8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Zrušme tvrdé i!

Ve čtvrtek vyšla v Mladé frontě Dnes glosa s nadpisem Zjednodušme psanou češtinu, zrušme tvrdé y. Její autor Zdeněk Koudelka však neměl tolik odvahy, aby své návrhy dotáhl do konce a svůj text napsal podle nich. Učinil jsem tak místo něj a dodal i další vylepšení:

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Pávek 23.5.2020 10:16

Číst článek na takové téma je opravdu pod mou úroveň. No a ta diskuze svědčí o postupném hloupnutí obyvatel Česka a aby hlupák mohl komunikovat o jednoduchých věcech, protože na víc už Češi nebudou mít mozky, nepotřebuje složitou mluvenou a psanou češtinu. Za pár let budou stačit skřeky a posunky a na počty deset prstů na rukou. Nechápu jak někoho může napadnout taková pitomost. Jazyk je pevný pilíř o který se národ opírá ve větru dějin.

Z. Lapil 23.5.2020 10:12

Dovolím si doplnit: stalo se módou a posléze zvykem zpívat latinské texty v jazyce autora". Německé, české atd. způsobem, který běžně známe (propter maGNam; propter nostram salutem deSCendit). Italské italsky (propter maŇam; propter nostram salutem deŠČendit). Francouzi dokonce francouzsky, ale to odmítám brát na vědomí.

Ve sboru máme několik lingvistů, a ti dokonce tvrdí, že první část je řecky, tudíž "CH-riste eleison", zatímco zbytek latinsky (Iesu K-riste).

Jak Italové zpívají například Bacha, to jsem si nikdy netroufl zjišťovat.

V. Výmola 23.5.2020 10:02

Ono mi stačí toto tvrzení z Koudelkova článku

"...se netýká i a y, kdy užívá dva znaky pro zachycení hlásky, jež se v mluveném jazyce nijak neliší..."

TO NENÍ PRAVDA, Koudelko!

Český pravopis má pravidla dohodnutá a pravidla daná zvukovou podobou jazyka. A zrovna y/i patří do té druhé skupiny. Výslovnost spojení souhlásek a i/y se liší, stejně jako se pak může lišit i význam slova s nimi (třeba klasické bidlo a bydlo). Patřím mezi lidi, kteří ten rozdíl zřetelně slyší, nemusím ani znát pravidla, abych psal i/y správně. Že ho neslyší Koudelka, to je jeho problém, a je projev hlouposti, když dokáže napsat, co napsal.

Podíval jsem se, kdo vlastně Koudelka je. Bál jsem se totiž, že je opravdu jazykovědec. Není, je advokát a poslenec, který svým čánkem udělal Masarykově univerzitě ostudu. A přitom stačilo zaklepat na dveře vedle na Ústavu českého jazyka téže univerzity...

P. Dvořák 23.5.2020 9:58

Otázka zní jinak: Co umí VŠ vzdělankyně?

P. Zinga 23.5.2020 9:46

Má pravdu.

Poznámka: je to záležitost navýsost politická: jde o nivelizaci, nesmí být vytaven posměchu blbec, který není schopen se pravopis naučit. Souběžně s klesajícím nárokem na znalosti žáků a "inkluzí". A 50% zastoupením dětí na vysokých školách.

V Americe už prý firmy neberou ohled na (bezcenný) glejt a zkouší adepty zaměstnání ...

P. Lenc 23.5.2020 9:25

Ano...

J. Černý 23.5.2020 9:01

Co potřebuji VŠ vzdělankyně v neziskovkách ?? Ano to.;-);-)

J. Černý 23.5.2020 9:00

Souhlas;-)

I. Polák 23.5.2020 8:58

U naší vili víli vjence vili a psi z vili na ne vili.

P. Lenc 23.5.2020 8:53

Ale jo, rušíme matematiku, zrušme výuku češtiny, nakonec i škola je pro některé přežitek, který děti "traumatizuje a přetěžuje", tak ji také zrušme.Ale potom se nedivme, že nás převálcují jiní, protože národ bez vzdělání, jazyka, historie přestává být národem.A když tak čtu některé názory, tak by to některým vůbec nevadilo.

I. Polák 23.5.2020 8:53

Ostatňe na viňe jsou už Římané! Rozšířili latinku do slušně velké části světa, ale jaxi k tomu nedodali pravidla víslovnosti, což bi bívala bila už maličkost. Takhle si to každý národ řešil po svém a teď např. Portugalci píší ch jako y atd., atd.

Ostatňe ani o latiňe se dnes s jistotou neví jak se vislovovala.

I. Polák 23.5.2020 8:47

další chibka: zpjetná oprava!

Ale konečňe jste přišel na to, k čemu se víborňe hodí zdejší diskuse!

M. Morgan 23.5.2020 8:46

Newspeak předvídal už Orwel ! Proč říkat špatný, když stačí ne-dobrý. Vyprázdnit nejdřív jazyk, pak mluvu, pak hlavy. A písmo bude úplně zbytečné. Povel : Tady lopata - tam díra, pak chleba , to přece pochopí každej. A když ne, tak bič nebo kopanec určitě.

I. Polák 23.5.2020 8:18

1. vývoji se neubráníte. Máchův Máj vyšel poprvé ve formě "Mág".

2. Byli jste někdy v Chorvatsku? Všechny nápisy jsou pro Čecha zcela srozumitelné, jen jsou všechna i "i". A ten jazyk - no praotec Čech byl prý asi Chorvat.

3. Proč rušit y u dy, ty, ny? Kdo vymyslel ďi, ťi, ňi byl jen trouba, který chtěl dokázat, že to nejde. Ovšem u takového ďe, ťe, ňe už bych to snesl.

