1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

Učitelé dostanou přidáno

Šlo to rychle. Hudrování v Betlémské kapli, uplyne týden a učitelům zvednou platy o patnáct procent a ostatním zaměstnancům o deset. Všimněme si, že oficiální oznámení zní, že se koalice dohodla. Před volbami si každý chce přivlastnit kus té zásluhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Břízová 12.9.2017 11:33

Musím se přiznat

M.Zemana jsem nevolila a nemám ho ráda. Ale právě jsem vyslechla jeho vyjádření se ke kvótám a vůbec migraci. Odpovídal nějakému novináři. A musím přiznat, že se mi jeho odpověď líbila.Německý prezident odpovídal slušně, korektně - čili fráze.

J. Vobr 12.9.2017 12:06

Re: Musím se přiznat

Souhlas !!!

________________________________________

Na vás se mi pí.Břízová líbí, že jste objektivní a ne bigotní tupec !!!

I. Břízová 12.9.2017 12:19

Re: Musím se přiznat

To jsem ráda. Děkuji.

J. Matuška 12.9.2017 11:21

ČTK a UNISONO NÁZORY?

Zpravodajství České televize jako semeniště chyb, manipulací a polopravd: publicista a neúspěšný kandidát hnutí ANO do Rady ČTK Petr Źantovský má k fungování veřejnoprávního média řadu výtek. Lidé zodpovědní za vysílání podle něj zvou pořád ty samé tváře, nejvíc to je prý vidět na vlajkových pořadech ČT. U moderátora Václava Moravce zase postrádá nestrannost. Vadí mu to hlavně kvůli koncesionářským poplatkům. http://jdem.cz/der9z5

Změní se konečně po volbách "něco" ve fungování médií veřejné služby /ČT, ČRo, ČTK/???

M. Prokop 12.9.2017 11:38

Re: ČTK a UNISONO NÁZORY?

Změní-li se něco, pak k horšímu. Zrovna Žantovský by byl zárukou takové změny.

J. Matuška 12.9.2017 11:50

Re: ČTK a UNISONO NÁZORY?

Pane Prokope, jste postižený "syndromem doktora Gardnese" /vědomě si lžete do kapsy/. Vy považujete např. Moravce za "objektivního" novináře, když do debaty si pozve tři hosty s podobnými názory a tedy nemůže dojít k pestré názorové polemice? Vy jste spokojený s fungováním médií veřejné služby za peníze všech poplatníků? Na tyto otázky, pokud budete upřímný k sám sobě, musíte odpovědět NE. Vy si ale vystačíte s názorem J. Černého na Petra Žantovského, ať je pravdivý či nikoliv...

M. Prokop 12.9.2017 11:53

Re: ČTK a UNISONO NÁZORY?

Já na ně jistě odpovídám NE, občas to sem i napíšu, ale dodám, že to zdaleka neznamená, že Žantovský ANO. Svůj názor si dělám sám a ne podle pana Černého.

Stran lhaní do kapsy, to VY raději neuvádějte.

M. Varadinková 12.9.2017 12:33

Re: ČTK a UNISONO NÁZORY?

A co tedy máte Vy sám proti Žantovskému?

A. Trick 12.9.2017 11:54

Jistě,

pokud tam budou i jiní než Votápek, Riegl, Kolář, tak pro Vás to bude změna k horšímu. O tom nepochybuji.

R. Brzák 12.9.2017 12:00

Re: Jistě,

Dovoluji si odhadovat, že pan Prokop by stejně jako já upřednostnil zrušení jakéhokoliv dohlížejícího orgánu nad veřejnoprávní televizí - a totiž současně s jejím zrušením. Pravodu je, že každá komise postupem času podléhá své moci - a je jedno, jakého anděla si do ní zvolíte - pokud to tedy bude člověk...

R. Brzák 12.9.2017 12:00

Re: Jistě,

pravdou je...

