17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

EKOLOGIE: „Čistota“ elektroaut je chiméra

Lukáš Kovanda v NP dne 30.9. zveřejnil článek Na co jezdí „čistá“ elektroauta (zde). S vyzněním článku souhlasím, chci ovšem upřesnit argument, podle kterého elektromobily „jezdí na uhlí, uran a plyn“, a posunout téma emisní škodlivosti elektromobilů o kousek dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 12.10.2021 15:57

Spalovaci motor ma účinnost max 35%.

Tepelná elektrárna maximálně 50%.

Z toho plyne, že i kdyby elektromobil použil jen elektřinu z tepelné elektrarny, bude mít menší uhlikovou stopu. Nikdy ji ale nebude mit nulovou.

Jak proste, autore a místní neznačkové matematiky a fyziky.

V. Petr 12.10.2021 16:06

35% má benziňák, diesel až 45%. No a uhelná elektrárna má 42%, 65% má paroplyn.

K. Křivan 12.10.2021 18:03

65% má paroplyn .... pokud vyhřivá navíc sídliště.

J. Lukavsky 12.10.2021 18:33

No chybí mi tam ještě jakou účinnost má samotný elektromotor (60% ?). A pak s jakou účinností se elektřina vyrobená v elektrárně přepraví do zásuvky, z ní do baterky a z baterky do kola. Pokud bych počítal jen 10% ztrát v každém kroku, tak... žádná sláva. A navíc baterka se časem samovolně vybíjí a váží půl tuny, čili další ztráty. Asi to nebude žádná sláva s tím elektroautem. J.L. end

V. Petr 12.10.2021 20:09

Elektromotor má účinnost dobrou, přes 90%. Horší je to s cyklem nabíjení/vybíjení baterky, tam se takových 15% ztratí. Ztráty elektřiny v rozvodech činí u nás něco přes 4%.

J. Novák 13.10.2021 18:03

Ale fuj! Zase zbytečné progresivistické lži. Malolotrážní turbodiesel má o fous vyšší účinnost (kolem 43 %) než uhelná elektrárna (kolem 42 %). Lodní mazutové turbodiesely mají účinost kolem 55 %, paroplynovky kolem 57 %. Účinnost automobilu s expanzním motorem je obdobná průměru aktuálního energetického mixu v ČR (který ale bude do budoucna klesat). Elektromobil je tedy čistá ztráta!