9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Pan premiér nerozumí

Ono je to totiž tak, že deklarované zvýšení učitelských platů na 130 % platu průměrného je dáno nejen programovým prohlášením vlády z ledna 2022, ale následně i přijatým zákonem. Takže vládě nezbývá nic jiného, než tam ty peníze přivrznout. No a při tom balíčkování se halt zase jinde musí - odvrznout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Širůček 26.11.2023 16:40

Je to třeba vzít za správný konec. To chce zvýšit platy politikům, tak začíná správné šetření!

O. Mašek 25.11.2023 21:05

Pan Kovanic krásně shrnul objektivní důvody proč jdou dotčení do stávky počínaje pondělím, když po namáhavé objektivitě v závěru svedl zodpovědnost na osobu Andreje Babiše (asi mu ten odstaveček v Mladé frontě Dnes hodně zavidí) a ANO. To mi přijde docela mrhání časem. Já bych spíš hledal chybu v zahraniční a ekonomické superneschopnosti této vlády. Přeci jenom srovnávat období když nám v nemocnicích umírali spoluobčané, kolabovalo zdravotnictví a řešit rozhazování státních peněz v porovnání s vládou, která si svého nepřítele od zrodu jasně označila a vštěpuje nám ho všem jako samozřejmost není úplně na místě.

L. Harvánek 25.11.2023 19:25

Když už jsme u balíčku úsporných opatření,mohli by se odpovědní politici zamyslet nad možnostmi úspor. Třeba začněme u školství (ale analogii můžeme hledat také ve zdravotnictví, justici, ozbrojených a záchranných složkách). Pro většinu pracovních míst v uvedených oborech je vyžadováno vysokoškolské vzdělání, případně sice jen vzdělání středoškolské, ale doplněné časově i finančně náročnou přípravou. A protože máme vysokoškolské vzdělání placené státem, mohou si všichni, kdo dokáží (pokud je vyžadováno) splnit podmínky pro přijetí ke studiu, aby se pak po absolvování věnovali úplně něčemu jinému. Protože ale stát ze zákona musí určité služby zajistit, měl by si umět spočítat, kolik vysokoškolských odborníků bude potřebovat ve stanovených oborech. Tento počet by pak získal vysokoškolské vzdělání bezplatně. Na oplátku by pak absolvent byl povinen zůstat působit ve vystudovaném oboru. Tenhle princip by naplnil podstatu svobody a odpovědnosti. Ostatní by pak mohli studovat, za studium by museli platit. Jakou částku by záleželo na tom na situaci státu. Tak by si zaměstnavatelé mohli platit studium svých budoucích zaměstnanců a podmínky by si stanovili zaměstnavatelé. Pravděpodobně by na vysokých školách studovalo mnohem méně lidí a některé fakulty by pravděpodobně zanikly. Ostatně tvrdit, že pro manuálně pracujícího dělníka je vzdělání politologa naprosto zbytečné.A patrně by to vedlo i ke snížení potřeby úřednických míst.

J. Vorlický 26.11.2023 16:45

Návrh pan Harvánka, že vysokoškolské vzdělání by bylo zdarma jen pro stát potřebné budoucí odborníky považuji za zcestný, ze nerealizovatelný a za jen škodlivou byrokracii umocňující.

Neboť, kdo rozhodne, kdo bude potřeba jako nastupující ,,odborník" za 10, 15 let? Stávající úředníci??

Problém nespočívá v tom, že stát nemá patřičné odborníky a v patřičném množství, ale v zakonzervovanosti stávající neschopné byrokracie, která nedokáže (obávám se, že ani nechce) odborníka rozpoznat a patřičně ocenit. Ti schopní jdou pak za lepším.

Pro správný chod státu je potřebná kvalitní ekonomicky fungující byrokracie, no a ta tady není. Dát dnešní více pravomocí jen úpadek státu umocní.

Za správný krok pro zlepšení státní (nutné) byrokracie bych považoval 1) zjištění, které úřady jsou pro výkon státních povinností nutné a ostatní začít rušit, 2) během dalších pěti let snížit výdaje na státní administrativu každý rok o 5 až 10%.

Na neposledním místě zavést přísnou dělbu moci, což by znamenalo podřízenost úřadů svému ministru, který by své úřady řídil v souladu se zákonodárci vydanými zákony; ne že si každý úřad bude dělat co chce a vymýšlet svoji agendu.