M. Prokop 12.9.2017 12:03

Re: Jistě,

Správně odhadujete.

A k tématu nahozenému panem Matuškou, zrovna Žantovského za anděla nemám.

A. Trick 12.9.2017 12:14

Re: Jistě,

Zrušení veřejnoprávní TV považuji za nesmysl. Po dalších reklamách a černých kronikách netoužím.

P. Portwyn 12.9.2017 11:20

K té efektivitě

Ono to zní hezky - zvýšit plat podle efektivity. Teď nechám stranou to, že leckterá soukromá firma či živnostník běžně zvyšuje ceny bez ohledu na stejnou či horší kvalitu služeb.

Spíš se zeptám, jak tu efektivitu chcete měřit.

Odučit víc hodin? Pak poklesne kvalita výuky. Po 5 hodinách jste prostě komunikačně vyšťavení... jasně, je tam třídnictví atd., máte co dělat, ale učit už většinou nejde. Navíc to nevydrží hlasivky.

Víc žáků ve třídě? Opět pokles kvality výuky, horší podmínky pro děti.

Nějaké testy znalostí? Nojo, ale jak to měřit, aby výsledek nezávisel na tom, jaký dostanete "materiál"? Navíc by to zvýhodnilo školy, které místo vzdělávání jen nacvičují vyplňování Scio nebo CERMAT testů.

P. Portwyn 12.9.2017 11:23

Re: K té efektivitě

Tím chci říct, že přivítám jakýkoli návrh, jak měřit v reálném čase kvalitu výuky.

Ono se to totiž docela dobře pozná za dejme tomu 10 let, ale to asi není ideální perioda určování výše platu :o)

R. Brzák 12.9.2017 11:25

Re: K té efektivitě

Jediný, kdo skutečně může změřit efektivitu vzdělání, je ten, kdo to platí ze svých peněz. Tedy rodič a později student - a zjistí, jestli dosáhl ve škole dostatečného stupně připravenosti na jeho život.

P. Portwyn 12.9.2017 11:27

Re: K té efektivitě

No jasně, ale to je ten odstup cca 10 let (5 až 20, podle typu školy). Je potřeba určit to v reálném čase.

R. Brzák 12.9.2017 11:33

Re: K té efektivitě

Je skutečně třeba určovat něco, co v reálném čase valentně zjistit nejde? Není spíše třeba přestat sypat peníze daňových poplatníků do bezedných děr? Není lepší nechat na občanech a jejich osobní odpovědnosti, kterou školu si pro své dítko zvolí? Že to oni neumí - ano, nesjou zatím dost zodpovědní - ale jak se to mají naučit, než přijetím odpovědnosti - tedy odebráním odpovědnosti státu?

P. Portwyn 12.9.2017 11:39

Re: K té efektivitě

No mne taky nenapadá, jak by to šlo. Ale tady se furt volá po zvýšení efektivity, tak by mne zajímalo, jak to kdo chce poznat.

To, co propagujete Vy, funguje na už dlouho - rvačka o děti, nyní hlavně na SŠ. Peníze jdou za žákem, takže kdo má děti, má peníze - i na veřejné škole. Zlepšení kvality vzdělávání to ale nepřineslo. Konkurence existuje, ale občas je spíš ke škodě.

M. Prokop 12.9.2017 11:43

Re: K té efektivitě

Ona je to taková konkurence nekonkurence. Vyšší kvalita by se měla projevit možností požadovat a dostat vyšší cenu za kvalitnější produkt, ale po kom to požadovat ve školství?

P. Portwyn 12.9.2017 11:44

Re: K té efektivitě

A hlavně co je to kvalitnější produkt? A jsme zpátky u toho měření.

M. Prokop 12.9.2017 11:51

Re: K té efektivitě

Kvalitnější produkt si vybírají zaměstnavatelé, případně další vzdělávatelé. Jiné měření bude vždy problematické a jenom hodně nahrubo.

