27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

Drahá elektrika

Bývaly u nás v Čechách doby, kdy Křižík elektřinu vyrobil, Křižík elektřinu rozvedl, Křižík elektřinu zinkasoval. Měl na její výrobu, rozvod a obchod „přirozený monopol“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 11.5.2022 11:10

Zrušte státní regulace, včetně "emisních povolenek" a trh to VYŘEŠÍ!

Četl jste knihu Ivan Klíma, Pravda o zkáze Sodomy? Tam si církevní vláda vymyslela úplný nesmysl, ale subalterní světský úředník k tomu vypracovával "racionální" prováděcí předpisy. Tak vypadá grýndýl v praxi...

V. Novak 11.5.2022 16:49

To ano - ale předdiskutér kritizuje prodej elektřiny na burze, ne EU- a greendealové regulace.

P. Brich 11.5.2022 13:59

Trh to samozřejmě vyřeší. Ovšem prodeje dle nařízení Evropské Uhnije je leda tak trh levou zadní!!;-€EU;-O

P. Sura 11.5.2022 10:47

Co je podstatné, že se na spotřebitelích zase kapsuje především stát, aby měl z čeho financovat svou rozhazovačnou byrokracii. A nám bude vykládat, jak za to může válka na Ukrajině.....

F. Kusák 11.5.2022 10:26

To je pořád dokola, to neustálé opakování faktů, co se mělo a neudělalo. Přece je jasné, že tu žádná dlouhodobá energetická koncepce není, resp. vždy je další vládou rozcupována a zpochybněna. Tak jak na to má obyčejný občan reagovat. Změna vlády nic neřeší a tolik nekompetence a samolibosti, kterou předvádí tato vláda, to snad nestojí ani za komentář. Kdo v dobách jakés takés hojnosti investoval do vlastního domu a co největší nezávislosti na státu, má přeci jen nějakou výhodu. Mít vlastní zdroj vody, trochu slušný pozemek, kde se dá něco vypěstovat a nějaký, co nejvíce nezávislý energetický zdroj, v podobě dost předimenzované fotovoltaiky s malou větrnou elektrárnou, a k tomu kotel na uhlí (pokud máte zdroj dřeva, tak i na dřevo, s gravitační cirkulací otopné vody) a vlastní ČOV, je jistě velká výhoda. Ty investice zas nejsou tak finančně nákladné, ale chce to samozřejmě jistou technickou fundovanost a řemeslnou zručnost.

F. Kusák 11.5.2022 10:30

Snad ještě dodám, že jsem si to ještě před třeba dvaceti, třiceti lety také představoval jinak. Určitě je to civilizačně krok zpět. Ale to je jiný příběh.

V. Petr 11.5.2022 10:59

Vyřešila by to vláda SPD aneb "Dosť bolo Bruselu..."

V. Mokrý 11.5.2022 11:15

R^R^R^

F. Kusák 11.5.2022 12:37

Proti SPD nic nemám, ale nevyřešila. To není v silách jedné politické reprezentace. Ač věčný optimista, v tomto jsem těžký skeptik nebo realista, jak se to vezme.

K. Filip 11.5.2022 16:36

Správně!!!

V. Mokrý 11.5.2022 11:15

Bez té fotovoltaiky a" větrníku ", se tak dříve stavělo ( stavěli jsme v r.1975 -80 svépomocí ). Podle mnohých z podnikových bytů, paneláků, jsme byli blbci.

P. Pepax 11.5.2022 12:05

Souhlas, svépomocně postavit rodinný dům v té době byla reálná záležitost s docela malým dluhem, já jsem pomáhal takhle stavět 3 domy z toho jeden vlastní. Nynější doba mě přiměla k zamyšleni kam jsme do vlastně dospěli.

P. Kotyza 11.5.2022 12:10

Já bych Vám řekl kam, ale chci zůstat slušným člověkem. Je to zklamání, jinak se to nazvat nedá.

F. Kusák 11.5.2022 12:33

V padesátých a šedesátých letech bylo ještě mnoho míst neelektrifikováno. A divil byste se nad tehdejší lidskou vynalézavostí. Koneckonců trkač je z 18. století, stroje na dřevoplyn jsou, tuším, ze století 19. Ten energetický zázrak "tepelné čerpadlo" z počátku minulého století. A můj děda, takový lidový koumák, měl už tehdy na zahradě desetimetrový stožár s větrnou elektrárnou. Bylo to vše primitivní, ale fungovalo to. Jenže se to moc nevyplatilo. Energie byla veřejný statek a proto byla levná.

