility, když vodíková technologie má být slibným řešením pro dosažení tzv. klimatické neutrality železniční dopravy. A do vývoje i využití technologie LOHC se s nimi zapojila i jihokorejská společnost Hyundai, která je hybnou silou budování infrastruktury pro doplňování vodíku v Asii i Evropě, tudíž LOHC považuje za slibnou technologii pro logistiku a skladování vodíku na čerpacích stanicích. Že by se tihle všichni nadýchali toluenu...?

K. Wágner 22.9.2021 18:50

Tak otázkou tekutého organického nosiče vodíku se zabývají třeba inženýři ze Siemensu, co říkají, že technologie LOHC je vhodná pro výrobu elektrické energie na palubě mobilních aplikací, tedy i u kolejových vozidel. Proto také na vývoji technologie tekutého organického nosiče vodíku pracuje i tým odborníků ze Siemens Mobility, když vodíková technologie má být slibným řešením pro dosažení tzv. klimatické neutrality železniční dopravy. A do vývoje i využití technologie LOHC se zapojila i jihokorejská společnost Hyundai, která je hybnou silou budování infrastruktury pro doplňování vodíku v Asii i Evropě, tudíž LOHC považuje za slibnou technologii pro logistiku a skladování vodíku na čerpacích stanicích. Že by se všichni nadýchali toluenu...?

K. Wágner 22.9.2021 18:22

Jde tu spíše o to, co třeba bude za 10-15 let. Asi jako s tím vodíkem v potrubí, kdy plynaři začínají na transport vodíku připravovat tuzemské plynovody. Tedy i v ČR už vznikají plány, jak vodík existujícími plynovody transportovat :

https://www.tydenikhrot.cz/clanek/vodik-do-trubek-nejlehci-plyn-se-ma-stehovat-do-plynovodu

P. Brich 22.9.2021 13:20

Auta na baterky jsou pitomost stejná jako sluneční a větrné elektrárny. Elektřinu sice vyrábějí, ale v době a tolik, kdy a kolik se jim zachce.;-€EU;-O

Na baterky by mohla mít smysl pouze auta dodávková, která by rozvážela zboží po městě a přes noc se v klidu dobíjela. Jinak pro osobní auta dejme tomu Taxi ve městě, možná hybridní autobusy. Kdyby měly baterie kapacitu energie na dálkové jízdy, musely by se postavit mnohapatrové nabíjecí/parkovací domy a vedle Temelín, který by je zásoboval. Ve sci-fi románu by se našlo schůdnější řešení.:-/

P. Brich 22.9.2021 13:04

Buďte v klidu, pane Wágnere. Výstavba "gigatovárny" bude nejméně tak rychlá jako dostavba Dukovan a Temelína.;-D

K. Wágner 22.9.2021 9:20

Což nemění nic na tom, že když „v blízkosti Berlína, tedy kousek za hranicemi ČR, roste obrovská továrna Tesly“ , ještě to neznamená, že její auta snad budou potřebovat lithium-iontové baterie, které by „pocházely z ČR“, respektive z plánované „gigatovárny“, kterou hodlá stavět ČEZ.

J. Ticháček 22.9.2021 9:06

A všimla jste si, čím tu srandu nabíjeli? To je jako napsat, že lze postavit výkonnou vodní elektrárnu na malé říčce. Jde to. Stačí třeba stometrový rozdíl výšek mezi hrází a tou turbínou a že dvou kubíků průtoku získáte dost energie. Jenže kde sehnat těch sto metrů pokud možno svislé trubky od hráze dolů? A kde sehnat ten příkon pro to nabíjení?

J. Ticháček 22.9.2021 8:56

Jasně. Odborníci doufají. Takže to na kousku dálnice udělali. A teď to budou pět až deset let okukovat a zjišťovat, jestli to opravdu funguje. Nectěte něco, čemu nejste schopna rozumět.

