3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Magor Milda 26.10.2007 0:22

V Liberci to bylo asi dost podobné, jako v Chomutově

tam míval můj strýček Josef svoji továrnu na klobouky. Zcela samozřejmě byl léta počítán k měšťanům, tudíž k Němcům. Když se ale dostal Hitler k moci, najednou z něj byl český Žid, včetně jeho tehdy 16 leté dcery Hildy a manželky Jenny. Na podzim 1938 to došlo tak daleko, že utekli k rodičům do Čáslavi. Ale i v Čáslavi si je chomutovští našli a po atentátu na Heydricha byli deportováni do Treblinky. Tam se jejich stopa ztrácí. Co jsem našel, byl záznam v archivu v Kadani, tehdy Kaaden, kde se sděluje, že židovi Josefovi Steinerovi byl zabaven pozemek továrny, továrna  a pozemek kolem řeky Chomutovky s lesem a mlýnem. Dost pozdě jsem pak zjistil, že se jedná o dnešní Bezručovy sady , hned vedle zbořené továrny je tenisový klub místní prominence.

Samozřejmě z nějaké restituce nebylo nic, bez podpisu mého strýčka nebo dědické listiny u nás úřady nic nevezmou. Naštěstí se bez toho obejdu, je mi jenom líto, že se nikdo nikdy o osud té rodiny nezajímal.

Sudety jsou zeměpisně ten kousek pohoří mezi Králickým Sněžníkem a Ostravou.Na české straně je Praděd a Jeseníky.  Pivo, které kupujete u Lidla, pochází právě z polské strany tohoto  území. Název Sudetenland zavedli propagátoři odtržení od rebubliky, t.zv. Deutschböhmen. Z toho pak vznikla SDAP, což je Sudetoněmecká Dělnická Strana, později se spojila s NSDAP, což je Národně Socialistická Německá Dělnická Strana. Jak vidíte, socialistické strany všeho druhu mají u nás tradici.

Jakub S. 26.10.2007 8:13

Osudy rodiny vašeho strýčka jsou šílené, tristní.

Ovšem dobově příznačné. A osudy té továrny, pozemku... no osudy střední Evropy za poslední století. A výhrady k užívání termínu sudetští Němci mám celý život, už jsem dávno rezignoval - tak asi se vzchopím a napíšu o tom článek. Měl bych? - JS, historik

Magor Milda 26.10.2007 11:08

Téměř všechny dosavadní zprávy o Sudetech jsou tendenční

nelze akceptovat bez korektur ani knihu pana Friedricha Prinze, Böhmen und Mähren. Dočteme se pouze o vlastních obětech, protistrana byla pak těmi darebáky. U nás bylo politicky zajímavé dělnické hnutí, to tam bylo opravdu velmi v pohybu ale pochybuji, zda na tom lze najít mnoho pozitivního. KSČ ale z dějin vybírala pouze to, co se hodilo. Stejně tak dnes bude centrum vyhnání v Německu zase pouze jednostranným pohledem, který začíná teprve 1945. Proto považuji za důležité, aby naše mladá generace měla skutečně historicky neskreslené informace o tehdejším dění.

Dnes musí být možné, s odstupem více, než 60 let, podat nezmanipulovanou zprávu, proto se na Váš článek těším.

michal 26.10.2007 16:47

Re: Téměř všechny dosavadní zprávy o Sudetech jsou tendenční

ctrl+v:

Pojmy Sudety, sudetský aj. odvozeniny původně měly a dodnes mají geografický, úžeji fyzickogeografický, geologický a geobotanický obsah. Jméno Sudety, resp. pojmy jako Sudetská soustava a ostatní jeho odvozeniny (Západní Sudety, Východní Sudety aj.), je vžitý geografický název, po staletí užívaný pro označení horské soustavy táhnoucí se zhruba od Šluknovského výběžku (Lužických hor; resp. od Drážďanské kotliny) až po Nízký Jeseník (resp. po Moravskou bránu). Nemíval žádnou politickou náplň, natož územněsprávní obsah. Z hlediska historické geografie a geografie vůbec se jedná o terminus technicus. Poprvé se objevil v podobě Sudéta óre na Ptolemaiově mapě světa z 2. století našeho letopočtu. Jméno je to zřejmě původu keltského, v překladu znamená les kanců. Uvedená mapa jím označovala vedle Gabréty (Šumavy) jedno z horstev ve střední Evropě, patrně Krušné hory a přilehlá pohoří. Jako „Sudeta Montes“ se tento pojem objevil v jeho spise Geographika Hyphegesis.