Pochopitelně, zavést dělbu moci by znamenalo překopat celý právní řád, kterému se teď bizarně říká právní pořádek.Toto všechno by sice nějakou dobu trvalo než by lidi pochopili o co jde, ale jiné řešení co se týče státní správy nevidím.

I. Širůček 26.11.2023 18:23

Proboha, vy nevíte, že ti budoucí "pro stát potřební odborníci" jsou děti ministrů a poslanců? Svatá prostoto!

J. Vorlický 26.11.2023 21:17

Takže se mnou souhlasíte, akorát si nemyslíte, že je to uskutečnitelné. Mám stejné obavy.

P. Sura 26.11.2023 18:59

Myslíte pana Harvánku, že se nezamýšleli? Proč asi to trvalo tak dlouho?? A krom toho - máte za to, že nepedagogickým pracovníkům se zvýší režije, nebo se po nich žádá zvládání nových postupů a metod. Nemyslím, že by se požadavky na ně kladené kdovíjak zvyšovaly a celou režii táhne škola.

D. Rakous 25.11.2023 17:41

Na jaký post a úkol polprof. bude na/dosazen až současný splní a náš stát dorazí.

Nebo jako nepotřebný, který již posloužil a nemluvil ........ pojede do Salisbury?

V. Balcařík 25.11.2023 17:33

Jste senilní dědek, protože se nevzpomenete na kdo tu inflační spirálu podporoval, společně s uzavírkami okresů. Já jako důchodce chodil do roboty a nikdo mně nic nedal. Home office měli učitelé, úředníci a podobní, nikdo z nich nenaříkal, že ho platí za nic.

R. Langer 26.11.2023 6:27

Pamatujete si to dobře. A taky si pamatuju, kdo vykřikoval, že je to málo, a kdo zařídil prodloužení toho "výjimečného" stavu, když už měl skončit. ;-€

P. Hák 26.11.2023 10:28

Takže ten, kdo pracuje z domova, je placen za nic?

Mám nějaké známé účení nebo programátory, kteří pracují na volné noze z domova. Vyřídím jim to, jsem zvědav, co odpoví.

J. Vorlický 25.11.2023 14:19

Minulou neděli mi dcera mé neteře, teď v páté třídě základní školy, řekla, že je vyučuje čtyři (možná pět učitelek), dle předmětu. Ve třídě blízko Českých Budějovic je jich asi 24. Na tělocvik mají navíc nějakého specialistu.

No, já jsem ročník 1951, ze Žižkova, Praha. Do 5.třídy včetně, jsme měli na všechno jednu učitelku.

Nás bylo tak 30 až 33, dle ročníku. Nejsem zpátečník. Nemám ale pocit, že dnešní děti jsou na tom, co se týče vzdělání a chápavosti, lépe než jsme byli my. Co se týče fyzičky, tak tam jsou na tom evidentně opačně. Vím, že za zhoršení jejich stavu byla zcela jistě debilní opatření proti covidu. Debilní opatření, která u nás zavedli o generaci mladší lidi než jsme my ( z toho lze dovodit, kdy asi školství začalo upadat).

V čem je problém?

J. Jurax 25.11.2023 16:02

Ale zato pětikolka podporuje 16 miliardami občasné zdroje energie, které nepotřebujeme a které nám elektřinu zdražují.

A k tomu počtu žáků - jsem ročník 49 a ve Zlíně, tehdy Gottwaldově, nás bylo ve třídě na prvním stupni až 40. A směnovali jsme, protože školy co postavil Baťa už nestačily. A měli jsme jednu učitelku na všechno.

L. Harvánek 25.11.2023 19:27

R^R^

P. Hák 26.11.2023 10:33

Problém je ve "svobodné výchově" a v domnění, že dítě samo ví nejlíp, co bude za 20 let potřebovat. Tomu věří někteří rodiče, bohužel i někteří učitelé, prakticky všichni novináři a jiní aktivisté a zřejmě většina politiků.

Takže se dětem neustále přidává svobody a ubírá práce. Výsledky jsou horší a horší, ale svobody prý mají stále málo a učiva pořád ještě moc.

Mimochodem inkluzi a vládu fracků si fakt učitelé nevymysleli, takoví masochisté nejsou. To jim vnutili politici.

V nedostatku peněz to opravdu není, to je pravda. Spousta peněz teče do podivných "projektů" apod.

L. David 25.11.2023 13:40

Není divu, že prachy nejsou, když je vláda rozhazuje na nepravých místech ! !

