28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

Učitelé dostanou přidáno

Šlo to rychle. Hudrování v Betlémské kapli, uplyne týden a učitelům zvednou platy o patnáct procent a ostatním zaměstnancům o deset. Všimněme si, že oficiální oznámení zní, že se koalice dohodla. Před volbami si každý chce přivlastnit kus té zásluhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Trick 12.9.2017 11:52

Opravdu nevím proč tak dlouho

Oni se Fousové přihlásili k německé národnosti a jeden z Fousů padl na východní frontě v boji proti bolševikům za Novou Evropu.

Soudy se snaží vyhovět?

M. Prokop 12.9.2017 11:51

Re: K té efektivitě

Kvalitnější produkt si vybírají zaměstnavatelé, případně další vzdělávatelé. Jiné měření bude vždy problematické a jenom hodně nahrubo.

J. Matuška 12.9.2017 11:50

Re: ČTK a UNISONO NÁZORY?

Pane Prokope, jste postižený "syndromem doktora Gardnese" /vědomě si lžete do kapsy/. Vy považujete např. Moravce za "objektivního" novináře, když do debaty si pozve tři hosty s podobnými názory a tedy nemůže dojít k pestré názorové polemice? Vy jste spokojený s fungováním médií veřejné služby za peníze všech poplatníků? Na tyto otázky, pokud budete upřímný k sám sobě, musíte odpovědět NE. Vy si ale vystačíte s názorem J. Černého na Petra Žantovského, ať je pravdivý či nikoliv...

P. Portwyn 12.9.2017 11:50

Re: K té efektivitě

Problém je, že kvalitnější výuka nepřinese škole ani haléř navíc.

M. Prokop 12.9.2017 11:49

Re: K té efektivitě

Nic není dokonalé, ani trh či demokracie. Obvykle ale trh má k dokonalosti nejblíže.

O nevýhodách byrokracie si asi nic vysvětlovat nemusíme, jsou minimálně stejné, jako ty tržní.

Jenže trh by vyžadoval překoat celý systém, navíc u vědomí, že některé tržní prvky nelze do školství a zdravotnictví pustit, srážejí se totiž dva důležité principy, efektivita daná konkurencí a nutnost vzdělávat a léčit všechny.

Každopádně, jako okamžité řešení bych viděl více peněz do systému, ne však plošně, ale k dispozici ředitelům, dlouhodobě zvyšování spoluúčasti vzdělávaných, doprovozené příslušným snížením daní.

A pochopitelně umožnění variability výuky.

P. Portwyn 12.9.2017 11:48

Re: K té efektivitě

Nevím, jak ve Vašem okolí, ale tady jsou soukromé střední školy většinou MÉNĚ kvalitní, než "státní". Říkám většinou, výjimky existují.

P. Portwyn 12.9.2017 11:46

Re: K té efektivitě

No ona to konkurence je. Přetáhnete děti sousední škole = máte víc dětí = máte víc peněz. Platba jde per capita.

Jenže dost často je např. na ZŠ důsledkem to, že se leze dětem do zadku a dovolí se jim flákat se a chovat se jako dobytek - protože zákazník si toto přeje.

P. Portwyn 12.9.2017 11:44

Re: K té efektivitě

A hlavně co je to kvalitnější produkt? A jsme zpátky u toho měření.

M. Prokop 12.9.2017 11:44

Re: K té efektivitě

Nechat to občanům - ano, ale pak i s penězi. Jinak to nechání taky nebude fungovat.

P. Portwyn 12.9.2017 11:44

Re: K té efektivitě

Pokud trh existuje, tak ano. Ovšem dokonalý trh je teorie (kartelové dohody, přirozené lokální monopoly, velké společnosti likvidující konkurenci atd.).

R. Brzák 12.9.2017 11:43

Re: K té efektivitě

Nefunguje to proto, že ty peníze vydává stát, nikoliv přímo rodiče. Pokud by bylo zcela soukromé školství, v kombinaci se školstvím například obecním (kdy by si občané několika obcí sami přispívali svým učitelům na jejich platy), rvačka o žáka by se postupně usadila. Konkurence je ke škodě jen tehdy, když přeroste ve válku - a o tu ve školství nejde.

M. Prokop 12.9.2017 11:43

Re: K té efektivitě

Ona je to taková konkurence nekonkurence. Vyšší kvalita by se měla projevit možností požadovat a dostat vyšší cenu za kvalitnější produkt, ale po kom to požadovat ve školství?

F. Doušek 12.9.2017 11:42

Pouhých 25 let trval restituční spor

Karla des Fours Walderode se státem o navrácení části pozemků na Turnovsku.

"Došly šrouby" - rodová hláška. Znáte?

P. Portwyn 12.9.2017 11:42

Re: K té efektivitě

Jen pro informaci - my máme dětí dost (gymnázium). Jenže to je tím, že bereme i děti, které by tu vlastně být neměly (ovšem náš zákazník - náš pán).

Ono to není tak, že na gymnáziích jsou dobří učitelé a na průmkách špatní. Takhle jednoduché to není.

M. Prokop 12.9.2017 11:41

Re: K té efektivitě

Správně necháváte stranou, protože tu soukromou firmu či živnostníka "drží na uzdě" trh. Což ve školství není (a teď zase já nechávám stranou, zda je to dobře nebo špatně).

M. Prokop 12.9.2017 11:39

Re: K té efektivitě

V reálném čase je jediná možnost, nechat to na řediteli (a sakra dbát na jeho výběr). Měřit rychle to nejde.