J. Ticháček 22.9.2021 8:47

Takže si do auta naleju 50l methylcyklohexanu. Z toho bude během jízdy získáván vodík, zbylý toluen bude skladován v druhé nádrži a při dalším tankování odčerpám z auta 48l toluenu a naleju padesát litrů methylcyklohexanu. To může napadnout jen někoho, kdo se toho toluenu dostatečně načuchal.

J. Novák 22.9.2021 8:23

Zkuste si spočítat proud pro nabíjecí příkon 600 kW nebo 1 MW a potom se podívejte na váš domovní/bytový jistič. Váš soused by takovou nabíječkou vyhodil pojistky nebo sebral příkon pro celou vesnici, byť jenom krátkodobě. Nechali by jste se po tu dobu dobrovolně odpojit???

J. Novák 22.9.2021 8:17

Jenže těch 600 kW do té nabíjecí stanice musíte odněkud nějakým vedením přivést a to vedení něčím také krmit. A pro ten krátkodobý příkon dočasně na venkově odpojíte 10-30 domácností pokaždé, když si bude někdo chtít dobít auto???

J. Novák 22.9.2021 7:55

Dvě věci. Baterie využívající grafen je rovněž lithiovou baterií. A ta druhá základní je, že nikdo neřeší a ani nemá schůdné řešení pro zdroj energie potřebný pro nabíjení, zejména ono superrychlé, velkého množství vysokokapacitních baterií ve velkém množství, kdy pro nabití té grafenové super baterie budete potřebovat pro ono nabití za 15 minut příkon kolem 500 kW až třeba po 1 a více MW. Zkuste si vypočítat potřebné proudy, Ohmův zákon snad znáte.

A ten grafen je pouze příspěvkem k vyšší bezpečnosti baterií. Zahřívat se budou při nabíjení také.

K. Wágner 22.9.2021 7:04

Auta na baterky nejsou svatým grálem, i když si to naši baterkáři nehodlají přiznat. Snahy jak omezit emise CO2 se ve skutečnosti vydávají dvěma cestami: zvyšování účinnosti spalovacích motorů, nebo přechodem na jiná paliva a pohony.

Zde přímo ze stránek Zpravodajství Evropského parlamentu:

„V debatě o ekologičtějších způsobech dopravy však nelze opomenout ani otázku, jaké množství skleníkových plynů vyprodukuje automobil nejen během svého provozu, ale také nakolik znečišťuje životní prostředí jeho výroba a likvidace. Faktem je, že výroba a likvidace eletkrických aut zatěžují životní prostředí více než běžná auta, a úroveň emisí z provozu závisí na způsobu výroby elektřiny.“

A kdo nevěří, může se přesvědčit na vlastní oči:

https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20190313STO31218/emise-co2-z-aut-fakta-a-cisla-infografika

R. Langer 21.9.2021 23:25

https://oenergetice.cz/elektrina/s-firmou-he3da-vyvijejici-baterie-se-soudi-nemecka-cdc

R. Langer 21.9.2021 23:23

Mám sem dát link na tu žalobu? No, zkusím to někde dohledat. ;-D

R. Langer 21.9.2021 23:22

Jo, super, to už jsem vám taky psal. ;-D

R. Langer 21.9.2021 23:21

Vy jste u toho byla? ;-D

R. Langer 21.9.2021 23:20

Jsem jenom praktický pragmatik. :-P

R. Langer 21.9.2021 23:19

Ne, to tedy NEJSEM. :-P

R. Langer 21.9.2021 23:18

Přesně tak! Klasický hybrid je absolutní nesmysl. ;-€

R. Langer 21.9.2021 23:17

;-D ;-D ;-D

Kde že se takový akumulátor prodává? ;-D

R. Langer 21.9.2021 23:17

Ne, nevypadá. :-(

R. Langer 21.9.2021 23:16

To nejsou žádné informace, ale SPEKULACE. V praxi totiž zatím nic takového neexistuje. ;-)

R. Langer 21.9.2021 23:15

Ti raději mlčí, aby je Zelení bolševici neubili za rouhání. ;-)