V. Petr 11.5.2022 11:21

Člověče, Vy snad nevíte, že za komunistů se vůbec NEDAL koupit pozemek! Dala se koupit jen nemovitost, dům, chata atd. Pozemek se směl převést jenom na STÁT! Stát ve velmi omezené míře poskytoval vybrané pozemky lidem do užívání na 99 let!

F. Kusák 11.5.2022 12:24

Samozřejmě, že dal. Jenže podle tehdejšího práva bylo vymezení vlastnického práva o dost jiné. A pokud vím, tak se v průběhu socíku pojem vlastnictví také měnil. Ale nechci se pouštět do právnických debat, nejsem právník. Jenže já jsem nemluvil o dobách reálsocíku, ale po roce 1989. Za totáče jsem byl chudý jak kostelní myš a o nějakém domku jsem si mohl nechat jen zdát. V první řadě byla rodina a pak to ostatní. Po odchodu komančů se věci měnily a byly doby, kdy se dal koupit starší dům na venkově s docela slušnou parcelou za pár korun. Kdo to tehdy udělal, má dnes určitou výhodu. Také bych chtěl říct, že vlastnictví takové nemovitosti (nikoliv na spekulaci, a obecně vzato ani proti ní nic nemám, ale není to moje parketa) je pro pracovité a cílevědomé lidi. To zdůrazňuji.

V. Petr 11.5.2022 12:44

No, můj strýc sháněl v 70 letech pozemek na chatu a říkal něco jiného!

V. Kučer 11.5.2022 13:37

Nové chaty na zelené louce se v té době nepovolovali. Jedině šlo koupit starou chatu, zbourat ji a postavit novou.

V. Novak 11.5.2022 16:57

Ale povolovaly. Kdy a jak myslíte, že můj děda postavil chatu? Montovanou, dřevo a papundekl.

A domů se tenkrát stavělo hafo. S bezúročnou půjčkou.

Stát byl spokojen, že ubyl další zájemce o panelákový byt.

V. Kučer 11.5.2022 18:14

Rodiče koupili podobnou chatu na pronajatém pozemku, byla postavena v šedesátých letech a nebyl problém s přestavbou. Byly doby kdy si někdo postavil chatu na černo a potom ji legalizoval, později to tak jednoduché nebylo, možná měl děda někde nějakého známého. Jak je to dnes nevím ale je známo že stavební úřad nařídil demolici i když se jednalo o dřevěnou chatu postavenou na místě staré.

J. Hajský 11.5.2022 9:33

M. Macek píše v dnešních glosách:

Čistý zisk energetické skupiny ČEZ v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl meziročně o 218 procent na 26,7 miliardy korun.

Neříkejte, že vás to při platbě elektřiny netěší..

V. Kuhaj 11.5.2022 11:56

;-DR^

K. Novák 11.5.2022 9:11

Kdo má trochu rozumu v hlavě si místo nářků na drahou energii vybudoval svůj zdroj energie!!R^EU

P. Dvořák 11.5.2022 9:14

Jistě, každý svoji elektrárnu - cíl eurounijního progresivistického a technického pokroku.

R. Langer 11.5.2022 9:27

Ano, každá vesnice bude mít svou ocelárnu! To známe. ;-D

K. Novák 11.5.2022 9:58

Pokud je v blízkosti ruda... R^

P. Sura 11.5.2022 10:41

Nebo aspoň Rudla s rudlem....

V. Novak 11.5.2022 10:53

Rudlovi rudl zabavit a roztavit!

V Číně se to velmi osvědčilo, plán výroby oceli v nízkých "vysokých" pecích byl splněn a překročen!

V. Petr 11.5.2022 11:06

Víte, já si pamatuji jak ten Velký skok vyhlásili, i u nás toho bylo plné Rudé Právo, včetně propagace "vesnických pecí."

Bylo to stejně "realistické." jako grýndýl...

V. Kučer 11.5.2022 13:47

Po smrti Mao Ce-tunga dostali Číňani rozum, kdy dostane rozum EU?