Pojem Sudety se pak znovu objevil v literatuře a mapách období humanismu opět jako vymezení výše zmíněné horské soustavy. Zdomácněl nejen v německé, polské a jiné geografické, historické, biologické, geologické i statistické literatuře. Byl ovšem běžně používán i v českých odborných publikacích geografických, geobotanických apod. Použil jej například i přírodovědec a statistik Karel Kořistka ve své tehdy unikátní rajonizaci zemědělství Čech ze 70. let 19. století.

Magor Milda 26.10.2007 17:27

Re: Re: Téměř všechny dosavadní zprávy o Sudetech jsou tendenční

Vaše definice Sudet je jistě správná, v běžném hovoru se však dnes třeba v Polsku mluví o Sudetech jako mnou označenou skupinou středních a východních Sudet, tudíž Praděd, Králický Sněžník, Krnov, Jeseníky, Glubczyce atd. Soustavy západních Sudet jako Krkonoše nebo Jizerské hory se všude dnes také jmenují přímo a ne jako Sudety. Východně od Krkonoš jsou dnes Stolové a Soví Hory na polské straně.

My tu však užíváme název Sudety jako terminus politicus, byly tu politické skupiny, které tento název zavedly pro určitý politický směr. Už název Sudetoněmecký prosazuje tento jednostranný pohled jako na německé území. Jde tedy o dobyvačnou a agresivní politiku, která na stejně zaměřenou reakci narazila. Bohužel však netrpěly strany nebo politici, nýbrž lidé, jako my, na obou stranách.

Jura Jurax 25.10.2007 9:16

Výborné

Jakub S. 24.10.2007 23:32

Pane Kovaniči, velice krásné, moc jsem si početl, s gustem!

Houšť takových článků!

R 24.10.2007 13:03

propaganda

Ono vždycky ten, kdo je na koni překroutí statistiky a další věci tak, jak potřebuje. U nás se traduje, že když nás na podzim v 39 roce zabírali němci, byli jsme těsně za hranicemi Sudet, bylo u nás 2 - 3 německé rodiny a pár stovek českých obyvatel, tak čeští obyvatelé se sešli u místního mostu, aby demonstrovali proti vstupu němců do naší vesnice.  Nějaký němec to zřejmě vyfotil a ta fotka se potom objevila v německých novinách s titulkem ve smyslu něco jako "Obyvatelé obce vítají německé osvoboditele" Holt propaganda je propaganda.

doktor 24.10.2007 12:54

Pane Kovaniči, výborně!

Podle Sudetenland Lexikonu z roku 1990 žilo v Liberci (Reichenberg) v roce 1930 30.000 Němců, 6.300 Čechů a 2.000 cizinců (za tímto názvem se často skrývali - jak vím z jižní Moravy - Rakušané). Jen bych na místě pana Kovaniče nepoužíval pro české Němce (Němce z Česka) pojem "sudetský". Ten si pro sebe sami vymysleli z politických důvodů, nepřátelských všemu českému.

I.K. 24.10.2007 14:20

Re: Pane Kovaniči, výborně!

Kovanice jsou vesnice poblíž Nymburka - odtud  "z Kovanic" Kovanic. Není třeba přidávat háček nad "c".

Hanák 24.10.2007 12:43

diskuze

Tak to se tedy strašně divím slušnosti a úrovní dnešní této diskuze. Že by to dělalo to nastávající výročí. Ale pravděpodobnější, že ti "správní diskutéři" jsou asi zaměsnáni některými jinými příspěvky.

Jo, a pane Kovanici, bylo to docela zajímavé.

Jakub S. 24.10.2007 23:35

Jo, to je bohužel tím: viz Josefov, Lustig a tak.

Talm se setsakra vyřádil (a pořád ještě) maniak janeček sítláček hlupáček a spol.

Psí vrah Čumil 24.10.2007 11:50

Jo, pane Kovanici, tohle bych po dlouhé době od vás bral. Dobrý.

:-)

brok 24.10.2007 11:29

on je všechno relativní

Národy si vymyslel Bismark pro velmocenské zájmy Pruska. Až do té doby byli lidé žijící na určitém území poddanými svého panovníka a na národ si nikdo nehrál. Bismark vytvořil "národy" a tím vyvolal nenávist mezi sousedy, ale současně zajistil i společné zájmy "napříč" panovnickými državami. Spojil tím ovšem také velký počet malých "německých" státečků v jediný stát, který zůstal dodnes. Dokonce si vymyslel i Němce mluvící francouzsky (Elsasko) a také Němce mluvící česky, srbsky či polsky. Ti mu to ovšem moc nespolkli.

Češi nejsou o nic krvelačnější ani mírnější než ostatní a s agresivitou Němců nebo Rusů se to nedá srovnat. Začátky Českého státu (tedy ustavení území, které patřilo pod vládu Přemyslovců) začalo údajně vraždou. Nápadné ovšem je (aspoň těm, kteří něco vědí o historii a legendách), že podobně byl založen Řím (Romulus a Remus), křesťanská církev (tehdy ještě ne katolická) (Pavel a Petr) a, když se vydáme až téměř na počátek historie, i starověký Egypt (Osiris a Seth). Takže je to možná pravda, ale možná také legenda, kterou se čeští panovníci porovnávali s Římem (antickým i církevním).