Příkladů je mnoho. Jak je třeba možné, že premiér neukočíruje jednu pomatenou ženětinu, která si v USA objednává zcela zbytečná letadýlka za 150 miliard Kč a vláda to nakonec schválí!!!!!!

D. Rakous 25.11.2023 17:24

S dýchavičnými F-35 hodně přidejte (500mld.?) a nikdo nemá jistotu, že budou létat. Že je vůbec nepotřebujeme ani nezmiňovat, pro naši armádu špatná, drahá hračka. Dokonce snad bez souhlasu USA ani nevzlétnou. V USA většina z nich nelétá. Proslýchá se, že USA uvažují o Gripenech, jako spolehlivých a levnějších i než F-16, možná tam i SAAB postaví továrnu.

Nemáme peníze, jsme chudí. Naši i evropskou vypůjčenou podporu Ukrajině v hodnotě cca 18,5 mld Euro půjčuje chudá Ukrajina USA (cca 16.5 mld USD) !!!, aby měli na výplaty. Za to dostali nějaké cen.papíry a roční dividendy!!!

S tím se 5K nechlubí, to je spojenecká výpomoc.

K. Vomáčková 26.11.2023 6:18

Máte tam chybu, letadýlka budou stát podle kanadského ministra, téměř půl miliardy. Zřejmě o tom něco ví, Kanada koupila tatéž letadýlka.

J. Novak 25.11.2023 12:47

Nutella Fiala toho nechape vice.

V. Petr 25.11.2023 10:59

Článek je NAPROSTÁ LEŽ. Hlavní vinu nese nohsled Bruselu Fiala svým, grýndýlem a "dekarbonizací." To je 200 miliard ročně, vyhozených do zeleného KANÁLU!

M. Kocián 25.11.2023 11:37

Předpokládám, že si pan premiér celých těch 200 mld nenechává, takže má přinejmenším komplice.

L. Beneš 25.11.2023 9:34

Premiér Fiala nerozumí a vláda nemusí nic. Vláda nemusí ani respektovat schválené zákony, např.ten, kde se mluví o valorizaci důchodů. Stejně tak nemusí respektovat ani ten zákon, kde se mluví o navýšení učitelských platů.

R. Meišner 25.11.2023 8:47

1. garantovat 130% učitelům nelze. protože pokud to dostanou, zvýší se celková hladina mezd, a budou znovu žádat dorovnání na 130%. a tak stále dokola. kolik tříd prvního stupně ZŠ musí člověk absolvovat, aby tohle pochopil?

2. Fiala lže , kudy chodí. někteří to již pochopili, někteří ne. takový je život.

3. nemyslím si autore, že za dnešní problémy může Babiš. už jste zapomněl, jak tehdejší opozice dnes a denně vyřvávala přidejte těm a oněm, dáváte málo, dávejte víc, zachraňte tyhle a zechraňte tamty...jojo, takhle přesně to bylo. ano, takhle se rozhazovalo. 8-o

E. Dvořák 25.11.2023 10:08

Ale oni to splní. Jen těch 130 procent naslibovaných v r. 2021 se scvrkne, protože výplata v r.24 bude 130 % r. 21

K. Vomáčková 26.11.2023 6:22

Tak

P. Jánský 25.11.2023 8:43

školství je jen záminka

jde o svržení vlády..

D. Rakous 25.11.2023 17:26

Včera bylo pozdě!!

F. Navrátil 25.11.2023 8:23

Peněz na školství je dost, ale to by se nesměly cpát do obskurních soukromých středních a vysokých škol, do podivných oborů, jejichž absolventi nenacházejí uplatnění na trhu práce, do nabobtnalých fakult sociálních věd. A také na podporu parazitických neziskovek jako je např rodinná neziskovka premiéra Fialy, který vysosala ze státního rozpočtu a rozpočtu vysokých škol! sto milionů korun. Za to vypracovala elaborát o významu feminismu na rozvoj demokracie v Barmě. Rozpočet ministerstva školství je švédský stůl, kde si nacpávají tětřichy a ministr muzikolog Bek takové békovině jen přihlíží.

P. Hák 25.11.2023 13:43

Souhlasím. Ještě různé podivné osvětové projekty, tam taky tečou prachy proudem.

Nicméně ovlivnit to není v moci učitelů, prachy na tohle rozděluje ministerstvo.

D. Rakous 25.11.2023 17:28

Fiala a Bek jsou, jako byl v jedné říši Kagan a Bek!