P. Portwyn 12.9.2017 11:39

Re: K té efektivitě

No mne taky nenapadá, jak by to šlo. Ale tady se furt volá po zvýšení efektivity, tak by mne zajímalo, jak to kdo chce poznat.

To, co propagujete Vy, funguje na už dlouho - rvačka o děti, nyní hlavně na SŠ. Peníze jdou za žákem, takže kdo má děti, má peníze - i na veřejné škole. Zlepšení kvality vzdělávání to ale nepřineslo. Konkurence existuje, ale občas je spíš ke škodě.

M. Prokop 12.9.2017 11:38

Re: ČTK a UNISONO NÁZORY?

Změní-li se něco, pak k horšímu. Zrovna Žantovský by byl zárukou takové změny.

R. Brzák 12.9.2017 11:37

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

Ano.

P. Marcín 12.9.2017 11:34

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

To je velice zajímavé. Znamená to, že libertariáni jsou pro zcela soukromé školství?

I. Břízová 12.9.2017 11:33

Musím se přiznat

M.Zemana jsem nevolila a nemám ho ráda. Ale právě jsem vyslechla jeho vyjádření se ke kvótám a vůbec migraci. Odpovídal nějakému novináři. A musím přiznat, že se mi jeho odpověď líbila.Německý prezident odpovídal slušně, korektně - čili fráze.

R. Brzák 12.9.2017 11:33

Re: K té efektivitě

Je skutečně třeba určovat něco, co v reálném čase valentně zjistit nejde? Není spíše třeba přestat sypat peníze daňových poplatníků do bezedných děr? Není lepší nechat na občanech a jejich osobní odpovědnosti, kterou školu si pro své dítko zvolí? Že to oni neumí - ano, nesjou zatím dost zodpovědní - ale jak se to mají naučit, než přijetím odpovědnosti - tedy odebráním odpovědnosti státu?

P. Portwyn 12.9.2017 11:27

Re: K té efektivitě

No jasně, ale to je ten odstup cca 10 let (5 až 20, podle typu školy). Je potřeba určit to v reálném čase.

R. Brzák 12.9.2017 11:25

Re: K té efektivitě

Jediný, kdo skutečně může změřit efektivitu vzdělání, je ten, kdo to platí ze svých peněz. Tedy rodič a později student - a zjistí, jestli dosáhl ve škole dostatečného stupně připravenosti na jeho život.

R. Brzák 12.9.2017 11:23

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

Moje ironie byla bohužel i v první části věty - jakožto libertarián vidím velké rizika v jakémkoliv přerozdělování, včetně snahy vést státní školství. Riziko ekonomické neefektivity, zavádění mocenského monopolu na výuku, sociálního experimentiování atd.

P. Portwyn 12.9.2017 11:23

Re: K té efektivitě

Tím chci říct, že přivítám jakýkoli návrh, jak měřit v reálném čase kvalitu výuky.

Ono se to totiž docela dobře pozná za dejme tomu 10 let, ale to asi není ideální perioda určování výše platu :o)

J. Matuška 12.9.2017 11:21

ČTK a UNISONO NÁZORY?

Zpravodajství České televize jako semeniště chyb, manipulací a polopravd: publicista a neúspěšný kandidát hnutí ANO do Rady ČTK Petr Źantovský má k fungování veřejnoprávního média řadu výtek. Lidé zodpovědní za vysílání podle něj zvou pořád ty samé tváře, nejvíc to je prý vidět na vlajkových pořadech ČT. U moderátora Václava Moravce zase postrádá nestrannost. Vadí mu to hlavně kvůli koncesionářským poplatkům. http://jdem.cz/der9z5

Změní se konečně po volbách "něco" ve fungování médií veřejné služby /ČT, ČRo, ČTK/???

P. Portwyn 12.9.2017 11:20

K té efektivitě

Ono to zní hezky - zvýšit plat podle efektivity. Teď nechám stranou to, že leckterá soukromá firma či živnostník běžně zvyšuje ceny bez ohledu na stejnou či horší kvalitu služeb.

Spíš se zeptám, jak tu efektivitu chcete měřit.

Odučit víc hodin? Pak poklesne kvalita výuky. Po 5 hodinách jste prostě komunikačně vyšťavení... jasně, je tam třídnictví atd., máte co dělat, ale učit už většinou nejde. Navíc to nevydrží hlasivky.

Víc žáků ve třídě? Opět pokles kvality výuky, horší podmínky pro děti.

Nějaké testy znalostí? Nojo, ale jak to měřit, aby výsledek nezávisel na tom, jaký dostanete "materiál"? Navíc by to zvýhodnilo školy, které místo vzdělávání jen nacvičují vyplňování Scio nebo CERMAT testů.

F. Doušek 12.9.2017 11:20

Předstvitelé Plzeňského kraje za ČSSD

šikanují zaměstnance?

https://www.novinky.cz/domaci/448800-na-jare-kraj-ocenil-osetrovatelku-dnes-uz-nepracuje-a-tvrdi-ze-ji-namestek-hejtmana-vyhrozoval.html

To není dobrá vizitka před volbami. Ani mimo ně.

P. Marcín 12.9.2017 11:18

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

Chápu Vaši ironii, ale mám z důvěryhodného zdroje informaci, že přání mají tendenci plnit se tak, jak je činíme;-).

Takže souhlasím s tím co jste napsal před pomlčkou a přeji hodně štěstí všem.