Češi samozřejmě nepřišli do pusté liduprázdné krajiny. Díky dvěma vpádům  Markomanů byla keltská populace na českém území oslabena a podlehla novým, agresivním, přistěhovalcům. A jak je v Evropě zvykem, příchozí převzali kulturu poražených a vnutili jim svůj jazyk (přičemž přejali i řadu slov keltských, která užívají dosud). Stejná je i historie ostatních evropských národů (států). Takže s těmi národy a historickým územím bych nakládal velmi opatrně. Více než "národ" bychom měli být lidé, žijící na společném území a o to území se starat. A národ si nechat třeba jako občasný folklor.

MF 24.10.2007 12:02

Re: on je všechno relativní

Nacionalismus a národy pokud vím, zavedl Napoleon. Bismark to pak šikovně využil.

brok 24.10.2007 13:20

Re: Re: on je všechno relativní

Nejsem si zcela jistý, ale Napoleon měl podle mě ještě státy a poddané. Stvoření národů by mu nijak neprospělo, na rozdíl od Bismarka.

michal 24.10.2007 16:20

Re: Re: on je všechno relativní

Kdeže až Napoleon. Jen si vzpomeňte na Dekret kutnohorský štěpící jedotné - universální - vysoké učení pražské na čskou a německou část. Komu to prospělo? No a když zalistujeme v Bibli, "tam to všechno je", jak zpívali V+W, tak se tam kinožily národy navzájem až do těch nemluvňat na běžícím pásu, pochopitelně, že k větší slávě boží....

VLK 24.10.2007 17:45

Re: Re: Re: on je všechno relativní

Ale kdyz se na definici tech narodu na Karlove Universite podivate podrobneji (at uz pred dekretem nebo po nem), uzasnete nad tim, kdo je pocitan k jakemu narodu. Ty narody byly totiz ctyri a v podstate vyjadrovaly svetove strany. S jazykem to melo malo co spolecne, vzdyt na universite panoval jediny jazyk - latina.

Fleischer 24.10.2007 14:47

Re: on je všechno relativní

Broku, ti francouzsky hovořící Němci, nejsou to německy hovořící Francouzi? Ti okolo Strassburgu žijí dodnes a dokonce lze na satelitu vidět jejich televizi, jmenuje se Arte.

Jenda 24.10.2007 17:03

Re: Re: on je všechno relativní

Kdyby ona oblast nakonec pripadla nemecku tak by v ni pro zmenu byli francouzsky hovorici Nemci.

michal 24.10.2007 10:51

vlajka

byla vymyšlena pro vojensko-komunikační potřeby.  /  Také nevidím příliš důvod podporovat fangličkaření, a tím vyvěšování státní vlajky svým způsobem také je. Bohužel, upřímné vlastenectví bylo zatím vždy zneužito k tomu, byli proti sobě poštváváni lidé, kteří by se bez státnosti spolu vždy rozumně domluvili. Bohužel, asi jsme, jako živočišný druh, nepoučitelní.

VLK 24.10.2007 11:43

Re: vlajka

Spousta dobrých věcí byla vymyšlena pro válečné účely a pak se s úspěchem využívají i v míru. Vlajka tak poslouží pro komunikaci i v míru. Je jí možno použít ve funkci rozlišovací, manifestační, reprezentační. (Je jí možno použít i jako pouhý technický prostředek komunikace. Včera jsem viděl v televizi vysílání morseovky norskými státními vlajkami za Admunsenovy polární expedice. Holt byly po ruce.)

Ano, fangličkaření to je. Ale nevidím v tom nic záporného. Každého lidského citu lze zneužít. I pocitu sounáležitosti s národem. O nic méně a o nic více než náboženského zanícení, naděje na lepší příští, soucitu, nenávisti, lásky, pocitu ztráty, pocitu nadřazenosti i podřízenosti. Státnosti bylo desetitisíckrát více použito k tomu, aby se domluvili lidé, kteří by se jinak servali a pozabíjeli. Neboť stát, to jsou zákony, to jsou státní instituce. A národ je jedna z možných cest, jak dojít k definici států.

Tino 24.10.2007 12:06

Re: Re: vlajka

 Pomalu se knám dostává multikulturalita. Mám pocit, že vlajka se postupně stane něčím podobně historickým jako kroje, které taky původně rozlišovaly jednotlivé vesnice či regiony. Už jsem v Česku zaregistroval vyvěšené vlajky Švýcarska, Kanady i Německa u rodiných domů, nebo spíš sídel. Mám souseda, který má vyvěšenou vlajku EU.