P. Portwyn 12.9.2017 14:48

Re: K té efektivitě

Ano, jenže to není v reálném čase - řekněme až za 10 let.

Bohužel nikdo neví, co přesně bude za 10 let potřeba. Tady se dají jen trénovat pracovní návyky (přemýšlej u práce - dotahuj řešení do konce - podej zprávu srozumitelně - když máš pracovat, pracuj - ověř si výsledek - atd.). Což jsou prý vlastnosti silně nemoderní...

P. Portwyn 12.9.2017 11:46

Re: K té efektivitě

No ona to konkurence je. Přetáhnete děti sousední škole = máte víc dětí = máte víc peněz. Platba jde per capita.

Jenže dost často je např. na ZŠ důsledkem to, že se leze dětem do zadku a dovolí se jim flákat se a chovat se jako dobytek - protože zákazník si toto přeje.

R. Brzák 12.9.2017 11:53

Re: K té efektivitě

Vy se mýlíte - rodiče dnes nejsou zákazníci. Oni si neuvědomují, co platí - ale chtějí, aby s dětmi bylo "vše v pořádku". Jaký je ale ten pořádek - to ponechávají na úředníkovi... Teprve v okamžiku, kdy vytáhnou měsíčně z vlastní kapsy balík a odnesou ho řediteli školy, na ně dopadne odpovědnost a začnou se ptát - a co ten můj kluk vlastně za ty prachy dostane? Bude fakt něco umět?

Zákazníkem je dnes stát - který vám krouhne prachy podle počtu, ne podle kvality (ostatně, zjistit ji neumí, protože to ani nejde). A ten zase chce jediné - aby byl znovu zvolen (stát jsou lidé, kterým dáváme moc nad sebou) či se udržel v úřadu. To se nejlépe dosahuje, když se "nekalí voda".

P. Portwyn 12.9.2017 11:56

Re: K té efektivitě

Rodiče zákazníky jsou: dám k vám dítě = dám vám peníze. Stát nenutí dítě nastoupit na školu A místo školy B.

Stát pouze stanoví, že spádová ZŠ musí dítě přijmout, POKUD RODIČE CHTĚJÍ. Volba je na rodině.

M. Prokop 12.9.2017 12:02

Re: K té efektivitě

Ano, ale ...

Je to jako s DPH a jejím přerozdělováním. Plátce na to nevidí, kam jeho peníze jdou, ten, kdo přerozdělené dostane, nevidí odkud a jak jdou.

Pokud musí někdo sáhnout do vlastní kešeně a zacálovat, zajímá se víc. Pokud musí někdo určit cenu produktu, aby ho jako kvalitní prodal, zajímá se také víc, nebo taky krachne.

To jsou obrovské nevýhody placení oklikou, přes stát a jeho byrokratické mechanismy (které pochopitelně mají další své nevýhody).

P. Portwyn 12.9.2017 15:01

Re: K té efektivitě

Mladý Klaus navrhoval vouchery, kde by přímo byla napsána částka. Mně by to nevadilo.

R. Brzák 12.9.2017 12:05

Re: K té efektivitě

Rodiče zákazníky nejsou, neb nedrží kohoutek penezovodu. Sice mohou trochu pozici školy ztížit, ale vzhledem k mobilitě nikterak velmi - pokud není v oblasti více škol, než žáků - a k takovému modelu patří konkurence škol i s jejich případným zánikem... Podstatným problémem je poléhání se na stát - že jaksi udrží kvalitu škol (aniž by, jak jsme spolu debatili, měl možnost kvalitu zjistit). Kvalitu udržuje konkurence - a ta ve státním školství je jen kvazi...

P. Portwyn 12.9.2017 14:53

Re: K té efektivitě

No ale on opravdu JE přebytek míst nad počtem žáků, nyní hlavně na SŠ. Žáci si mohou vybrat.

Bez volby jsou jen odlehlé oblasti, kde nežije moc lidí.