14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

Učitelé dostanou přidáno

Šlo to rychle. Hudrování v Betlémské kapli, uplyne týden a učitelům zvednou platy o patnáct procent a ostatním zaměstnancům o deset. Všimněme si, že oficiální oznámení zní, že se koalice dohodla. Před volbami si každý chce přivlastnit kus té zásluhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 12.9.2017 11:58

Re: K té efektivitě

"Teprve v okamžiku, kdy vytáhnou měsíčně z vlastní kapsy balík a odnesou ho řediteli školy, na ně dopadne odpovědnost a začnou se ptát - a co ten můj kluk vlastně za ty prachy dostane? Bude fakt něco umět?"

Také ne všichni, také občas nerozumně. Ale obecně ano, bylo by to zlepšení.

P. Portwyn 12.9.2017 14:57

Re: K té efektivitě

Ještě k tomu "kalení vody": Ve škole je dejme tomu 800 dětí (tj. 2x 800 rodičů) a 40 učitelů. Magistrát nebo kraj logicky spíše vyhoví rodičům, než učitelům. Opět funguje "trh" s voličskými hlasy: náš volič ("zákazník" zastupitelů), náš pán, i když kolikrát prosazuje věci, které jdou proti kvalitě výuky.

M. Prokop 12.9.2017 11:56

Re: K té efektivitě

Ke konkurenci patří také zpětná vazba. A ta je u placení státem značně oslabena.

Jistě, některý zákazník si to přeje, jiného to odradí. Takže vždy budou školy pro pilné a pracovité (hlavně) a školy pro líné (bohaté) blbce. To je prostě v lidech, ale ti z druhé skupiny to budou mít se sháněním zaměstnání obtížnější.

P. Portwyn 12.9.2017 13:54

Re: K té efektivitě

Pokud jde o počet zákazníků, je zpětná vazba jasná: nemáte děti = nemáte peníze.

To máte pravdu. Blbý je, že to nastane za spoustu let, a oni tak dopředu nevidí.

R. Brzák 12.9.2017 11:43

Re: K té efektivitě

Nefunguje to proto, že ty peníze vydává stát, nikoliv přímo rodiče. Pokud by bylo zcela soukromé školství, v kombinaci se školstvím například obecním (kdy by si občané několika obcí sami přispívali svým učitelům na jejich platy), rvačka o žáka by se postupně usadila. Konkurence je ke škodě jen tehdy, když přeroste ve válku - a o tu ve školství nejde.

P. Portwyn 12.9.2017 11:48

Re: K té efektivitě

Nevím, jak ve Vašem okolí, ale tady jsou soukromé střední školy většinou MÉNĚ kvalitní, než "státní". Říkám většinou, výjimky existují.

P. Vaňura 12.9.2017 12:01

To je ovšem logické, protože se studuje kvůli papíru

Když se dítě nedostane na státní gymnázium, zaplatí mu rodič, pokud na to má, soukromé.

Jinak, když se dělaly přijímací zkoušky na vysokou, byl jsem u opravování testů. To se dělo anonymně, nebylo tam jméno, jenom číslo. O to ale nejde, spíše o to, že ze sto možných bodů získal jeden třeba 91 a jiný 17!

P. Portwyn 12.9.2017 14:58

Re: To je ovšem logické, protože se studuje kvůli papíru

Rozdíly jsou velké.

Bohužel i na státních školách jsou děti, které by tam neměly být. Což je důsledek toho, že škol je moc.

V. Novák 12.9.2017 13:25

Re: K té efektivitě

Kdysi, když nás to zajímalo kvůli synovi, jsem si našel porovnávací tabulky gyzmnázií. Byly tam IMHO dva relevantní údaje - podíl žáků, kteří se hlásili na vysoké školy (schopnost školy vzbudit nebo neubít zájem) a podíl žáků, kteří byli přijati na vysoké školy prvního výběru (schopnost školy je připravit).

V Praze nejlepší ze soukromých byl PORG, ovšem v konkurenci státních SŠ šedý průměr. Soukromé školy byly většinou v dolní polovině, státní se tam vyskytla taky sem tam nějaká.

Dnes už nevím.

P. Portwyn 12.9.2017 15:01

Re: K té efektivitě

PORG pak měl hodně dobré výsledky ze státních maturit. Řekl bych, že to je příklad špičkové soukromé školy... ale jinak je to opravdu spíš slabší, jak píšete. Na našem okrese je soukromé G a dvě státní. To soukromé je jasná "3".

P. Portwyn 12.9.2017 11:42

Re: K té efektivitě

Jen pro informaci - my máme dětí dost (gymnázium). Jenže to je tím, že bereme i děti, které by tu vlastně být neměly (ovšem náš zákazník - náš pán).

Ono to není tak, že na gymnáziích jsou dobří učitelé a na průmkách špatní. Takhle jednoduché to není.

M. Prokop 12.9.2017 11:44

Re: K té efektivitě

Nechat to občanům - ano, ale pak i s penězi. Jinak to nechání taky nebude fungovat.

M. Prokop 12.9.2017 11:39

Re: K té efektivitě

V reálném čase je jediná možnost, nechat to na řediteli (a sakra dbát na jeho výběr). Měřit rychle to nejde.

P. Portwyn 12.9.2017 11:50

Re: K té efektivitě

Problém je, že kvalitnější výuka nepřinese škole ani haléř navíc.