 Vážný symbol státu - vlajka se tak nějak mění v symbol pouhého fandovství. Skutečně mám pocit, že příslušnost k státu tvoří spíš daně. Konečně není daleko čas, že na radnicích budou zasedat i asijští imigranti. To mně vůbec nevadí. Spíš mi vadí nevraživost až rozeštvanost obyvatel Česka. Na vlajku si přitom ani nevzpomenou. Snad aspoň emigranti ve světě mají národnostní pocity sounáležitosti.

Jenda 24.10.2007 12:39

Re: Re: Re: vlajka

Multikulturalita se k nam bude dostavat tak dlouho dokud se sem s ni nedostane dostatecne mnozstvi tech kteri multikulturni byt odmitaji. A jejich kulture (pripadne absenci kultury ... o tom by se dalo dlouze diskutovat) se chte nechte, castecne pod praporem multikulti, castecne z opravnene predpriposranosti, postupne prizpusobi ostatni. Allah je velky.

VLK 24.10.2007 12:48

Re: Re: Re: vlajka

Dobře tedy. Doplním svůj příspěvek a spojím ho i s tím o kus níže. U toho Masarykova pomníku nejen věšíme vlajku, ale i klademe kytku. A stojí nám tam čestná stráž v kroji. Ne folklórním, ale také už starobylém. Sokolském stejnokroji. Ne nikde v emigraci, ale na Valašsku.

Emigranti jsou stejní, jako naši lidé doma. Jsou tam skupinky semknuté pocitem národní sounáležitosti, jak píšete. Často právě kolem sokolských jednot. Ale jsou tam i spousty jiných, provázaných vzájemnými propletenci nevraživosti i přátelství. Obojí znám.

.lucina 26.10.2007 12:01

Re: Re: Re: vlajka

Zkuste vzít vlajku sparťanským fanouškům!

Šedovous 24.10.2007 11:53

Hm, co se takhle poptat

v USA ohledně pravidelného vyvěšování té vlajky ?

Sumo 24.10.2007 11:56

Re: vlajka

A navíc, jak chcete vyjádřit, že jste šťastný tam kde jste, s kým tam jste a co tam můžete dělat, že vedete relativně spokojený život a že se vám ten kus zeme, co máte za svůj, líbí, a to tak, aby to politici nebo jiná banda hňu-p-ů nezneužila nebo nezesměšnila ?

Vyvěšení vlajky se mi zdá v této souvislosti jako dobrý počin. Vyvěsí-li někdo takto vlajku, cítím s ním a lituju těch, co to nechápou nebo nemají odvahu a ještě to pomluví, aby nebylo vidět, že to oni jsou ti opravdoví chudáčci.

Bohužel, chyba je,. že i tohle už bylo degradováno na " fangličkaření".

Magor Milda 26.10.2007 0:36

Re: vlajka

Dne 28. října 1965 jsmem s mojí těhotnou manželkou navštívil Národní Technické Muzeum na Letné, tamtéž jsme tehdy i bydleli. Po návštěvě tohoto muzea si manželka stěžovala na bolesti, tak jsem ji dopravil na porodnici, která tenkrát byla na Štvanici, na opačné straně mostu než Zimní Stadión. Ráno jsem se dozvěděl, že jsem otcem syna.

Takže vyvěšuji pokaždé vysoko nad jihočeskou krajinou vlajku, jednak je to oslava narozenin syna, jinak ale i oslava narozenin samostatného českého státu.

Tino 24.10.2007 10:22

Nesnášenlivé Československo.

 Narodil jsem se až po druhé vojně. Táta s nám a prostěhoval celé Čechy a Moravu. Takže znám i pohraniční poměry i vnitrozemní. Co pamatuji VŽDY se "řádní" českoslovenští občané otírali hubama o ty "nesprávné" československé občany. "Řádným" nebyli po chuti německá národnost, maďarská, polská, rusínská, cikáni a Čechům Slováci a Slovákům Češi. Židé byli vybiti, tak se o nich nikdo neotíral hubou.

 Dnes máme jen Česko. Otírání hub o "nepravé" Čechy ale pokračuje a snad s větší intenzitou než dřív. Dokonce na zbyteček Židů si to vyskakuje kdejaký "pravý" Čech.

Když vyvěsím Československou vlajku ve státní svátek, čí vlastně vlajku vyvěsím? "Pravých" nebo "nepravých"? Čechů, slováků, němců a maďarů vyhnaných i nevyhnaných, cikánů(romů?), rusínů, asijských a jiných přistěhovalců?!

 Nač vytahovat vlajku, když s ní mávají hlavně "praví" češi a řvou "NIC NEŽ NÁROD!" a zbytek národa na to jen čumí a nezastane se těch "nepravých"?!