I. Polák 23.5.2020 8:09

Proboha, a je angličtina vůbec jazyk? Já myslel, že je to jen počítačový protokol, něco jako https.

V. Vérosta 23.5.2020 8:04

Nic proti změnám orthographie, ale tenhle návrh by znamenal odklon od fonetičnosti, což nepokládám za dobrý nápad. Úkolerm písma je přece zaznamenávat zvuky, které vydává mluvčí. Angličtině to třeba moc nejde. Srbština je na tom líp než čeština. No ano, čeština by jistě docela dobře šla psát i v azbuce, to jo. Nevím jak by dopadla v katakaně!! :-D :-D

L. Písařík 23.5.2020 7:53

pardón ..... zvykomalebnosťy..... ynu zvyk je železná košyle.

L. Písařík 23.5.2020 7:51

Mám opačný návrh: zrušit měkké i a ponechat pouze tvrdé. Čěšťyn by ťým nabyl jysté zvukomalebnosti a nepřypadal by jako šyšláňý.

J. Nevrkla 23.5.2020 7:46

Líbilo se mi to Milanovo vyjadreni: každý si může vybrat, jestli bude mluvit (psát) česky, nebo jako debil.

J. Heincl 23.5.2020 7:24

Zrušit úplně Y je v češtině evidentní nesmysl. Ze mně známých jazyků prakticky nepoužívá Y maďarština. I ta má však dvě paradoxní výjimky, kdy se naše Ď a Ň píší GY a NY. Naopak velmi tvrdý jazyk bulharština nezná naše měkké I. Jejich И na rozdíl od stejného ruského písmene je tvrdé.

Ale zpět k češtině. Já osobně považuji za přežitek shodu podmětu s přísudkem v příčestí minulém. Slovenština ji nemá od roku 1954 a evidentně to Slovákům nijak nevadí.

P. Victorin 23.5.2020 7:04

Určitě lze ČJ zjednodušovat, ale nikoliv revolučně, nýbrž evolučně. Ostatně před "revolučním vylepšováním" veškerých společenských nedostatků, nás varuje praktická historická zkušenost!

PS Tzv. Lidé zvláštního druhu, čili komunisté, ovšem zastávají názor opačný...

J. Basler 23.5.2020 7:01

Pan Koudelka byl vždycky kreatyvec. Na Hradě ho měly vždy rády. Takže jsem si automatycky dával pozor na to, co řýká...

J. Heincl 23.5.2020 7:00

No, vzhledem k tomu, že tehdy panovala masová negramotnost, tak odpůrci byli jen mezi vzdělanci. Ve srovnání s dneškem tedy poměrně málo lidí.

J. Černý 23.5.2020 6:56

A co zrušit český jazyk. Ať žije angličtina.

D. Stirsky 23.5.2020 6:45

Vždy uvádím příklad tento: Můj pradědeček zemřel v r. 1945. Byl docela známý a tak řada lidí kondolovala. Soustrastné dopisy kdosi uschoval. Autoři: úředník z radnice, pradlena, lékař, majitel koloniálu, zedník, malíř pokojů, nádeník, posluhovačka... A i ti nejméně vzdělaní měli krásný rukopis (mlékařka psala čitelněji než advokát) a gramaticky skoro bez chyb. Jen čárky a občas "s" a "z" haprovaly. V "i" a "y" všichni bez chyb.

J. Babička 23.5.2020 3:59

To muslelo být hrozně odpůrců, když Hus změnil český pravopis. jak to že se mu to vůbec podařilo ?

T. Řehořek 23.5.2020 2:09

Než mne budete kamenovat, všiml jsem si několika chib ve svém textu, určitě není na víbornou, jak deklaruji. Bohužel zde nevidím možnost zpětné opravi.

Mimochodem, už teď ten jazik s pouze měkkím i miluji. Děkuji, že jsem zde v diskuzi mohl na chvíli prožít svůj sen, velmi nerad se budu vracet do stupidní realiti plné y :(

T. Řehořek 23.5.2020 2:03

Neměl bich nejmenší problém psát všude jen měkké i. Dlouhodobě souhlasím s tím, že namísto toho, abi se ve škole v jazikovědě děti učili užitečná témata tipu porozumění nebo sintézi (dobrá, zde je otázka, zda bi nemělo bít y po s kvůli cizímu slovu) psaného textu, učí se absurdní víčet slov, v nichž se píše y. Mohli bi se zrovna tak povinně učit náhodnou podsekvenci z Ludofova čísla se stejnou přidanou hodnotou jejich vzdělání.

Podotíkám, že gramatiku ovládám velice dobře, troufám si dokonce tvrdit, že v podstatě na víbornou. Ale pořád je mi jen 33 let a nebudu hájit něco, co je evidentně nesmislné a hloupé jen proto, že jsem bil přinucen to naučit ve škole a už to tedi niní umím. Stačilo bi, kdibi vimřeli všechni zkostnatělé generace, které se toto naprosto nesmislné pravidlo učili a naučili.

Ve skutečnosti, vážně mi to nedělá větší problém psát na téměř vždi na první pokus. Mislím, že přeučit se bi mi trvalo maximálně tíden. Dejte mi hlasovací lístek a hned budu hlasovat pro zrušení y.

M. Šejna 23.5.2020 0:58

Ano,i já bich bil jen pro jedno "i". Jsem totiž alergik a vadí mi různé pili v ovzduší. Občas používám různé pili i na řezání,

Víc pij, svrbí-li tě pij. Ve stáji bil statní bík. Omil jsem omilem bílím mídlem miš.