M. Prokop 12.9.2017 12:07

Re: K té efektivitě

Ano, to je jeden z problémů státního přerozdělování.

P. Portwyn 12.9.2017 13:52

Re: K té efektivitě

Tak to je i v soukromém školství. Nejsou výrobky, které byste prodával.

Učil jsem na soukromé škole. Byla naplněná. Kam chcete jít?

M. Prokop 12.9.2017 11:41

Re: K té efektivitě

Správně necháváte stranou, protože tu soukromou firmu či živnostníka "drží na uzdě" trh. Což ve školství není (a teď zase já nechávám stranou, zda je to dobře nebo špatně).

P. Portwyn 12.9.2017 11:44

Re: K té efektivitě

Pokud trh existuje, tak ano. Ovšem dokonalý trh je teorie (kartelové dohody, přirozené lokální monopoly, velké společnosti likvidující konkurenci atd.).

M. Prokop 12.9.2017 11:49

Re: K té efektivitě

Nic není dokonalé, ani trh či demokracie. Obvykle ale trh má k dokonalosti nejblíže.

O nevýhodách byrokracie si asi nic vysvětlovat nemusíme, jsou minimálně stejné, jako ty tržní.

Jenže trh by vyžadoval překoat celý systém, navíc u vědomí, že některé tržní prvky nelze do školství a zdravotnictví pustit, srážejí se totiž dva důležité principy, efektivita daná konkurencí a nutnost vzdělávat a léčit všechny.

Každopádně, jako okamžité řešení bych viděl více peněz do systému, ne však plošně, ale k dispozici ředitelům, dlouhodobě zvyšování spoluúčasti vzdělávaných, doprovozené příslušným snížením daní.

A pochopitelně umožnění variability výuky.

P. Portwyn 12.9.2017 11:54

Re: K té efektivitě

Pokud zvýšíte objem financí a dáte je na pohyblivé složky platu, je to určitě aspoň dobrý pokus. Jen poznámka znalého: nemělo by to být vázáno na plnění projektů (viz Peníze do škol a podobné EU akce). Pak nahrazuje pseudovýuka skutečnou práci.

Variabilita metod i obsahu je poměrně značná - nevím, jaké máte informace, ale do ŠVP můžete dát fakt leccos.

M. Prokop 12.9.2017 12:12

Re: K té efektivitě

V tom rozdělování peněz prostě stát nezvládne to, co trh. Z principu věci.

Nějak se ke mně doneslo, že pidisterstvo nechce povolovat nové, jinak vyučující školy, s tím, že v místě je dost státních.

Ale hlavně jsem to měl na mysli zcela obecně, bez zkoušení nového (i s omyly) není zlepšení.

P. Portwyn 12.9.2017 14:51

Re: K té efektivitě

S tím ministerstvem nevím, tohle jde trochu mimo nás.

Ano, zkoušet je potřeba, o tom žádná. Jen by ty experimenty neměly sklouznout do permanentní reformy.

Za bolševika byly pilotní školy, které ty experimenty dělaly. IMHO to byl efektivnější systém.

P. Vaňura 12.9.2017 12:06

Pusťte z hlavy představu, že by ředitelé škol hodnotili

kvalitu práce a ne leštění klik a zejména služby pro svou vlastní osobu!

P. Portwyn 12.9.2017 15:09

Re: Pusťte z hlavy představu, že by ředitelé škol hodnotili

A tak jak kteří...

F. Doušek 12.9.2017 11:20

Předstvitelé Plzeňského kraje za ČSSD

šikanují zaměstnance?

https://www.novinky.cz/domaci/448800-na-jare-kraj-ocenil-osetrovatelku-dnes-uz-nepracuje-a-tvrdi-ze-ji-namestek-hejtmana-vyhrozoval.html

To není dobrá vizitka před volbami. Ani mimo ně.

R. Brzák 12.9.2017 11:16

V pařížském regionu na veřejných školách nejsou židovští

"V pařížském regionu v podstatě nejsou na veřejných školách žádní židovští žáci" http://www.ztis.cz/rubrika/zidovske-komunity-ve-svete/clanek/v-parizi-okoli-zidovsti-zaci-zmizeli-z-verejnych-skol-boji-se-urazek-sikany

Nejspíš to bude tím, že ve Francii nemají dostatečně financované školství...

R. Brzák 12.9.2017 10:54

tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

úroveň školství tak, aby i u nás studenti věděli, co je důležité - například odstraňovat sexistické a patriarchální verše z budovy školy...

M. Prokop 12.9.2017 11:07

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

:-P

P. Marcín 12.9.2017 11:18

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

Chápu Vaši ironii, ale mám z důvěryhodného zdroje informaci, že přání mají tendenci plnit se tak, jak je činíme;-).

Takže souhlasím s tím co jste napsal před pomlčkou a přeji hodně štěstí všem.

R. Brzák 12.9.2017 11:23

Re: tož, snáď se nám (s rozdavačnou vládou) podaří zvýšit

Moje ironie byla bohužel i v první části věty - jakožto libertarián vidím velké rizika v jakémkoliv přerozdělování, včetně snahy vést státní školství. Riziko ekonomické neefektivity, zavádění mocenského monopolu na výuku, sociálního experimentiování atd.